2015개정 교육과정의 초등학교 과학 실험 안전 관련 내용 분석 : 2009개정 교육과정과의 비교를 중심으로 Analyzing Contents of 2015 Revision Curriculum Related to Elementary School Science Experiment Safety - Focused on Comparing with 2009 Revision Curriculum원문보기
본 연구는 2009개정 교육과정과 2015개정 교육과정의 과학 실험 안전 관련 내용을 비교・분석하여 안전한 실험 수업을 위해 교과서 및 지도서에서 개선되어야 할 방향을 제시하는 데 목적이 있다. 연구를 위해 과학 실험 안전과 관련된 문헌 연구를 통해 도출한 위험 요소를 바탕으로 2009개정 교육과정과 2015개정 교육과정의 교과서 및 지도서를 분석하였고, 두 교육과정의 교사용 과학 실험 안전 지도 내용의 변화를 비교하였다. 또한 같은 학습 목표를 가진 실험을 비교하여 안전하게 개선된 실험을 도출하였고 이 중 두 개의 실험을 실제 수업에 적용하여 학생들이 느끼는 위험성을 조사하였다. 수업 및 설문을 위해 서울소재 T초등학교 5학년 2개학급 총 41명을 대상으로 2009개정 교육과정의 실험과 2015개정 교육과정의 실험을 모두 실행하였고 두 실험 방법과 실험에 사용된 실험 도구의 위험성 정도를 설문하였다. 이를 통해 얻은 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사용 과학 지도서의 ‘과학 실험 안전 지도’ 내용이 2015개정 교육과정에서 다수 보완된 것으로 나타났다. 하지만 두 개의 시각 자료 및 실험 약품 안전 내용 이외에는 대부분 기존의 2009개정 교육과정의 내용에 문장이 추가된 정도이기 때문에 교사들이 어떤 점이 보완되었는지 파악하기 어려우므로 자료의 표기 방법에 대한 보완이 필요한 것으로 나타났다. 둘째, 실험 중 사고가 일어날 수 있는 위험 요소의 빈도수로 비교해본 결과, 2009개정 교육과정의 위험 요소는 251개, 2015개정 교육과정의 위험 요소는 254개로 빈도수의 유의미한 개선이 없으므로 앞으로의 지속적인 개선이 필요한 것으로 나타났다. 셋째, 2009개정 교육과정과 2015개정 교육과정에서 같은 학습 목표를 가진 실험 중 위험 요소가 줄어들거나 제거되어 안전성이 개선된 실험을 실제 수업에 적용한 결과 개선된 실험에서 학생들이 느끼는 ...
본 연구는 2009개정 교육과정과 2015개정 교육과정의 과학 실험 안전 관련 내용을 비교・분석하여 안전한 실험 수업을 위해 교과서 및 지도서에서 개선되어야 할 방향을 제시하는 데 목적이 있다. 연구를 위해 과학 실험 안전과 관련된 문헌 연구를 통해 도출한 위험 요소를 바탕으로 2009개정 교육과정과 2015개정 교육과정의 교과서 및 지도서를 분석하였고, 두 교육과정의 교사용 과학 실험 안전 지도 내용의 변화를 비교하였다. 또한 같은 학습 목표를 가진 실험을 비교하여 안전하게 개선된 실험을 도출하였고 이 중 두 개의 실험을 실제 수업에 적용하여 학생들이 느끼는 위험성을 조사하였다. 수업 및 설문을 위해 서울소재 T초등학교 5학년 2개학급 총 41명을 대상으로 2009개정 교육과정의 실험과 2015개정 교육과정의 실험을 모두 실행하였고 두 실험 방법과 실험에 사용된 실험 도구의 위험성 정도를 설문하였다. 