본 연구의 목적은 중·고등학생의 가정과 교육에 대한 인식, 노인에 대한 인식과 노년기 교육의 필요성을 조사하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 부산지역에 거주하고 있는 중·고등학생 578명을 대상으로 가정교과 및 노인에 대한 인식과 노년기 교육에 대한 요구에 대해 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 가정교과에 대한 인식을 살펴보면, 가정교과의 중요성에 대해 학년과 성에 관계없이 모든 학생들이 가정교과가 중요하다고 인식하고 있었다. 또한 가정교과는 가정생활과 밀접한 관계가 있다고 인식하고 있었는데...
본 연구의 목적은 중·고등학생의 가정과 교육에 대한 인식, 노인에 대한 인식과 노년기 교육의 필요성을 조사하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 부산지역에 거주하고 있는 중·고등학생 578명을 대상으로 가정교과 및 노인에 대한 인식과 노년기 교육에 대한 요구에 대해 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 가정교과에 대한 인식을 살펴보면, 가정교과의 중요성에 대해 학년과 성에 관계없이 모든 학생들이 가정교과가 중요하다고 인식하고 있었다. 또한 가정교과는 가정생활과 밀접한 관계가 있다고 인식하고 있었는데, 가정교과와 가정생활과의 관련성에 대해서는 중학교 1학년이 가장 높게, 고등학교 2학년이 가장 낮게 인식하고 있었으며, 학년간에 유의한 차이가 나타났다. 또한 가정교과는 미래 가정생활과 밀접한 관계가 있다고 인식하고 있으며, 이와 같은 인식에는 학년과 남녀간에 차이가 없었다. 그리고 가정교과가 가족관계 향상에 도움을 준다고 인식하고 있었는데, 이러한 인식은 중학교 1학년이 가장 높았고, 고등학교 2학년이 가장 낮았으며 학년간에 유의한 차이가 나타났다. 노인에 대한 인식을 살펴보면, 노인에 대한 주관적 이해에 관한 질문으로 “당신은 노인 분들을 얼마나 잘 이해하고 있다고 생각합니까?”라는 질문에 중립적 또는 다소 부정적인 응답을 하고 있었다. 노인에 대한 주관적인 이해도는 중학교 1학년이 가장 높았고, 고등학교 1학년이 가장 낮았으며, 학년간에는 유의한 차이가 있었으나 남녀간에는 유의한 차이가 없었다. 노인에 대한 전반적인 인식은 긍정적이었고, 이는 학년과 남녀에 따라 유의한 차이가 없었다. 노인에 대한 평가 요인(‘더럽다-깨끗하다’ 외 6 요인)과 능력 요인(‘방어적이다-공격적이다’ 외 3 요인)에 대한 인식은 긍정적인 것으로 나타났는데, 이는 학년과 남녀간에 유의한 차이가 없었다. 노인에 대한 활동 요인(‘둔하다-활발하다’ 외 1 요인)에 대해서는 중립적인 경향을 보였다. 노인에 대한 활동요인에 대해 남녀간 유의한 차이는 없었지만 학년간 유의한 차이가 있었으며, 중학교 1학년의 인식이 가장 긍정적인 것으로, 고등학교 1학년의 인식이 가장 부정적인 것으로 나타났다. 노인에 대한 융통성 요인(‘고지식하다-융통성 있다’ 1 요인)에 대한 인식은 전반적으로 부정적인 것으로 나타났고, 학년과 성에 따라 모두 유의한 차이가 나타났다. 학년별로는 중학교 1학년과 중학교 2학년의 인식이 가장 긍정적이었고, 고등학교 2학년의 인식이 가장 부정적이었으며, 남녀별로는 남학생이 여학생보다 더 부정적으로 응답하였다. 한편 노인으로부터 배울 점에 대해서는 ‘인생의 경험과 지혜’라는 응답이 가장 많이 나왔고 그 다음이 ‘전통 윤리와 관습 및 예절’, ‘인생과 사회를 바라보는 시각’, ‘축적된 지식과 기술’의 순이었다. 한편 “가정교과에 노인에 대한 교육내용이 포함되어야 하는가?”라는 물음에 대해서는 ‘필요하다’는 인식이 주를 이루고 있었는데, 학년별로는 고등학교 1학년이 필요성을 가장 높게, 중학교 2학년이 필요성을 가장 낮게 인식하고 있었고, 학년간 유의한 차이가 있었다. 남녀별로는 남학생의 필요성 인식이 여학생의 필요성 인식보다 유의하게 높았다. 노년기 교육 내용에 대한 우선순위는 ‘노인의 심리적 특성’이 가장 높게 나타났고, 그 다음이 ‘노인의 가족관계’, ‘노년기의 취미 및 여가생활’, ‘노인의 신체적 특성’으로 나타났다. 위와 같은 연구 결과를 중심으로 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 가정교과에 대한 중·고등학생들의 인식은 대체로 긍정적이었으나, 학년이 올라갈수록 평균이 낮아지는 경향을 보이고 있으므로, 고학년에 가정교과에 대한 인식을 높일 수 있는 교육적 방안이 필요하다. 둘째, 노인에 대한 인식으로 노인에 대한 주관적 이해가 학년이 올라갈수록 낮아지는 것으로 보아, 역시 고학년을 대상으로 노인에 대한 이해를 향상시키는 교육적 방안이 필요하다. 셋째, 노인에 대한 평가, 능력, 활동, 융통성과 관련된 중·고등학생들의 인식이 대체로 긍정적으로 나타났는데, 앞으로도 이와 같은 긍정적인 인식을 유지·강화할 필요가 있다. 넷째, 중·고등학생들이 가정교과에 노인에 대한 교육이 포함되어야 할 필요성을 높게 인식하고 있는 것에 반해 현재 가정교과의 교육과정에 포함된 노년기 교육 내용은 매우 빈약한 형편이다. 앞으로 이와 관련하여 가정과 교과내용의 확대가 요구된다. 다섯째, 교육의 효과를 증진시키기 위해서는 학년별·연령별로 중·고등학생들이 생각하는 노인으로부터 배울 점에 관한 내용이나, 중·고등학생들이 희망하는 노년기 교육내용에 대한 요구를 바탕으로 교육의 내용을 구성할 필요가 있다.
본 연구의 목적은 중·고등학생의 가정과 교육에 대한 인식, 노인에 대한 인식과 노년기 교육의 필요성을 조사하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 부산지역에 거주하고 있는 중·고등학생 578명을 대상으로 가정교과 및 노인에 대한 인식과 노년기 교육에 대한 요구에 대해 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 가정교과에 대한 인식을 살펴보면, 가정교과의 중요성에 대해 학년과 성에 관계없이 모든 학생들이 가정교과가 중요하다고 인식하고 있었다. 또한 가정교과는 가정생활과 밀접한 관계가 있다고 인식하고 있었는데, 가정교과와 가정생활과의 관련성에 대해서는 중학교 1학년이 가장 높게, 고등학교 2학년이 가장 낮게 인식하고 있었으며, 학년간에 유의한 차이가 나타났다. 또한 가정교과는 미래 가정생활과 밀접한 관계가 있다고 인식하고 있으며, 이와 같은 인식에는 학년과 남녀간에 차이가 없었다. 그리고 가정교과가 가족관계 향상에 도움을 준다고 인식하고 있었는데, 이러한 인식은 중학교 1학년이 가장 높았고, 고등학교 2학년이 가장 낮았으며 학년간에 유의한 차이가 나타났다. 노인에 대한 인식을 살펴보면, 노인에 대한 주관적 이해에 관한 질문으로 “당신은 노인 분들을 얼마나 잘 이해하고 있다고 생각합니까?”라는 질문에 중립적 또는 다소 부정적인 응답을 하고 있었다. 노인에 대한 주관적인 이해도는 중학교 1학년이 가장 높았고, 고등학교 1학년이 가장 낮았으며, 학년간에는 유의한 차이가 있었으나 남녀간에는 유의한 차이가 없었다. 노인에 대한 전반적인 인식은 긍정적이었고, 이는 학년과 남녀에 따라 유의한 차이가 없었다. 노인에 대한 평가 요인(‘더럽다-깨끗하다’ 외 6 요인)과 능력 요인(‘방어적이다-공격적이다’ 외 3 요인)에 대한 인식은 긍정적인 것으로 나타났는데, 이는 학년과 남녀간에 유의한 차이가 없었다. 노인에 대한 활동 요인(‘둔하다-활발하다’ 외 1 요인)에 대해서는 중립적인 경향을 보였다. 노인에 대한 활동요인에 대해 남녀간 유의한 차이는 없었지만 학년간 유의한 차이가 있었으며, 중학교 1학년의 인식이 가장 긍정적인 것으로, 고등학교 1학년의 인식이 가장 부정적인 것으로 나타났다. 노인에 대한 융통성 요인(‘고지식하다-융통성 있다’ 1 요인)에 대한 인식은 전반적으로 부정적인 것으로 나타났고, 학년과 성에 따라 모두 유의한 차이가 나타났다. 