그리기 표현력 신장을 위한 효과적인 발상지도에 관한 연구 : 초등학교 5·6학년을 중심으로 (A) Study on the Effective Instruction of Creative Thinking for Improving Drawing Expression Skills : Centering around Elementary School Students in their 5th and 6th Grades원문보기
교육현장에서는 아동들이 그리기 분야에서 무엇을 어떻게 구상해야 할지 몰라 이미 그려보았던 방법이나 형식만을 재현하여, 작품의 주제가 명확하지 못하거나 생동감 넘치는 표현력이 상실되는 경우가 많이 있다. 초등학교 5·6학년이 되면 저학년에서 길러진 자유로운 표현 활동이 침체되어 느낀 것, 상상한 것 등에 대한 표현에 상대적으로 어려움을 느끼게 된다. 그래서, 그리기 표현에 의욕을 잃게 되어 창의력이 저하되는 경향이 있으며, 아동 개개인의 표현능력...
교육현장에서는 아동들이 그리기 분야에서 무엇을 어떻게 구상해야 할지 몰라 이미 그려보았던 방법이나 형식만을 재현하여, 작품의 주제가 명확하지 못하거나 생동감 넘치는 표현력이 상실되는 경우가 많이 있다. 초등학교 5·6학년이 되면 저학년에서 길러진 자유로운 표현 활동이 침체되어 느낀 것, 상상한 것 등에 대한 표현에 상대적으로 어려움을 느끼게 된다. 그래서, 그리기 표현에 의욕을 잃게 되어 창의력이 저하되는 경향이 있으며, 아동 개개인의 표현능력에 있어 개인차가 더 커질 수도 있는 시기이다. 그러므로, 표현하고자 하는 것에 대한 주제나 내용을 아동 스스로 효과적으로 구상하여 그리기 표현능력을 극대화시킬 수 있는 의도적인 발상지도가 필요하다. 미술과(科) 그리기 수업에서 풍부한 상상력을 자극시켜 새로운 아이디어를 창출해내기 위해서는 다양한 발상 단계의 지도 방법이 모색되어야 한다. 교사의 체계적이고 의도적인 발상 지도는 어린이들로 하여금 자신감 넘치고 보다 생동감 있는 표현 활동이 될 수 있게 한다. 이에 본 연구는 초등학교 5·6학년 어린이의 그리기 표현력 신장을 위한 효과적인 발상 지도에 대한 다양한 방법을 모색하고 제시하는데 중점을 두었다. 먼저 발상의 개념과 발상 지도의 중요성, 효과적인 발상 지도방법 등에 대한 이론적 고찰을 하고, 5·6학년 아동들에게 알맞은 발상지도 방안을 모색해 보았다. 그리고 이를 바탕으로 수업 지도안을 구안하여 실제 수업에 적용할 수 있는 발상지도의 방법으로서 연극 놀이·확대 및 축소·변형·연상을 이용한 발상 활동을 제시한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 연극놀이를 활용한 새로운 발상 유형을 제시하여, 경험이나 상상에 대한 느낌과 이미지를 자신의 신체로 직접 표현해 봄으로써 보다 자연스럽고 구체적이며 생동감 있는 그리기 표현이 되게 하였다. 둘째, 다양한 발상지도 방법을 적용하여 표현의 대상을 융통성 있게 볼 수 있는 발상 능력을 길러 줌과 동시에 발상 방법을 익히도록 하는 것이 그리기 표현에 있어 효과적이라고 할 수 있다. 셋째, 연극놀이·확대 및 축소·변형·연상의 4가지 발상 지도안을 적용하면 어린이들의 흥미와 동기를 자극하여 무엇을 그릴까 하는 막연한 생각에서 벗어나, 구체적인 표현 방법을 빨리 찾을 수 있어 다양한 표현력 신장을 기대할 수 있다. 넷째, 다양한 발상 방법을 익혀 주제표현에 적용할 효과적인 발상방법을 스스로 선택할 수 있게 되면, 독창적이고 생동감 넘치는 그리기 표현이 될 수 있다. 이러한 자신감이 어린이들로 하여금 보다 긍정적인 자아 개념을 형성하게 하여, 창의력·상상력·색채 감각·미적 정서 등이 균형 있게 길러질 수 있다고 본다. 또한 어린이들의 그리기 표현은 세심한 관찰력과 다양한 경험을 통하여 폭넓은 시각적 사고와 풍부한 미적 안목 등을 길러줌으로써 예술적 품성을 계발하여 바람직한 인간상을 육성하는데 기여할 수 있을 것이다.
