집단 생활을 해 나가는 데 있어서 다른 사람들과 관계를 할 때 규범을 지키지 못 할 딴 아니라 잘 조화를 이루지 못하고 일탈되는 행동을 하는 아동이 있다. 즉 학교에서 부적응 행동을 나타내는 아동으로 최근 이러한 아등이 눈에 띄게 늘고 있다 예를 들어 교사의 말에 반항적이고 쉽게 흥분하며 다른 아동과 자주 싸우는 아동, 쉽게 짜증이나 분노를 표출하는 아동, 의자에 잘 앉아 있지 못하고 계속 교실. 주위를 돌아다니는 등 과잉행동 특성을 나타내는 아동, 괴성을 지르는 아동, 이와 반대로 위축행동, 우울행동, 함묵증을 나타내는 아동, 따돌림을 당하는 아동 등이 있다. 일반적으로 교사들은 이런 아동을 어떻게 다루어야 하는지 당황할 때가 많다. 특히 유ㆍ아동의 경우에는 정서발달에 혼란이 오게되면 이러한 많은 문제행동으로 인하여 바람직한 발달에 지장을 줌으로 가능한 문제행동 발생에 유념해야한다. (이근매,2002) 이러한 아동들의 문제행동 양상이 심각한 경우 교실 전체에 부정적인 영향을 미치게 되어 학급운영은 물론 교수-학습활동이 제대로 이루어지지 않을 뿐 아니라 교육목표를 달성하기가 블가능해진다.이러한 경우 일반적으로 교사들은 긍정적이고 효율적인 중재전략에 대해서 생각하지 못하고 처벌과 같은 부정적인 방법으로 문제행동에 반응하여 문제행동이 점점 더 심각해지는 경우가 흔히 발생한다.일반적으로 문제행동을 중재하는 데에는 대체로 보아 다음의 두가지 방법이 있다. 즉, 증상 그 자체를 직접 제거하는 기법과 어떤 심리적 갈등과 긴장제거에 초점을 둔 간접적인 기법을 들 수 있다. (이근매,2002) 본 연구에서는 간접적인 피법을 통하여 내담자의 자아개념을 증진시킴으로써 문제행동을 소거하는 방법을 채택하였다. 아동의 심리적 갈등을 제거하긴 위하여, 특히 엄마와의 갈등을 해소시키기 위해 어머니 상담을 통하여 아동위주의 환경을 조작한다. 이와 아울러 미술치료가 아동의 그동안 내재된 ...
집단 생활을 해 나가는 데 있어서 다른 사람들과 관계를 할 때 규범을 지키지 못 할 딴 아니라 잘 조화를 이루지 못하고 일탈되는 행동을 하는 아동이 있다. 즉 학교에서 부적응 행동을 나타내는 아동으로 최근 이러한 아등이 눈에 띄게 늘고 있다 예를 들어 교사의 말에 반항적이고 쉽게 흥분하며 다른 아동과 자주 싸우는 아동, 쉽게 짜증이나 분노를 표출하는 아동, 의자에 잘 앉아 있지 못하고 계속 교실. 주위를 돌아다니는 등 과잉행동 특성을 나타내는 아동, 괴성을 지르는 아동, 이와 반대로 위축행동, 우울행동, 함묵증을 나타내는 아동, 따돌림을 당하는 아동 등이 있다. 일반적으로 교사들은 이런 아동을 어떻게 다루어야 하는지 당황할 때가 많다. 특히 유ㆍ아동의 경우에는 정서발달에 혼란이 오게되면 이러한 많은 문제행동으로 인하여 바람직한 발달에 지장을 줌으로 가능한 문제행동 발생에 유념해야한다. (이근매,2002) 이러한 아동들의 문제행동 양상이 심각한 경우 교실 전체에 부정적인 영향을 미치게 되어 학급운영은 물론 교수-학습활동이 제대로 이루어지지 않을 뿐 아니라 교육목표를 달성하기가 블가능해진다.