학교체벌에 대한 아동의 지각특성과 공격성, 자아존중감간의 관계 연구 (The) Relationship between Perception, Aggression and Self-Esteem of Children on Corporal Punishment in Schools원문보기
최근 들어 체벌에 대한 논쟁이 심화되면서, 체벌이 장기적으로 볼 때 기대하는 교육적 효과를 가져오지 못하고 공격성을 높이며, 자아존중감을 낮추는 등 심리적 문제를 가져온다는 여론이 급등하였다. 이에 따라 제한적으로 체벌을 금지하는 원칙이 법적으로 확립되었다. 그러나 체벌 실태 연구에 따르면, 여전히 70~80%의 학생이 체벌을 경험한 적이 있고, 교사나 학생들은 다인수 학급의 여건상 체벌이 필요하다고 인식하고 있다. 즉, 우리나라 현실에서 일정 기간 동안은 과도기적 조치로 교육적 차원의 체벌을 허용할 필요가 있다는 것이다. 본 연구는 우리 교육 현실에서 '교육상 불가피하게' 체벌이 사용되는 경우, 체벌이 아동의 심리에 줄 수 있는 악영향을 최대한 줄이면서 훈육의 효과를 높일 수 있는 '보다 효과적이고 교육적인 체벌'에 대하여 탐색해 보고자 시작되었다. 선행연구에 따르면, 체벌이 '가혹한가', '일정한 기준을 가지며 누구에게나 공정한가', '위반행동에 적합한가', '교육적 효과를 인정하고 반성하게 하는가'가 체벌 수용 및 아동의 심리적 적응에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 이 결과를 토대로 본 연구에서는 가혹성, 공정성, 적합성, 효용성의 네 요인을 체벌 지각특성으로 설정하고, 체벌지각특성과 공격성, 자아존중감 간에는 어떠한 관계가 있는지, 또 체벌지각특성은 공격성, 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는지 규명해 보는데 목적을 두었다. 이러한 연구 목적을 바탕으로 하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 학년, 성별에 따라 학교체벌에 대한 아동의 지각 특성과 공격성은 상관성 이 있는가? 둘째, 학교체벌에 대한 아동의 지각 특성 중 공격성에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 셋째, 학년, 성별에 따라 학교체벌에 대한 아동의 지각 특성과 자아존중감은 상관성 이 있는가? 넷째, 학교체벌에 대한 아동의 지각 특성 중 자아존중감에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 위 문제를 해결하기 위하여 본 연구에서는 강원도 원주시에 소재하고 있는 2개의 학교를 임의 표집하였으며, 576명을 연구 대상으로 하였다. 연구의 방법은 질문지 조사 연구이며 수집된 자료의 처리는 ...
최근 들어 체벌에 대한 논쟁이 심화되면서, 체벌이 장기적으로 볼 때 기대하는 교육적 효과를 가져오지 못하고 공격성을 높이며, 자아존중감을 낮추는 등 심리적 문제를 가져온다는 여론이 급등하였다. 이에 따라 제한적으로 체벌을 금지하는 원칙이 법적으로 확립되었다. 그러나 체벌 실태 연구에 따르면, 여전히 70~80%의 학생이 체벌을 경험한 적이 있고, 교사나 학생들은 다인수 학급의 여건상 체벌이 필요하다고 인식하고 있다. 즉, 우리나라 현실에서 일정 기간 동안은 과도기적 조치로 교육적 차원의 체벌을 허용할 필요가 있다는 것이다. 본 연구는 우리 교육 현실에서 '교육상 불가피하게' 체벌이 사용되는 경우, 체벌이 아동의 심리에 줄 수 있는 악영향을 최대한 줄이면서 훈육의 효과를 높일 수 있는 '보다 효과적이고 교육적인 체벌'에 대하여 탐색해 보고자 시작되었다. 선행연구에 따르면, 체벌이 '가혹한가', '일정한 기준을 가지며 누구에게나 공정한가', '위반행동에 적합한가', '교육적 효과를 인정하고 반성하게 하는가'가 체벌 수용 및 아동의 심리적 적응에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 이 결과를 토대로 본 연구에서는 가혹성, 공정성, 적합성, 효용성의 네 요인을 체벌 지각특성으로 설정하고, 체벌지각특성과 공격성, 자아존중감 간에는 어떠한 관계가 있는지, 또 체벌지각특성은 공격성, 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는지 규명해 보는데 목적을 두었다. 