교육현장에서는 아동들이 그리기 분야에서 무엇을 어떻게 구상해야 할지 몰라 이미 그려보았던 방법이나 형식만을 재현하여, 작품의 주제가 명확하지 못하거나 생동감 넘치는 표현력이 상실되는 경우가 많이 있다. 초등학교 5·6학년이 되면 저학년에서 길러진 자유로운 표현 활동이 침체되어 느낀 것, 상상한 것 등에 대한 표현에 상대적으로 어려움을 느끼게 된다. 그래서, 그리기 표현에 의욕을 잃게 되어 창의력이 저하되는 경향이 있으며, 아동 개개인의 표현능력에 있어 개인차가 더 커질 수도 있는 시기이다. 그러므로, 표현하고자 하는 것에 대한 주제나 내용을 아동 스스로 효과적으로 구상하여 그리기 표현능력을 극대화시킬 수 있는 의도적인 발상지도가 필요하다. 미술과(科) 그리기 수업에서 풍부한 상상력을 자극시켜 새로운 아이디어를 창출해내기 위해서는 다양한 발상 단계의 지도 방법이 모색되어야 한다. 교사의 체계적이고 의도적인 발상 지도는 어린이들로 하여금 자신감 넘치고 보다 생동감 있는 표현 활동이 될 수 있게 한다. 이에 본 연구는 초등학교 5·6학년 어린이의 그리기 표현력 신장을 위한 효과적인 발상 지도에 대한 다양한 방법을 모색하고 제시하는데 중점을 두었다. 먼저 발상의 개념과 발상 지도의 중요성, 효과적인 발상 지도방법 등에 대한 이론적 고찰을 하고, 5·6학년 아동들에게 알맞은 발상지도 방안을 모색해 보았다. 그리고 이를 바탕으로 수업 지도안을 구안하여 실제 수업에 적용할 수 있는 발상지도의 방법으로서 연극 놀이·확대 및 축소·변형·연상을 이용한 발상 활동을 제시한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 연극놀이를 활용한 새로운 발상 유형을 제시하여, 경험이나 상상에 대한 느낌과 이미지를 자신의 신체로 직접 표현해 봄으로써 보다 자연스럽고 구체적이며 생동감 있는 그리기 표현이 되게 하였다. 둘째, 다양한 발상지도 방법을 적용하여 표현의 대상을 융통성 있게 볼 수 있는 발상 능력을 길러 줌과 동시에 발상 방법을 익히도록 하는 것이 그리기 표현에 있어 효과적이라고 할 수 있다. 셋째, 연극놀이·확대 및 축소·변형·연상의 4가지 발상 지도안을 적용하면 어린이들의 흥미와 동기를 자극하여 무엇을 그릴까 하는 막연한 생각에서 벗어나, 구체적인 표현 방법을 빨리 찾을 수 있어 다양한 표현력 신장을 기대할 수 있다. 넷째, 다양한 발상 방법을 익혀 주제표현에 적용할 효과적인 발상방법을 스스로 선택할 수 있게 되면, 독창적이고 생동감 넘치는 그리기 표현이 될 수 있다. 이러한 자신감이 어린이들로 하여금 보다 긍정적인 자아 개념을 형성하게 하여, 창의력·상상력·색채 감각·미적 정서 등이 균형 있게 길러질 수 있다고 본다. 또한 어린이들의 그리기 표현은 세심한 관찰력과 다양한 경험을 통하여 폭넓은 시각적 사고와 풍부한 미적 안목 등을 길러줌으로써 예술적 품성을 계발하여 바람직한 인간상을 육성하는데 기여할 수 있을 것이다.
It is not uncommon in school education that children have no ability of thinking what they want to draw and finally make drawing expression in conventional ways without an apparent theme or vitality. Children in their high grades experience reduction in free expression activities, and feel difficult...
