초등학교 3학년 사회과 지역화 학습을 위한 "I Love Bucheon (부천)" WBI 코스웨어 설계 및 구현 Design and Implementation of a "I Love Bucheon(부천)" Web-Based Instruction Coursewre for regionalization study of 3rd grade's social studies session of elementary school원문보기
본 논문은 초등학교 3학년 사회과의 지역화 학습을 학생들이 기존의 교수-학습 방법보다 흥미를 가지고 학습을 하기 위하여 "I Love Bucheon(부천)" WBI (Web-Based Institute) 코스웨어를 설계 및 구현한 것이다. 초등학교에서 사회과는 개인과 사회, 국가 및 인류 발전에 기여할 수 있는 민주 시민으로서의 기본적인 자질을 가지게 하는데 그 목적이 있다. 특히 초등학교 3학년 사회과의 경우에는 자기가 살고 있는 고장에 대한 학습을 하는 단계이므로, 지역의 특성과 각종 문화재, 유물·유적, 민속놀이 및 향토 인물에 대하여 체계적이고 깊이 있는 학습의 필요성이 부각되고 있으며, 지역 내의 자료를 공유할 수 있는 자료실의 운영이 필요하다고 본다. 이에 본 연구에서는 지역화 단원을 부천지역에 맞게 재구성하여 ...
본 논문은 초등학교 3학년 사회과의 지역화 학습을 학생들이 기존의 교수-학습 방법보다 흥미를 가지고 학습을 하기 위하여 "I Love Bucheon(부천)" WBI (Web-Based Institute) 코스웨어를 설계 및 구현한 것이다. 초등학교에서 사회과는 개인과 사회, 국가 및 인류 발전에 기여할 수 있는 민주 시민으로서의 기본적인 자질을 가지게 하는데 그 목적이 있다. 특히 초등학교 3학년 사회과의 경우에는 자기가 살고 있는 고장에 대한 학습을 하는 단계이므로, 지역의 특성과 각종 문화재, 유물·유적, 민속놀이 및 향토 인물에 대하여 체계적이고 깊이 있는 학습의 필요성이 부각되고 있으며, 지역 내의 자료를 공유할 수 있는 자료실의 운영이 필요하다고 본다. 이에 본 연구에서는 지역화 단원을 부천지역에 맞게 재구성하여 flash 자료와 동영상, 만화로 공부하기, 퀴즈로 알아보기 등의 다양한 방법으로 학생들이 학습할 수 있도록 웹 코스웨어를 설계 및 구현하였다. 학생들은 구현된 웹 코스웨어를 구성주의의 학습 원리에 기반을 두어 수업시간과 방과 후 가정에서의 자기 학습을 통하여 자유롭게 참여하여 공부할 수 있도록 구현하였다. "I Love Bucheon(부천)" WBI를 초등학교 3학년 학생들의 수업에 적용하여 검증한 결과는 다음과 같다. ( 검증 도구 : SPSS 10.0 K) 첫째, 사전 기초 학력 검사 결과 실험반과 통제반 두 집단간은 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 따라서 실험반과 통제반 학생들의 초등학교 3학년 사회과의 3 단원에 대한 학력의 차는 없다고 판단되었다. ( 평균 차는 1.0 이며, t 값은 0.337, 유의확률은 0.737 > 0.05) 둘째, 두 집단간의 학업 성취도를 비교하여 보면 WBI를 이용한 실험반이 통제반 보다 높았다. (평균이 12.75 점 높음) 이는 통계적으로 두 집단이 실험 한 후의 학업성취도에서 상당히 유의미한 차이가 있어 사회 지역화 학습에 도움이 되었다고 판단되었다. ( t 값은 4.287, 유의확률은 0.000 <0.05 ) 셋째, 두 집단간의 실험 전과 실험 후의 학업성취도의 평균은 실험반이 11.38, 통제반이 -0.38 점이 더 높았다. (실험반 t= -5.171, 유의확률 0.000 , 통제반 t= 0.219, 유의확률 0.828, 실험반 P < 0.01, 통제반 P > 0.05) 따라서 실험반의 경우 실험 전과 실험 후의 학력검사 총점의 경우 WBI를 이용한 결과 학력이 향상되었다고 볼 수 있다고 분석되었다. 넷째, WBI "I Love Bucheon(부천)" 에 대하여 '재미있다'는 긍정적으로 응답한 학생이 전체의 80 % 였으며, 그 이유는 '③ 동영상이 있어서 부천의 다양한 곳을 볼 수가 있어서'를 45% 를 응답하였다. 이 응답으로 보아 지금까지의 사회 지역화 학습이 교과서 위주의 설명으로 되어 있어서 지역화 학습이 제대로 이루어지지 않았음을 이야기 하고 있다. 다섯째, 기존의 사회과 교수-학습 방법에 비하여 WBI를 이용하여 각 영역을 학습하는데 도움이 되었는지에 대해 첫째마당은 77.5 %와 70 %, 둘째마당은 57.5 %와 75 %, 셋째마당은 77.5 %와 75 %, 넷째마당은 75 %와 75 % 의 학생이 긍정적인 응답을 하였다. 이상과 같이 T-검증에 의한 학업성취도 검증과 WBI 흥미도의 설문결과에 의하면 초등학교 3학년 사회 지역화 학습을 위한 "I Love Bucheon(부천)" WBI 코스웨어가 학생들의 학업성취도와 흥미, 이해도를 향상시키는데 긍정적인 자료임을 알 수 있었다.In this thesis, WBI courseware of "I love Bucheon(부천)" was designed and embodied in order to let 3rd grade's students learn regionalization study with more interests than existing teaching & learning method. The purpose of social studies at elementary school is to build basic quality to be democratic citizen who can contribute to individual and society, country and human development. Especially, 3rd grade's social studies in elementary school is the stage of studying the province where he(she) lives, therefore, systematical and profound study is needed for the characteristics of province and various cultural assets, relic and remain, folk game and local figures. And data room that can hold data of region in common is needed. So, Web courseware was designed in order to let students learn with various methods such as flash data, multimedia, comics and quiz by recomposing regionalization units suits to Bucheon city. And students studied freely through class hours and self-control study after class with Web courseware. The result of verification of applying "I love Bucheon(부천)" WBI to class of 3rd grade' students is as follows. First, preliminary basic scholastic ability test shows experiment class and control class make little difference. therefore, there is no