20세기초 가야금 명인이었던 강태홍은 1939년경 원옥화를 제자로 두었고 또한 그가 산조를 완성한 시기인 1951년경 구연우를 제자로 두었다. 같은 선생에게 배운 원옥화와 구연우의 선율이 전수된 시대에 따라 각기 다르게 나타나는데 이는 강태홍이 산조를 완성하기 전의 선율과 산조를 완성한 후의 선율이 변천했기 때문으로 보인다. 그래서 본 논문에서는 1952년에 녹음된 강태홍의 산조 중 자진모리 장단을 중심으로 그 전에 전수된 원옥화의 선율과 그 후에 전수된 구연우의 선율을 비교 분석하여 한 류파의 산조가 어떻게 변천해 가는가를 자진...
20세기초 가야금 명인이었던 강태홍은 1939년경 원옥화를 제자로 두었고 또한 그가 산조를 완성한 시기인 1951년경 구연우를 제자로 두었다. 같은 선생에게 배운 원옥화와 구연우의 선율이 전수된 시대에 따라 각기 다르게 나타나는데 이는 강태홍이 산조를 완성하기 전의 선율과 산조를 완성한 후의 선율이 변천했기 때문으로 보인다. 그래서 본 논문에서는 1952년에 녹음된 강태홍의 산조 중 자진모리 장단을 중심으로 그 전에 전수된 원옥화의 선율과 그 후에 전수된 구연우의 선율을 비교 분석하여 한 류파의 산조가 어떻게 변천해 가는가를 자진모리의 조구성 비교와 세 사람의 선율을 비교해본 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 강태홍 산조 중 자진모리 장단의 조구성은 평조청 평조-우조청 평조-우조청 계면조-우조 엇청 계면조-우조청 계면조-평조청 계면조-평조 엇청 계면조-평조청 계면조의 변화 형태를 보였다. 이로써 강태홍의 산조 중 자진모리 악장이 조구성의 변화를 통하여 청과 조가 다양하게 변화함을 알 수 있었다. 원옥화와 구연우 역시 강태홍의 조구성과 동일하였으며 다만 평조청 계면조에서 선율과 장단 수가 다름을 알 수 있다. 둘�, 선율비교를 위해 단락을 구분하여 공통, 유사, 독사 선율로 비교 분석한 결과 원옥화는 전체 15단락 중 12단락이 강태홍과 공통 선율이었으며 구연우는 전체 18단락 중 13단락이 강태홍과 공통선율이었다. 또한 원옥화는 2단락이 강태홍과 유사한 선율이었으며 구연우는 4단락이 강태홍과 유사한 선율이었다. 그리고 원옥화와 구연우는 강태홍에 비해 각각 1단락씩 독자 선율이 있었다. 이상으로 본 바와 같이 강태홍이 산조를 오나성하기 전인 1939년경부터 배운 우너옥화의 자진모리 악장은 전체 205장단으로 구성되어 있다. 그리고 1951년경 강태홍이 산조를 완성한 시기에 배운 구연우의 자진모리 악장은 전체 243장단으로 구성되어 원옥화보다 37장단이 확대되었는데, 특히 평조청 게면조에서 선율의 확대가 많았으며 그 중 평조 엇청 계면조(제 126장단~제 160장단)의 조구성 변화를 통해 청과 조가 다양하게 변천하였음을 알 수 있다. 또한 구연우는 강태홍의 선율을 거의 동일, 유사하게 전수하고 있었으며 평조청 계면조에서 13장단의 독자적 선율을 첨가하여서 강태홍류 산조 중 자진모리의 선율이 점차 확대되어 변천하고 있음을 알 수 있다.
