이 논문의 목적은 지방자치에 있어 주민참여의 중요성과 주민참여가 지방자치 발전에 영향을 주는 요인을 분석하여 주민의 직접참여제도의 활성화 방안을 제시하고자 한다. 아직 법적.제도적 주민참여제도가 마련되지 않은 현실에서 주민의 직접참여제도가 활성화되기란 어려움이 있겠으나 지역현안을 해결하는 최선의 선택은 지역주민의 욕구를 최대한 충족시킬 수 있는 방안을 찾는 것이라 할 것이다. 1991년 3월 지방자치가 부활하여 기초의원 및 광역의원을 선출하였고 지방자치단체의장 또한 주민의 직접선거로 선출하여 명실상부한 주민자치가 이루어졌으나, 지방자치의 발전은 답보상태에 있다. 이는 주민의 대표가 그 역할을 다하지 못하는데도 그 원인이 있음으로 지방자치단체장 및 지방의회의원들이 소임을 다하지 못할 때 주민발안제도, 주민소환제도, 주민투표제도의 법적.제도적 도입을 통해 주민참여의 활성화를 기할 수 있다. 그리고 풀뿌리 민주주의가 정착되고 지방자치가 발전하기 위해선 다양한 지역주민의 욕구에 부응하는 정책개발이 이루어져야 하고, 이러한 정책개발단계에 주민의 참여가 이루어 질 수 있는 제도적 장치 마련이 필요하다. 이젠 더 이상 과거와 같은 관주도의 행정과 정책에 주민이 따라야 한다는 구시대적 사고는 다양한 주민의 욕구를 충족시키지 못한다. 그리고 현 단계에서 주민의 직접참여제도가 절실히 요구되는 것은 자치단체장 및 주민의 대표가 주민의 이익과 의사에 반하는 중대한 ...
이 논문의 목적은 지방자치에 있어 주민참여의 중요성과 주민참여가 지방자치 발전에 영향을 주는 요인을 분석하여 주민의 직접참여제도의 활성화 방안을 제시하고자 한다. 아직 법적.제도적 주민참여제도가 마련되지 않은 현실에서 주민의 직접참여제도가 활성화되기란 어려움이 있겠으나 지역현안을 해결하는 최선의 선택은 지역주민의 욕구를 최대한 충족시킬 수 있는 방안을 찾는 것이라 할 것이다. 1991년 3월 지방자치가 부활하여 기초의원 및 광역의원을 선출하였고 지방자치단체의장 또한 주민의 직접선거로 선출하여 명실상부한 주민자치가 이루어졌으나, 지방자치의 발전은 답보상태에 있다. 이는 주민의 대표가 그 역할을 다하지 못하는데도 그 원인이 있음으로 지방자치단체장 및 지방의회의원들이 소임을 다하지 못할 때 주민발안제도, 주민소환제도, 주민투표제도의 법적.제도적 도입을 통해 주민참여의 활성화를 기할 수 있다. 그리고 풀뿌리 민주주의가 정착되고 지방자치가 발전하기 위해선 다양한 지역주민의 욕구에 부응하는 정책개발이 이루어져야 하고, 이러한 정책개발단계에 주민의 참여가 이루어 질 수 있는 제도적 장치 마련이 필요하다. 이젠 더 이상 과거와 같은 관주도의 행정과 정책에 주민이 따라야 한다는 구시대적 사고는 다양한 주민의 욕구를 충족시키지 못한다. 그리고 현 단계에서 주민의 직접참여제도가 절실히 요구되는 것은 자치단체장 및 주민의 대표가 주민의 이익과 의사에 반하는 중대한 의사결정을 내려도 주민이 통제할 수 있는 수단이 전혀 없다. 또한 예산을 낭비하고, 각종 비리로 구속되어 옥중결재를 받아야 하는 상황에도 주민의 통제는 미치지 못하는 현실을 개선하는 최선의 방안은 주민의 직접참여제도의 도입을 통해 가능하다. 물론 주민의 지나친 간섭과 통제로 인해 대의제가 손상될 우려가 있을 수 있으나, 이는 주민참여의 한계와 방법을 정확히 구분한다면 이러한 우려를 불식시킬 수 있으며, 주민참여가 원천적으로 막혀 있는 현재의 상황에서 무엇보다 중요한 것은 주민의 직접참여제도가 입법화되어 시행하는 것이다. 주민참여제도가 도입되고 발전하기 위해서는 입법화와 제도화도 절실하지만 이에 못지 않게 주민의 성숙된 참여의식과 공무원의 주민참여에 대한 태도와 의식전환이 이루어 저야 한다. 공무원이 주민참여에 대해 부정적인 시각으로 접근한다면 정보의 공개가 제대로 이루어지지 않아 주민과 공무원간의 불신만 키우게된다. 그러므로 공무원과 주민은 상호협력과 지역의 발전을 위한 최선의 방법으로서 주민참여를 이끌어 내야한다.