학년별로는 중학교 1학년과 중학교 2학년의 인식이 가장 긍정적이었고, 고등학교 2학년의 인식이 가장 부정적이었으며, 남녀별로는 남학생이 여학생보다 더 부정적으로 응답하였다. 한편 노인으로부터 배울 점에 대해서는 ‘인생의 경험과 지혜’라는 응답이 가장 많이 나왔고 그 다음이 ‘전통 윤리와 관습 및 예절’, ‘인생과 사회를 바라보는 시각’, ‘축적된 지식과 기술’의 순이었다. 한편 “가정교과에 노인에 대한 교육내용이 포함되어야 하는가?”라는 물음에 대해서는 ‘필요하다’는 인식이 주를 이루고 있었는데, 학년별로는 고등학교 1학년이 필요성을 가장 높게, 중학교 2학년이 필요성을 가장 낮게 인식하고 있었고, 학년간 유의한 차이가 있었다. 남녀별로는 남학생의 필요성 인식이 여학생의 필요성 인식보다 유의하게 높았다. 노년기 교육 내용에 대한 우선순위는 ‘노인의 심리적 특성’이 가장 높게 나타났고, 그 다음이 ‘노인의 가족관계’, ‘노년기의 취미 및 여가생활’, ‘노인의 신체적 특성’으로 나타났다. 위와 같은 연구 결과를 중심으로 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 가정교과에 대한 중·고등학생들의 인식은 대체로 긍정적이었으나, 학년이 올라갈수록 평균이 낮아지는 경향을 보이고 있으므로, 고학년에 가정교과에 대한 인식을 높일 수 있는 교육적 방안이 필요하다. 둘째, 노인에 대한 인식으로 노인에 대한 주관적 이해가 학년이 올라갈수록 낮아지는 것으로 보아, 역시 고학년을 대상으로 노인에 대한 이해를 향상시키는 교육적 방안이 필요하다. 셋째, 노인에 대한 평가, 능력, 활동, 융통성과 관련된 중·고등학생들의 인식이 대체로 긍정적으로 나타났는데, 앞으로도 이와 같은 긍정적인 인식을 유지·강화할 필요가 있다. 넷째, 중·고등학생들이 가정교과에 노인에 대한 교육이 포함되어야 할 필요성을 높게 인식하고 있는 것에 반해 현재 가정교과의 교육과정에 포함된 노년기 교육 내용은 매우 빈약한 형편이다. 앞으로 이와 관련하여 가정과 교과내용의 확대가 요구된다. 다섯째, 교육의 효과를 증진시키기 위해서는 학년별·연령별로 중·고등학생들이 생각하는 노인으로부터 배울 점에 관한 내용이나, 중·고등학생들이 희망하는 노년기 교육내용에 대한 요구를 바탕으로 교육의 내용을 구성할 필요가 있다.
The purpose of this study is to investigate middle and high school students' recognitions about Home economics and the aged people and to emphasize the need for the desirable education on aging. To achieve this study structured questionnaires on recognition about home economics and the aged people a...
The purpose of this study is to investigate middle and high school students' recognitions about Home economics and the aged people and to emphasize the need for the desirable education on aging. To achieve this study structured questionnaires on recognition about home economics and the aged people and to emphasize the need for the desirable education on aging used and data 578 middle and high school students in Busan. The major results of this study are as follows: First, the recognition about home economics Regardless of student grade and sex distinction, all of them had a tendency to perceive that Home economics is important. The survey result showed students think that Home economics is closely related with present home life. It has showed a little difference such as on high to the first grade of middle school students and on low to the second grade of high school students. Most students answered that Home economics is also closely related with future home life. The response did not show a special difference depending on student level and sex distinction. According to the survey result, the subject Home economics helps students to develop relationship with family members. This survey was just like the same result that the relationship Home economics and Home life was. Second, the recognition about the aged As the question of a subjective understanding on the aged people, “How much do you understand and consider about the aged people?” The response was neutral and a little negative. Subjective understanding on the aged people was on high to the first grade of middle school students and on low to the first grade of high school students. It was a difference relying on student grade, but sex distinction didn't show meaningful difference. The general understanding on the aged people was very positive, and there was no radical difference among different ages and sexes. There was a positive understanding about the evaluating factor of the elder(‘dirty'-’clean' plus six other factor), The ability factor of the elder(‘defensive'-’aggressive' plus three other factor). Even in this result, there is not much of difference among the different age groups and sexes. The action factor of the elder(‘slow-fast’ plus one other factor) showed a neutral tendency. For the action factor of the elder, first grades in the middle school replied most positively while their counterparts in the high school replied most negatively. There was some significant difference in grade but no significant