20세기초 가야금 명인이었던 강태홍은 1939년경 원옥화를 제자로 두었고 또한 그가 산조를 완성한 시기인 1951년경 구연우를 제자로 두었다. 같은 선생에게 배운 원옥화와 구연우의 선율이 전수된 시대에 따라 각기 다르게 나타나는데 이는 강태홍이 산조를 완성하기 전의 선율과 산조를 완성한 후의 선율이 변천했기 때문으로 보인다. 그래서 본 논문에서는 1952년에 녹음된 강태홍의 산조 중 자진모리 장단을 중심으로 그 전에 전수된 원옥화의 선율과 그 후에 전수된 구연우의 선율을 비교 분석하여 한 류파의 산조가 어떻게 변천해 가는가를 자진모리의 조구성 비교와 세 사람의 선율을 비교해본 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 강태홍 산조 중 자진모리 장단의 조구성은 평조청 평조-우조청 평조-우조청 계면조-우조 엇청 계면조-우조청 계면조-평조청 계면조-평조 엇청 계면조-평조청 계면조의 변화 형태를 보였다. 이로써 강태홍의 산조 중 자진모리 악장이 조구성의 변화를 통하여 청과 조가 다양하게 변화함을 알 수 있었다. 원옥화와 구연우 역시 강태홍의 조구성과 동일하였으며 다만 평조청 계면조에서 선율과 장단 수가 다름을 알 수 있다. 둘�, 선율비교를 위해 단락을 구분하여 공통, 유사, 독사 선율로 비교 분석한 결과 원옥화는 전체 15단락 중 12단락이 강태홍과 공통 선율이었으며 구연우는 전체 18단락 중 13단락이 강태홍과 공통선율이었다. 또한 원옥화는 2단락이 강태홍과 유사한 선율이었으며 구연우는 4단락이 강태홍과 유사한 선율이었다. 그리고 원옥화와 구연우는 강태홍에 비해 각각 1단락씩 독자 선율이 있었다. 이상으로 본 바와 같이 강태홍이 산조를 오나성하기 전인 1939년경부터 배운 우너옥화의 자진모리 악장은 전체 205장단으로 구성되어 있다. 그리고 1951년경 강태홍이 산조를 완성한 시기에 배운 구연우의 자진모리 악장은 전체 243장단으로 구성되어 원옥화보다 37장단이 확대되었는데, 특히 평조청 게면조에서 선율의 확대가 많았으며 그 중 평조 엇청 계면조(제 126장단~제 160장단)의 조구성 변화를 통해 청과 조가 다양하게 변천하였음을 알 수 있다. 또한 구연우는 강태홍의 선율을 거의 동일, 유사하게 전수하고 있었으며 평조청 계면조에서 13장단의 독자적 선율을 첨가하여서 강태홍류 산조 중 자진모리의 선율이 점차 확대되어 변천하고 있음을 알 수 있다.
At the early 20th Century, Kang, Tae-Hong, the master of Kayagum, took Won, Ok-Hwa as a pupil. Around 1951, when he completed Sanjo, he took Ku, Yeon-Woo as a pupil, too. Although they had the same teachaer, their melodies are different upon their inheriting time. It might be the differences before ...
At the early 20th Century, Kang, Tae-Hong, the master of Kayagum, took Won, Ok-Hwa as a pupil. Around 1951, when he completed Sanjo, he took Ku, Yeon-Woo as a pupil, too. Although they had the same teachaer, their melodies are different upon their inheriting time. It might be the differences before and after Kang Tae-Hong's completion of Sanjo. Therefore, this study compared and analyzed the melody of Won, Ok-Hwa and that of Ku, Yeon-Woo, mainly concerning Jajinmori rhythm of Kang, Tae-Hong's Sanjo, which was recorded in 1952. As a result of comparing the composition of tune for Jajinmori and their melody each other to see how the Sanjo of one school has been changed, the following conclusion could be drawn. First, in Kang, Tae-Hong's Sanjo, the composition of tune for Jajinmori rhythm changed in a progress of the following: Pyungchochung Pyungcho-Woochochung Pyungcho-Woochochung Kyemyuncho-Woocho Utchung Kyemyuncho-Woochochung Kyemyuncho-Pyungchochung Kyemyuncho-Pyungcho Utchung Kyemyuncho-Pyungchochung Kyemyuncho. This indicated that Chung and Aho (i.e. cords and meters) were changed variously upon to the change in the composition of tune for jajinmori in his Sanjo. The composition of tune of Won, Ok-Hwa and that of Ku, Yeon-Woo were the same as that of Kang, Tae-Hong. But it was found that they were different in melody and beat number of Pyungchochung-Kyemyuncho. Second, as a result of comparative analysis dividing in parts and categorizing into common, similar and unique melody to compare melodies, the following was found. Among all of 15 parts of Kang, Tae-Hong's, Won, Ok-Hwa played 12 parts in common melody, while Ku, Yeon-Woo took 13 parts of that melody among all of 18 parts. Also, Won, Ok-Hwa played 2 parts in similar melody among all of 15 parts, and Ku, Yeon-Woo played 4 parts of that melody among all of 18 parts. And both of them played 1 part in unique melody. As seen above, while the Jajinmori of Won, Ok-Hwa, who had learned it from 1939 before Kang, Tae-Hong accomplished his Sanjo, consists of 205 rhythms as a whole, the Jajinmori of Ku, Yeon-Woo, who was taught by Kang, Tae-Hong in the time he accomplished his Sanjo in 1951, consists of 243 rhythms and is extended with 37 rhythms more than that of Won, Ok-Hwa. The melodies in Pyungchochung-Kyemyuncho particularly were expanded, and Chung and Cho (i.e. cords and meters), through the changing of composition of meters in Pyungcho Utchung Kyemyuncho (No.126 beat ~No.160 beat) have been changed in various ways. In conclusion, Ku, Yeon-Woo kept the melody of his teacher Kang, Tae-Hong almost exactly and similarly, but he also added unique melody over 13 rhythms in Pyungchochung-Kyemyuncho. We can learn that the melody of Jajinmori among Kang, Tae-Hong's Sanjo has been expanded gradually and changed.
