본 논문은 현대 피아노가 지금과 같은 모습을 갖추게 되기까지의 과정과 이러한 과정을 거치는 동안 고금의 작곡가들이 배출해 낸 피아노 작품들이 어떤 형식으로 변모하는가를 연구의 주요 소재로 삼았다. 또한 피아노 변천에 따라 달라지는 연주 관습을 고전과 낭만 시대를 거쳐 현대에 이르기까지 통사론적 시각에서 접근해 보았다.
피아노 이전의 건반 악기인 클라비코드와 하프시코드의 구조를 간략히 다루었으며, 하프시코드의 개량으로 만들어진 크리스토포리의 최초 형태도 언급하였다. 좀 더 심도 깊은 연구를 위하여, 여러 건반악기 제작가의 작품중 실...
본 논문은 현대 피아노가 지금과 같은 모습을 갖추게 되기까지의 과정과 이러한 과정을 거치는 동안 고금의 작곡가들이 배출해 낸 피아노 작품들이 어떤 형식으로 변모하는가를 연구의 주요 소재로 삼았다. 또한 피아노 변천에 따라 달라지는 연주 관습을 고전과 낭만 시대를 거쳐 현대에 이르기까지 통사론적 시각에서 접근해 보았다.
피아노 이전의 건반 악기인 클라비코드와 하프시코드의 구조를 간략히 다루었으며, 하프시코드의 개량으로 만들어진 크리스토포리의 최초 형태도 언급하였다. 좀 더 심도 깊은 연구를 위하여, 여러 건반악기 제작가의 작품중 실버만, 줌페, 슈타인, 브로드우드, 에라르가 제작한 피아노의 구조를 다루어 보았다.
피아노의 개량과 발전을 거듭하면서, 연주자의 강한 타건도 무리 없이 견디는 피아노가 등장하였고 이는 다양한 연주 관습의 구현으로 이어졌다. 바로크 시대의 스카를랏티는 이러한 악기의 변천을 근대적 연주 관습과 접목시켰으며 고전 시대의 연주자들은 피아노 다이나믹스란 새로운 기법을 정착시켰다.
다섯 옥타브가 주를 이루던 피아노 초기 모델은 고전과 낭만 시대를 거치면서 무수한 발전을 거듭했고 1830년대에 이르면 거의 여든 여덟 개의 건반을 갖춘 현대 피아노의 모습을 갖추게 된다.
이러한 악기의 발전은 다양한 연주 관습으로 이어졌다. 낭만 시대의 무수한 음악적 시도는 현대에 이르러 연주자들로 하여금 피아노가 가질 수 있는 최대 역량을 살리는 기반을 제공하였다. 단순한 건반 악기에서 임의 조절이 가능한 미분음을 내는 종합적 악기로, 현에 장치하여 새로운 음원을 만들어 내며 하프와 같이 현악기와 타악기의 역할의 가능성을 도모하는 가운데, 피아노는 단순한 건반 악기의 범위를 넘어서서 장대한 종합 악기로 그 변신을 거듭하고 있다.
본 논문에서는 피아노의 탄생에서 현대 피아노의 정착까지의 과정을 살펴보았고, 그 변천과정에 따라 나타나는 연주관습에 대해 시대별로 중요 작곡가를 위주로 연구하였다.
본 논문은 현대 피아노가 지금과 같은 모습을 갖추게 되기까지의 과정과 이러한 과정을 거치는 동안 고금의 작곡가들이 배출해 낸 피아노 작품들이 어떤 형식으로 변모하는가를 연구의 주요 소재로 삼았다. 또한 피아노 변천에 따라 달라지는 연주 관습을 고전과 낭만 시대를 거쳐 현대에 이르기까지 통사론적 시각에서 접근해 보았다.
피아노 이전의 건반 악기인 클라비코드와 하프시코드의 구조를 간략히 다루었으며, 하프시코드의 개량으로 만들어진 크리스토포리의 최초 형태도 언급하였다. 좀 더 심도 깊은 연구를 위하여, 여러 건반악기 제작가의 작품중 실버만, 줌페, 슈타인, 브로드우드, 에라르가 제작한 피아노의 구조를 다루어 보았다.
피아노의 개량과 발전을 거듭하면서, 연주자의 강한 타건도 무리 없이 견디는 피아노가 등장하였고 이는 다양한 연주 관습의 구현으로 이어졌다. 바로크 시대의 스카를랏티는 이러한 악기의 변천을 근대적 연주 관습과 접목시켰으며 고전 시대의 연주자들은 피아노 다이나믹스란 새로운 기법을 정착시켰다.
