본 논문은 윌슨(J.Wilson)의 도덕교육론을 중심으로 도덕교육의 의미와 정서의 개념, 정서교육의 목적, 그리고 도덕성 발달과 정서의 역할관폐를 살펴보면서 그 것을 바탕으로 우리의 청소년 도덕교육에 적용해 봄으로써 실제적이고 체계적인 도덕교육 방법을 모색해 보는데 그 목적을 두었다. 날로 심화되어가고 있는 도덕적 위기 앞에서 도덕교육에 대한 중요성이 강조 되고 있는 요즈음, 윌슨의 정서를 기반으로 한 도덕교육은 학생들 스스로가 도덕적 문제에 직면하며 그것을 합리적으로 해결할 수 있는 능력을 길러주는데 초점을 두고 있음에 본 연구...
본 논문은 윌슨(J.Wilson)의 도덕교육론을 중심으로 도덕교육의 의미와 정서의 개념, 정서교육의 목적, 그리고 도덕성 발달과 정서의 역할관폐를 살펴보면서 그 것을 바탕으로 우리의 청소년 도덕교육에 적용해 봄으로써 실제적이고 체계적인 도덕교육 방법을 모색해 보는데 그 목적을 두었다. 날로 심화되어가고 있는 도덕적 위기 앞에서 도덕교육에 대한 중요성이 강조 되고 있는 요즈음, 윌슨의 정서를 기반으로 한 도덕교육은 학생들 스스로가 도덕적 문제에 직면하며 그것을 합리적으로 해결할 수 있는 능력을 길러주는데 초점을 두고 있음에 본 연구자는 주목했다. 또한 그의 이론이 객관적이고 합리적인 면에서 접근하고 있음에 우리의 도덕 교육과의 상호관련성을 찾고, 나아가서 바람직한 청소년 도덕교육을 모색해 보는 데 큰 도움이 될 것이라 생각했다. 윌슨의 도덕교육 방법은 도덕교육의 목적에 대한 분명한 이해에 기초하고 있으며 현장에서 유용하게 적용할 수 있는 것으로 보인다. 그리하며 도덕교육을 위한 철학적 근거의 탐색과 더불어 실제적 교육방법을 전반적으로 논의하는 것은 우리의 도덕교육의 목적과 방법에 대한 전반적인 혼란을 극복할 수 있는 대안을 줄 수 있을 것이라 믿는다. II장에서는 윌슨의 도덕교육이론을 통해서 그의 도덕성 요소를 짚어보고 정서의 개념과 정서교육의 목적을 살펴보았으며, 도덕성 발달과 정서의 역할 관계를 탐색해 보았다. 윌슨에게 있어 도덕적 사고는 타인의 이익을 고려하는 과정이다. 그는 '타인의 이익 고려'를 가장 중요한 도덕의 원리로 본다. 그는 타인의 이익을 고려하는 도덕적 사고에서 합리성을 강조한다. 그에게 있어서 합리적이란 사고를 정확하게 하는 것이다. 우리가 도덕적 맥락에서 옳은 이유가 무엇인지를 알지 못하면 그리고 그 이유가 옳다는 것을 확신하지 못하면 도덕적 행위는 불가능하다는 것이다. III장에서 윌슨의 도덕교육 방법의 적응을 탐구해 보았다. 그에게 있어서 도덕 교육이란 그가 게시한 도덕성의 요소들을 학생들에게 계발시켜주는 과정으로 보았다. 이러한 요소들이이를 계발할 수 있는 방법으로 그가 제시하고 있는 접근법에는 도덕적 사고하기, 토의하기, 규칙 지키기, 학교공동체가 있다. 각각의 접근이 우리에게 주는 시사점도 알아보았다. IV장에서 청소년 도덕교육의 실제를 통해 "학교 존재 자체의 위기"라는 주장까지 제기되고 있는 오늘날의 청소년 도덕교육의 실제를 알아보고 그에 알맞은 도덕교육방법을 모색해 보고자 했다. V장에서는 바람직한 청소년 도덕교육을 위한 방향을 찾고자, 먼저는 청소년 도덕교육의 위상을 통해 주로 인지적 도덕교육에 치중하던 도덕과 교육의 한계를 인식하고 다른 모든 형태의 도덕교육을 통합하는 기능을 수행해야 하고 동시에 도덕적 관점의 형성과 도덕적 태도의 형을 꾀하는 보다 직접적이고 적극적인 프로그램을 제공해야 한다는 사일을 도출했다. 이와 같이 윌슨의 정서를 기반으로 한 도덕교육을 통해 우리의 도덕교육의 나아갈 방향을 모색해 보았다. 먼저는 우리의 도덕교육에 대한 지적성향을 바꾸는 것이 필요하다고 보았다. 그리고 공동체와 도덕교육의 관련성에 대한 연구가 실행되어야 하며 도덕교육을 위한 자료개발이 필요하며, 도덕적 인성에 대한 포괄적인 연구가 진행되어야 하며. 적절한 평가 방법도 모색해야 할 것이다. 우리 청소년들이 앞으로 다루어야 할 교육내용으로 첫 번째 '인선교육'을 꼽고 있으며, 도덕교육에 대한 중요성을 느끼고 있는 한, 윌슨이 제시하고 있는 정서 교육을 바탕으로 한 도덕교육에 대한 더 많은 연구가 이루어져야 할 것이라고 생각한다.
본 논문은 윌슨(J.Wilson)의 도덕교육론을 중심으로 도덕교육의 의미와 정서의 개념, 정서교육의 목적, 그리고 도덕성 발달과 정서의 역할관폐를 살펴보면서 그 것을 바탕으로 우리의 청소년 도덕교육에 적용해 봄으로써 실제적이고 체계적인 도덕교육 방법을 모색해 보는데 그 목적을 두었다. 날로 심화되어가고 있는 도덕적 위기 앞에서 도덕교육에 대한 중요성이 강조 되고 있는 요즈음, 윌슨의 정서를 기반으로 한 도덕교육은 학생들 스스로가 도덕적 문제에 직면하며 그것을 합리적으로 해결할 수 있는 능력을 길러주는데 초점을 두고 있음에 본 연구자는 주목했다. 또한 그의 이론이 객관적이고 합리적인 면에서 접근하고 있음에 우리의 도덕 교육과의 상호관련성을 찾고, 나아가서 바람직한 청소년 도덕교육을 모색해 보는 데 큰 도움이 될 것이라 생각했다. 윌슨의 도덕교육 방법은 도덕교육의 목적에 대한 분명한 이해에 기초하고 있으며 현장에서 유용하게 적용할 수 있는 것으로 보인다. 그리하며 도덕교육을 위한 철학적 근거의 탐색과 더불어 실제적 교육방법을 전반적으로 논의하는 것은 우리의 도덕교육의 목적과 방법에 대한 전반적인 혼란을 극복할 수 있는 대안을 줄 수 있을 것이라 믿는다. II장에서는 윌슨의 도덕교육이론을 통해서 그의 도덕성 요소를 짚어보고 정서의 개념과 정서교육의 목적을 살펴보았으며, 도덕성 발달과 정서의 역할 관계를 탐색해 보았다. 윌슨에게 있어 도덕적 사고는 타인의 이익을 고려하는 과정이다. 그는 '타인의 이익 고려'를 가장 중요한 도덕의 원리로 본다. 그는 타인의 이익을 고려하는 도덕적 사고에서 합리성을 강조한다. 