이를 통해 얻은 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사용 과학 지도서의 ‘과학 실험 안전 지도’ 내용이 2015개정 교육과정에서 다수 보완된 것으로 나타났다. 하지만 두 개의 시각 자료 및 실험 약품 안전 내용 이외에는 대부분 기존의 2009개정 교육과정의 내용에 문장이 추가된 정도이기 때문에 교사들이 어떤 점이 보완되었는지 파악하기 어려우므로 자료의 표기 방법에 대한 보완이 필요한 것으로 나타났다. 둘째, 실험 중 사고가 일어날 수 있는 위험 요소의 빈도수로 비교해본 결과, 2009개정 교육과정의 위험 요소는 251개, 2015개정 교육과정의 위험 요소는 254개로 빈도수의 유의미한 개선이 없으므로 앞으로의 지속적인 개선이 필요한 것으로 나타났다. 셋째, 2009개정 교육과정과 2015개정 교육과정에서 같은 학습 목표를 가진 실험 중 위험 요소가 줄어들거나 제거되어 안전성이 개선된 실험을 실제 수업에 적용한 결과 개선된 실험에서 학생들이 느끼는 위험도가 감소되었고 안전성은 증가하였는데 이는 실험 내의 위험요소의 유무와 관련이 있는 것으로 나타났다. 따라서 안전사고를 예방하고 안전한 실험을 구성하기 위하여 우선 실험 속 위험 요소를 바꾸는 방향으로 교과서를 개발해야할 필요성이 있다고 판단된다.
본 연구는 2009개정 교육과정과 2015개정 교육과정의 과학 실험 안전 관련 내용을 비교・분석하여 안전한 실험 수업을 위해 교과서 및 지도서에서 개선되어야 할 방향을 제시하는 데 목적이 있다. 연구를 위해 과학 실험 안전과 관련된 문헌 연구를 통해 도출한 위험 요소를 바탕으로 2009개정 교육과정과 2015개정 교육과정의 교과서 및 지도서를 분석하였고, 두 교육과정의 교사용 과학 실험 안전 지도 내용의 변화를 비교하였다. 또한 같은 학습 목표를 가진 실험을 비교하여 안전하게 개선된 실험을 도출하였고 이 중 두 개의 실험을 실제 수업에 적용하여 학생들이 느끼는 위험성을 조사하였다. 수업 및 설문을 위해 서울소재 T초등학교 5학년 2개학급 총 41명을 대상으로 2009개정 교육과정의 실험과 2015개정 교육과정의 실험을 모두 실행하였고 두 실험 방법과 실험에 사용된 실험 도구의 위험성 정도를 설문하였다. 이를 통해 얻은 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사용 과학 지도서의 ‘과학 실험 안전 지도’ 내용이 2015개정 교육과정에서 다수 보완된 것으로 나타났다. 하지만 두 개의 시각 자료 및 실험 약품 안전 내용 이외에는 대부분 기존의 2009개정 교육과정의 내용에 문장이 추가된 정도이기 때문에 교사들이 어떤 점이 보완되었는지 파악하기 어려우므로 자료의 표기 방법에 대한 보완이 필요한 것으로 나타났다. 둘째, 실험 중 사고가 일어날 수 있는 위험 요소의 빈도수로 비교해본 결과, 2009개정 교육과정의 위험 요소는 251개, 2015개정 교육과정의 위험 요소는 254개로 빈도수의 유의미한 개선이 없으므로 앞으로의 지속적인 개선이 필요한 것으로 나타났다. 셋째, 2009개정 교육과정과 2015개정 교육과정에서 같은 학습 목표를 가진 실험 중 위험 요소가 줄어들거나 제거되어 안전성이 개선된 실험을 실제 수업에 적용한 결과 개선된 실험에서 학생들이 느끼는 위험도가 감소되었고 안전성은 증가하였는데 이는 실험 내의 위험요소의 유무와 관련이 있는 것으로 나타났다. 따라서 안전사고를 예방하고 안전한 실험을 구성하기 위하여 우선 실험 속 위험 요소를 바꾸는 방향으로 교과서를 개발해야할 필요성이 있다고 판단된다.