difference in gender. The flexibility factor of the elder(‘stubborn-flexible’) showed negative responses in general. First and second grades in the middle school answered most positively while second grades in the high school answered most negatively. Also boys replied more negatively than girls. Accordingly, the flexibility factor of the elder showed significant differences in both grade and gender. On one hand, questions of lessons learned from the elder were answered as below: ‘experience and wisdom in the life’, the most answered, followed by ‘traditional ethic and custom, or etiquette’, ‘view of life and society’, and ‘accumulated knowledge and skills’. On the other hand, a question of “Are the educational contents about the elder included in the course of home economics?” obtained mainly recognition of ‘to need’. First grades in the high school recognized the most while second grades in the middle school recognized the least, indicating that there was a significant difference in grade. Boys recognized the need more significantly than girls. Among the needs of education for the elder, ‘psychological characters of the elder’ was the highest followed by ‘family relations in the old age’, ‘hobby and leisure in the old age’, and ‘physical characters of the elder’. On the ground of the above research results, the following conclusions can be drawn: First, middle and high school students had mostly positive recognition of home economics but higher grades tended to show lower averages, which indicated that it should take an educational action to encourage the recognition of the higher grades. Second, higher grades tended to show lower subjective understanding about the elder, indicating that it should develop an education to improve the understanding of the higher grades. Third, as there showed mostly positive recognition related to evaluation, ability, activity, and flexibility of the elder, it should take an education effort to continuously maintain and reinforce such a positive recognition about the elder. Forth, middle and high school students recognized the need to include educational contents about the elder in home economics, while the real home economics don't carry enough contents about the elder. Therefore it needs to extend relevant contents of home economics. Fifth, to promote the educational effects needs to reform the educational contents on the base of not only lessons that middle and high school students by grade and by gender thought to be learnt from the elder but also the priority of the educational contents in the old age that middle and high school students wanted to learn
The purpose of this study is to investigate middle and high school students' recognitions about Home economics and the aged people and to emphasize the need for the desirable education on aging. To achieve this study structured questionnaires on recognition about home economics and the aged people and to emphasize the need for the desirable education on aging used and data 578 middle and high school students in Busan. The major results of this study are as follows: First, the recognition about home economics Regardless of student grade and sex distinction, all of them had a tendency to perceive that Home economics is important. The survey result showed students think that Home economics is closely related with present home life. It has showed a little difference such as on high to the first grade of middle school students and on low to the second grade of high school students. Most students answered that Home economics is also closely related with future home life. The response did not show a special difference depending on student level and sex distinction. According to the survey result, the subject Home economics helps students to develop relationship with family members. This survey was just like the same result that the relationship Home economics and Home life was. Second, the