이러한 경우 일반적으로 교사들은 긍정적이고 효율적인 중재전략에 대해서 생각하지 못하고 처벌과 같은 부정적인 방법으로 문제행동에 반응하여 문제행동이 점점 더 심각해지는 경우가 흔히 발생한다.일반적으로 문제행동을 중재하는 데에는 대체로 보아 다음의 두가지 방법이 있다. 즉, 증상 그 자체를 직접 제거하는 기법과 어떤 심리적 갈등과 긴장제거에 초점을 둔 간접적인 기법을 들 수 있다. (이근매,2002) 본 연구에서는 간접적인 피법을 통하여 내담자의 자아개념을 증진시킴으로써 문제행동을 소거하는 방법을 채택하였다. 아동의 심리적 갈등을 제거하긴 위하여, 특히 엄마와의 갈등을 해소시키기 위해 어머니 상담을 통하여 아동위주의 환경을 조작한다. 이와 아울러 미술치료가 아동의 그동안 내재된 욕구 불만을 발산시켜 주는 것이 효과적이라 생각된다. 그리하여 많은 연구자들은 사례 연구를 통하며 아동의 문제행동 수정에 대한 미술치료의 효과를 보고하고 있다. 그 대상도 다양하여 일반 아동 딱 아니라 학습 장애아동, ADHD 아동, 다운 증후군을 비롯한 정신 지체아동, 기타 행동장애아동의 다양한 문제행동이 미술치료를 통하여 개선되었으며, 더 나아가 여러 연구자에게서 학교 부적응행동을 개선한 사례연구들이 보고되고 있다. (이근매,2002) 또한 부적응- 행동뿐만 아니라 자폐성 아동의 개념학습, 사회성, 의사소통, 언어이해 및 표현 능력 향상에 효과가 있다는 보고가 있다.(강인선 1999) 정신지체아의 자아효능감 향상에 창작 미술활동이 효과가 있다는 것이 입증되었으며(박희선,2000), 정신지체 아동에게 난화로써 언어지도를 한 사례 연구(장은정,1997)도 있다. 위와 같이 현재는 다양한 장애를 가진 유ㆍ아동에게 미술치료 프로그램을 적용하여 여러 가지 문제 행동을 개선시킨 연구들이 개박되기 시작하는 실정이다. 그러므로 본 연구에서는 자아개념이 낮은 학습부진아등을 대상으로 미술프로그램을 실시하여 그 효과를 규명함으로써 아동의 교육현장에 새로운 교육 방법을 제시하는 데 연구의 의의가 있다.
집단 생활을 해 나가는 데 있어서 다른 사람들과 관계를 할 때 규범을 지키지 못 할 딴 아니라 잘 조화를 이루지 못하고 일탈되는 행동을 하는 아동이 있다. 즉 학교에서 부적응 행동을 나타내는 아동으로 최근 이러한 아등이 눈에 띄게 늘고 있다 예를 들어 교사의 말에 반항적이고 쉽게 흥분하며 다른 아동과 자주 싸우는 아동, 쉽게 짜증이나 분노를 표출하는 아동, 의자에 잘 앉아 있지 못하고 계속 교실. 주위를 돌아다니는 등 과잉행동 특성을 나타내는 아동, 괴성을 지르는 아동, 이와 반대로 위축행동, 우울행동, 함묵증을 나타내는 아동, 따돌림을 당하는 아동 등이 있다. 일반적으로 교사들은 이런 아동을 어떻게 다루어야 하는지 당황할 때가 많다. 