그에게 있어서 합리적이란 사고를 정확하게 하는 것이다. 우리가 도덕적 맥락에서 옳은 이유가 무엇인지를 알지 못하면 그리고 그 이유가 옳다는 것을 확신하지 못하면 도덕적 행위는 불가능하다는 것이다. III장에서 윌슨의 도덕교육 방법의 적응을 탐구해 보았다. 그에게 있어서 도덕 교육이란 그가 게시한 도덕성의 요소들을 학생들에게 계발시켜주는 과정으로 보았다. 이러한 요소들이이를 계발할 수 있는 방법으로 그가 제시하고 있는 접근법에는 도덕적 사고하기, 토의하기, 규칙 지키기, 학교공동체가 있다. 각각의 접근이 우리에게 주는 시사점도 알아보았다. IV장에서 청소년 도덕교육의 실제를 통해 "학교 존재 자체의 위기"라는 주장까지 제기되고 있는 오늘날의 청소년 도덕교육의 실제를 알아보고 그에 알맞은 도덕교육방법을 모색해 보고자 했다. V장에서는 바람직한 청소년 도덕교육을 위한 방향을 찾고자, 먼저는 청소년 도덕교육의 위상을 통해 주로 인지적 도덕교육에 치중하던 도덕과 교육의 한계를 인식하고 다른 모든 형태의 도덕교육을 통합하는 기능을 수행해야 하고 동시에 도덕적 관점의 형성과 도덕적 태도의 형을 꾀하는 보다 직접적이고 적극적인 프로그램을 제공해야 한다는 사일을 도출했다. 이와 같이 윌슨의 정서를 기반으로 한 도덕교육을 통해 우리의 도덕교육의 나아갈 방향을 모색해 보았다. 먼저는 우리의 도덕교육에 대한 지적성향을 바꾸는 것이 필요하다고 보았다. 그리고 공동체와 도덕교육의 관련성에 대한 연구가 실행되어야 하며 도덕교육을 위한 자료개발이 필요하며, 도덕적 인성에 대한 포괄적인 연구가 진행되어야 하며. 적절한 평가 방법도 모색해야 할 것이다. 우리 청소년들이 앞으로 다루어야 할 교육내용으로 첫 번째 '인선교육'을 꼽고 있으며, 도덕교육에 대한 중요성을 느끼고 있는 한, 윌슨이 제시하고 있는 정서 교육을 바탕으로 한 도덕교육에 대한 더 많은 연구가 이루어져야 할 것이라고 생각한다.
This study investigated the meaning of moral education and the concept of emotion, the purpose of emotional education. and the relationship between the development of morality and the role of emotion, centered on J. Wilson's moral education. Based on this investigation, this study had its purpose to...
This study investigated the meaning of moral education and the concept of emotion, the purpose of emotional education. and the relationship between the development of morality and the role of emotion, centered on J. Wilson's moral education. Based on this investigation, this study had its purpose to find out a practical and systematic method of moral education by applying the acquired results to moral education of our young students. This researcher noticed that, in these days, when importance of moral education is emphasized, facing the actual circumstance that the moral crisis is deepening day by day, Wilson's moral education based on emotion focused on developing students' capabilities to confront moral problems and cope with them reasonably for themselves. This researcher also thought that, as his theory was approached in an objective and reasonable way, it would be greatly helpful to find out the mutual relationship with our moral education. and, furthermore, to search for desirable moral education for out young students. Wilson's educational method was based on clear understanding about the purpose of moral education. so it seemed that it would be usefully applied to the educational field. Therefore, this researcher believed that exploring the philosophical grounds for moral education together with discussing the practical educational method generally could provide an alternate method to overcome the general confusion about the purpose and method of out moral education. This study, first, reviewed the meaning of moral education through the theory of Wilson's moral education. Then