이러한 연구 목적을 바탕으로 하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 학년, 성별에 따라 학교체벌에 대한 아동의 지각 특성과 공격성은 상관성 이 있는가? 둘째, 학교체벌에 대한 아동의 지각 특성 중 공격성에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 셋째, 학년, 성별에 따라 학교체벌에 대한 아동의 지각 특성과 자아존중감은 상관성 이 있는가? 넷째, 학교체벌에 대한 아동의 지각 특성 중 자아존중감에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 위 문제를 해결하기 위하여 본 연구에서는 강원도 원주시에 소재하고 있는 2개의 학교를 임의 표집하였으며, 576명을 연구 대상으로 하였다. 연구의 방법은 질문지 조사 연구이며 수집된 자료의 처리는 SPSS 10.1(K)/win 프로그램을 사용하여 전산 처리하였다. 질문지 유형은 체벌지각특성(가혹성, 공정성, 적합성, 효용성), 공격성(신체적 공격성, 언어적 공격성, 우회적 공격성, 흥분성, 부정성), 자아존중감(총체적 자아존중감, 가정적 자아존중감, 학교 자아존중감, 사회적 자아존중감)을 알아보는 세가지 측정도구를 사용하였다. 측정 내용은 4단계 척도에 대한 응답을 점수화한 것으로, 체벌지각전체 값은 가혹성의 합을 역산한 값과 공정성, 적합성, 효용성의 값을 합한 점수로 설정하였다 체벌지각전체 점수가 높을수록 체벌을 긍정적으로 지각하고 있음을 의미한다. 또한 점수가 높을수록 공격성과 자아존중감도 높은 것을 나타낸다. 모든 분석은 학년과 성별로 나누어 살펴보았다. 체벌지각특성과 공격성 및 자아존중감의 상관관계는 Pearson's r로 알아보았으며, 체벌지각특성이 공격성 및 자아존중감에 미치는 영향을 알기 위해 단계별 중다회귀분석을 적용하였다. 이와 같은 연구 분석을 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교 체벌에 대한 아동의 지각과 공격성간에는 모든 집단에서 통계적으로 유의한 부적 상관을 보였다. 특히 체벌을 가혹하다고 지각하는 것은 공격성과 가장 높은 정적 상관을 보였으며(r=.317~.447, p<.01), 공정성, 적합성에 대한 지각은 약간의 부적상관을 보였다. 체벌지각특성과 공격성간에는 여학생일수록, 저학년일수록 상관성이 높게 나타났다. 둘째, 체벌지각특성이 공격성에 미치는 영향을 살펴본 결과, 모든 집단에서 가혹성에 대한 지각이 공격성에 가장 큰 영향을 미치는 요인으로 나타났고(β=.306~.423), 적합성, 공정성 요인은 공격성의 하위 요인에만 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 여학생일수록, 저학년일수록 체벌의 영향을 더 많이 받는 것으로 나타났다. 셋째, 학교 체벌에 대한 아동의 지각과 자아존중감간에는 6학년 여자집단을 제외한 모든 집단에서 체벌의 효용성에 대한 지각만이 자아존중감과 정적 상관이 있는 것으로 나타났다(r=.257~.372, p<.01). 체벌지각특성과 자아존중감간에는 저학년일수록 상관성이 높게 나타났다. 넷째, 체벌지각특성이 자아존중감에 미치는 영향을 살펴본 결과, 모든 집단에서 효용성에 대한 지각이 자아존중감에 가장 큰 영향을 미치는 요인으로 나타났고(β=.247~.378), 가혹성, 적합성 요인은 공격성의 하위 요인에만 영향을 주는 것으로 나타났다. 학년, 성별에 따라서는 3학년 남자보다는 6학년 남자가, 6학년 여자보다는 3학년 여자가 영향을 많이 받고 있으며, 전체적으로 보면 여학생일수록 체벌의 영향을 많이 받고 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과는 '교육상 불가피하게' 체벌하게 되는 경우, 심하지 않게, 일정한 기준을 가지고, 누구에게나 공정하게, 벌의 내용에 적합한 벌을 줄 때, 그리고 학생이 벌의 효과를 인정하게끔 줄 때, 체벌이 진정한 훈육으로써 작용할 수 있음을 말해준다. 그러나 부적절한 체벌은 아동에게 부정적인 영향을 주고, 오래 기억된다. 또한 체벌은 단순히 체벌을 하는 교사와 체벌을 받는 학생간의 문제로 끝나는 것이 아니며, 복잡하게 얽혀있는 학교 상황에서 체벌 전후로 영향을 미치게 되므로 체벌할 때는 꼭 최후의 수단으로 늘 신중을 기해야 함을 잊지 말아야 한다. 체벌을 교육적으로 사용하기 위해서는 앞으로도 이에 대한 꾸준한 연구가 계속되어야 할 것이다.
