1920∼30년대 존 듀이(John Dewey)의 경험을 통한 교육, 참여교육의 교육이론이 학교뿐만 아니라 박물관 교육에도 많은 영향을 미쳤다. 따라서 교육은 직접적 경험을 통한 학습으로 어린이의 생활 속에서 직접 문제를 해결하고 경험을 통해 지식을 습득하도록 하는 것이 중요하다. 존 듀이는 어린이박물관 교육에서 ‘Hand-on'과 ’Participator'를 강조하고 있다. 이것은 보는 것 위주의 과거 박물관 교육이 어린이들에게 전시내용을 충분히 전달하고 있지 못함을 해결하고 아동들의 학습이 다량의 지식으로 이루어지는 것이 아니라 전시물을 직접 만져보고 조작해 보기도 하며 제작과정에 참여하여 경험하게 된다. 이러한 탐색과정에서 어 린이들이 직면하는 신체, 인지, 사회, 정서적 문제 등에 대해 스스로 질문하고 해결점을 찾음으로써 학습이 이루어지게 된다. 20세기 초, 미국을 중심으로 박물관의 교육적 기능에 중점을 둔 어린이 대상으로 한 어린이박물관이 등장하였다. 어린이를 대상으로 한 박물관과 미술관은 기존의 박물관이나 미술관과는 그 개념이 다르다. 어린이박물관은 어린이들의 발달 특성에 맞추어 발달의 제 영역에 관련된 전시들이 주축을 이루는 ...
1920∼30년대 존 듀이(John Dewey)의 경험을 통한 교육, 참여교육의 교육이론이 학교뿐만 아니라 박물관 교육에도 많은 영향을 미쳤다. 따라서 교육은 직접적 경험을 통한 학습으로 어린이의 생활 속에서 직접 문제를 해결하고 경험을 통해 지식을 습득하도록 하는 것이 중요하다. 존 듀이는 어린이박물관 교육에서 ‘Hand-on'과 ’Participator'를 강조하고 있다. 이것은 보는 것 위주의 과거 박물관 교육이 어린이들에게 전시내용을 충분히 전달하고 있지 못함을 해결하고 아동들의 학습이 다량의 지식으로 이루어지는 것이 아니라 전시물을 직접 만져보고 조작해 보기도 하며 제작과정에 참여하여 경험하게 된다. 이러한 탐색과정에서 어 린이들이 직면하는 신체, 인지, 사회, 정서적 문제 등에 대해 스스로 질문하고 해결점을 찾음으로써 학습이 이루어지게 된다. 20세기 초, 미국을 중심으로 박물관의 교육적 기능에 중점을 둔 어린이 대상으로 한 어린이박물관이 등장하였다. 어린이를 대상으로 한 박물관과 미술관은 기존의 박물관이나 미술관과는 그 개념이 다르다. 어린이박물관은 어린이들의 발달 특성에 맞추어 발달의 제 영역에 관련된 전시들이 주축을 이루는 통합교육의 장으로서의 특성을 지니고 있다. 또 어린이들이 박물관의 전시에 직접 참여함으로써 완성되는 상호작용 전시를 바탕으로 하고 있다. 박물관의 사회적 기능을 고려한 교육기능의 측면에서 우리의 현실은 성인을 위한 박물관시설이 주류를 이루고 있으며, 어린이를 위한 체계적이고 기능적인 어린이박물관의 시설은 매우 미흡한 실정이다. 감성과 정서, 사고와 논리를 중심으로 하는 교육의 필요성이 대두되고 있지만 교육의 과열화는 그와의 반대의 방향으로 흘러가고 있다. 어린이들은 감각을 통해 현실을 탐색하고, 식별하고, 해석할 수 있는 무한한 발생적 능력을 갖고 태어난다. 어린이라는 존재에 맞추어진 프로그램과 환경의 문화시설과 교육시설로의 어린이박물관을 선진 외국의 사례와 비교해 보면, 우리의 현실은 부분적이고 미약하다. 이에 선진국형의 어린이박물관의 설립의 필요성은 충분한 당위성을 제공한다. 따라서 기존의 박물관에서 어린이를 위한 공간 및 교육공간의 기능을 강화하고 어린이중심 환경의 전시공간 특징을 파악하여 전시설계 계획에 적용 하고자 하며, 어린이박물관의 전시설계 계획에 관한 본 연구의 내용 및 방법은 다음과 같다. (1) 문헌을 통하여 일반적인 박물관의 개념 및 특징과 유형, 어린이박물관의 개념을 고찰하고 어린이의 행태와 공간환경에 대하여 파악하였다. (2) 국내외의 어린이박물관의 현황을 살펴보고, 사례연구 대상의 어린이박물관을 국내의 경우는 현장조사 및 설문조사로 실시하고, 미국의 경우는 ACM(Association of Children's Museums)에서 선정한 10대 어린이박물관 순위를 참고로 선정하였다. 일본의 경우에는 홈페이지를 바탕으로 조사·분석하였다. 사례 어린이박물관의 연구를 통하여 어린이박물관의 죠닝(Zoning)구성·평면구성·동선체계의 특성을 분석하였다. (3) 디자인단계로 어린이박물관 전시설계 계획의 개요·기본방향·전시공간의 구성·기본계획의 순으로 전시공간 프로그래밍을 진행하였다. (4) (2)와 (3)을 바탕으로 한 실제적 전시설계 계획과정을 통해 어린이에 적합한 공간연구와 효과적 커뮤니케이션의 방법을 연구하였다. (5) 이상의 내용을 정리하여 결론을 도출하였다. 이상과 같이 본 연구는 주 대상범위를 어린이박물관으로 한정시키고, 어린이를 주 관람 대상자로 하는 박물관 사례의 전시공간을 중심으로 그 특성을 분석하여 어린이박물관 전시공간의 특성 분석을 어린이박물관 전시설계 계획에 필요한 기초적 근거 자료로 삼고, 이를 바탕으로 호기심을 자극하고 배움의 동기가 되는 전시와 프로그램을 제공하여 어린이의 Needs와 흥미를 유발하는 어린이박물관 전시설계 계획을 하는데 의의가 있다. 따라서 새로운 어린이박물관에서 어린이들은 여러 가지 형태의 만남을 통해 어린이들의 감성을 창조하고 놀이와 체험을 매개체로 학습을 습득할 것이다. 또한 새로운 어린이박물관은 시대적 흐름에 맞춰 변화하는 박물관의 새로운 인식과 그 의미에 맞는 모티브를 제공함과 동시에 관람객과 교감할 수 있는 커뮤니케이션의 장을 마련할 것으로 예상된다.
1920∼30년대 존 듀이(John Dewey)의 경험을 통한 교육, 참여교육의 교육이론이 학교뿐만 아니라 박물관 교육에도 많은 영향을 미쳤다. 따라서 교육은 직접적 경험을 통한 학습으로 어린이의 생활 속에서 직접 문제를 해결하고 경험을 통해 지식을 습득하도록 하는 것이 중요하다. 존 듀이는 어린이박물관 교육에서 ‘Hand-on'과 ’Participator'를 강조하고 있다. 이것은 보는 것 위주의 과거 박물관 교육이 어린이들에게 전시내용을 충분히 전달하고 있지 못함을 해결하고 아동들의 학습이 다량의 지식으로 이루어지는 것이 아니라 전시물을 직접 만져보고 조작해 보기도 하며 제작과정에 참여하여 경험하게 된다. 이러한 탐색과정에서 어 린이들이 직면하는 신체, 인지, 사회, 정서적 문제 등에 대해 스스로 질문하고 해결점을 찾음으로써 학습이 이루어지게 된다. 20세기 초, 미국을 중심으로 박물관의 교육적 기능에 중점을 둔 어린이 대상으로 한 어린이박물관이 등장하였다. 어린이를 대상으로 한 박물관과 미술관은 기존의 박물관이나 미술관과는 그 개념이 다르다. 어린이박물관은 어린이들의 발달 특성에 맞추어 발달의 제 영역에 관련된 전시들이 주축을 이루는 통합교육의 장으로서의 특성을 지니고 있다. 또 어린이들이 박물관의 전시에 직접 참여함으로써 완성되는 상호작용 전시를 바탕으로 하고 있다. 박물관의 사회적 기능을 고려한 교육기능의 측면에서 우리의 현실은 성인을 위한 박물관시설이 주류를 이루고 있으며, 어린이를 위한 체계적이고 기능적인 어린이박물관의 시설은 매우 미흡한 실정이다. 