it investigated the concept of emotion and the purpose of emotional education, and explored the relationship between the development of morality and the role of emotion. As to Wilson, the moral-oriented thought was a process to consider others' benefits. He regarded 'the consideration of others' benefits' as the most important principle of moral. He emphasized the rationality in the moral thought of valuing others' benefits. For him, rationality meant the correct thinking. If we do not know why the reason is right in the moral context, and if we cannot have confidence that the reason is light, a moral act is impossible to be done. Second, the method of Wilson's moral education was examined. As to him, the moral education was considered as a process of educating students in the elements of morality which he suggested. The approached methods he suggested as a way for developing these elements were moral thinking, discussing. observing rules, connecting school with community, etc. The point which each approach suggested to us was also investigated. Third, in these days, when an insistence that "the crisis of the existence itself of school" is raised regarding the actual moral education for young students, the reality of moral education for young students was examined and the method of moral education which Sts the reality was tried to be found out. Fourth, in order to find out a direction desirable for moral education for young students, first of all, a limitation in educating the moral subject, which has placed more importance on cognitive moral education chiefly through the phase of moral education of young students, was recognized. Then, the fact that the more direct and positive program should be provided, which can perform functions to integrate all the other forms of moral education, and, at the same time, which can attempt a formation of moral viewpoint and a formation of moral attitude, was deduced. In this way, the direction in which our moral education should be advanced was attempt to be found out through Wilson's moral education. Firstly, it was proved that it was necessary to change the intellectual tendency about our moral education. Then, it also seemed necessary that a study about the relationship between the community and the moral education should be carried out, materials for moral education should be developed, a comprehensive study for moral human nature should be progressed, and the adequate evaluation method should be searched for. As for the educational contents which our young students are going to deal with in the future, firstly, 'the education of human nature' is counted. Furthermore, as far as the importance of moral education is felt, much more research should be conducted about moral education which is based on the emotional education which is suggested by Wilson.
