청소년의 성평등 의식에 따른 가사노동의식과 참여도 Housework-consciousness and Its Participation according to the consciousness of the equality of the sexes in adolescents원문보기
본 연구에서는 청소년의 성평등 의식에 따른 가사노동의식과 참여도를 파악하여 청소년들이 올바르고 바람직한 성평등 의식을 가지기 위해서 가사노동에 대한 의식을 바르게 인식시키고 자연스러운 가사노동분담 태도를 갖게하여, 미래사회에 대비하는 가정관리 능력을 키울 수 있도록 도움을 주는데 그 목적이 있다.
본 연구의 대상은 대구광역시와 경북지역의 시, 읍, 면단위 지역의 중학생 641명을 대상으로 설문지로 검사를 실시하였다. 자료분석은 ...
본 연구에서는 청소년의 성평등 의식에 따른 가사노동의식과 참여도를 파악하여 청소년들이 올바르고 바람직한 성평등 의식을 가지기 위해서 가사노동에 대한 의식을 바르게 인식시키고 자연스러운 가사노동분담 태도를 갖게하여, 미래사회에 대비하는 가정관리 능력을 키울 수 있도록 도움을 주는데 그 목적이 있다.
본 연구의 대상은 대구광역시와 경북지역의 시, 읍, 면단위 지역의 중학생 641명을 대상으로 설문지로 검사를 실시하였다. 자료분석은 신뢰도 분석과 기술통계, T검증, 일원변량분석(ANOVA), Scheffe' test, 회귀분석 및 상관분석을 실시하였다. 연구결과를 통한 결론은 다음과 같다.
첫째, 남녀 중학생의 성평등 의식 수준은 전반적으로 평균이상이었고 직업생활〉교육생활〉사회생활〉가정생활 척도 순으로 높게 나타났다. 사회통계학적인 변인에 따라 여학생이 남학생에 비하여 성평등 의식이 높았으며, 시지역의 학생, 부모의 연령층이 낮을수록, 어머니 학력이 높을수록, 맏이일수록, 어머니께서 직업을 가졌을 때, 아버지의 가사노동 참여도가 높을 때 성평등 의식이 높게 나타났다.
둘째, 가사노동의식은 전반적으로 평균이상으로 높았으며 가사노동의 가치인식도에 비해 가사노동 참여의식이 더욱 높았다. 어머니의 학력이 높을수록, 어머니가 직업을 가지고 있을 때 전체 가사노동의식이 더 높게 나타났다.
셋째, 가사노동 참여도는 가사노동의식에 비해 낮게 나타났으며, 식생활〉가족관계〉주생활〉의생활 영역 순으로 참여도가 높았다. 사회통계학적인 변인으로 여학생, ‘읍. 면’지역의 학생, 어머니가 직업을 가졌을 경우, 아버지의 가사조력이 많을 경우 자녀들의 가사노동 참여도가 높았다.
넷째, 성평등 의식과 가사노동의식 및 참여도에 대한 주요 변인의 영향력을 살펴보면, 성평등 의식에서는 ‘성별’ 에 따라, 가사노동의식에서는 모의학력, 성별, 주택형태, 아버지의 가사참여 정도에 따라, 참여도에서는 성별, 어머니의 직업유무, 아버지의 가사참여정도가 가장 영향력을 많이 주는 변인으로 나타났다.
다섯째, 성평등 의식과 가사노동 인식 및 참여도의 상관관계를 살펴보면, 성평등 의식이 높은 학생일수록 가사노동의식이 높고 참여도에서도 의생활, 식생활, 주생활, 가족관계 모든 영역에 적극적으로 참여한다는 유의미한 상관관계가 나타났다.
본 연구에서는 중학생들이 참여할 수 있는 일반적인 가사노동의 종류로 제한하여 측정하여야 했으며, 학습의 중요성으로 인하여 자녀들이 시간적으로 가사노동에 실제 참여하는 기회가 많지 않았다. 또한 중학생을 대상으로 하였기 때문에 여러 가지 독립적 변수에 한정을 두었다. 앞으로는 좀 더 다양한 변수들과 다양한 대상을 통한 연구가 필요하다고 여겨진다.