감성과 정서, 사고와 논리를 중심으로 하는 교육의 필요성이 대두되고 있지만 교육의 과열화는 그와의 반대의 방향으로 흘러가고 있다. 어린이들은 감각을 통해 현실을 탐색하고, 식별하고, 해석할 수 있는 무한한 발생적 능력을 갖고 태어난다. 어린이라는 존재에 맞추어진 프로그램과 환경의 문화시설과 교육시설로의 어린이박물관을 선진 외국의 사례와 비교해 보면, 우리의 현실은 부분적이고 미약하다. 이에 선진국형의 어린이박물관의 설립의 필요성은 충분한 당위성을 제공한다. 따라서 기존의 박물관에서 어린이를 위한 공간 및 교육공간의 기능을 강화하고 어린이중심 환경의 전시공간 특징을 파악하여 전시설계 계획에 적용 하고자 하며, 어린이박물관의 전시설계 계획에 관한 본 연구의 내용 및 방법은 다음과 같다. (1) 문헌을 통하여 일반적인 박물관의 개념 및 특징과 유형, 어린이박물관의 개념을 고찰하고 어린이의 행태와 공간환경에 대하여 파악하였다. (2) 국내외의 어린이박물관의 현황을 살펴보고, 사례연구 대상의 어린이박물관을 국내의 경우는 현장조사 및 설문조사로 실시하고, 미국의 경우는 ACM(Association of Children's Museums)에서 선정한 10대 어린이박물관 순위를 참고로 선정하였다. 일본의 경우에는 홈페이지를 바탕으로 조사·분석하였다. 사례 어린이박물관의 연구를 통하여 어린이박물관의 죠닝(Zoning)구성·평면구성·동선체계의 특성을 분석하였다. (3) 디자인단계로 어린이박물관 전시설계 계획의 개요·기본방향·전시공간의 구성·기본계획의 순으로 전시공간 프로그래밍을 진행하였다. (4) (2)와 (3)을 바탕으로 한 실제적 전시설계 계획과정을 통해 어린이에 적합한 공간연구와 효과적 커뮤니케이션의 방법을 연구하였다. (5) 이상의 내용을 정리하여 결론을 도출하였다. 이상과 같이 본 연구는 주 대상범위를 어린이박물관으로 한정시키고, 어린이를 주 관람 대상자로 하는 박물관 사례의 전시공간을 중심으로 그 특성을 분석하여 어린이박물관 전시공간의 특성 분석을 어린이박물관 전시설계 계획에 필요한 기초적 근거 자료로 삼고, 이를 바탕으로 호기심을 자극하고 배움의 동기가 되는 전시와 프로그램을 제공하여 어린이의 Needs와 흥미를 유발하는 어린이박물관 전시설계 계획을 하는데 의의가 있다. 따라서 새로운 어린이박물관에서 어린이들은 여러 가지 형태의 만남을 통해 어린이들의 감성을 창조하고 놀이와 체험을 매개체로 학습을 습득할 것이다. 또한 새로운 어린이박물관은 시대적 흐름에 맞춰 변화하는 박물관의 새로운 인식과 그 의미에 맞는 모티브를 제공함과 동시에 관람객과 교감할 수 있는 커뮤니케이션의 장을 마련할 것으로 예상된다.
John Dewey's theory of participatory education, education through participation, in the 1920's and 30's exerted much influence not only on school education but also on museum education. In educating children, it is important to let children solve problems in their life on their own and make them lea...
John Dewey's theory of participatory education, education through participation, in the 1920's and 30's exerted much influence not only on school education but also on museum education. In educating children, it is important to let children solve problems in their life on their own and make them learn through their experiences. John Dewey emphasizes on the importance of "Hand-on" and "Participator" in education. In the past, museum education was all about simply watching exhibitions so that museums failed to get the whole message across to children. Yet, in museums built under John Dewey's theory, children are now allowed to touch and play with exhibition items, and even to participate in the process of creating one. In this way, children learn through experiences not by just receiving chunks of knowledge. Children ask themselves questions concerning their body, mind, knowledge, and society and then, find solutions on their own in this process of participation. In the early 1920's, lots of museums with their focus on museum's educational function emerged especially in the USA. Museums and art galleries for children have different concept from ordinary ones. Children's museums or galleries are places where certain items are exhibited to encourage development of certain skills kids need to master in certain point of their development stage. They are run on the principle of interactive exhibition, which calls for children's participation to complete an exhibition. Considering the socialization function of museum as an educational facility, South Korea definitely lacks children's museums, which systematically and technically tends the needs of children. Most museums in the nation are for adults. People, these days, all agreed to the importance of children's education focused on development of sense and emotion, thinking power, and logics. Still, over-heated