본 연구의 목적은 조기 영어교육 경험이 이후 중학교에 입학한 후 중학교 영어성적에 어떤 영향을 미치는지 알아보는데 있다. 본 연구자는 조기 영어 교육 경험자들이 중학교나 고등학교에서 좋은 영어성적을 받을 지에 오랫동안 관심을 가져왔다. 요즈음 많은 부모님들이 자녀들에게 모국어도 제대로 익히지 못한 이른 나이에서부터 영어를 가르치려 혈안이 되어 있다. 그 동안 이런 조기영어교육에 대한 많은 의견과 토론이 있어왔다. 그런데 마침 본 연구자가 올해에 초등 3학년 때부터 초등학교에서 영어를 배워온 제 1세대 학생들을 가르치게 되었다. 그래서 본 연구자가 근무하고 있는 전 학생들을 연구대상으로 삼아 (1) 조기 영어교육 시작시기, (2) 조기 영어교육 주체, (3) 조기 영어교육 총기간, (4) 조기 영어교육 주당 수업횟수, (5) 조기영어교육 1회 수업시간, (6) 조기 영어교육 1회 수업인원, (7) 조기 영어교육수업방법, (8) 조기 영어교육 교사의 영어사용 정도, (9) 조기 영어교육 수업 흥미도 등을 묻는 총 9문항으로 된 설문지를 배부하여 각 항목별 응답 빈도수를 점검하고 비슷한 그룹별로 나누어 각 그룹별 영어듣기, 쓰기, 읽기(독해력) 점수를 비교해보았다. 결과는 다음과 같았다. (1) 영어 시작 시기는 중학교에서의 성적에 별 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. (2) 영어교육 주체는 듣기와 읽기(독해력)점수에는 별 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났으나 쓰기 점수에 있어서는 공·사교육을 다 받은 집단이 공교육만 받아온 집단보다 점수가 유의미하게 높았다. (3) 조기 영어교육 총기간은 중학교에서의 영어성적에 별 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. (4) 주당 조기 영어 수업횟수는 중학교에서의 영어 듣기 성적에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 주당 수업 횟수가 많았던 학생들이 1-2회이었던 학생들보다 듣기점수에서 유의미하게 높았다. 그러나 쓰기나 읽기(독해력) 점수에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. (5) 조기 영어 1회당 수업시간은 중학교에서의 영어성적에 별 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. (6) 조기 영어수업 학급당 대상인원은 중학교에서의 영어성적에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 6-15명이 그룹을 만들어 공부한 집단이 더 적은 수의 인원으로 공부했던 집단이나 16-40명 그룹에서 공부했던 집단, 혹은 40명 이상 되는 학급에서 공부한 집단보다 듣기, 쓰기, 읽기 모든 영역에서의 성적이 유의미하게 높았다. (7) 조기 영어수업 방법은 중학교에서의 영어성적에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 여러 가지 교수방법(대화형, phonics, 오디오, 비디오, 컴퓨터 ...