특히 유ㆍ아동의 경우에는 정서발달에 혼란이 오게되면 이러한 많은 문제행동으로 인하여 바람직한 발달에 지장을 줌으로 가능한 문제행동 발생에 유념해야한다. (이근매,2002) 이러한 아동들의 문제행동 양상이 심각한 경우 교실 전체에 부정적인 영향을 미치게 되어 학급운영은 물론 교수-학습활동이 제대로 이루어지지 않을 뿐 아니라 교육목표를 달성하기가 블가능해진다.이러한 경우 일반적으로 교사들은 긍정적이고 효율적인 중재전략에 대해서 생각하지 못하고 처벌과 같은 부정적인 방법으로 문제행동에 반응하여 문제행동이 점점 더 심각해지는 경우가 흔히 발생한다.일반적으로 문제행동을 중재하는 데에는 대체로 보아 다음의 두가지 방법이 있다. 즉, 증상 그 자체를 직접 제거하는 기법과 어떤 심리적 갈등과 긴장제거에 초점을 둔 간접적인 기법을 들 수 있다. (이근매,2002) 본 연구에서는 간접적인 피법을 통하여 내담자의 자아개념을 증진시킴으로써 문제행동을 소거하는 방법을 채택하였다. 아동의 심리적 갈등을 제거하긴 위하여, 특히 엄마와의 갈등을 해소시키기 위해 어머니 상담을 통하여 아동위주의 환경을 조작한다. 이와 아울러 미술치료가 아동의 그동안 내재된 욕구 불만을 발산시켜 주는 것이 효과적이라 생각된다. 그리하여 많은 연구자들은 사례 연구를 통하며 아동의 문제행동 수정에 대한 미술치료의 효과를 보고하고 있다. 그 대상도 다양하여 일반 아동 딱 아니라 학습 장애아동, ADHD 아동, 다운 증후군을 비롯한 정신 지체아동, 기타 행동장애아동의 다양한 문제행동이 미술치료를 통하여 개선되었으며, 더 나아가 여러 연구자에게서 학교 부적응행동을 개선한 사례연구들이 보고되고 있다. (이근매,2002) 또한 부적응- 행동뿐만 아니라 자폐성 아동의 개념학습, 사회성, 의사소통, 언어이해 및 표현 능력 향상에 효과가 있다는 보고가 있다.(강인선 1999) 정신지체아의 자아효능감 향상에 창작 미술활동이 효과가 있다는 것이 입증되었으며(박희선,2000), 정신지체 아동에게 난화로써 언어지도를 한 사례 연구(장은정,1997)도 있다. 위와 같이 현재는 다양한 장애를 가진 유ㆍ아동에게 미술치료 프로그램을 적용하여 여러 가지 문제 행동을 개선시킨 연구들이 개박되기 시작하는 실정이다. 그러므로 본 연구에서는 자아개념이 낮은 학습부진아등을 대상으로 미술프로그램을 실시하여 그 효과를 규명함으로써 아동의 교육현장에 새로운 교육 방법을 제시하는 데 연구의 의의가 있다.
While living in a community, some children have a trouble in observing rules in relation to others, not being natural to cause a deviation. They, so called non-adjusters in schools, become conspicuously increasing. There are, for example, those who overact like challenging to what teachers say, easi...
