STEAM(융합인재)교육을 기반으로 한 유아미술교육이 유아의 미적반응과 창의적 문제해결력에 미치는 영향 STEAM (Convergence Talent) Education based Art Education for Young Children and its Impact on Creative Problem Solving Ability원문보기
본 연구는 STEAM(융합인재)교육을 기반으로 한 유아미술교육이 미적반응과 창의적 문제해결력에 영향을 미치는지 연구함으로써 융합적 지식을 활용하여 창의적인 문제해결을 하도록 돕기 위해 STEAM(융합인재)교육 기반 유아미술교육을 구성하였다. 이를 적용함으로써 유아의 미적반응, 창의적 문제해결력을 향상시키는데 도움이 되고자 하였다. 본 연구의 연구 대상은 P시에 소재한 Y어린이집 만 5세 유아 2개 학급으로 각 20명의 실험집단과 통제집단으로 구성하였다. STEAM(융합인재)교육 기반으로 한 유아미술교육 프로그램을 구성하기 위하여 ...
본 연구는 STEAM(융합인재)교육을 기반으로 한 유아미술교육이 미적반응과 창의적 문제해결력에 영향을 미치는지 연구함으로써 융합적 지식을 활용하여 창의적인 문제해결을 하도록 돕기 위해 STEAM(융합인재)교육 기반 유아미술교육을 구성하였다. 이를 적용함으로써 유아의 미적반응, 창의적 문제해결력을 향상시키는데 도움이 되고자 하였다. 본 연구의 연구 대상은 P시에 소재한 Y어린이집 만 5세 유아 2개 학급으로 각 20명의 실험집단과 통제집단으로 구성하였다. STEAM(융합인재)교육 기반으로 한 유아미술교육 프로그램을 구성하기 위하여 STEAM교육 관련 선행연구를 고찰하여 교육 목적과 목표, 교수-학습방법, 내용, 평가를 설정하였다. 또한 교육프로그램은 유아교육 전문인과 유아교사의 타당성을 검증받아 최종안을 완성하였다. 구체적 교육활동은 유아의 발달과 일상생활에서 쉽게 접하는 주제와 미술적 요소를 선정하여 20회로 구성하였다. 연구도구는 Cole(1986)과 Sharp(1982) 연구에서의 ‘A Manual for cording descriptions, interpretations, and evaluations of visual art forms’를 사용한 임수진, 이정욱(1999)이 재구성한 미적반응 검사도구와 Treffinger(198 9)가 제시한 창의적 문제해결력 3가지 활동요소를 바탕으로 하여 재구성한 이순복(2008)의 연구에서 적용된 만 5세 유아들의 창의적 문제해결력 검사도구를 사용하였다. 연구 결과는 첫째, STEAM(융합인재)교육 유아미술교육 프로그램을 실시한 유아들의 미적반응에 미치는 영향은 미적반응 하위영역 중 시각적 정보에 기초한 반응에는 유의미한 차이가 나타났으나, 가정적 반응의 하위요인에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 창의적 문제해결력의 하위요인인 문제의 이해와 아이디어 생성, 행위를 위한 계획에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 연구 결과는 STEAM(융합인재)교육 기반 유아미술교육은 유아의 내면에 존재하는 미적 감각을 자극하고, 감성적 체험활동으로써 미적 감수성이 발달하여 미적반응이 향상되었음을 알 수 있다. 또한 유아는 문제해결에 관한 필요성을 인식하고 창의적 사고를 활용하여 다양한 문제해결방안을 계획하고 실행하기 때문에 창의적 문제해결력 향상에 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 본 연구에서는 유아교육현장에 STEAM(융합인재)교육을 활용할 수 있는 방향성을 제시함으로써, 미래사회에 필요한 교육방법에 대한 논의도 가능하리라 기대된다.
본 연구는 STEAM(융합인재)교육을 기반으로 한 유아미술교육이 미적반응과 창의적 문제해결력에 영향을 미치는지 연구함으로써 융합적 지식을 활용하여 창의적인 문제해결을 하도록 돕기 위해 STEAM(융합인재)교육 기반 유아미술교육을 구성하였다. 이를 적용함으로써 유아의 미적반응, 창의적 문제해결력을 향상시키는데 도움이 되고자 하였다. 본 연구의 연구 대상은 P시에 소재한 Y어린이집 만 5세 유아 2개 학급으로 각 20명의 실험집단과 통제집단으로 구성하였다. STEAM(융합인재)교육 기반으로 한 유아미술교육 프로그램을 구성하기 위하여 STEAM교육 관련 선행연구를 고찰하여 교육 목적과 목표, 교수-학습방법, 내용, 평가를 설정하였다. 또한 교육프로그램은 유아교육 전문인과 유아교사의 타당성을 검증받아 최종안을 완성하였다. 구체적 교육활동은 유아의 발달과 일상생활에서 쉽게 접하는 주제와 미술적 요소를 선정하여 20회로 구성하였다. 연구도구는 Cole(1986)과 Sharp(1982) 연구에서의 ‘A Manual for cording descriptions, interpretations, and evaluations of visual art forms’를 사용한 임수진, 이정욱(1999)이 재구성한 미적반응 검사도구와 Treffinger(198 9)가 제시한 창의적 문제해결력 3가지 활동요소를 바탕으로 하여 재구성한 이순복(2008)의 연구에서 적용된 만 5세 유아들의 창의적 문제해결력 검사도구를 사용하였다. 연구 결과는 첫째, STEAM(융합인재)교육 유아미술교육 프로그램을 실시한 유아들의 미적반응에 미치는 영향은 미적반응 하위영역 중 시각적 정보에 기초한 반응에는 유의미한 차이가 나타났으나, 가정적 반응의 하위요인에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 창의적 문제해결력의 하위요인인 문제의 이해와 아이디어 생성, 행위를 위한 계획에서는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 연구 결과는 STEAM(융합인재)교육 기반 유아미술교육은 유아의 내면에 존재하는 미적 감각을 자극하고, 감성적 체험활동으로써 미적 감수성이 발달하여 미적반응이 향상되었음을 알 수 있다. 또한 유아는 문제해결에 관한 필요성을 인식하고 창의적 사고를 활용하여 다양한 문제해결방안을 계획하고 실행하기 때문에 창의적 문제해결력 향상에 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 본 연구에서는 유아교육현장에 STEAM(융합인재)교육을 활용할 수 있는 방향성을 제시함으로써, 미래사회에 필요한 교육방법에 대한 논의도 가능하리라 기대된다.