difference between two classes about 3rd unit of social studies session of 3rd grade's students. (Difference of average = 1.0 / t value = 0.337 / significant probability = 0.737>0.05) Second, in case of scholarly achievement, experiment class using WBI is higher than control class. (Average of experiment class is 12.75 point higher than control class.) So, this result means WBI is helpful to regionalization study in social studies session because the two class shows much difference in scholarly achievement after making an experiment. ( t value = 4.287 / significant probability 0.000 < 0.05) Third, between the two classes, the average of scholarly achievement before test and after test shows that experiment class is 0.38 points higher than control class. (Experiment class t= -5.171, significant probability 0.000, Control class t = 0.219, significant probability 0.828, Experiment class P<0.01, Control class P>0.05) Therefore, as you can see by the total score of scholastic ability test, experiment class's scholastic ability has improved as the result of using WBI. Fourth, 80% students among total students made an affirmative answer 'interesting' about WBI "I Love Bucheon(부천)" and for the reason of this answer '③Because we can see the various place in bucheon with v-clip' is covered 45%. This result tells us that regionalization study haven't effected properly so far because it was made of textbook-centered explanation. Fifth, about the question that the study using WBI is whether or not helpful to study each area comparison with existing teaching-learning method, at the first section 77.5% and 70% students made an affirmative answer and at the second section, 57.5%, 75% and at the third section, 77.5%, 75% and at the fourth section 75%, 75% students made an affirmative answer. As stated above, according to scholarly achievement verification based on T-verification and result of question about WBI interest degree, "I Love Bucheon(부천)" WBI Courseware for the regionalization study of elementary 3rd grade students is very valuable materials for improving student's schoarly achievement, interest, degree of understanding.
본 논문은 초등학교 3학년 사회과의 지역화 학습을 학생들이 기존의 교수-학습 방법보다 흥미를 가지고 학습을 하기 위하여 "I Love Bucheon(부천)" WBI (Web-Based Institute) 코스웨어를 설계 및 구현한 것이다. 초등학교에서 사회과는 개인과 사회, 국가 및 인류 발전에 기여할 수 있는 민주 시민으로서의 기본적인 자질을 가지게 하는데 그 목적이 있다. 특히 초등학교 3학년 사회과의 경우에는 자기가 살고 있는 고장에 대한 학습을 하는 단계이므로, 지역의 특성과 각종 문화재, 유물·유적, 민속놀이 및 향토 인물에 대하여 체계적이고 깊이 있는 학습의 필요성이 부각되고 있으며, 지역 내의 자료를 공유할 수 있는 자료실의 운영이 필요하다고 본다. 이에 본 연구에서는 지역화 단원을 부천지역에 맞게 재구성하여 flash 자료와 동영상, 만화로 공부하기, 퀴즈로 알아보기 등의 다양한 방법으로 학생들이 학습할 수 있도록 웹 코스웨어를 설계 및 구현하였다. 학생들은 구현된 웹 코스웨어를 구성주의의 학습 원리에 기반을 두어 수업시간과 방과 후 가정에서의 자기 학습을 통하여 자유롭게 참여하여 공부할 수 있도록 구현하였다. "I Love Bucheon(부천)" WBI를 초등학교 3학년 학생들의 수업에 적용하여 검증한 결과는 다음과 같다. ( 검증 도구 : SPSS 10.0 K) 첫째, 사전 기초 학력 검사 결과 실험반과 통제반 두 집단간은 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 따라서 실험반과 통제반 학생들의 초등학교 3학년 사회과의 3 단원에 대한 학력의 차는 없다고 판단되었다. ( 평균 차는 1.0 이며, t 값은 0.337, 유의확률은 0.737 > 0.05) 둘째, 두 집단간의 학업 성취도를 비교하여 보면 WBI를 이용한 실험반이 통제반 보다 높았다. (평균이 12.75 점 높음) 이는 통계적으로 두 집단이 실험 한 후의 학업성취도에서 상당히 유의미한 차이가 있어 사회 지역화 학습에 도움이 되었다고 판단되었다. ( t 값은 4.287, 유의확률은 0.000 <0.05 ) 셋째, 두 집단간의 실험 전과 실험 후의 학업성취도의 평균은 실험반이 11.38, 통제반이 -0.38 점이 더 높았다. (실험반 t= -5.171, 유의확률 0.000 , 통제반 t= 0.219, 유의확률 0.828, 실험반 P < 0.01, 통제반 P > 0.05) 따라서 실험반의 경우 실험 전과 실험 후의 학력검사 총점의 경우 WBI를 이용한 결과 학력이 향상되었다고 볼 수 있다고 분석되었다. 넷째, WBI "I Love Bucheon(부천)" 에 대하여 '재미있다'는 긍정적으로 응답한 학생이 전체의 80 % 였으며, 그 이유는 '③ 동영상이 있어서 부천의 다양한 곳을 볼 수가 있어서'를 45% 를 응답하였다. 이 응답으로 보아 지금까지의 사회 지역화 학습이 교과서 위주의 설명으로 되어 있어서 지역화 학습이 제대로 이루어지지 않았음을 이야기 하고 있다. 다섯째, 기존의 사회과 교수-학습 방법에 비하여 WBI를 이용하여 각 영역을 학습하는데 도움이 되었는지에 대해 첫째마당은 77.5 %와 70 %, 둘째마당은 57.5 %와 75 %, 셋째마당은 77.5 %와 75 %, 넷째마당은 75 %와 75 % 의 학생이 긍정적인 응답을 하였다. 