이 논문의 목적은 지방자치에 있어 주민참여의 중요성과 주민참여가 지방자치 발전에 영향을 주는 요인을 분석하여 주민의 직접참여제도의 활성화 방안을 제시하고자 한다. 아직 법적.제도적 주민참여제도가 마련되지 않은 현실에서 주민의 직접참여제도가 활성화되기란 어려움이 있겠으나 지역현안을 해결하는 최선의 선택은 지역주민의 욕구를 최대한 충족시킬 수 있는 방안을 찾는 것이라 할 것이다. 1991년 3월 지방자치가 부활하여 기초의원 및 광역의원을 선출하였고 지방자치단체의장 또한 주민의 직접선거로 선출하여 명실상부한 주민자치가 이루어졌으나, 지방자치의 발전은 답보상태에 있다. 이는 주민의 대표가 그 역할을 다하지 못하는데도 그 원인이 있음으로 지방자치단체장 및 지방의회의원들이 소임을 다하지 못할 때 주민발안제도, 주민소환제도, 주민투표제도의 법적.제도적 도입을 통해 주민참여의 활성화를 기할 수 있다. 그리고 풀뿌리 민주주의가 정착되고 지방자치가 발전하기 위해선 다양한 지역주민의 욕구에 부응하는 정책개발이 이루어져야 하고, 이러한 정책개발단계에 주민의 참여가 이루어 질 수 있는 제도적 장치 마련이 필요하다. 이젠 더 이상 과거와 같은 관주도의 행정과 정책에 주민이 따라야 한다는 구시대적 사고는 다양한 주민의 욕구를 충족시키지 못한다. 그리고 현 단계에서 주민의 직접참여제도가 절실히 요구되는 것은 자치단체장 및 주민의 대표가 주민의 이익과 의사에 반하는 중대한 의사결정을 내려도 주민이 통제할 수 있는 수단이 전혀 없다. 또한 예산을 낭비하고, 각종 비리로 구속되어 옥중결재를 받아야 하는 상황에도 주민의 통제는 미치지 못하는 현실을 개선하는 최선의 방안은 주민의 직접참여제도의 도입을 통해 가능하다. 물론 주민의 지나친 간섭과 통제로 인해 대의제가 손상될 우려가 있을 수 있으나, 이는 주민참여의 한계와 방법을 정확히 구분한다면 이러한 우려를 불식시킬 수 있으며, 주민참여가 원천적으로 막혀 있는 현재의 상황에서 무엇보다 중요한 것은 주민의 직접참여제도가 입법화되어 시행하는 것이다. 주민참여제도가 도입되고 발전하기 위해서는 입법화와 제도화도 절실하지만 이에 못지 않게 주민의 성숙된 참여의식과 공무원의 주민참여에 대한 태도와 의식전환이 이루어 저야 한다. 공무원이 주민참여에 대해 부정적인 시각으로 접근한다면 정보의 공개가 제대로 이루어지지 않아 주민과 공무원간의 불신만 키우게된다. 그러므로 공무원과 주민은 상호협력과 지역의 발전을 위한 최선의 방법으로서 주민참여를 이끌어 내야한다.
This study aims at presenting an activation plan of resident's direct participation system by analyzing an important factor that the resident's participation affects the progress of local autonomy and importance of the resident's participation with respect to local autonomy. In the realities that an...