최근 들어 체벌에 대한 논쟁이 심화되면서, 체벌이 장기적으로 볼 때 기대하는 교육적 효과를 가져오지 못하고 공격성을 높이며, 자아존중감을 낮추는 등 심리적 문제를 가져온다는 여론이 급등하였다. 이에 따라 제한적으로 체벌을 금지하는 원칙이 법적으로 확립되었다. 그러나 체벌 실태 연구에 따르면, 여전히 70~80%의 학생이 체벌을 경험한 적이 있고, 교사나 학생들은 다인수 학급의 여건상 체벌이 필요하다고 인식하고 있다. 즉, 우리나라 현실에서 일정 기간 동안은 과도기적 조치로 교육적 차원의 체벌을 허용할 필요가 있다는 것이다. 본 연구는 우리 교육 현실에서 '교육상 불가피하게' 체벌이 사용되는 경우, 체벌이 아동의 심리에 줄 수 있는 악영향을 최대한 줄이면서 훈육의 효과를 높일 수 있는 '보다 효과적이고 교육적인 체벌'에 대하여 탐색해 보고자 시작되었다. 선행연구에 따르면, 체벌이 '가혹한가', '일정한 기준을 가지며 누구에게나 공정한가', '위반행동에 적합한가', '교육적 효과를 인정하고 반성하게 하는가'가 체벌 수용 및 아동의 심리적 적응에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 이 결과를 토대로 본 연구에서는 가혹성, 공정성, 적합성, 효용성의 네 요인을 체벌 지각특성으로 설정하고, 체벌지각특성과 공격성, 자아존중감 간에는 어떠한 관계가 있는지, 또 체벌지각특성은 공격성, 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는지 규명해 보는데 목적을 두었다. 이러한 연구 목적을 바탕으로 하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 학년, 성별에 따라 학교체벌에 대한 아동의 지각 특성과 공격성은 상관성 이 있는가? 둘째, 학교체벌에 대한 아동의 지각 특성 중 공격성에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 셋째, 학년, 성별에 따라 학교체벌에 대한 아동의 지각 특성과 자아존중감은 상관성 이 있는가? 넷째, 학교체벌에 대한 아동의 지각 특성 중 자아존중감에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 위 문제를 해결하기 위하여 본 연구에서는 강원도 원주시에 소재하고 있는 2개의 학교를 임의 표집하였으며, 576명을 연구 대상으로 하였다. 연구의 방법은 질문지 조사 연구이며 수집된 자료의 처리는 SPSS 10.1(K)/win 프로그램을 사용하여 전산 처리하였다. 질문지 유형은 체벌지각특성(가혹성, 공정성, 적합성, 효용성), 공격성(신체적 공격성, 언어적 공격성, 우회적 공격성, 흥분성, 부정성), 자아존중감(총체적 자아존중감, 가정적 자아존중감, 학교 자아존중감, 사회적 자아존중감)을 알아보는 세가지 측정도구를 사용하였다. 측정 내용은 4단계 척도에 대한 응답을 점수화한 것으로, 체벌지각전체 값은 가혹성의 합을 역산한 값과 공정성, 적합성, 효용성의 값을 합한 점수로 설정하였다 체벌지각전체 점수가 높을수록 체벌을 긍정적으로 지각하고 있음을 의미한다. 또한 점수가 높을수록 공격성과 자아존중감도 높은 것을 나타낸다. 모든 분석은 학년과 성별로 나누어 살펴보았다. 