온라인 RPG의 만족요인을 찾기 위해서 2차례의 연구를 실시하였다. 연구 1에서는 심층면접을 통해서 온라인 RPG의 만족요인을 탐색했고, 연구 2에서는 심층면접을 통해서 나온 요인을 기초로 실증분석을 하였다. 심층면접 결과 초보자와 전문가 게임 사용자들의 온라인 RPG 만족요인으로는 크게 디스플레이 요인과 컨텐츠 요인 두가지로 나누어졌다. 초보자의 경우 디스플레이 요인에는 그래픽, 사운드, 타격감, 캐릭터, 조작, 화면구성으로 나타났고, 컨텐츠...
온라인 RPG의 만족요인을 찾기 위해서 2차례의 연구를 실시하였다. 연구 1에서는 심층면접을 통해서 온라인 RPG의 만족요인을 탐색했고, 연구 2에서는 심층면접을 통해서 나온 요인을 기초로 실증분석을 하였다. 심층면접 결과 초보자와 전문가 게임 사용자들의 온라인 RPG 만족요인으로는 크게 디스플레이 요인과 컨텐츠 요인 두가지로 나누어졌다. 초보자의 경우 디스플레이 요인에는 그래픽, 사운드, 타격감, 캐릭터, 조작, 화면구성으로 나타났고, 컨텐츠의 경우 목표와 난이도로 나타났다. 전문가의 경우 디스플레이 요인으로 그래픽, 사운드, 타격감, 캐릭터로 나타났고, 컨텐츠 요인으로는 목표, 난이도, 보상, 길드로 나타났다. 결론적으로 온라인 RPG 만족요인으로는 그래픽, 사운드, 타격감, 캐릭터, 조작, 화면구성, 목표, 난이도, 보상, 길드가 추출되었다. 연구 2에서는 이러한 요인들이 실제적으로 온라인 RPG에 만족을 주는 요인인지 실증분석하였다. 연구 결과 초보자의 경우에는 타격감, 캐릭터, 조작난이도가 만족에 영향을 주는 요인으로 나타났고, 전문가의 경우에는 사운드, 목표, 캐릭터, 보상이 만족에 영향을 주는 요인으로 나타났다. 본 연구는 온라인 RPG의 만족요인을 처음으로 탐색해보았다는 것과, 앞으로 이러한 연구방식으로 다른 장르의 온라인 게임 만족 요인을 탐색해 볼 수 있다는데 연구의 의의가 있다.
온라인 RPG의 만족요인을 찾기 위해서 2차례의 연구를 실시하였다. 연구 1에서는 심층면접을 통해서 온라인 RPG의 만족요인을 탐색했고, 연구 2에서는 심층면접을 통해서 나온 요인을 기초로 실증분석을 하였다. 심층면접 결과 초보자와 전문가 게임 사용자들의 온라인 RPG 만족요인으로는 크게 디스플레이 요인과 컨텐츠 요인 두가지로 나누어졌다. 초보자의 경우 디스플레이 요인에는 그래픽, 사운드, 타격감, 캐릭터, 조작, 화면구성으로 나타났고, 컨텐츠의 경우 목표와 난이도로 나타났다. 전문가의 경우 디스플레이 요인으로 그래픽, 사운드, 타격감, 캐릭터로 나타났고, 컨텐츠 요인으로는 목표, 난이도, 보상, 길드로 나타났다. 결론적으로 온라인 RPG 만족요인으로는 그래픽, 사운드, 타격감, 캐릭터, 조작, 화면구성, 목표, 난이도, 보상, 길드가 추출되었다. 연구 2에서는 이러한 요인들이 실제적으로 온라인 RPG에 만족을 주는 요인인지 실증분석하였다. 연구 결과 초보자의 경우에는 타격감, 캐릭터, 조작난이도가 만족에 영향을 주는 요인으로 나타났고, 전문가의 경우에는 사운드, 목표, 캐릭터, 보상이 만족에 영향을 주는 요인으로 나타났다. 본 연구는 온라인 RPG의 만족요인을 처음으로 탐색해보았다는 것과, 앞으로 이러한 연구방식으로 다른 장르의 온라인 게임 만족 요인을 탐색해 볼 수 있다는데 연구의 의의가 있다.
This study was performed to search a satisfaction factor in online RPG(Role Playing Game). The first study searched a satisfaction factor in online RPG by focus group interview. The second study was performed a empirical study in the result of the first study. In the first study, game user said that...
This study was performed to search a satisfaction factor in online RPG(Role Playing Game). The first study searched a satisfaction factor in online RPG by focus group interview. The second study was performed a empirical study in the result of the first study. In the first study, game user said that satisfaction factor in online RPG was display factor and contents factor. In game novice group, satisfaction factor in online RPG of display factor was graphic, sound, stroke feeling, character, operation and display organization and contents factor was goal and difficult level. In game expert group, satisfaction factor in online RPG of display factor was graphic, sound, stroke feeling and character and contents factor was goal, difficult level, reinforcement and guild. The second study was performed a empirical study in the result of the first study. In the result, satisfaction factor in online RPG of game novice group was stroke feeling, character, operation level and game expert group was sound, goal, character, reinforcement. Finally, it was discussed that we had something to complement and wrong and, future's direction about this study was presented.
This study was performed to search a satisfaction factor in online RPG(Role Playing Game). The first study searched a satisfaction factor in online RPG by focus group interview. The second study was performed a empirical study in the result of the first study. In the first study, game user said that satisfaction factor in online RPG was display factor and contents factor. In game novice group, satisfaction factor in online RPG of display factor was graphic, sound, stroke feeling, character, operation and display organization and contents factor was goal and difficult level. In game expert group, satisfaction factor in online RPG of display factor was graphic, sound, stroke feeling and character and contents factor was goal, difficult level, reinforcement and guild. The second study was performed a empirical study in the result of the first study. In the result, satisfaction factor in online RPG of game novice group was stroke feeling, character, operation level and game expert group was sound, goal, character, reinforcement. Finally, it was discussed that we had something to complement and wrong and, future's direction about this study was presented.
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