이상과 같이 T-검증에 의한 학업성취도 검증과 WBI 흥미도의 설문결과에 의하면 초등학교 3학년 사회 지역화 학습을 위한 "I Love Bucheon(부천)" WBI 코스웨어가 학생들의 학업성취도와 흥미, 이해도를 향상시키는데 긍정적인 자료임을 알 수 있었다.In this thesis, WBI courseware of "I love Bucheon(부천)" was designed and embodied in order to let 3rd grade's students learn regionalization study with more interests than existing teaching & learning method. The purpose of social studies at elementary school is to build basic quality to be democratic citizen who can contribute to individual and society, country and human development. Especially, 3rd grade's social studies in elementary school is the stage of studying the province where he(she) lives, therefore, systematical and profound study is needed for the characteristics of province and various cultural assets, relic and remain, folk game and local figures. And data room that can hold data of region in common is needed. So, Web courseware was designed in order to let students learn with various methods such as flash data, multimedia, comics and quiz by recomposing regionalization units suits to Bucheon city. And students studied freely through class hours and self-control study after class with Web courseware. The result of verification of applying "I love Bucheon(부천)" WBI to class of 3rd grade' students is as follows. First, preliminary basic scholastic ability test shows experiment class and control class make little difference. therefore, there is no difference between two classes about 3rd unit of social studies session of 3rd grade's students. (Difference of average = 1.0 / t value = 0.337 / significant probability = 0.737>0.05) Second, in case of scholarly achievement, experiment class using WBI is higher than control class. (Average of experiment class is 12.75 point higher than control class.) So, this result means WBI is helpful to regionalization study in social studies session because the two class shows much difference in scholarly achievement after making an experiment. ( t value = 4.287 / significant probability 0.000 < 0.05) Third, between the two classes, the average of scholarly achievement before test and after test shows that experiment class is 0.38 points higher than control class. (Experiment class t= -5.171, significant probability 0.000, Control class t = 0.219, significant probability 0.828, Experiment class P<0.01, Control class P>0.05) Therefore, as you can see by the total score of scholastic ability test, experiment class's scholastic ability has improved as the result of using WBI. Fourth, 80% students among total students made an affirmative answer 'interesting' about WBI "I Love Bucheon(부천)" and for the reason of this answer '③Because we can see the various place in bucheon with v-clip' is covered 45%. This result tells us that regionalization study haven't effected properly so far because it was made of textbook-centered explanation. Fifth, about the question that the study using WBI is whether or not helpful to study each area comparison with existing teaching-learning method, at the first section 77.5% and 70% students made an affirmative answer and at the second section, 57.5%, 75% and at the third section, 77.5%, 75% and at the fourth section 75%, 75% students made an affirmative answer. As stated above, according to scholarly achievement verification based on T-verification and result of question about WBI interest degree, "I Love Bucheon(부천)" WBI Courseware for the regionalization study of elementary 3rd grade students is very valuable materials for improving student's schoarly achievement, interest, degree of understanding.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.