본 연구에서는 청소년의 성평등 의식에 따른 가사노동의식과 참여도를 파악하여 청소년들이 올바르고 바람직한 성평등 의식을 가지기 위해서 가사노동에 대한 의식을 바르게 인식시키고 자연스러운 가사노동분담 태도를 갖게하여, 미래사회에 대비하는 가정관리 능력을 키울 수 있도록 도움을 주는데 그 목적이 있다.
본 연구의 대상은 대구광역시와 경북지역의 시, 읍, 면단위 지역의 중학생 641명을 대상으로 설문지로 검사를 실시하였다. 자료분석은 신뢰도 분석과 기술통계, T검증, 일원변량분석(ANOVA), Scheffe' test, 회귀분석 및 상관분석을 실시하였다. 연구결과를 통한 결론은 다음과 같다.
첫째, 남녀 중학생의 성평등 의식 수준은 전반적으로 평균이상이었고 직업생활〉교육생활〉사회생활〉가정생활 척도 순으로 높게 나타났다. 사회통계학적인 변인에 따라 여학생이 남학생에 비하여 성평등 의식이 높았으며, 시지역의 학생, 부모의 연령층이 낮을수록, 어머니 학력이 높을수록, 맏이일수록, 어머니께서 직업을 가졌을 때, 아버지의 가사노동 참여도가 높을 때 성평등 의식이 높게 나타났다.
둘째, 가사노동의식은 전반적으로 평균이상으로 높았으며 가사노동의 가치인식도에 비해 가사노동 참여의식이 더욱 높았다. 어머니의 학력이 높을수록, 어머니가 직업을 가지고 있을 때 전체 가사노동의식이 더 높게 나타났다.
셋째, 가사노동 참여도는 가사노동의식에 비해 낮게 나타났으며, 식생활〉가족관계〉주생활〉의생활 영역 순으로 참여도가 높았다. 사회통계학적인 변인으로 여학생, ‘읍. 면’지역의 학생, 어머니가 직업을 가졌을 경우, 아버지의 가사조력이 많을 경우 자녀들의 가사노동 참여도가 높았다.
넷째, 성평등 의식과 가사노동의식 및 참여도에 대한 주요 변인의 영향력을 살펴보면, 성평등 의식에서는 ‘성별’ 에 따라, 가사노동의식에서는 모의학력, 성별, 주택형태, 아버지의 가사참여 정도에 따라, 참여도에서는 성별, 어머니의 직업유무, 아버지의 가사참여정도가 가장 영향력을 많이 주는 변인으로 나타났다.
다섯째, 성평등 의식과 가사노동 인식 및 참여도의 상관관계를 살펴보면, 성평등 의식이 높은 학생일수록 가사노동의식이 높고 참여도에서도 의생활, 식생활, 주생활, 가족관계 모든 영역에 적극적으로 참여한다는 유의미한 상관관계가 나타났다.
본 연구에서는 중학생들이 참여할 수 있는 일반적인 가사노동의 종류로 제한하여 측정하여야 했으며, 학습의 중요성으로 인하여 자녀들이 시간적으로 가사노동에 실제 참여하는 기회가 많지 않았다. 또한 중학생을 대상으로 하였기 때문에 여러 가지 독립적 변수에 한정을 두었다. 앞으로는 좀 더 다양한 변수들과 다양한 대상을 통한 연구가 필요하다고 여겨진다.
This study is to investigate housework consciousness and its participation according to the consciousness of the equality of the sexes in adolescents, to make them have the sound consciousness of the equality of the sexes, to make them have the sound housework consciousness, to naturally make them a...
This study is to investigate housework consciousness and its participation according to the consciousness of the equality of the sexes in adolescents, to make them have the sound consciousness of the equality of the sexes, to make them have the sound housework consciousness, to naturally make them allot a part of housework, and help them to manage their future household.
