본 연구는 '생활 속에서의 미술 찾기' 활동을 통하여 자연환경과 유아의 일상생활 속에서 아름다움을 인식할 수 있는 폭 넓은 미적 체험의 기회를 제공하고 이와 관련하여 다양한 표현 및 감상활동을 하는 것이 유아의 미적 반응과 표현 능력에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1) "생활 속에서의 미술 찾기 활동" 은 유아의 미적 반응에 영향을 미칠 것 인가? 2) "생활 속에서의 미술 찾기 활동" 은 유아의 미술 표현 능력에 영향을 미칠 것인가? 본 연구의 대상은 서울시 마포구 성산동에 위치한 S유치원의 만5세 유아 54명을 대상으로 실험집단과 비교집단으로 각각 27명씩 선정하였다. 실험집단은 생활 속에서 미술 찾기 활동을 8주 동안 주2회씩 16회 실시하였으며, 비교집단은 특별한 처치 없이 표현활동 중심의 전통적 미술활동을 실시하였다. 사전·사후 검사에서 유아의 미적 반응은 임수진(1998), 김소연(2000), 이수연(2002)의 연구에서 사용한 것을 재구성하여 사용하였다. 유아의 미술표현 능력은 박춘희(2001)와 정미경(1999)의 연구에서 사용한 평가 척도를 재구성하여 사용하였다. 실험 집단 유아의 작품 표현에서 나타난 특징은 미술 표현 능력 평가 척도의 창의성, 이미지 표현, 표현 방법의 세부적인 평가 내용을 중심으로 특징을 서술하였다. 수집된 자료의 처리 및 분석은 사전·사후 검사간의 차이점수를 사용하여 두 집단 간의 차이를 알아보기 위해 ...
본 연구는 '생활 속에서의 미술 찾기' 활동을 통하여 자연환경과 유아의 일상생활 속에서 아름다움을 인식할 수 있는 폭 넓은 미적 체험의 기회를 제공하고 이와 관련하여 다양한 표현 및 감상활동을 하는 것이 유아의 미적 반응과 표현 능력에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1) "생활 속에서의 미술 찾기 활동" 은 유아의 미적 반응에 영향을 미칠 것 인가? 2) "생활 속에서의 미술 찾기 활동" 은 유아의 미술 표현 능력에 영향을 미칠 것인가? 본 연구의 대상은 서울시 마포구 성산동에 위치한 S유치원의 만5세 유아 54명을 대상으로 실험집단과 비교집단으로 각각 27명씩 선정하였다. 실험집단은 생활 속에서 미술 찾기 활동을 8주 동안 주2회씩 16회 실시하였으며, 비교집단은 특별한 처치 없이 표현활동 중심의 전통적 미술활동을 실시하였다. 사전·사후 검사에서 유아의 미적 반응은 임수진(1998), 김소연(2000), 이수연(2002)의 연구에서 사용한 것을 재구성하여 사용하였다. 유아의 미술표현 능력은 박춘희(2001)와 정미경(1999)의 연구에서 사용한 평가 척도를 재구성하여 사용하였다. 실험 집단 유아의 작품 표현에서 나타난 특징은 미술 표현 능력 평가 척도의 창의성, 이미지 표현, 표현 방법의 세부적인 평가 내용을 중심으로 특징을 서술하였다. 수집된 자료의 처리 및 분석은 사전·사후 검사간의 차이점수를 사용하여 두 집단 간의 차이를 알아보기 위해 t-검증을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다 첫째, 생활 속에서 미술 찾기 활동을 실시한 실험집단의 유아들이 미적 반응에서 비교집단의 유아들과 차이가 있었다. 특히 시각적 정보에 기초한 반응 영역에서 향상되었다. 둘째, 생활 속에서 미술 찾기 활동을 실시한 실험집단의 미술 표현 과정에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 창의성, 이미지 표현, 표현 방법에서 유의한 차이를 보이며, 미술 표현 능력이 전체적으로 향상된 것으로 나타났다. 셋째, 생활 속에서 미술 찾기 활동을 경험한 유아들은 자연환경과 일상 생활 속에서 아름다움을 발견하고, 자신의 경험, 생각이나 느낌을 다양한 자료와 표현 활동을 통해 자신 있게 표현하고 독특한 표현기법을 통해 작품을 완성해 가는 모습을 볼 수 있었다.
