우리나라에서는 제 3차 교육과정 이후로 과학교육의 목표로 탐구활동을 통한 탐구능력신장’을 중요시하고 있으며 제 7차 교육과정에서도 탐구 능력과 과학적 태도 향상을 목적으로 하고 있다. 탐구 능력을 향상시키기 위해서는 학생들이 직접 과학의 과정을 경험해 보는 것이 중요함을 강조하였고, 이것이 바로 과학 교과에서 실험 실습을 통한 수업이다. 과학실험은 교육적 효과를 올리는데 적절한 수업형태이지만 무엇보다도 학생들이 안전이 중요하다. 따라서 실험실에서의 안전상태를 알아보고자 하였다. 조사된 결과를 살펴보면 사고유형별로 구분하면 초등학교, 중학교, 고등학교, 특수학교에서는 골절상이 가장 많은 사고로 나타났으며, 남자가 여자보다 사고발생건수가 많았다. ...
우리나라에서는 제 3차 교육과정 이후로 과학교육의 목표로 탐구활동을 통한 탐구능력신장’을 중요시하고 있으며 제 7차 교육과정에서도 탐구 능력과 과학적 태도 향상을 목적으로 하고 있다. 탐구 능력을 향상시키기 위해서는 학생들이 직접 과학의 과정을 경험해 보는 것이 중요함을 강조하였고, 이것이 바로 과학 교과에서 실험 실습을 통한 수업이다. 과학실험은 교육적 효과를 올리는데 적절한 수업형태이지만 무엇보다도 학생들이 안전이 중요하다. 따라서 실험실에서의 안전상태를 알아보고자 하였다. 조사된 결과를 살펴보면 사고유형별로 구분하면 초등학교, 중학교, 고등학교, 특수학교에서는 골절상이 가장 많은 사고로 나타났으며, 남자가 여자보다 사고발생건수가 많았다. 알코올 램프를 이용한 화상이나 화재사고가 많았고, 과학실험중 화학관련내용을 살펴본 결과 연소·가열 실험이 많고, 화학반응 실험이 많았다. 따라서 화재와 화상의 위험성과 화학반응에 따른 여러 가지 안전사고가 일어날 가능성이 모든 실험에 내재하고 있었다. 과학 교사는 전공이외의 과목지도에 어려움을 겪고 있으며, 전공 분야 지도에 있어서조차 어려움을 겪고 있는 것으로 조사되었다. 과학실험실에서 기본적으로 갖추어야 하는 안전 장비조차 보유하고 있지 않았다. 실험실 안전 교육은 주제별로 간단히 하는 것으로 조사되었고, 실험실 안전교육은 사실상 특별한 시간을 내지 않은 것으로 조사되었다. 과학실험실에서의 안전사고의 위험성은 내재하고 있었으나 사고율은 높지 않았다. 하지만 학교안전사고는 많이 발생하는 것으로 조사되었다. 학교안전사고의 문제점들을 개선하기 위해서는 안전교육의 필수 과목화가 필요하고, 안전교육에 필요한 교재가 필요하고, 전문적인 인력이 필요하다. 특히 과학실험실 안전을 위해서는 실험실습시간에 보조인력의 투입이 절실히 필요하다.