체벌지각특성과 공격성 및 자아존중감의 상관관계는 Pearson's r로 알아보았으며, 체벌지각특성이 공격성 및 자아존중감에 미치는 영향을 알기 위해 단계별 중다회귀분석을 적용하였다. 이와 같은 연구 분석을 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교 체벌에 대한 아동의 지각과 공격성간에는 모든 집단에서 통계적으로 유의한 부적 상관을 보였다. 특히 체벌을 가혹하다고 지각하는 것은 공격성과 가장 높은 정적 상관을 보였으며(r=.317~.447, p<.01), 공정성, 적합성에 대한 지각은 약간의 부적상관을 보였다. 체벌지각특성과 공격성간에는 여학생일수록, 저학년일수록 상관성이 높게 나타났다. 둘째, 체벌지각특성이 공격성에 미치는 영향을 살펴본 결과, 모든 집단에서 가혹성에 대한 지각이 공격성에 가장 큰 영향을 미치는 요인으로 나타났고(β=.306~.423), 적합성, 공정성 요인은 공격성의 하위 요인에만 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 여학생일수록, 저학년일수록 체벌의 영향을 더 많이 받는 것으로 나타났다. 셋째, 학교 체벌에 대한 아동의 지각과 자아존중감간에는 6학년 여자집단을 제외한 모든 집단에서 체벌의 효용성에 대한 지각만이 자아존중감과 정적 상관이 있는 것으로 나타났다(r=.257~.372, p<.01). 체벌지각특성과 자아존중감간에는 저학년일수록 상관성이 높게 나타났다. 넷째, 체벌지각특성이 자아존중감에 미치는 영향을 살펴본 결과, 모든 집단에서 효용성에 대한 지각이 자아존중감에 가장 큰 영향을 미치는 요인으로 나타났고(β=.247~.378), 가혹성, 적합성 요인은 공격성의 하위 요인에만 영향을 주는 것으로 나타났다. 학년, 성별에 따라서는 3학년 남자보다는 6학년 남자가, 6학년 여자보다는 3학년 여자가 영향을 많이 받고 있으며, 전체적으로 보면 여학생일수록 체벌의 영향을 많이 받고 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과는 '교육상 불가피하게' 체벌하게 되는 경우, 심하지 않게, 일정한 기준을 가지고, 누구에게나 공정하게, 벌의 내용에 적합한 벌을 줄 때, 그리고 학생이 벌의 효과를 인정하게끔 줄 때, 체벌이 진정한 훈육으로써 작용할 수 있음을 말해준다. 그러나 부적절한 체벌은 아동에게 부정적인 영향을 주고, 오래 기억된다. 또한 체벌은 단순히 체벌을 하는 교사와 체벌을 받는 학생간의 문제로 끝나는 것이 아니며, 복잡하게 얽혀있는 학교 상황에서 체벌 전후로 영향을 미치게 되므로 체벌할 때는 꼭 최후의 수단으로 늘 신중을 기해야 함을 잊지 말아야 한다. 체벌을 교육적으로 사용하기 위해서는 앞으로도 이에 대한 꾸준한 연구가 계속되어야 할 것이다.
As an argument about a corporal punishment becomes increase recently, the public opinion that a corporal punishment cannot get an educational effect to expect at the time of long term, and had a negative problem psychologically increased. According to this a principle to prohibit a corporal punishme...
