본 연구는 초등학생의 체벌경험, 학교스트레스, 학교부적응 행동의 관계를 알아 보기위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 초등학교 학생들의 학교에서의 체벌경험정도는 어떠한가? 그리고 이는 학년, 성별에 따라 차이가 있는가? 2. 학생들의 학교스트레스 경험정도는 어떠한가? 그리고 이는 성별, 학년별로 차이가 있는가? 3. 학생들의 학교부적응 정도는 어떠한가? 그리고 이는 학년, 성별에 따라 차이가 있는가? 4. 초등학교 학생들의 체벌경험, 학교스트레스 경험, 학교부적응 행동의 관계는 어떠한가? 5. 초등학교 학생들의 체벌경험이...
본 연구는 초등학생의 체벌경험, 학교스트레스, 학교부적응 행동의 관계를 알아 보기위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 초등학교 학생들의 학교에서의 체벌경험정도는 어떠한가? 그리고 이는 학년, 성별에 따라 차이가 있는가? 2. 학생들의 학교스트레스 경험정도는 어떠한가? 그리고 이는 성별, 학년별로 차이가 있는가? 3. 학생들의 학교부적응 정도는 어떠한가? 그리고 이는 학년, 성별에 따라 차이가 있는가? 4. 초등학교 학생들의 체벌경험, 학교스트레스 경험, 학교부적응 행동의 관계는 어떠한가? 5. 초등학교 학생들의 체벌경험이 학교스트레스 및 학교부적응 행동에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구를 위해 오산·화성 소재 초등학교 4, 6학년 남녀 아동 308명을 대상으로 체벌경험척도와 학교스트레스척도 및 학교부적응 행동척도 질문지를 사용하여 조사 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 체벌의 일반적 경향으로 직접체벌인 도구사용을 통한 체벌에서 '매로 손바닥 맞기'가 가장 많고 신체 체벌은 그 빈도가 극히 적고 도구사용 보다 낮게 나타났다. 간접체벌인 벌은 '손들고 있기'가 가장 많고 봉사 활동으로 '화장실 청소' 언어적 체벌로는 '큰소리로 꾸중 듣기'가 가장 많았다. 학년에 따른 체벌 경험정도는 6학년이 4학년에 비해 체벌경험이 많은 것으로 나타났다. 성별에 따른 체벌경험 정도는 남자가 여자에 비해 높게 나타났다. 둘째, 학교스트레스 경험의 일반적 경향은 자기표현스트레스의 경우 친구를 의식하는 친구와의 관계항목에서 높게 나타났고 교사스트레스로는 교사의 차별대우가 시험스트레스는 모든 문항이 높게 나타났으며 등하교와 생리적 스트레스는 그 경향이 대체로 낮게 나타났다. 학년에 따른 학교 스트레스 경험 차이는 4학년이 6학년에 비하여 높게 나타났으며 교사에 대한 스트레스는 6학년이 높게 나타났다. 성별에 따른 학교스트레스 차이는 여자가 남자보다 높았고 역시 교사에 대한 스트레스도 남자에 비해 여자가 높았다. 셋째, 학교부적응 행동 일반적 경향으로 위축행동의 경우 '나는 친구들에게 인기가 별로 없다'가 가장 높은 점수를 보였고 퇴행행동으로 '나는 고집을 잘 부린다'가 높았고 과잉행동의 경우 말이 많거나 큰소리 지르는 경우가 높았으며 공격행동으로는 '욕을 하거나 때리고 싶다'가 높게 나타났다 학년에 따른 학교부적응 행동의 유의한 차이는 보이지 않았고 성별에 따른 차이에 대하여 살펴보면 퇴행행동과 과잉행동에 있어 여자가 남자보다 높은 것으로 나타났다. 체벌경험, 학교스트레스 경험, 학교부적응 행동의 전체적인 경향을 살펴보면 체벌의 경우 직접체벌 보다는 간접체벌이 더 많은 것으로 나타났고 직접체벌의 경우 도구사용이 신체사용보다 높았다. 간접체벌의 경우 벌이 가장 많았다. 학교스트레스 경험으로는 초등학생도 시험에 대한 스트레스가 가장 많은 것으로 나타났고 다음으로 자기표현, 교사, 생리적 스트레스 등의 순 이었다. 학교부적응 행동의 경우는 과잉행동이 가장 많은 것으로 나타났고 다음으로 위축, 퇴행, 공격행동의 순으로 나타났다. 