While living in a community, some children have a trouble in observing rules in relation to others, not being natural to cause a deviation. They, so called non-adjusters in schools, become conspicuously increasing. There are, for example, those who overact like challenging to what teachers say, easily provoked, fighting others very often, showing anger and irritation not rarely, continuously wandering around a class without being seated for long time and shouting out, and those, on the contrary, who are daunted and show gloominess, or are left out from friends. General teachers don't know how to treat them to be perplexed. We should pay attention to the potentially troubling behaviors since specially the infants and children confused at a emotional development take a bad effect on desirable development because of those many bad behaviors.(Lee, Geun Mae, 2002) The children's trouble trend seriously worsened gives a bad atmosphere to the whole class, which stops the activities between teaching and learning properly realized as well as the class management finally to fail to get to the education object. In such a case, teachers don't commonly think of the effective mediation but react negatively to the troubles such as punishment so to make the trouble worse. The ways how to mediate the troubling behaviors are generally the following two : 1) One is to directly remove the syndrome itself. 2) The other is to remove the psychological trouble and its tension in a indirect way.(Lee, Geun Mae,2002) This study selected the second way to increase the interviewee's sense of self to remove the troubling behaviors in an indirect way. We should construct the environment focused on the children through the interview with mothers in order to remove the psychological trouble, specially the trouble with mothers. The fine arts added therapy has a effect in dispersing the children's accumulated psychological dissatisfaction. In such a context many researchers have reported the fine arts' effect on the modification in children's troubling behaviors through lots of case studies. The target children widely involve the feeble-minded, the retarded children in learning, the ones with ADHD, the ones with a down's syndrome and others, whose troubling behaviors were all improved by the therapy using fine arts, and furthermore the case studies, where the non-adjusted behaviors were improved, have been reported.(Lee,Geun Mae, 2002) And such a therapy has been reported in having an effect in increasing the concept learning, sociality, communication in speaking, language understanding and expressing ability of the children with autism.(Kang, In Seon, 1999) The fine arts' creating activities' effect of the feeble-minded on the increase in the self efficacy was proved.(Jang, Eun Jeong, 1997)As seen above, the studies, in which lots of troubling behaviors were improved using the fine arts' therapy to the children with various mind diseases, have currently been being made. Therefore this study has a meaning to provide a new way of education in education spots by identifying the effects performing the fine arts' program to the children in low level of learning and sense of self.
While living in a community, some children have a trouble in observing rules in relation to others, not being natural to cause a deviation. They, so called non-adjusters in schools, become conspicuously increasing. There are, for example, those who overact like challenging to what teachers say, easily provoked, fighting others very often, showing anger and irritation not rarely, continuously wandering around a class without being seated for long time and shouting out, and those, on the contrary, who are daunted and show gloominess, or are left out from friends. General teachers don't know how to treat them to be perplexed. We should pay attention to the potentially troubling behaviors since specially the infants and children confused at a emotional development take a bad effect on desirable development because of those many bad behaviors.(Lee, Geun Mae, 2002) The children's trouble trend seriously worsened gives a bad atmosphere to the whole class, which stops the activities between teaching and learning properly realized as well as the class management finally to fail to get to the education object. In such a case, teachers don't commonly think of the effective mediation but react negatively to the troubles such as punishment so to make the trouble worse. The ways how to mediate the troubling behaviors are generally the following two : 1) One is to directly remove the syndrome itself. 2) The other is to remove the psychological trouble and its tension in a indirect way.(Lee, Geun Mae,2002) This study selected the second way to increase the interviewee's sense of self to remove the troubling behaviors in an indirect way. We should construct the environment focused on the children through the interview with mothers in order to remove the psychological trouble, specially the trouble with mothers. The fine arts added therapy has a effect in dispersing the children's accumulated psychological dissatisfaction. In such a context many researchers have reported the fine arts' effect on the modification in children's troubling behaviors through lots of case studies. The target children widely involve the feeble-minded, the retarded children in learning, the ones with ADHD, the ones with a down's syndrome and others, whose troubling behaviors were all improved by the therapy using fine arts, and furthermore the case studies, where the non-adjusted behaviors were improved, have been reported.(Lee,Geun Mae, 2002) And such a therapy has been reported in having an effect in increasing the concept learning, sociality, communication in speaking, language understanding and expressing ability of the children with autism.(Kang, In Seon, 1999) The fine arts' creating activities' effect of the feeble-minded on the increase in the self efficacy was proved.(Jang, Eun Jeong, 1997)As seen above, the studies, in which lots of troubling behaviors were improved using the fine arts' therapy to the children with various mind diseases, have currently been being made. Therefore this study has a meaning to provide a new way of education in education spots by identifying the effects performing the fine arts' program to the children in low level of learning and sense of self.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.