본 논문은 교과연계를 통한 독서지도가 학생들의 독서활동과 학업성취도, 문학작품 읽기 능력에 미치는 영향을 알아봄으로써 학생들의 읽기 신장 방안을 모색하기 위한 연구이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 독서지도에 관한 이론적 근거로 독서지도와 국어과 교육과정, 독서와 독서지도, 읽기의 개념과 내용을 문헌연구를 통하여 살펴보았으며, 교과연계를 통한 독서지도 프로그램이 학생들의 독서활동과 학업성취도, 문학작품 읽기 능력에 미치는 영향을 알아보았다. 교과와 연계된 독서지도의 실제로 필독도서 선정, 자기주도학습시간을 이용한 독서시간 운...
본 논문은 교과연계를 통한 독서지도가 학생들의 독서활동과 학업성취도, 문학작품 읽기 능력에 미치는 영향을 알아봄으로써 학생들의 읽기 신장 방안을 모색하기 위한 연구이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 독서지도에 관한 이론적 근거로 독서지도와 국어과 교육과정, 독서와 독서지도, 읽기의 개념과 내용을 문헌연구를 통하여 살펴보았으며, 교과연계를 통한 독서지도 프로그램이 학생들의 독서활동과 학업성취도, 문학작품 읽기 능력에 미치는 영향을 알아보았다. 교과와 연계된 독서지도의 실제로 필독도서 선정, 자기주도학습시간을 이용한 독서시간 운영, 윤독도서제를 선택하였다. 실험집단으로 선정된 학생들에게 교육과정에 연계된 15개의 문학작품을 선정하여 읽히고, 문학작품 읽기 능력 신장을 위한 프로그램을 구안하여 활동지를 작성하도록 하였으며, 이를 수행평가에 반영함으로써 활동효과를 극대화시켰다. 이런 과정 속에서 작성한 활동지의 내용을 통해 학생들의 읽기 능력을 점검하였으며 학업성취도의 결과 비교 등을 통해 문학작품 읽기 능력의 신장을 검증하였다. 교과연계를 통한 독서지도를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 학생의 개별학습 정도, 독서 학습활동지가 과제 해결에 주는 도움 정도, 독서 학습 과제의 수업시간 내 해결 정도, 수업 방식 만족도, 다음 학기 독서 프로그램 참여 욕구가 높아졌다. 둘째, 학생의 학업성취도가 높아졌다. 셋째, 학생의 문학작품 읽기의 본질적 능력과 문학작품 읽기의 보조적 능력, 즉 문학작품 읽기 능력이 높아졌다. 이상과 같이 교과연계를 통한 독서지도는 학생들의 읽기 활동 능력 신장과 학업성취도, 문학작품 읽기 능력 향상에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 이에 교과연계를 통한 독서지도가 학교교육 현장에서 보다 널리 활용될 수 있도록 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 학습자들에게 폭넓은 독서 프로그램을 위한 환경 제공이 필요하다. 둘째, 교사에게 독서 프로그램을 활용한 교육에 관한 연수 기회가 제공되어야 한다. 셋째, 독서 프로그램을 활용한 교육을 현장 교육에 적용하기 위해, ‘과제 중심’, ‘학습자 중심’, ‘문제 해결 중심’, 그리고, ‘평가방법의 다양화’가 이루어져야 한다. 넷째, 학교교육의 교육과정에 독서지도의 구체적인 목표를 설정하고 학년별 학습 내용에 따른 단계적이고 유기적인 독서지도 계획을 세워서 지속적으로 실행해야 한다. 다섯째, 효율적인 독서지도를 위해 도서실에 좀 더 많은 도서와 자료의 확보, 설비확충을 위한 기본적인 예산을 확보할 수 있는 방법이 모색되어야 한다. 아울러 가정, 학교, 사회와의 연계를 통해 학부모들이나 사회가 독서지도에 앞장서서 지속적인 관심을 유지할 수 있는 분위기 조성이 요구된다. 마지막으로, 교과연계를 통한 독서지도는 단기간 내에 성과를 측정하기 어려우므로 이에 대한 연구가 의도적, 계획적, 장기적, 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