우리나라에서는 제 3차 교육과정 이후로 과학교육의 목표로 탐구활동을 통한 탐구능력신장’을 중요시하고 있으며 제 7차 교육과정에서도 탐구 능력과 과학적 태도 향상을 목적으로 하고 있다. 탐구 능력을 향상시키기 위해서는 학생들이 직접 과학의 과정을 경험해 보는 것이 중요함을 강조하였고, 이것이 바로 과학 교과에서 실험 실습을 통한 수업이다. 과학실험은 교육적 효과를 올리는데 적절한 수업형태이지만 무엇보다도 학생들이 안전이 중요하다. 따라서 실험실에서의 안전상태를 알아보고자 하였다. 조사된 결과를 살펴보면 사고유형별로 구분하면 초등학교, 중학교, 고등학교, 특수학교에서는 골절상이 가장 많은 사고로 나타났으며, 남자가 여자보다 사고발생건수가 많았다. 알코올 램프를 이용한 화상이나 화재사고가 많았고, 과학실험중 화학관련내용을 살펴본 결과 연소·가열 실험이 많고, 화학반응 실험이 많았다. 따라서 화재와 화상의 위험성과 화학반응에 따른 여러 가지 안전사고가 일어날 가능성이 모든 실험에 내재하고 있었다. 과학 교사는 전공이외의 과목지도에 어려움을 겪고 있으며, 전공 분야 지도에 있어서조차 어려움을 겪고 있는 것으로 조사되었다. 과학실험실에서 기본적으로 갖추어야 하는 안전 장비조차 보유하고 있지 않았다. 실험실 안전 교육은 주제별로 간단히 하는 것으로 조사되었고, 실험실 안전교육은 사실상 특별한 시간을 내지 않은 것으로 조사되었다. 과학실험실에서의 안전사고의 위험성은 내재하고 있었으나 사고율은 높지 않았다. 하지만 학교안전사고는 많이 발생하는 것으로 조사되었다. 학교안전사고의 문제점들을 개선하기 위해서는 안전교육의 필수 과목화가 필요하고, 안전교육에 필요한 교재가 필요하고, 전문적인 인력이 필요하다. 특히 과학실험실 안전을 위해서는 실험실습시간에 보조인력의 투입이 절실히 필요하다.
In Korea, "increase in the ability to investigate" based on investigative activities is upheld with the aim of educating science after the enactment of the 3rd Curriculum. In the 7th Curriculum, goals are set for investigative capability and improvement in scientific attitude. Accordingly, emphasis ...
In Korea, "increase in the ability to investigate" based on investigative activities is upheld with the aim of educating science after the enactment of the 3rd Curriculum. In the 7th Curriculum, goals are set for investigative capability and improvement in scientific attitude. Accordingly, emphasis is placed on classes based on experiments through practical training on scientific experiments. Experiment class is the appropriate form of class for increasing educational effect, but there is considerable risk for safety accidents. Thus, safety in experiment lab is the most critical issue. Accordingly, this research sought to understand the current situation pertaining to accidents at science labs and to develop a set of improvement measures. When results of the research are examined, burn or fire caused by alcohol lamp topped the list of accidents. As the result of examining chemical related contents during science experiments, there were many combustion and heating experiments. Also, there were many chemical reaction related experiments. Accordingly, all experiments are inherently vulnerable to the outbreak of all types of safety accidents such as fire and burn, as the result of chemical reaction. Teachers face difficulty in guiding the students in any areas besides their major. Also, there is lack of safety devices that are required to be kept at science labs. Safety training at experiment labs is often conducted in an overly simplified manner, and no special time is allocated to it. Although potential for the outbreak of safety accident was always present at science labs, the rate of accident was not high. To improve the problems pertaining to school safety accident, courses on safety training are essential as are textbooks and specialized personnel. In particular, to ensure safety at science labs, staffing of supplementary personnel during experimentation is critical.
In Korea, "increase in the ability to investigate" based on investigative activities is upheld with the aim of educating science after the enactment of the 3rd Curriculum. In the 7th Curriculum, goals are set for investigative capability and improvement in scientific attitude. Accordingly, emphasis is placed on classes based on experiments through practical training on scientific experiments. Experiment class is the appropriate form of class for increasing educational effect, but there is considerable risk for safety accidents. Thus, safety in experiment lab is the most critical issue. Accordingly, this research sought to understand the current situation pertaining to accidents at science labs and to develop a set of improvement measures. When results of the research are examined, burn or fire caused by alcohol lamp topped the list of accidents. As the result of examining chemical related contents during science experiments, there were many combustion and heating experiments. Also, there were many chemical reaction related experiments. Accordingly, all experiments are inherently vulnerable to the outbreak of all types of safety accidents such as fire and burn, as the result of chemical reaction. Teachers face difficulty in guiding the students in any areas besides their major. Also, there is lack of safety devices that are required to be kept at science labs. Safety training at experiment labs is often conducted in an overly simplified manner, and no special time is allocated to it. Although potential for the outbreak of safety accident was always present at science labs, the rate of accident was not high. To improve the problems pertaining to school safety accident, courses on safety training are essential as are textbooks and specialized personnel. In particular, to ensure safety at science labs, staffing of supplementary personnel during experimentation is critical.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.