enthusiasm is driving people into the opposite direction. Kids are born with ability to search, recognize and analyze objects with their senses. South Korea is underdeveloped when it comes to children's museum as a cultural and educational facility tailored to children's needs. That is, the need for building advanced children's museums in the country is fully justified. Therefore, this study tries to come up with some exhibition design plans to help fortify the function of educational spaces and spaces for children in existing museums. It also tries to understand the features of exhibitory spaces built for kids and apply these found features to exhibition design plan. The contents and methods of the study on exhibitory design plan for children's museum are as follows. (1) The study looked into the general concept of museum, and features and types of ordinary museums through documents. It also looks into the concept of children's museum, children behavior, and space environment. (2) The study turned its attention to the current situation of children's museums in and out of the nation. Its case study on children's museums in the nation was done by visiting the places and using surveys. Museums in the USA were selected according to the list of the ten best children's museums provided by the Association of Children's Museum (ACM). The study conducted a case study on museums in Japan by visiting their web sites. With the findings of these case studies, the study analyzes the features of zoning, plane composition, and movement line system of children's museums. (3) This is the designing stage of this study. It introduced an exhibitory place programming in the order of the outline of exhibition design plan for children's museum, its basic principle, and then exhibition space. (4) Looking into the process of setting up a exhibition design plan based on (2) and (3), the study tried to come up with space form and communication strategies that suit for children. (5) Summing up what was discussed above, this study draws a conclusion. This study confined its subject as children's museum. It provides basic principles for exhibition design plans for children's museums by analyzing the features of exhibitory facilities for children including museums. The goal of this study was to offer exhibition design plans for children's museums, which provide exhibitions and programs tailored to children's needs, thereby, stimulating children's curiosity and motivating them.
John Dewey's theory of participatory education, education through participation, in the 1920's and 30's exerted much influence not only on school education but also on museum education. In educating children, it is important to let children solve problems in their life on their own and make them learn through their experiences. John Dewey emphasizes on the importance of "Hand-on" and "Participator" in education. In the past, museum education was all about simply watching exhibitions so that museums failed to get the whole message across to children. Yet, in museums built under John Dewey's theory, children are now allowed to touch and play with exhibition items, and even to participate in the process of creating one. In this way, children learn through experiences not by just receiving chunks of knowledge. Children ask themselves questions concerning their body, mind, knowledge, and society and then, find solutions on their own in this process of