본 논문은 교과연계를 통한 독서지도가 학생들의 독서활동과 학업성취도, 문학작품 읽기 능력에 미치는 영향을 알아봄으로써 학생들의 읽기 신장 방안을 모색하기 위한 연구이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 독서지도에 관한 이론적 근거로 독서지도와 국어과 교육과정, 독서와 독서지도, 읽기의 개념과 내용을 문헌연구를 통하여 살펴보았으며, 교과연계를 통한 독서지도 프로그램이 학생들의 독서활동과 학업성취도, 문학작품 읽기 능력에 미치는 영향을 알아보았다. 교과와 연계된 독서지도의 실제로 필독도서 선정, 자기주도학습시간을 이용한 독서시간 운영, 윤독도서제를 선택하였다. 실험집단으로 선정된 학생들에게 교육과정에 연계된 15개의 문학작품을 선정하여 읽히고, 문학작품 읽기 능력 신장을 위한 프로그램을 구안하여 활동지를 작성하도록 하였으며, 이를 수행평가에 반영함으로써 활동효과를 극대화시켰다. 이런 과정 속에서 작성한 활동지의 내용을 통해 학생들의 읽기 능력을 점검하였으며 학업성취도의 결과 비교 등을 통해 문학작품 읽기 능력의 신장을 검증하였다. 교과연계를 통한 독서지도를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 학생의 개별학습 정도, 독서 학습활동지가 과제 해결에 주는 도움 정도, 독서 학습 과제의 수업시간 내 해결 정도, 수업 방식 만족도, 다음 학기 독서 프로그램 참여 욕구가 높아졌다. 둘째, 학생의 학업성취도가 높아졌다. 셋째, 학생의 문학작품 읽기의 본질적 능력과 문학작품 읽기의 보조적 능력, 즉 문학작품 읽기 능력이 높아졌다. 이상과 같이 교과연계를 통한 독서지도는 학생들의 읽기 활동 능력 신장과 학업성취도, 문학작품 읽기 능력 향상에 효과적인 것으로 밝혀졌다. 이에 교과연계를 통한 독서지도가 학교교육 현장에서 보다 널리 활용될 수 있도록 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 학습자들에게 폭넓은 독서 프로그램을 위한 환경 제공이 필요하다. 둘째, 교사에게 독서 프로그램을 활용한 교육에 관한 연수 기회가 제공되어야 한다. 셋째, 독서 프로그램을 활용한 교육을 현장 교육에 적용하기 위해, ‘과제 중심’, ‘학습자 중심’, ‘문제 해결 중심’, 그리고, ‘평가방법의 다양화’가 이루어져야 한다. 넷째, 학교교육의 교육과정에 독서지도의 구체적인 목표를 설정하고 학년별 학습 내용에 따른 단계적이고 유기적인 독서지도 계획을 세워서 지속적으로 실행해야 한다. 다섯째, 효율적인 독서지도를 위해 도서실에 좀 더 많은 도서와 자료의 확보, 설비확충을 위한 기본적인 예산을 확보할 수 있는 방법이 모색되어야 한다. 아울러 가정, 학교, 사회와의 연계를 통해 학부모들이나 사회가 독서지도에 앞장서서 지속적인 관심을 유지할 수 있는 분위기 조성이 요구된다. 마지막으로, 교과연계를 통한 독서지도는 단기간 내에 성과를 측정하기 어려우므로 이에 대한 연구가 의도적, 계획적, 장기적, 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the impact of reading guidance articulated to academic education on the reading activities, achievement and literary reading ability of students in an effort to explore how their reading ability should improve. To build a theoretical foundation, literature on...
