사회복지 정책에 있어서 전달체계는 사회복지정책에서 제공하는 급여 혹은 서비스를 제공하는 조직적 장치를 말한다. 여기에서 전달체계가 중요한 이유는 급여와 서비스를 적절하고 효율적으로 대상자에게 전달하여 그들의 욕구를 효과적으로 충족시키는데 중요한 역할을 하기 때문이다. 이 논문에서는 이를 위해 지금까지의 사회복지서비스 전달체계를 살펴보고, 그것에 대한 개선방안을 제시하고자 하였다. 그럼으로써 사회의 소외계층은 물론 나아가서는 전 국민의 욕구를 충족시키는데 보탬이 되고자 하였다. 본 연구를 통해 제시한 사회복지서비스 전달체계의 개선방...
사회복지 정책에 있어서 전달체계는 사회복지정책에서 제공하는 급여 혹은 서비스를 제공하는 조직적 장치를 말한다. 여기에서 전달체계가 중요한 이유는 급여와 서비스를 적절하고 효율적으로 대상자에게 전달하여 그들의 욕구를 효과적으로 충족시키는데 중요한 역할을 하기 때문이다. 이 논문에서는 이를 위해 지금까지의 사회복지서비스 전달체계를 살펴보고, 그것에 대한 개선방안을 제시하고자 하였다. 그럼으로써 사회의 소외계층은 물론 나아가서는 전 국민의 욕구를 충족시키는데 보탬이 되고자 하였다. 본 연구를 통해 제시한 사회복지서비스 전달체계의 개선방안을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 복지전달체계를 구상함에 있어 지방화 시대에 맞추어 복지전달업무가 가급적 지방자치단체의 책임 하에 수행하도록 한다. 둘째, 일선 복지전달체계의 전문성과 통합성을 제고하기 위하여 지방자치단체 산하에 사회복지사무소를 설치하고, 주민자치센터를 통해 사회복지기능의 강화를 가져올 수 있도록 한다. 셋째, 사회복지사업의 수행에서 발생하는 업무의 중복과 혼란, 그리고 비효율성을 없애고 종합행정을 위하여 광역지방자치단체의 사회복지기능을 과감히 기초자치단체로 이양하고, 사회복지정책의 심의와 조정을 위한 위원회 제도의 적극적인 활용을 도모한다. 위와 같은 전달체계가 구축되기 위해서는 무엇보다도 실질적인 지방자치제도가 확립되어야 할 것이다. 이와 더불어 복지전문인력의 확보와 복지재정 확충, 민간재원의 효율적 활용, 주민참여경로의 제도화, 접근성의 용이함이 제공되어야 할 것이다. 이러한 개선방안을 제시하였지만, 이보다 선행되어야 할 것은 전달주체들의 의식 개혁이다. 단순한 조직이나 체계만의 변화로서는 개혁의 효과를 거두지 못할 것이다. 사회복지조직의 담당자들은 권위적인 의식에서 벗어나야 하며, 지역주민들의 자발적인 참여의식도 확보되어야 할 것이다.
사회복지 정책에 있어서 전달체계는 사회복지정책에서 제공하는 급여 혹은 서비스를 제공하는 조직적 장치를 말한다. 여기에서 전달체계가 중요한 이유는 급여와 서비스를 적절하고 효율적으로 대상자에게 전달하여 그들의 욕구를 효과적으로 충족시키는데 중요한 역할을 하기 때문이다. 이 논문에서는 이를 위해 지금까지의 사회복지서비스 전달체계를 살펴보고, 그것에 대한 개선방안을 제시하고자 하였다. 그럼으로써 사회의 소외계층은 물론 나아가서는 전 국민의 욕구를 충족시키는데 보탬이 되고자 하였다. 본 연구를 통해 제시한 사회복지서비스 전달체계의 개선방안을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 복지전달체계를 구상함에 있어 지방화 시대에 맞추어 복지전달업무가 가급적 지방자치단체의 책임 하에 수행하도록 한다. 둘째, 일선 복지전달체계의 전문성과 통합성을 제고하기 위하여 지방자치단체 산하에 사회복지사무소를 설치하고, 주민자치센터를 통해 사회복지기능의 강화를 가져올 수 있도록 한다. 셋째, 사회복지사업의 수행에서 발생하는 업무의 중복과 혼란, 그리고 비효율성을 없애고 종합행정을 위하여 광역지방자치단체의 사회복지기능을 과감히 기초자치단체로 이양하고, 사회복지정책의 심의와 조정을 위한 위원회 제도의 적극적인 활용을 도모한다. 위와 같은 전달체계가 구축되기 위해서는 무엇보다도 실질적인 지방자치제도가 확립되어야 할 것이다. 이와 더불어 복지전문인력의 확보와 복지재정 확충, 민간재원의 효율적 활용, 주민참여경로의 제도화, 접근성의 용이함이 제공되어야 할 것이다. 이러한 개선방안을 제시하였지만, 이보다 선행되어야 할 것은 전달주체들의 의식 개혁이다. 단순한 조직이나 체계만의 변화로서는 개혁의 효과를 거두지 못할 것이다. 사회복지조직의 담당자들은 권위적인 의식에서 벗어나야 하며, 지역주민들의 자발적인 참여의식도 확보되어야 할 것이다.