participation. In the early 1920's, lots of museums with their focus on museum's educational function emerged especially in the USA. Museums and art galleries for children have different concept from ordinary ones. Children's museums or galleries are places where certain items are exhibited to encourage development of certain skills kids need to master in certain point of their development stage. They are run on the principle of interactive exhibition, which calls for children's participation to complete an exhibition. Considering the socialization function of museum as an educational facility, South Korea definitely lacks children's museums, which systematically and technically tends the needs of children. Most museums in the nation are for adults. People, these days, all agreed to the importance of children's education focused on development of sense and emotion, thinking power, and logics. Still, over-heated enthusiasm is driving people into the opposite direction. Kids are born with ability to search, recognize and analyze objects with their senses. South Korea is underdeveloped when it comes to children's museum as a cultural and educational facility tailored to children's needs. That is, the need for building advanced children's museums in the country is fully justified. Therefore, this study tries to come up with some exhibition design plans to help fortify the function of educational spaces and spaces for children in existing museums. It also tries to understand the features of exhibitory spaces built for kids and apply these found features to exhibition design plan. The contents and methods of the study on exhibitory design plan for children's museum are as follows. (1) The study looked into the general concept of museum, and features and types of ordinary museums through documents. It also looks into the concept of children's museum, children behavior, and space environment. (2) The study turned its attention to the current situation of children's museums in and out of the nation. Its case study on children's museums in the nation was done by visiting the places and using surveys. Museums in the USA were selected according to the list of the ten best children's museums provided by the Association of Children's Museum (ACM). The study conducted a case study on museums in Japan by visiting their web sites. With the findings of these case studies, the study analyzes the features of zoning, plane composition, and movement line system of children's museums. (3) This is the designing stage of this study. It introduced an exhibitory place programming in the order of the outline of exhibition design plan for children's museum, its basic principle, and then exhibition space. (4) Looking into the process of setting up a exhibition design plan based on (2) and (3), the study tried to come up with space form and communication strategies that suit for children. (5) Summing up what was discussed above, this study draws a conclusion. This study confined its subject as children's museum. It provides basic principles for exhibition design plans for children's museums by analyzing the features of exhibitory facilities for children including museums. The goal of this study was to offer exhibition design plans for children's museums, which provide exhibitions and programs tailored to children's needs, thereby, stimulating children's curiosity and motivating them.
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