It is not uncommon in school education that children have no ability of thinking what they want to draw and finally make drawing expression in conventional ways without an apparent theme or vitality. Children in their high grades experience reduction in free expression activities, and feel difficult in expressing their feelings and imagination. This may lead to children's little motivation for drawing expression and their reduced creativity, when difference in expression skills expands among children. In this sense, creative thinking instruction is needed to help children directly choose what to be expressed and maximize their own expression skills. The reason why various ways of creative thinking instruction should be applied in art classes is because such ways can stimulate children to exert their imaginative power and make new ideas. When provided systematically and intentionally, creative thinking instruction could make children have confidence and actively participate in expression activities. Thus the purpose of this study is to provide, various, effective ways of creative thinking instruction for enhancing 5th and 6th grade elementary school students' skills of drawing expression. For the purpose, this researcher first theoretically reviewed the concept of creative thinking and the importance and effective ways of creative thinking instruction, and attempted to design such ways of the instruction as suitable for elementary school students in their 5th and 6th grades. Ways of creative thinking instruction provided here as really applicable to school education included drama play, enlargement and reduction, transformation and association. Results of the study can be described as follows. First, a new way of creative thinking using drama play, instructed here, allowed children to physically express their experiences, imaginations, feelings and images, leading to their drawing expression in natural, material and lively ways. Second, creative thinking instruction was effective in children's drawing expression in that it helped children view things to be expressed in different ways and obtain their own way of creative thinking. Third, four ways of creative thinking instruction such as drama play, enlargement and reduction, transformation and association stimulated and motivated children to have interest in drawing expression and find their own ways of the expression in a short time, enhancing their expression skills in various ways. Fourth, children made drawing expression in creative, animative ways when they could choose an effective way of creative thinking as best appropriate for what they wanted to reveal through the expression. Children's confidence in drawing expression will lead to their positive self-concept, helping raise children's creativity, imagination, color senses and aesthetic emotions. Drawing expression allows children to obtain various ways of visual thinking and aesthetic views through precise observation and experience, contributing to developing senses of art and a desirable self-image.
It is not uncommon in school education that children have no ability of thinking what they want to draw and finally make drawing expression in conventional ways without an apparent theme or vitality. Children in their high grades experience reduction in free expression activities, and feel difficult in expressing their feelings and imagination. This may lead to children's little motivation for drawing expression and their reduced creativity, when difference in expression skills expands among children. In this sense, creative thinking instruction is needed to help children directly choose what to be expressed and maximize their own expression skills. The reason why various ways of creative thinking instruction should be applied in art classes is because such ways can stimulate children to exert their imaginative power and make new ideas. When provided systematically and intentionally, creative thinking instruction could make children have confidence and actively participate in expression activities. Thus the purpose of this study is to provide, various, effective ways of creative thinking instruction for enhancing 5th and 6th grade elementary school students' skills of drawing expression. For the purpose, this researcher first theoretically reviewed the concept of creative thinking and the importance and effective ways of creative thinking instruction, and attempted to design such ways of the instruction as suitable for elementary school students in their 5th and 6th grades. Ways of creative thinking instruction provided here as really applicable to school education included drama play, enlargement and reduction, transformation and association. Results of the study can be described as follows. First, a new way of creative thinking using drama play, instructed here, allowed children to physically express their experiences, imaginations, feelings and images, leading to their drawing expression in natural, material and lively ways. Second, creative thinking instruction was effective in children's drawing expression in that it helped children view things to be expressed in different ways and obtain their own way of creative thinking. Third, four ways of creative thinking instruction such as drama play, enlargement and reduction, transformation and association stimulated and motivated children to have interest in drawing expression and find their own ways of the expression in a short time, enhancing their expression skills in various ways. Fourth, children made drawing expression in creative, animative ways when they could choose an effective way of creative thinking as best appropriate for what they wanted to reveal through the expression. Children's confidence in drawing expression will lead to their positive self-concept, helping raise children's creativity, imagination, color senses and aesthetic emotions. Drawing expression allows children to obtain various ways of visual thinking and aesthetic views through precise observation and experience, contributing to developing senses of art and a desirable self-image.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.