This study aims at presenting an activation plan of resident's direct participation system by analyzing an important factor that the resident's participation affects the progress of local autonomy and importance of the resident's participation with respect to local autonomy. In the realities that any legal, systematic resident's participation system has not been arranged yet, it may be difficult for such direct participation system of the resident to be activated, but the author thinks that the best option to solve the local outstanding questions is a way to find out a plan which can meet the desires of the local residents to its maximum. In March, 1991 the local autonomy was revived, and the members of both basic and wide areas were selected, even the head of the local autonomy group was selected by direct voting of the residents, so the resident's autonomy was realized in fact as well as in the name, the progress of the local autonomy is still at a standstill. Such result happens, because the head of local autonomy group and local assembly members have not done their duties well, and an activation of the resident's participation can be ensured through the resident's proposal system, resident's summons system, and legal/systematic introduction of the resident's voting system. In order that the democracy of plant root makes progress, policy developments conforming to the diverse desires of the local residents should be realized, and in such policy development step, a system which can realize resident's participation is required to be arranged. Now the thought of the old times that the residents should follow the administration and policy of the governmental guidance like the past can not meet the diverse desires of the residents any more. And the residents' derect participation system is urgently demanded under the current step, although the head of self government group or representative of the residents makes important decision against the profits and will of the residents, as there is no means that the residents can control. Even in the situation that the decision should be made in jail, being placed under arrest due to all types of irrationalities by wasting budgets, for the best plan to improve the realities which can not be obtained by the residents, it is posisble through introducing residents' direct participation system. Of course, there may be possibilities that great subject may be damaged owing to excessive intervention and control by the residents, but such worry can be swept off, if the limit of residents' participation and method are exactly divided, and under the current situations in which the residents' participation is fundamentally cut off, what the most important thing is to carry out is to be legalized after such direct participation system of the residents. In order that the residents' participation system is introduced and make progress, matured participation consciousness of the residents and attitude toward the residents' participation of the public servant and conscious conversion should be realized. If the public servant approaches to the residents' participation with negative sight, opening information to the public is not realized as it should, but only distrust between the residents and public servants may be raised, Therefore, both the public servants and residents should lead out the residents' participation as a best method for mutual cooperation and local development.
This study aims at presenting an activation plan of resident's direct participation system by analyzing an important factor that the resident's participation affects the progress of local autonomy and importance of the resident's participation with respect to local autonomy. In the realities that any legal, systematic resident's participation system has not been arranged yet, it may be difficult for such direct participation system of the resident to be activated, but the author thinks that the best option to solve the local outstanding questions is a way to find out a plan which can meet the desires of the local residents to its maximum. In March, 1991 the local autonomy was revived, and the members of both basic and wide areas were selected, even the head of the local autonomy group was selected by direct voting of the residents, so the resident's autonomy was realized in fact as well as in the name, the progress of the local autonomy is still at a standstill. Such result happens, because the head of local autonomy group and local assembly members have not done their duties well, and an activation of the resident's participation can be ensured through the resident's proposal system, resident's summons system, and legal/systematic introduction of the resident's voting system. In order that the democracy of plant root makes progress, policy developments conforming to the diverse desires of the local residents should be realized, and in such policy development step, a system which can realize resident's participation is required to be arranged. Now the thought of the old times that the residents should follow the administration and policy of the governmental guidance like the past can not meet the diverse desires of the residents any more. And the residents' derect participation system is urgently demanded under the current step, although the head of self government group or representative of the residents makes important decision against the profits and will of the residents, as there is no means that the residents can control. Even in the situation that the decision should be made in jail, being placed under arrest due to all types of irrationalities by wasting budgets, for the best plan to improve the realities which can not be obtained by the residents, it is posisble through introducing residents' direct participation system. Of course, there may be possibilities that great subject may be damaged owing to excessive intervention and control by the residents, but such worry can be swept off, if the limit of residents' participation and method are exactly divided, and under the current situations in which the residents' participation is fundamentally cut off, what the most important thing is to carry out is to be legalized after such direct participation system of the residents. In order that the residents' participation system is introduced and make progress, matured participation consciousness of the residents and attitude toward the residents' participation of the public servant and conscious conversion should be realized. If the public servant approaches to the residents' participation with negative sight, opening information to the public is not realized as it should, but only distrust between the residents and public servants may be raised, Therefore, both the public servants and residents should lead out the residents' participation as a best method for mutual cooperation and local development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.