This study investigated the meaning of moral education and the concept of emotion, the purpose of emotional education. and the relationship between the development of morality and the role of emotion, centered on J. Wilson's moral education. Based on this investigation, this study had its purpose to find out a practical and systematic method of moral education by applying the acquired results to moral education of our young students. This researcher noticed that, in these days, when importance of moral education is emphasized, facing the actual circumstance that the moral crisis is deepening day by day, Wilson's moral education based on emotion focused on developing students' capabilities to confront moral problems and cope with them reasonably for themselves. This researcher also thought that, as his theory was approached in an objective and reasonable way, it would be greatly helpful to find out the mutual relationship with our moral education. and, furthermore, to search for desirable moral education for out young students. Wilson's educational method was based on clear understanding about the purpose of moral education. so it seemed that it would be usefully applied to the educational field. Therefore, this researcher believed that exploring the philosophical grounds for moral education together with discussing the practical educational method generally could provide an alternate method to overcome the general confusion about the purpose and method of out moral education. This study, first, reviewed the meaning of moral education through the theory of Wilson's moral education. Then it investigated the concept of emotion and the purpose of emotional education, and explored the relationship between the development of morality and the role of emotion. As to Wilson, the moral-oriented thought was a process to consider others' benefits. He regarded 'the consideration of others' benefits' as the most important principle of moral. He emphasized the rationality in the moral thought of valuing others' benefits. For him, rationality meant the correct thinking. If we do not know why the reason is right in the moral context, and if we cannot have confidence that the reason is light, a moral act is impossible to be done. Second, the method of Wilson's moral education was examined. As to him, the moral education was considered as a process of educating students in the elements of morality which he suggested. The approached methods he suggested as a way for developing these elements were moral thinking, discussing. observing rules, connecting school with community, etc. The point which each approach suggested to us was also investigated. Third, in these days, when an insistence that "the crisis of the existence itself of school" is raised regarding the actual moral education for young students, the reality of moral education for young students was examined and the method of moral education which Sts the reality was tried to be found out. Fourth, in order to find out a direction desirable for moral education for young students, first of all, a limitation in educating the moral subject, which has placed more importance on cognitive moral education chiefly through the phase of moral education of young students, was recognized. Then, the fact that the more direct and positive program should be provided, which can perform functions to integrate all the other forms of moral education, and, at the same time, which can attempt a formation of moral viewpoint and a formation of moral attitude, was deduced. In this way, the direction in which our moral education should be advanced was attempt to be found out through Wilson's moral education. Firstly, it was proved that it was necessary to change the intellectual tendency about our moral education. Then, it also seemed necessary that a study about the relationship between the community and the moral education should be carried out, materials for moral education should be developed, a comprehensive study for moral human nature should be progressed, and the adequate evaluation method should be searched for. As for the educational contents which our young students are going to deal with in the future, firstly, 'the education of human nature' is counted. Furthermore, as far as the importance of moral education is felt, much more research should be conducted about moral education which is based on the emotional education which is suggested by Wilson.
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#청소년 도덕교육 윌슨
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