The purpose of this study is to compare and analyze the contents of the 2009 revision curriculum and the 2015 revision curriculum, and to suggest directions for improvement of the textbook and the guidebook for safe experimental class. For the study, the textbooks and the guidebook of the 2009 revis...
The purpose of this study is to compare and analyze the contents of the 2009 revision curriculum and the 2015 revision curriculum, and to suggest directions for improvement of the textbook and the guidebook for safe experimental class. For the study, the textbooks and the guidebook of the 2009 revision curriculum and the 2015 revision curriculum were analyzed based on risks derived from the literature studies related to scientific experimental safety, and compared 'Safety Guidance for Science Experiments' in those two curriculum. Also compared the experiments with the same learning objectives and found the improved experiments safely. And then two of the experiments were applied to the actual class to investigate the students' perceived risk. For the classes and questionnaires, 41 students in the 5th grade of T elementary school in Seoul conducted the experiment of 2009 revised curriculum and 2015 revised curriculum, after that investigated the degree of risk of the two experimental methods and the experimental tools. The results of this study are as follows. First, the 'Safety Guidance for Science Experiments' of teachers guidebook is supplemented in 2015 revised curriculum. However, except for the two visual data and the experimental drug safety content, most of the texts added some sentences to the contents of the existing 2009 revision curriculum. Because of that, teachers are difficult to understand what have supplemented, so it is necessary to supplement the notation of the data. Second, as a result of comparing the frequency of risk factors that may occur during the experiment, there were 251 risk factors in the 2009 revised curriculum and 254 risk factors in the 2015 revised curriculum, indicating that there was no significant improvement in frequency. Therefore It is necessary to continuously improve. Third, as a result of applying the experiments with the same learning objectives in the 2009 revision curriculum and the 2015 revision curriculum to the lesson, the danger that the students felt in the improved experiment was reduced and the safety was improved. And It was related to the presence or absence of risk factors in the experiment. Therefore, in order to prevent safety accidents and construct a safe experiment, it is necessary to develop a textbook in order to change the risk factors in the experiment.
The purpose of this study is to compare and analyze the contents of the 2009 revision curriculum and the 2015 revision curriculum, and to suggest directions for improvement of the textbook and the guidebook for safe experimental class. For the study, the textbooks and the guidebook of the 2009 revision curriculum and the 2015 revision curriculum were analyzed based on risks derived from the literature studies related to scientific experimental safety, and compared 'Safety Guidance for Science Experiments' in those two curriculum. Also compared the experiments with the same learning objectives and found the improved experiments safely. And then two of the experiments were applied to the actual class to investigate the students' perceived risk. For the classes and questionnaires, 41 students in the 5th grade of T elementary school in Seoul conducted the experiment of 2009 revised curriculum and 2015 revised curriculum, after that investigated the degree of risk of the two experimental methods and the experimental tools. The results of this study are as follows. First, the 'Safety Guidance for Science Experiments' of teachers guidebook is supplemented in 2015 revised curriculum. However, except for the two visual data and the experimental drug safety content, most of the texts added some sentences to the contents of the existing 2009 revision curriculum. Because of that, teachers are difficult to understand what have supplemented, so it is necessary to supplement the notation of the data. Second, as a result of comparing the frequency of risk factors that may occur during the experiment, there were 251 risk factors in the 2009 revised curriculum and 254 risk factors in the 2015 revised curriculum, indicating that there was no significant improvement in frequency. Therefore It is necessary to continuously improve. Third, as a result of applying the experiments with the same learning objectives in the 2009 revision curriculum and the 2015 revision curriculum to the lesson, the danger that the students felt in the improved experiment was reduced and the safety was improved. And It was related to the presence or absence of risk factors in the experiment. Therefore, in order to prevent safety accidents and construct a safe experiment, it is necessary to develop a textbook in order to change the risk factors in the experiment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.