본 연구의 목적은 조기 영어교육 경험이 이후 중학교에 입학한 후 중학교 영어성적에 어떤 영향을 미치는지 알아보는데 있다. 본 연구자는 조기 영어 교육 경험자들이 중학교나 고등학교에서 좋은 영어성적을 받을 지에 오랫동안 관심을 가져왔다. 요즈음 많은 부모님들이 자녀들에게 모국어도 제대로 익히지 못한 이른 나이에서부터 영어를 가르치려 혈안이 되어 있다. 그 동안 이런 조기영어교육에 대한 많은 의견과 토론이 있어왔다. 그런데 마침 본 연구자가 올해에 초등 3학년 때부터 초등학교에서 영어를 배워온 제 1세대 학생들을 가르치게 되었다. 그래서 본 연구자가 근무하고 있는 전 학생들을 연구대상으로 삼아 (1) 조기 영어교육 시작시기, (2) 조기 영어교육 주체, (3) 조기 영어교육 총기간, (4) 조기 영어교육 주당 수업횟수, (5) 조기영어교육 1회 수업시간, (6) 조기 영어교육 1회 수업인원, (7) 조기 영어교육수업방법, (8) 조기 영어교육 교사의 영어사용 정도, (9) 조기 영어교육 수업 흥미도 등을 묻는 총 9문항으로 된 설문지를 배부하여 각 항목별 응답 빈도수를 점검하고 비슷한 그룹별로 나누어 각 그룹별 영어듣기, 쓰기, 읽기(독해력) 점수를 비교해보았다. 결과는 다음과 같았다. (1) 영어 시작 시기는 중학교에서의 성적에 별 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. (2) 영어교육 주체는 듣기와 읽기(독해력)점수에는 별 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났으나 쓰기 점수에 있어서는 공·사교육을 다 받은 집단이 공교육만 받아온 집단보다 점수가 유의미하게 높았다. (3) 조기 영어교육 총기간은 중학교에서의 영어성적에 별 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. (4) 주당 조기 영어 수업횟수는 중학교에서의 영어 듣기 성적에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 주당 수업 횟수가 많았던 학생들이 1-2회이었던 학생들보다 듣기점수에서 유의미하게 높았다. 그러나 쓰기나 읽기(독해력) 점수에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. (5) 조기 영어 1회당 수업시간은 중학교에서의 영어성적에 별 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. (6) 조기 영어수업 학급당 대상인원은 중학교에서의 영어성적에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 6-15명이 그룹을 만들어 공부한 집단이 더 적은 수의 인원으로 공부했던 집단이나 16-40명 그룹에서 공부했던 집단, 혹은 40명 이상 되는 학급에서 공부한 집단보다 듣기, 쓰기, 읽기 모든 영역에서의 성적이 유의미하게 높았다. (7) 조기 영어수업 방법은 중학교에서의 영어성적에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 여러 가지 교수방법(대화형, phonics, 오디오, 비디오, 컴퓨터 CD 등 다양한 매체사용, 읽기, 쓰기 등)으로 공부했던 집단의 성적이 한 가지 방법이나 어느 한 영역에 치중해서 배웠던 집단의 성적보다 듣기, 쓰기, 읽기(독해력) 모든 영역에서 유의미하게 높았다. (8) 조기 영어교육 교사의 영어사용 정도는 중학교에서의 영어성적에 별 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. (9) 조기 영어수업 흥미도는 중학교에서의 영어성적에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 흥미 있었다고 생각한 집단의 성적이 듣기영역에서는 약간 높았지만, 쓰기, 읽기 영역에서는 유의미하게 높았다. 위의 결과로부터 다음을 제언하고자 한다. 첫째, 중학교에서의 높은 영어 성적을 기대하고 너무 일찍부터 무리하게 영어교육을 시킬 필요는 없다. 초등 3학년 때 시작해도 늦지 않다. 둘째, 중학교에서의 높은 성적을 기대하는 이상적인 조기 영어교육 교실의 형태는 6-15명의 학생이 1회에 1-2시간 정도 주당 5-6번 씩 공부하는 교실이다. 셋째, 중학교에서 높은 성적을 기대하는 이상적인 조기 영어수업 방법은 어린 학생들의 흥미를 끄는 다양한 학습자료를 이용하여 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기, 문법 등을 고루 가르치는 것이다.