본 연구는 '생활 속에서의 미술 찾기' 활동을 통하여 자연환경과 유아의 일상생활 속에서 아름다움을 인식할 수 있는 폭 넓은 미적 체험의 기회를 제공하고 이와 관련하여 다양한 표현 및 감상활동을 하는 것이 유아의 미적 반응과 표현 능력에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1) "생활 속에서의 미술 찾기 활동" 은 유아의 미적 반응에 영향을 미칠 것 인가? 2) "생활 속에서의 미술 찾기 활동" 은 유아의 미술 표현 능력에 영향을 미칠 것인가? 본 연구의 대상은 서울시 마포구 성산동에 위치한 S유치원의 만5세 유아 54명을 대상으로 실험집단과 비교집단으로 각각 27명씩 선정하였다. 실험집단은 생활 속에서 미술 찾기 활동을 8주 동안 주2회씩 16회 실시하였으며, 비교집단은 특별한 처치 없이 표현활동 중심의 전통적 미술활동을 실시하였다. 사전·사후 검사에서 유아의 미적 반응은 임수진(1998), 김소연(2000), 이수연(2002)의 연구에서 사용한 것을 재구성하여 사용하였다. 유아의 미술표현 능력은 박춘희(2001)와 정미경(1999)의 연구에서 사용한 평가 척도를 재구성하여 사용하였다. 실험 집단 유아의 작품 표현에서 나타난 특징은 미술 표현 능력 평가 척도의 창의성, 이미지 표현, 표현 방법의 세부적인 평가 내용을 중심으로 특징을 서술하였다. 수집된 자료의 처리 및 분석은 사전·사후 검사간의 차이점수를 사용하여 두 집단 간의 차이를 알아보기 위해 t-검증을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다 첫째, 생활 속에서 미술 찾기 활동을 실시한 실험집단의 유아들이 미적 반응에서 비교집단의 유아들과 차이가 있었다. 특히 시각적 정보에 기초한 반응 영역에서 향상되었다. 둘째, 생활 속에서 미술 찾기 활동을 실시한 실험집단의 미술 표현 과정에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 창의성, 이미지 표현, 표현 방법에서 유의한 차이를 보이며, 미술 표현 능력이 전체적으로 향상된 것으로 나타났다. 셋째, 생활 속에서 미술 찾기 활동을 경험한 유아들은 자연환경과 일상 생활 속에서 아름다움을 발견하고, 자신의 경험, 생각이나 느낌을 다양한 자료와 표현 활동을 통해 자신 있게 표현하고 독특한 표현기법을 통해 작품을 완성해 가는 모습을 볼 수 있었다.
This study was conducted to provide the opportunities broadening aesthetic experiences for young children in which they can recognize the beauty in nature and in their everyday life, through 'the activities finding art in life'. For this purpose, the study examined how the activities finding art in ...
This study was conducted to provide the opportunities broadening aesthetic experiences for young children in which they can recognize the beauty in nature and in their everyday life, through 'the activities finding art in life'. For this purpose, the study examined how the activities finding art in life could affect preschool children's aesthetic response and expressive abilities. The major research questions were as follows: 1. How 'the activities finding art in life' can have an effect on preschool children's aesthetic response? 2. How 'the activities finding art in life' can affect preschool children's expressive abilities? The subjects in this study were 54 children from a kindergarten in Seoul. Those children, at their age of 5 were divided into two groups - the experimental group and the comparative group. Both of them has 27 members each. The activities finding art in life were provided to the experimental group twice a week during eight sections. While, members of the comparative group were supposed to practice only in an expression-oriented way. In the pre and post-test, the evaluation scale which was used by Lim(1998), Kim(2000), and Lee(2002) was reused to find out preschool children's aesthetic response. To evaluate children's expressive abilities, evaluation scale by Park(2001) and Chung(1999) was used. The collected data were processed and analyzed with t-test in order to examine the differences of the experimental group and the comparative group in the aspect of aesthetic response and expressive abilities. The results of this study were as follows. First, the result showed a significant difference between the experimental group and the comparative group in the aspect of aesthetic response especially on the subject of response range based on visual information. Second, there were not a statistically significant difference between the experimental group and the comparative group in the process of aesthetic expression. But, there were significant differences between these two groups in creativity, expression of image, and the methods of expression.
This study was conducted to provide the opportunities broadening aesthetic experiences for young children in which they can recognize the beauty in nature and in their everyday life, through 'the activities finding art in life'. For this purpose, the study examined how the activities finding art in life could affect preschool children's aesthetic response and expressive abilities. The major research questions were as follows: 1. How 'the activities finding art in life' can have an effect on preschool children's aesthetic response? 2. How 'the activities finding art in life' can affect preschool children's expressive abilities? The subjects in this study were 54 children from a kindergarten in Seoul. Those children, at their age of 5 were divided into two groups - the experimental group and the comparative group. Both of them has 27 members each. The activities finding art in life were provided to the experimental group twice a week during eight sections. While, members of the comparative group were supposed to practice only in an expression-oriented way. In the pre and post-test, the evaluation scale which was used by Lim(1998), Kim(2000), and Lee(2002) was reused to find out preschool children's aesthetic response. To evaluate children's expressive abilities, evaluation scale by Park(2001) and Chung(1999) was used. The collected data were processed and analyzed with t-test in order to examine the differences of the experimental group and the comparative group in the aspect of aesthetic response and expressive abilities. The results of this study were as follows. First, the result showed a significant difference between the experimental group and the comparative group in the aspect of aesthetic response especially on the subject of response range based on visual information. Second, there were not a statistically significant difference between the experimental group and the comparative group in the process of aesthetic expression. But, there were significant differences between these two groups in creativity, expression of image, and the methods of expression.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.