recognition about the aged As the question of a subjective understanding on the aged people, “How much do you understand and consider about the aged people?” The response was neutral and a little negative. Subjective understanding on the aged people was on high to the first grade of middle school students and on low to the first grade of high school students. It was a difference relying on student grade, but sex distinction didn't show meaningful difference. The general understanding on the aged people was very positive, and there was no radical difference among different ages and sexes. There was a positive understanding about the evaluating factor of the elder(‘dirty'-’clean' plus six other factor), The ability factor of the elder(‘defensive'-’aggressive' plus three other factor). Even in this result, there is not much of difference among the different age groups and sexes. The action factor of the elder(‘slow-fast’ plus one other factor) showed a neutral tendency. For the action factor of the elder, first grades in the middle school replied most positively while their counterparts in the high school replied most negatively. There was some significant difference in grade but no significant difference in gender. The flexibility factor of the elder(‘stubborn-flexible’) showed negative responses in general. First and second grades in the middle school answered most positively while second grades in the high school answered most negatively. Also boys replied more negatively than girls. Accordingly, the flexibility factor of the elder showed significant differences in both grade and gender. On one hand, questions of lessons learned from the elder were answered as below: ‘experience and wisdom in the life’, the most answered, followed by ‘traditional ethic and custom, or etiquette’, ‘view of life and society’, and ‘accumulated knowledge and skills’. On the other hand, a question of “Are the educational contents about the elder included in the course of home economics?” obtained mainly recognition of ‘to need’. First grades in the high school recognized the most while second grades in the middle school recognized the least, indicating that there was a significant difference in grade. Boys recognized the need more significantly than girls. Among the needs of education for the elder, ‘psychological characters of the elder’ was the highest followed by ‘family relations in the old age’, ‘hobby and leisure in the old age’, and ‘physical characters of the elder’. On the ground of the above research results, the following conclusions can be drawn: First, middle and high school students had mostly positive recognition of home economics but higher grades tended to show lower averages, which indicated that it should take an educational action to encourage the recognition of the higher grades. Second, higher grades tended to show lower subjective understanding about the elder, indicating that it should develop an education to improve the understanding of the higher grades. Third, as there showed mostly positive recognition related to evaluation, ability, activity, and flexibility of the elder, it should take an education effort to continuously maintain and reinforce such a positive recognition about the elder. Forth, middle and high school students recognized the need to include educational contents about the elder in home economics, while the real home economics don't carry enough contents about the elder. Therefore it needs to extend relevant contents of home economics. Fifth, to promote the educational effects needs to reform the educational contents on the base of not only lessons that middle and high school students by grade and by gender thought to be learnt from the elder but also the priority of the educational contents in the old age that middle and high school students wanted to learn
주제어
#중.고등학생 가정과교육 가정 노인 노년기교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.