본 연구의 목적은 조기 영어교육 경험이 이후 중학교에 입학한 후 중학교 영어성적에 어떤 영향을 미치는지 알아보는데 있다. 본 연구자는 조기 영어 교육 경험자들이 중학교나 고등학교에서 좋은 영어성적을 받을 지에 오랫동안 관심을 가져왔다. 요즈음 많은 부모님들이 자녀들에게 모국어도 제대로 익히지 못한 이른 나이에서부터 영어를 가르치려 혈안이 되어 있다. 그 동안 이런 조기영어교육에 대한 많은 의견과 토론이 있어왔다. 그런데 마침 본 연구자가 올해에 초등 3학년 때부터 초등학교에서 영어를 배워온 제 1세대 학생들을 가르치게 되었다. 그래서 본 연구자가 근무하고 있는 전 학생들을 연구대상으로 삼아 (1) 조기 영어교육 시작시기, (2) 조기 영어교육 주체, (3) 조기 영어교육 총기간, (4) 조기 영어교육 주당 수업횟수, (5) 조기영어교육 1회 수업시간, (6) 조기 영어교육 1회 수업인원, (7) 조기 영어교육수업방법, (8) 조기 영어교육 교사의 영어사용 정도, (9) 조기 영어교육 수업 흥미도 등을 묻는 총 9문항으로 된 설문지를 배부하여 각 항목별 응답 빈도수를 점검하고 비슷한 그룹별로 나누어 각 그룹별 영어듣기, 쓰기, 읽기(독해력) 점수를 비교해보았다. 결과는 다음과 같았다. (1) 영어 시작 시기는 중학교에서의 성적에 별 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. (2) 영어교육 주체는 듣기와 읽기(독해력)점수에는 별 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났으나 쓰기 점수에 있어서는 공·사교육을 다 받은 집단이 공교육만 받아온 집단보다 점수가 유의미하게 높았다. (3) 조기 영어교육 총기간은 중학교에서의 영어성적에 별 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. (4) 주당 조기 영어 수업횟수는 중학교에서의 영어 듣기 성적에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 주당 수업 횟수가 많았던 학생들이 1-2회이었던 학생들보다 듣기점수에서 유의미하게 높았다. 그러나 쓰기나 읽기(독해력) 점수에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. (5) 조기 영어 1회당 수업시간은 중학교에서의 영어성적에 별 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. (6) 조기 영어수업 학급당 대상인원은 중학교에서의 영어성적에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 6-15명이 그룹을 만들어 공부한 집단이 더 적은 수의 인원으로 공부했던 집단이나 16-40명 그룹에서 공부했던 집단, 혹은 40명 이상 되는 학급에서 공부한 집단보다 듣기, 쓰기, 읽기 모든 영역에서의 성적이 유의미하게 높았다. (7) 조기 영어수업 방법은 중학교에서의 영어성적에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 여러 가지 교수방법(대화형, phonics, 오디오, 비디오, 컴퓨터 CD 등 다양한 매체사용, 읽기, 쓰기 등)으로 공부했던 집단의 성적이 한 가지 방법이나 어느 한 영역에 치중해서 배웠던 집단의 성적보다 듣기, 쓰기, 읽기(독해력) 모든 영역에서 유의미하게 높았다. (8) 조기 영어교육 교사의 영어사용 정도는 중학교에서의 영어성적에 별 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. (9) 조기 영어수업 흥미도는 중학교에서의 영어성적에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 흥미 있었다고 생각한 집단의 성적이 듣기영역에서는 약간 높았지만, 쓰기, 읽기 영역에서는 유의미하게 높았다. 위의 결과로부터 다음을 제언하고자 한다. 첫째, 중학교에서의 높은 영어 성적을 기대하고 너무 일찍부터 무리하게 영어교육을 시킬 필요는 없다. 초등 3학년 때 시작해도 늦지 않다. 둘째, 중학교에서의 높은 성적을 기대하는 이상적인 조기 영어교육 교실의 형태는 6-15명의 학생이 1회에 1-2시간 정도 주당 5-6번 씩 공부하는 교실이다. 셋째, 중학교에서 높은 성적을 기대하는 이상적인 조기 영어수업 방법은 어린 학생들의 흥미를 끄는 다양한 학습자료를 이용하여 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기, 문법 등을 고루 가르치는 것이다.
The purpose of this study is to find out the influence of early English education experience on thier English grades in the Middle School Age after they entered Middle School. I have a lot interested in those students who have early english education experiences would have better grades in English a...