The Korean economy has continued to grow the successful implementation of the government-initiated economic programs since 1960. However, nation's economy is being controlled by the IMF recently, facing the urgent challenge of restructuring nation's economy. To restructure OUT economy efficiently, w...
The Korean economy has continued to grow the successful implementation of the government-initiated economic programs since 1960. However, nation's economy is being controlled by the IMF recently, facing the urgent challenge of restructuring nation's economy. To restructure OUT economy efficiently, we don't have to put off nation's welfare programs any more which have been put aside by the quantitative economic growth polices. What should be done first of all for the efficient implements of social welfare programs may be the improvement of the social welfare service delivery system. So, The purpose of this study is to analyze problems found in current social welfare delivery system and reform the deliver system in order to solve the problems and enhance efficiency and effectiveness. This study analyzed the structure, organizations, manpower, finance and information technology of social welfare that related to social welfare delivery system. The current social welfare delivery has following problems. First, the basic problems found in the delivery system include the separation of its administrative agent and policy-making agency, the absence of the social welfare service center that can provide integrated social welfare services and lack of professionalism caused by the limited number of trained personnel. Also, the social services are not delivered to reflect regional conditions or recipients individual needs, but delivered in a uniform way only to make the welfare service quality poor, causing recipients to be less satisfied. Finally, the finance for the social welfare is not sufficient and the application of the information technology for the efficiency of the social welfare is not yet unsatisfactory. Therefore, the social welfare centers the establishment of which I strongly recommend as a means of solving all the problems listed above should be organized and operated under the following guidelines. First, the social welfare centers should be located in the local government where decentralization of power is effected, connect the resident-dominant center and provide integrated social welfare services to clients. Second, the social welfare service should have wider communication route to the residents to approach and it needs to the activity which they know it easily. Third, A lot of investments must be done by professional manpower for effective social welfare service delivery, program development and service technology development. Fourth, enough financial supply is essential for the decentralization of the social welfare services from the central government to local government. Fifth, we should apply the computerized-methods to increase the efficiency and effectiveness of the social welfare.
The Korean economy has continued to grow the successful implementation of the government-initiated economic programs since 1960. However, nation's economy is being controlled by the IMF recently, facing the urgent challenge of restructuring nation's economy. To restructure OUT economy efficiently, we don't have to put off nation's welfare programs any more which have been put aside by the quantitative economic growth polices. What should be done first of all for the efficient implements of social welfare programs may be the improvement of the social welfare service delivery system. So, The purpose of this study is to analyze problems found in current social welfare delivery system and reform the deliver system in order to solve the problems and enhance efficiency and effectiveness. This study analyzed the structure, organizations, manpower, finance and information technology of social welfare that related to social welfare delivery system. The current social welfare delivery has following problems. First, the basic problems found in the delivery system include the separation of its administrative agent and policy-making agency, the absence of the social welfare service center that can provide integrated social welfare services and lack of professionalism caused by the limited number of trained personnel. Also, the social services are not delivered to reflect regional conditions or recipients individual needs, but delivered in a uniform way only to make the welfare service quality poor, causing recipients to be less satisfied. Finally, the finance for the social welfare is not sufficient and the application of the information technology for the efficiency of the social welfare is not yet unsatisfactory. Therefore, the social welfare centers the establishment of which I strongly recommend as a means of solving all the problems listed above should be organized and operated under the following guidelines. First, the social welfare centers should be located in the local government where decentralization of power is effected, connect the resident-dominant center and provide integrated social welfare services to clients. Second, the social welfare service should have wider communication route to the residents to approach and it needs to the activity which they know it easily. Third, A lot of investments must be done by professional manpower for effective social welfare service delivery, program development and service technology development. Fourth, enough financial supply is essential for the decentralization of the social welfare services from the central government to local government. Fifth, we should apply the computerized-methods to increase the efficiency and effectiveness of the social welfare.
주제어
#사회복지서비스 공공사회복지서비스 전달체계
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.