As an argument about a corporal punishment becomes increase recently, the public opinion that a corporal punishment cannot get an educational effect to expect at the time of long term, and had a negative problem psychologically increased. According to this a principle to prohibit a corporal punishment was established technically. However, according to the corporal punishment study, a student of 70-80% still experienced a corporal punishment, teacher or students are recognizing necessity of a corporal punishment on conditions of a lots of classes. That is, it has to permit an educational corporal punishment in our country situation during a certain period. If a corporal punishment is used on education in our educational actuality inevitably, It was started in order to try to search for on the corporal punishment which it effective, and was educational this study reduced a bad influence to be able to give to trial of a child, and to be able to increase an effect of a discipline. According to the preceding study, there were a corporal punishment being harsh, a basis, and the fair thing, the thing that were suitable for a violation action, the thing with an educational effect appeared everybody with factors to affect an acceptance of a child about a corporal punishment and psychological adaptation of a child. Through this study results, I defined four factors of a severity, fairness, adequacy and efficiency as a perception of corporal punishment in this study. And recognizes what kind of relation there is between a perception of corporal punishment and an aggression, self-esteems, a perception of corporal punishment is going to find out an influence to reach to an aggression, a self-esteem. For these purposes, this study defined the research problems as follows. First, Is there any correlativity between perception and aggression of children on corporal punishment in schools by grade and by gender? Second, What factors of children's perception on corporal punishment is the most influential on aggression? Third, Is there any correlativity between perception and self-esteem of children on corporal punishment in schools by grade and by gender? Fourth, What factors of children's perception on corporal punishment is the most influential on self-esteem? This study selected as the subjects 3th-year, 6th-year students in elementary schools in Wonju City, Gangwon-do. Among whole elementary schools in Wonju City, two schools were selected arbitrarily, and the number of students selected was 600. 24 students who did not fully answer questions for data collection were excluded. Therefore, the final number of subjects used in statistic analysis was 576. A way of study was investigation research, and the collected data did computer processing in a SPSS 10.1(K)/win program. The questionnaire type used three measurement tool which recognized a perception of corporal punishment, an aggression, a self-esteem. Answers on four step scales were scored for analysis. Total perception value on corporal punishment was calculated by adding the value of reversed severity value to the values of fairness, adequacy and efficiency. It means that it was recognizing a corporal punishment affirmatively that a score of a perception of corporal punishment was high. Also, it means that an Aggression and a Self-Esteem were high that a score was high. All analyses divided into schools by grade and by gender analyzed. The correlativity of perception, aggression and self-esteem was identified by Pearson's r. Multiple regression analysis by step was applied to examine the influence of perception on aggression and self-esteem. The results from these research analyses are as follows. First, the perception and aggression of children on corporal punishment in schools showed the statistically significant negative correlation in all groups. In particular, the perception that punishment is severe indicated the highest static correlation with aggression(r=.317~.447, p<.01), and the perception on fairness and adequacy showed slightly negative correlation. Additionally, the correlation between perception and aggression was higher in female students and lower grade. Second, in accordance with the research on influence of perception on aggression, the perception on severity of punishment was the most influential factor on aggression in all groups(β=.306~.423), and the adequacy and fairness influenced only on subordinate factors of aggression. Additionally, the influence between perception and aggression was higher in female students and lower grade. Third, for the correlation between perception of children on corporal punishment in schools and their self-esteems, only the perception on efficiency of punishment showed the static correlation with self-esteems in all groups except the female group in the sixth grade(r=.257~.372, p<.01). Additionally, the correlation between perception and self-esteem was higher in lower grade. Fourth, according to the research on influence of perception on self-esteems, the perception on efficiency was the most influential factor on self-esteems in all groups (β=.247~.378). And the severity and adequacy factor influenced only on the subordinate factors of aggression. For the perception by grade and gender, boys in the six grade and girls in the third grade were more influenced than boys in the third grade and girls in the sixth grade, respectively. For overall results, it was observed that girls were more affected by punishment than boys. In accordance with the results above, if punishment is inevitable because of educational reasons, punishment will be of great value as the true discipline when teachers inflict fair and appropriate but not severe punishment in accordance with certain standards and make students understand the effects of punishment. However, is negative an unfit corporal punishment by a child, and is remembered long. An unfit corporal punishment is not good for a child psychologically, and is remembered long. Also, a corporal punishment is not to be over in a problem between a teacher doing a corporal punishment simply and students receiving a corporal punishment. It is affected in the school situation that a corporal punishment gets twisted up complicatedly, and there is several kinds of. Also, it is affected in a school situation it is not to be over in a problem between a teacher doing a corporal punishment simply and students receiving a corporal punishment, and a corporal punishment gets twisted up complicatedly, and to be several kinds of. Therefore, You must not forget that you must be always prudent just as a last resort when you do a corporal punishment. Steady study about this must be continued in the future in order to use a corporal punishment educationally.