The purpose of this study is to find out the influence of early English education experience on thier English grades in the Middle School Age after they entered Middle School. I have a lot interested in those students who have early english education experiences would have better grades in English after they entered Middle school. On these days, many parents let their children study English is very early age when they don't know even their mother language well. There have been lots of opinions and discussions about that, Fortunately I charge of the first generation students who started their English classes from the third year in their elementary schools. So I picked up all the students of the school which I work for as the subjects of my study and gave them some papers which were made of questions about (1) the starting age of their English classes, (2) where they were taught English, (3) how long they studied English in total, (4) how many English classes they had in a week, (5) how long they studied in an English class, (6) how many members took the classes together, (7) how they were taught in the English classes, (8) which language did the English teacher use in the English classes, (9) how they were interested in the English classes. First, I checked out the frequencies of each answers and grouped some answers near to each one. Then I compared the English listening grades, writing grades and reading grades of each group with those of other groups. The results of this study are as followings : (1) The starting points of English learning don't influence on their English grades in the Middle school. (2) The subjects of early English education don't influence on their English listening grades and reading grades in the Middle school, but there's a small influence on their writing grades. (3) The total period of early English learning don't influence on their English grades in the Middle school. (4) The frequencies of English classes a week influence on English listening grades. The students who had more classes per week had better grades than the students who had one or two classes per week. However there's no influence on the writing and reading sections. (5) The latency period of each English class don't influence on their English grades in the Middle school. (6) The numbers of students in a class influence on their English grades in the Middle school a little. The students group who have studied in 6 to 15 member-class had better grades than the students who have studied in smaller group or in more than 40 student-class. (7) The method of English classes influence on their English grades in the Middle school a little. The students group who have studied by mixed teaching method (free talking, phonics, using some audio-visual softwares, reading and writing) had better grades than the students who have studied by one method focused on special skill. (8) The English speaking extent of the English teacher don't influence on their English grades in the Middle school. (9) The interests in early English classes have some good influence on English grades in their Middle School. According to the results of this study, the more interest they had in their English classes, the better grades they got. As a conclusion, I'd like to give some suggestions about early English education to the readers of this study. First, we don't have to teach English to infants too early expecting good grades in middle school. It is not late to teach them English in the third grade in elementary school. Second, a good early-English class expecting good grades in middle school consists of 6-15 members, taking lessons for 1-2 hours, 5-6 times a week. Third, a good early-English teaching method expecting good grades in middle school is to teach them four skills of English using all kinds of teaching materials,
The purpose of this study is to find out the influence of early English education experience on thier English grades in the Middle School Age after they entered Middle School. I have a lot interested in those students who have early english education experiences would have better grades in English after they entered Middle school. On these days, many parents let their children study English is very early age when they don't know even their mother language well. There have been lots of opinions and discussions about that, Fortunately I charge of the first generation students who started their English classes from the third year in their elementary schools. So I picked up all the students of the school which I work for as the subjects of my study and gave them some papers which were made of questions about (1) the starting age of their English classes, (2) where they were taught English, (3) how long they studied English in total, (4) how many English classes they had in a week, (5) how long they studied in an English class, (6) how many members took the classes together, (7) how they were taught in the English classes, (8) which language did the English teacher use in the English classes, (9) how they were interested in the English classes. First, I checked out the frequencies of each answers and grouped some answers near to each one. Then I compared the English listening grades, writing grades and reading grades of each group with those of other groups. The results of this study are as followings : (1) The starting points of English learning don't influence on their English grades in the Middle school. (2) The subjects of early English education don't influence on their English listening grades and reading grades in the Middle school, but there's a small influence on their writing grades. (3) The total period of early English learning don't influence on their English grades in the Middle school. (4) The frequencies of English classes a week influence on English listening grades. The students who had more classes per week had better grades than the students who had one or two classes per week. However there's no influence on the writing and reading sections. (5) The latency period of each English class don't influence on their English grades in the Middle school. (6) The numbers of students in a class influence on their English grades in the Middle school a little. The students group who have studied in 6 to 15 member-class had better grades than the students who have studied in smaller group or in more than 40 student-class. (7) The method of English classes influence on their English grades in the Middle school a little. The students group who have studied by mixed teaching method (free talking, phonics, using some audio-visual softwares, reading and writing) had better grades than the students who have studied by one method focused on special skill. (8) The English speaking extent of the English teacher don't influence on their English grades in the Middle school. (9) The interests in early English classes have some good influence on English grades in their Middle School. According to the results of this study, the more interest they had in their English classes, the better grades they got. As a conclusion, I'd like to give some suggestions about early English education to the readers of this study. First, we don't have to teach English to infants too early expecting good grades in middle school. It is not late to teach them English in the third grade in elementary school. Second, a good early-English class expecting good grades in middle school consists of 6-15 members, taking lessons for 1-2 hours, 5-6 times a week. Third, a good early-English teaching method expecting good grades in middle school is to teach them four skills of English using all kinds of teaching materials,
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.