This study selected six hundreds forty-one junior high school students who live in Daegu, or City, Eub, or Myon in Kyungbuk as research subjects, and did questionnairing to them. Measuring apparatuses are reliance analysis, technology statistics, T-test, ANOVA, Scheffe' test, regression analysis, and correlation analysis.
Here come the results of this study.
First, the consciousness of the equality of the sexes in junior high school students is generally over the average value. Here comes the order which show the higher consciousness; occupation > education > social life > household. The consciousness in schoolgirls is higher than schoolboy's in social-statistical variances. The students living in cities, the students whose parents are young, the students whose mothers are well educated, the elder students, the students whose mothers have jobs, and the students whose fathers take part in housework have the higher consciousness.
Second, housework-consciousness is generally over the average value. Participation consciousness is higher than value consciousness in housework. The students whose mothers are well educated and have jobs have the higher consciousness in housework.
Third, housework-participation is lower than its consciousness.
Here comes the order which shows the higher consciousness; dietary life > family relations > housing > clothing. The consciousness in schoolgirls is higher than schoolboys' in social-statistical variances.
The students living in Eub or Myon, the students whose mothers have jobs, and the students whose fathers take part in housework have the higher consciousness.
Fourth, in the influence of major variances, the equality of the sexes is influenced by sex distinction. Housework consciousness is influenced by mothers' schooling, sex distinction, housing type, and fathers' participation. Participation is influenced by sex distinction, mothers' job, and fathers' participation.
Fifth, in the interrelations between the equality of the sexes, and housework consciousness and its participation, the students who are conscious of the equality of the sexes show the high housework consciousness. This result has semantic interrelations that they actively take part in dietary life, family relations, clothing, and housing.
This study limited the areas of housework in which junior high school students could take part. And the students didn't have much opportunity to take part in housework because of studying. As the research subjects are junior high school students, this study is limited in several particular variances. It is recommended that future studies should need to use various variances and research subjects.
This study is to investigate housework consciousness and its participation according to the consciousness of the equality of the sexes in adolescents, to make them have the sound consciousness of the equality of the sexes, to make them have the sound housework consciousness, to naturally make them allot a part of housework, and help them to manage their future household.
This study selected six hundreds forty-one junior high school students who live in Daegu, or City, Eub, or Myon in Kyungbuk as research subjects, and did questionnairing to them. Measuring apparatuses are reliance analysis, technology statistics, T-test, ANOVA, Scheffe' test, regression analysis, and correlation analysis.
Here come the results of this study.
First, the consciousness of the equality of the sexes in junior high school students is generally over the average value. Here comes the order which show the higher consciousness; occupation > education > social life > household. The consciousness in schoolgirls is higher than schoolboy's in social-statistical variances. The students living in cities, the students whose parents are young, the students whose mothers are well educated, the elder students, the students whose mothers have jobs, and the students whose fathers take part in housework have the higher consciousness.
Second, housework-consciousness is generally over the average value. Participation consciousness is higher than value consciousness in housework. The students whose mothers are well educated and have jobs have the higher consciousness in housework.
Third, housework-participation is lower than its consciousness.
Here comes the order which shows the higher consciousness; dietary life > family relations > housing > clothing. The consciousness in schoolgirls is higher than schoolboys' in social-statistical variances.
The students living in Eub or Myon, the students whose mothers have jobs, and the students whose fathers take part in housework have the higher consciousness.
Fourth, in the influence of major variances, the equality of the sexes is influenced by sex distinction. Housework consciousness is influenced by mothers' schooling, sex distinction, housing type, and fathers' participation. Participation is influenced by sex distinction, mothers' job, and fathers' participation.
Fifth, in the interrelations between the equality of the sexes, and housework consciousness and its participation, the students who are conscious of the equality of the sexes show the high housework consciousness. This result has semantic interrelations that they actively take part in dietary life, family relations, clothing, and housing.
This study limited the areas of housework in which junior high school students could take part. And the students didn't have much opportunity to take part in housework because of studying. As the research subjects are junior high school students, this study is limited in several particular variances. It is recommended that future studies should need to use various variances and research subjects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.