이 연구의 목적은 독서를 통하여 개인의 개성과 창의성을 개발하고 표현할 수 있는 방안을 기존의 프로그램을 활용하여 정보화시대에 맞게 재구성하는 데 있다. 이는 창의성과 정보화가 대두되는 요즘 학생들의 자기 주도적 학습태도를 길러 올바른 학습태도와 독서 문화를 정착시키고자 하는데 잇는 것이다. '하부구조가 상부구조를 좌우한다`는 말이 있다. 정보의 전달, 확산이 정보전달매체의 발달로 더욱 신속하고 다양해짐에 따라 정보의 내용과 양이 급속한 신장을...
이 연구의 목적은 독서를 통하여 개인의 개성과 창의성을 개발하고 표현할 수 있는 방안을 기존의 프로그램을 활용하여 정보화시대에 맞게 재구성하는 데 있다. 이는 창의성과 정보화가 대두되는 요즘 학생들의 자기 주도적 학습태도를 길러 올바른 학습태도와 독서 문화를 정착시키고자 하는데 잇는 것이다. '하부구조가 상부구조를 좌우한다`는 말이 있다. 정보의 전달, 확산이 정보전달매체의 발달로 더욱 신속하고 다양해짐에 따라 정보의 내용과 양이 급속한 신장을 보이고 정보전달 속도와 새로운 정보의 상호작용으로 더욱 새로운 정보의 창출이 가속화되고 있다. 이러한 현실은 우리사회 전반에 걸친 변화를 가져오고 구태의연하고 고답적인 사고방식에서 탈피해 정보의 처리와 활용에 대한 새로운 인식과 능력을 갖출 것을 촉구하고 있다. 새로운 세대가 살아나갈 세계, 그 세계는 그 세대에게 자신이 살고 있는 세계에 대한 인식과 반응에 있어 창의적인 사고기능을 필수적으로 요구하고 이러한 사고기능의 신장은 수렴적 사고가 아닌 발산적 사고를 통해 이루어지며 이러한 사고기능의 기저에 창의력을 위한 독서지도가 있다는 점에서 이 연구를 생각했고 거기에 준하는 독서 지도법에 대해 고찰하려 한다. 본 논문에서는 창의성과 독서와의 관계를 규명하고 지금까지 발표된 여러 가지 독서 지도 방법 중에서 창의성을 개발하고 이를 키우기 위한 방안들과 접목하여 학생들에게 독서 진흥을 위한 한 수단으로 자리잡아 학생들이 가벼운 마음으로 쉽게 책과 접하고 늘 가까이 할 수 있는 방안을 모색하고자 한다. 따라서 학생들을 독서에 친근할 수 있도록 고 창의성을 신장하는데 목적을 두고 학생들의 현황을 살펴 그 방법들을 찾으려 한다.
이 연구의 목적은 독서를 통하여 개인의 개성과 창의성을 개발하고 표현할 수 있는 방안을 기존의 프로그램을 활용하여 정보화시대에 맞게 재구성하는 데 있다. 이는 창의성과 정보화가 대두되는 요즘 학생들의 자기 주도적 학습태도를 길러 올바른 학습태도와 독서 문화를 정착시키고자 하는데 잇는 것이다. '하부구조가 상부구조를 좌우한다`는 말이 있다. 정보의 전달, 확산이 정보전달매체의 발달로 더욱 신속하고 다양해짐에 따라 정보의 내용과 양이 급속한 신장을 보이고 정보전달 속도와 새로운 정보의 상호작용으로 더욱 새로운 정보의 창출이 가속화되고 있다. 이러한 현실은 우리사회 전반에 걸친 변화를 가져오고 구태의연하고 고답적인 사고방식에서 탈피해 정보의 처리와 활용에 대한 새로운 인식과 능력을 갖출 것을 촉구하고 있다. 새로운 세대가 살아나갈 세계, 그 세계는 그 세대에게 자신이 살고 있는 세계에 대한 인식과 반응에 있어 창의적인 사고기능을 필수적으로 요구하고 이러한 사고기능의 신장은 수렴적 사고가 아닌 발산적 사고를 통해 이루어지며 이러한 사고기능의 기저에 창의력을 위한 독서지도가 있다는 점에서 이 연구를 생각했고 거기에 준하는 독서 지도법에 대해 고찰하려 한다. 본 논문에서는 창의성과 독서와의 관계를 규명하고 지금까지 발표된 여러 가지 독서 지도 방법 중에서 창의성을 개발하고 이를 키우기 위한 방안들과 접목하여 학생들에게 독서 진흥을 위한 한 수단으로 자리잡아 학생들이 가벼운 마음으로 쉽게 책과 접하고 늘 가까이 할 수 있는 방안을 모색하고자 한다. 따라서 학생들을 독서에 친근할 수 있도록 고 창의성을 신장하는데 목적을 두고 학생들의 현황을 살펴 그 방법들을 찾으려 한다.
The purpose of the study is to restructure, by utilizing the existing programs, the way a person can culture his personality, creativity and express himself in ways matching with an age of information. It is aimed at developing a learning attitude on his own initiative and establishing a right attit...
The purpose of the study is to restructure, by utilizing the existing programs, the way a person can culture his personality, creativity and express himself in ways matching with an age of information. It is aimed at developing a learning attitude on his own initiative and establishing a right attitude toward study and reading culture at a time when creativity and switchover to information culture is in rapid progress. A saying has it that a substructure is in control of a superstructure. With the transmission and diffusion of information getting ever faster and diversified thanks to development of information media, information as a whole is on a rapid growth in terms of content and amount, and creation of new information is being accelerated ever more as a result of interaction with new information. Such a development of situation is bringing about changed in our society as a whole, urging us to get out of the old way of thinking and to develop capability of information processing and utilization and appreciation for such capability. The new age where a new generation is supposed to take the lead asks them to come up with creative thinking regard to the world they find themselves in. The current study proposes to clarify the relationship between creativity and reading and to attempt to form a linkage with ways designed to develop creativity out of alterative reading methods, thus making a linkage with existing reading programs, thereby enabling them to approach books with ease. Accordingly, aimed at helping the student feel at home with reading and culturing creativity, the current study proposes to examine the current status of the students in this regard and come up with appropriate ways to provide them with ideal alternatives.
The purpose of the study is to restructure, by utilizing the existing programs, the way a person can culture his personality, creativity and express himself in ways matching with an age of information. It is aimed at developing a learning attitude on his own initiative and establishing a right attitude toward study and reading culture at a time when creativity and switchover to information culture is in rapid progress. A saying has it that a substructure is in control of a superstructure. With the transmission and diffusion of information getting ever faster and diversified thanks to development of information media, information as a whole is on a rapid growth in terms of content and amount, and creation of new information is being accelerated ever more as a result of interaction with new information. Such a development of situation is bringing about changed in our society as a whole, urging us to get out of the old way of thinking and to develop capability of information processing and utilization and appreciation for such capability. The new age where a new generation is supposed to take the lead asks them to come up with creative thinking regard to the world they find themselves in. The current study proposes to clarify the relationship between creativity and reading and to attempt to form a linkage with ways designed to develop creativity out of alterative reading methods, thus making a linkage with existing reading programs, thereby enabling them to approach books with ease. Accordingly, aimed at helping the student feel at home with reading and culturing creativity, the current study proposes to examine the current status of the students in this regard and come up with appropriate ways to provide them with ideal alternatives.
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