The purpose of this study is to investigate whether Early childhood art education based on STEAM (fusion talent) education affects aesthetic response and creative problem solving ability based on STEAM (fusion talent) which would help children in creative problem solving through combined knowledge. ...
The purpose of this study is to investigate whether Early childhood art education based on STEAM (fusion talent) education affects aesthetic response and creative problem solving ability based on STEAM (fusion talent) which would help children in creative problem solving through combined knowledge. Through this, it provides a means of improving the children’s aesthetic response as well as creative problem solving. The target of this research was compo sed of two groups each with 20 children of five years of age belonging to Y children’s day care center. Further, we employed the precedent research study in order to come up with the objective, aim, the teacher-training method, as well as content to evaluate this STEAM-training based Early Childhood-Art Education program. Furthermore, the professionalism of the Early childhood Art Education as well as the reliability of the children’s teacher was conducted before a final plan was completed. More specifically, the educational activities consisted of 20 topics and artistic elements that are easily observable in children 's development and everyday life. This research applied Cole (1986) and Sharp’s (1982) A manual reconstructed by Lee Su Jin for cording descriptions, interpretations, and evaluations of visual art forms. Also, the research administered the modified Lee Jong Uk’s aestheticresponseinspectiontoolaswellasthethreeoperationalelementsofproblemsolvingabilitysuggestedbyTreffinger(1989)reconstructedandemployedasaproblemsolvingpowertoolforinfantsaged5inLeeSoonBuk’s(2008)research The research findings of STEAM education influence on the early child’s aesthetics response was as follows: first, among the sub-factors of the aesthetic response, the reconstructed visual information showed significant difference. Second, there were statistically significant differences in the understanding of problems, the generation of ideas, and the plans for action, which are sub-factors of creative problem solving ability. This research finding show that the STEAM based Early-childhood art education stimulates the children’s inner aesthetic response, and the development as well as improvement in children’s sensitivity towards aesthetic response. In addition, STEAM program has great influence on the early child’s creative problem solving ability since young children can recognize the need for problem solving and use of creative thinking to plan and implement various problem This study, offers directions that can be applied in child education field and thus it is expected that it will be possible to discuss the education methods needed for future society.
The purpose of this study is to investigate whether Early childhood art education based on STEAM (fusion talent) education affects aesthetic response and creative problem solving ability based on STEAM (fusion talent) which would help children in creative problem solving through combined knowledge. Through this, it provides a means of improving the children’s aesthetic response as well as creative problem solving. The target of this research was compo sed of two groups each with 20 children of five years of age belonging to Y children’s day care center. Further, we employed the precedent research study in order to come up with the objective, aim, the teacher-training method, as well as content to evaluate this STEAM-training based Early Childhood-Art Education program. Furthermore, the professionalism of the Early childhood Art Education as well as the reliability of the children’s teacher was conducted before a final plan was completed. More specifically, the educational activities consisted of 20 topics and artistic elements that are easily observable in children 's development and everyday life. This research applied Cole (1986) and Sharp’s (1982) A manual reconstructed by Lee Su Jin for cording descriptions, interpretations, and evaluations of visual art forms. Also, the research administered the modified Lee Jong Uk’s aestheticresponseinspectiontoolaswellasthethreeoperationalelementsofproblemsolvingabilitysuggestedbyTreffinger(1989)reconstructedandemployedasaproblemsolvingpowertoolforinfantsaged5inLeeSoonBuk’s(2008)research The research findings of STEAM education influence on the early child’s aesthetics response was as follows: first, among the sub-factors of the aesthetic response, the reconstructed visual information showed significant difference. Second, there were statistically significant differences in the understanding of problems, the generation of ideas, and the plans for action, which are sub-factors of creative problem solving ability. This research finding show that the STEAM based Early-childhood art education stimulates the children’s inner aesthetic response, and the development as well as improvement in children’s sensitivity towards aesthetic response. In addition, STEAM program has great influence on the early child’s creative problem solving ability since young children can recognize the need for problem solving and use of creative thinking to plan and implement various problem This study, offers directions that can be applied in child education field and thus it is expected that it will be possible to discuss the education methods needed for future society.
주제어
#STEAM(융합인재)교육 기반 유아미술교육 미적반응 창의적 문제해결력 STEAM (Convergence talent) based Early Child Education aesthetic response creative problem solving power
학위논문 정보
저자
장정원
학위수여기관
위덕대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 유아교육전공
지도교수
이순복
발행연도
2018
총페이지
141
키워드
STEAM(융합인재)교육 기반 유아미술교육 미적반응 창의적 문제해결력 STEAM (Convergence talent) based Early Child Education aesthetic response creative problem solving power
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.