As an argument about a corporal punishment becomes increase recently, the public opinion that a corporal punishment cannot get an educational effect to expect at the time of long term, and had a negative problem psychologically increased. According to this a principle to prohibit a corporal punishment was established technically. However, according to the corporal punishment study, a student of 70-80% still experienced a corporal punishment, teacher or students are recognizing necessity of a corporal punishment on conditions of a lots of classes. That is, it has to permit an educational corporal punishment in our country situation during a certain period. If a corporal punishment is used on education in our educational actuality inevitably, It was started in order to try to search for on the corporal punishment which it effective, and was educational this study reduced a bad influence to be able to give to trial of a child, and to be able to increase an effect of a discipline. According to the preceding study, there were a corporal punishment being harsh, a basis, and the fair thing, the thing that were suitable for a violation action, the thing with an educational effect appeared everybody with factors to affect an acceptance of a child about a corporal punishment and psychological adaptation of a child. Through this study results, I defined four factors of a severity, fairness, adequacy and efficiency as a perception of corporal punishment in this study. And recognizes what kind of relation there is between a perception of corporal punishment and an aggression, self-esteems, a perception of corporal punishment is going to find out an influence to reach to an aggression, a self-esteem. For these purposes, this study defined the research problems as follows. First, Is there any correlativity between perception and aggression of children on corporal punishment in schools by grade and by gender? Second, What factors of children's perception on corporal punishment is the most influential on aggression? Third, Is there any correlativity between perception and self-esteem of children on corporal punishment in schools by grade and by gender? Fourth, What factors of children's perception on corporal punishment is the most influential on self-esteem? This study selected as the subjects 3th-year, 6th-year students in elementary schools in Wonju City, Gangwon-do. Among whole elementary schools in Wonju City, two schools were selected arbitrarily, and the number of students selected was 600. 24 students who did not fully answer questions for data collection were excluded. Therefore, the final number of subjects used in statistic analysis was 576. A way of study was investigation research, and the collected data did computer processing in a SPSS 10.1(K)/win program. The questionnaire type used three measurement tool which recognized a perception of corporal punishment, an aggression, a self-esteem. Answers on four step scales were scored for analysis. Total perception value on corporal punishment was calculated by adding the value of reversed severity value to the values of fairness, adequacy and efficiency. It means that it was recognizing a corporal punishment affirmatively that a score of a perception of corporal punishment was high. Also, it means that an Aggression and a Self-Esteem were high that a score was high. All analyses divided into schools by grade and by gender analyzed. The correlativity of perception, aggression and self-esteem was identified by Pearson's r. Multiple regression analysis by step was applied to examine the influence of perception on aggression and self-esteem. The results from these research analyses are as follows. First, the perception and aggression of children on corporal punishment in schools showed the statistically significant negative correlation in all groups. In particular, the perception that punishment is severe indicated the highest static correlation with aggression(r=.317~.447, p<.01), and the perception on fairness and adequacy showed slightly negative correlation. Additionally, the correlation between perception and aggression was higher in female students and lower grade. Second, in accordance with the research on influence of perception on aggression, the perception on severity of punishment was the most influential factor on aggression in all groups(β=.306~.423), and the adequacy and fairness influenced only on subordinate factors of aggression. Additionally, the influence between perception and aggression was higher in female students and lower grade. Third, for the correlation between perception of children on corporal punishment in schools and their self-esteems, only the perception on efficiency of punishment showed the static correlation with self-esteems in all groups except the female group in the sixth grade(r=.257~.372, p<.01). Additionally, the correlation between perception and self-esteem was higher in lower grade. Fourth, according to the research on influence of perception on self-esteems, the perception on efficiency was the most influential factor on self-esteems in all groups (β=.247~.378). And the severity and adequacy factor influenced only on the subordinate factors of aggression. For the perception by grade and gender, boys in the six grade and girls in the third grade were more influenced than boys in the third grade and girls in the sixth grade, respectively. For overall results, it was observed that girls were more affected by punishment than boys. In accordance with the results above, if punishment is inevitable because of educational reasons, punishment will be of great value as the true discipline when teachers inflict fair and appropriate but not severe punishment in accordance with certain standards and make students understand the effects of punishment. However, is negative an unfit corporal punishment by a child, and is remembered long. An unfit corporal punishment is not good for a child psychologically, and is remembered long. Also, a corporal punishment is not to be over in a problem between a teacher doing a corporal punishment simply and students receiving a corporal punishment. It is affected in the school situation that a corporal punishment gets twisted up complicatedly, and there is several kinds of. Also, it is affected in a school situation it is not to be over in a problem between a teacher doing a corporal punishment simply and students receiving a corporal punishment, and a corporal punishment gets twisted up complicatedly, and to be several kinds of. Therefore, You must not forget that you must be always prudent just as a last resort when you do a corporal punishment. Steady study about this must be continued in the future in order to use a corporal punishment educationally.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.