The purpose of this study was to examine the impact of reading guidance articulated to academic education on the reading activities, achievement and literary reading ability of students in an effort to explore how their reading ability should improve. To build a theoretical foundation, literature on reading guidance, language arts curricula and the concept of reading was reviewed, and how students were affected in reading activities, academic achievement and literary reading ability by a reading-guidance program linked to academic education was investigated. After must-read books were selected, self-directed learning time was chosen for reading guidance planned in this study, and reading by turns was adopted. Students who were selected as experimental group members were asked to read 15 literary works associated with the curriculum and write down what types of activities they were engaged in. And their activity records were reflected in performance assessment to maximize the effect of the activities. Their records were additionally analyzed to check their reading ability, and they were compared to their achievement to find out how much their literary reading ability made a progress. The findings of this study could be described as below: First, the students made an advance in individual learning and timely task performance, and found their activity records to be helpful for task performance. And they were satisfied with the teaching method and more willing to participate in future reading programs. Second, their academic achievement increased. Third, they improved in substantial and related literary reading ability. As discussed above, the reading guidance linked to academic education turned out to have an effect on furthering the reading activities, achievement and literary reading ability of the students. There are some suggestions about ways to reading guidance articulated to academic education could be more prevailing in school: First, it's necessary to create the condition for the implementation of full-scale reading programs. Second, teachers should be given more opportunities to learn how to take advantage of reading programs. Third, task-oriented and learner-centered education should be pursued to apply reading programs in school. In addition, it's required to focus on problem solving and diversify evaluation methods. Fourth, school curriculum should specify the objects of reading guidance in detail, and sequential and organic reading-guidance plans should be mapped out in a manner to be in line with each grade level. Fifth, in order to prepare a well-furnished library, possible ways to secure the need fund should carefully be considered, and it's required to ask parents and society for help to draw growing public attention to reading education. Finally, research on reading guidance linked to academic education should be conducted on a long-term basis, as it's not easy to find out its effect in a short period of time.
The purpose of this study was to examine the impact of reading guidance articulated to academic education on the reading activities, achievement and literary reading ability of students in an effort to explore how their reading ability should improve. To build a theoretical foundation, literature on reading guidance, language arts curricula and the concept of reading was reviewed, and how students were affected in reading activities, academic achievement and literary reading ability by a reading-guidance program linked to academic education was investigated. After must-read books were selected, self-directed learning time was chosen for reading guidance planned in this study, and reading by turns was adopted. Students who were selected as experimental group members were asked to read 15 literary works associated with the curriculum and write down what types of activities they were engaged in. And their activity records were reflected in performance assessment to maximize the effect of the activities. Their records were additionally analyzed to check their reading ability, and they were compared to their achievement to find out how much their literary reading ability made a progress. The findings of this study could be described as below: First, the students made an advance in individual learning and timely task performance, and found their activity records to be helpful for task performance. And they were satisfied with the teaching method and more willing to participate in future reading programs. Second, their academic achievement increased. Third, they improved in substantial and related literary reading ability. As discussed above, the reading guidance linked to academic education turned out to have an effect on furthering the reading activities, achievement and literary reading ability of the students. There are some suggestions about ways to reading guidance articulated to academic education could be more prevailing in school: First, it's necessary to create the condition for the implementation of full-scale reading programs. Second, teachers should be given more opportunities to learn how to take advantage of reading programs. Third, task-oriented and learner-centered education should be pursued to apply reading programs in school. In addition, it's required to focus on problem solving and diversify evaluation methods. Fourth, school curriculum should specify the objects of reading guidance in detail, and sequential and organic reading-guidance plans should be mapped out in a manner to be in line with each grade level. Fifth, in order to prepare a well-furnished library, possible ways to secure the need fund should carefully be considered, and it's required to ask parents and society for help to draw growing public attention to reading education. Finally, research on reading guidance linked to academic education should be conducted on a long-term basis, as it's not easy to find out its effect in a short period of time.
주제어
#교과연계 독서지도 문학작품 읽기능력 읽기
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.