At the early 20th Century, Kang, Tae-Hong, the master of Kayagum, took Won, Ok-Hwa as a pupil. Around 1951, when he completed Sanjo, he took Ku, Yeon-Woo as a pupil, too. Although they had the same teachaer, their melodies are different upon their inheriting time. It might be the differences before and after Kang Tae-Hong's completion of Sanjo. Therefore, this study compared and analyzed the melody of Won, Ok-Hwa and that of Ku, Yeon-Woo, mainly concerning Jajinmori rhythm of Kang, Tae-Hong's Sanjo, which was recorded in 1952. As a result of comparing the composition of tune for Jajinmori and their melody each other to see how the Sanjo of one school has been changed, the following conclusion could be drawn. First, in Kang, Tae-Hong's Sanjo, the composition of tune for Jajinmori rhythm changed in a progress of the following: Pyungchochung Pyungcho-Woochochung Pyungcho-Woochochung Kyemyuncho-Woocho Utchung Kyemyuncho-Woochochung Kyemyuncho-Pyungchochung Kyemyuncho-Pyungcho Utchung Kyemyuncho-Pyungchochung Kyemyuncho. This indicated that Chung and Aho (i.e. cords and meters) were changed variously upon to the change in the composition of tune for jajinmori in his Sanjo. The composition of tune of Won, Ok-Hwa and that of Ku, Yeon-Woo were the same as that of Kang, Tae-Hong. But it was found that they were different in melody and beat number of Pyungchochung-Kyemyuncho. Second, as a result of comparative analysis dividing in parts and categorizing into common, similar and unique melody to compare melodies, the following was found. Among all of 15 parts of Kang, Tae-Hong's, Won, Ok-Hwa played 12 parts in common melody, while Ku, Yeon-Woo took 13 parts of that melody among all of 18 parts. Also, Won, Ok-Hwa played 2 parts in similar melody among all of 15 parts, and Ku, Yeon-Woo played 4 parts of that melody among all of 18 parts. And both of them played 1 part in unique melody. As seen above, while the Jajinmori of Won, Ok-Hwa, who had learned it from 1939 before Kang, Tae-Hong accomplished his Sanjo, consists of 205 rhythms as a whole, the Jajinmori of Ku, Yeon-Woo, who was taught by Kang, Tae-Hong in the time he accomplished his Sanjo in 1951, consists of 243 rhythms and is extended with 37 rhythms more than that of Won, Ok-Hwa. The melodies in Pyungchochung-Kyemyuncho particularly were expanded, and Chung and Cho (i.e. cords and meters), through the changing of composition of meters in Pyungcho Utchung Kyemyuncho (No.126 beat ~No.160 beat) have been changed in various ways. In conclusion, Ku, Yeon-Woo kept the melody of his teacher Kang, Tae-Hong almost exactly and similarly, but he also added unique melody over 13 rhythms in Pyungchochung-Kyemyuncho. We can learn that the melody of Jajinmori among Kang, Tae-Hong's Sanjo has been expanded gradually and changed.
Keyword
#강태홍 원옥화 구연우 가야금 산조 국악
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.