다섯 옥타브가 주를 이루던 피아노 초기 모델은 고전과 낭만 시대를 거치면서 무수한 발전을 거듭했고 1830년대에 이르면 거의 여든 여덟 개의 건반을 갖춘 현대 피아노의 모습을 갖추게 된다.
이러한 악기의 발전은 다양한 연주 관습으로 이어졌다. 낭만 시대의 무수한 음악적 시도는 현대에 이르러 연주자들로 하여금 피아노가 가질 수 있는 최대 역량을 살리는 기반을 제공하였다. 단순한 건반 악기에서 임의 조절이 가능한 미분음을 내는 종합적 악기로, 현에 장치하여 새로운 음원을 만들어 내며 하프와 같이 현악기와 타악기의 역할의 가능성을 도모하는 가운데, 피아노는 단순한 건반 악기의 범위를 넘어서서 장대한 종합 악기로 그 변신을 거듭하고 있다.
본 논문에서는 피아노의 탄생에서 현대 피아노의 정착까지의 과정을 살펴보았고, 그 변천과정에 따라 나타나는 연주관습에 대해 시대별로 중요 작곡가를 위주로 연구하였다.
This paper is designed to look into what instrumental progress contemporary piano has underwent throughout centuries and to understand what variance has been resulted, affecting piano pieces as well as performance practices since the progress occurred.
The paper has also focused on the structure of ...
This paper is designed to look into what instrumental progress contemporary piano has underwent throughout centuries and to understand what variance has been resulted, affecting piano pieces as well as performance practices since the progress occurred.
The paper has also focused on the structure of keyboard instruments. For instance, the structure of Clavichoard and Harpsichord, the instruments prior to piano, and that of the original piano of Christofori ameliorated by Harpsichord has been dealt with. Among a number of pianos, the study has singled out the structure of Silberman, Zumpe, Stein, Broadwood and Erard for in-depth understanding.
As the development of piano has been accelerated, the era of powerful piano which upholds strong touches of performers has opened, resulting in the drastic evolvement of performance practices. In the Baroque ages, Scarlatti challenged modern practices while in the Classical ages, many performers settled down a new technique called "piano dynamics".
In the initial stage of invention, pianos with five octaves were the stereotypes. However, passing through the Classical and Romantic ages, around in 1830s, pianos became even more similar to contemporary pianos with 88 keys. According to the development of piano, performers tried out untapped practices in a wide range of forms, which have strongly influenced contemporary practices to increase the power of piano at the highest level.
Not as an instrument with simple keyboards but as an artistic tool with arbitrarily manageable notes in a delicately different way, piano has extended its role, ranging from string instrument to percussion one, just like harp does. Besides, equipped with various materials in piano string part, piano has generated brand-new sound sources. In doing so, piano seems to strive to go beyond the status of a mere keyboard instrument to that of a magnificently synthetic one.
This paper is designed to look into what instrumental progress contemporary piano has underwent throughout centuries and to understand what variance has been resulted, affecting piano pieces as well as performance practices since the progress occurred.
The paper has also focused on the structure of keyboard instruments. For instance, the structure of Clavichoard and Harpsichord, the instruments prior to piano, and that of the original piano of Christofori ameliorated by Harpsichord has been dealt with. Among a number of pianos, the study has singled out the structure of Silberman, Zumpe, Stein, Broadwood and Erard for in-depth understanding.
As the development of piano has been accelerated, the era of powerful piano which upholds strong touches of performers has opened, resulting in the drastic evolvement of performance practices. In the Baroque ages, Scarlatti challenged modern practices while in the Classical ages, many performers settled down a new technique called "piano dynamics".
In the initial stage of invention, pianos with five octaves were the stereotypes. However, passing through the Classical and Romantic ages, around in 1830s, pianos became even more similar to contemporary pianos with 88 keys. According to the development of piano, performers tried out untapped practices in a wide range of forms, which have strongly influenced contemporary practices to increase the power of piano at the highest level.
Not as an instrument with simple keyboards but as an artistic tool with arbitrarily manageable notes in a delicately different way, piano has extended its role, ranging from string instrument to percussion one, just like harp does. Besides, equipped with various materials in piano string part, piano has generated brand-new sound sources. In doing so, piano seems to strive to go beyond the status of a mere keyboard instrument to that of a magnificently synthetic one.
주제어
#피아노 발달
#연주관습
#performance practice
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.