넷째, 체벌경험 학교스트레스 경험 학교부적응 행동과의 상관관계를 살펴보면 전체적으로 체벌경험이 많은 학생은 학교 스트레스가 높은 것으로 나타났고 그 중 체벌경험이 많을수록 교사 및 등하교에 관한 스트레스가 특히 높은 것으로 나타났으며 언어적 체벌은 모든 학교스트레스 영역과 유의한 상관관계를 보였다. 체벌유형과 학교부적응 행동과의 관계를 살펴보면 체벌과 학교부적응 행동과의 상관관계는 놀은 상관관계를 보였고 체벌과 공격행동과의 상관관계는 특히 높았다. 직접체벌을 많이 받을수록 공격행동이 많이 나타났고 간접체벌 역시 공격행동이 많은 것으로 나타났다. 학교스트레스와 학교부적응 행동과의 관계에 패하여 모든 요인과 유의한 상관관계를 보이는 것으로 나타났다. 그 중 생리적 스트레스와 공격행동은 가장 높은 상관관계를 보였다. 자기표현 스트레스는 위축행동과 시험은 퇴행행동과 교사와 등하교 스트레스는 전체학교적응 행동파 놀은 상관관계를 보였고 생리적 스트레스는 공격행동과 높은 상관관계를 보였다. 다섯째, 체벌경험이 학교스트레스에 미치는 영향으로는 언어적 체벌과 도구사용체벌이 많을수록 전체스트레스가 증가하는 것으로 나타났고 체벌 경험이 학교부적응 행동에 유의한 영향을 미치는 변인은 도구사용과 벌로 나타났으며 체벌경험 및 학교스트레스가 학교력적응 행동에 유의한 영향을 미치는 변인은 벌과 자기표현, 등하교, 생리적 스트레스로 생리적 스트레스가 가장 높고 자기표현, 등하교 스트레스 및 벌 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이처럼 학교체벌은 학교스트레스 요인 및 학교부적응 행동 요인이 될 수 있고 서로의 영향력을 미치고 있음을 알 수 있다. 아동의 체벌경험이 많을수록 스트레스를 많이 받고 학교스트레스가 많은 아동일수록 전체적인 학교부적응 행동을 많이 보인다 할 수 있겠다. 본 연구의 의의는 선행연구가 미비한 상황에서 초등학생을 대상으로 학교 체벌경험이 학교스트레스 중 교사에 대한 스트레스를 많이 받고, 학교 체벌과 학교스트레스 경험이 학교부적응 행동 특히 공격행동과 위축행동에 영향을 미쳤음을 밝혔다는데 그 의의가 있다. 앞으로 지역을 좀더 확대한 연구와 유형별 체벌경험 척도가 신뢰도는 내적일관에 의한 신뢰도 계수로 측정하였으나 중·고둥학생에게 주로 적용된 문항이 많아 초등학생들에게 적용하는데 문제가 있을 수 있어 초등학생 규준(Norm)설정을 위한 연구가 꾸준히 요구된다.
본 연구는 초등학생의 체벌경험, 학교스트레스, 학교부적응 행동의 관계를 알아 보기위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 초등학교 학생들의 학교에서의 체벌경험정도는 어떠한가? 그리고 이는 학년, 성별에 따라 차이가 있는가? 2. 학생들의 학교스트레스 경험정도는 어떠한가? 그리고 이는 성별, 학년별로 차이가 있는가? 3. 학생들의 학교부적응 정도는 어떠한가? 그리고 이는 학년, 성별에 따라 차이가 있는가? 4. 초등학교 학생들의 체벌경험, 학교스트레스 경험, 학교부적응 행동의 관계는 어떠한가? 5. 초등학교 학생들의 체벌경험이 학교스트레스 및 학교부적응 행동에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구를 위해 오산·화성 소재 초등학교 4, 6학년 남녀 아동 308명을 대상으로 체벌경험척도와 학교스트레스척도 및 학교부적응 행동척도 질문지를 사용하여 조사 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 체벌의 일반적 경향으로 직접체벌인 도구사용을 통한 체벌에서 '매로 손바닥 맞기'가 가장 많고 신체 체벌은 그 빈도가 극히 적고 도구사용 보다 낮게 나타났다. 간접체벌인 벌은 '손들고 있기'가 가장 많고 봉사 활동으로 '화장실 청소' 언어적 체벌로는 '큰소리로 꾸중 듣기'가 가장 많았다. 학년에 따른 체벌 경험정도는 6학년이 4학년에 비해 체벌경험이 많은 것으로 나타났다. 성별에 따른 체벌경험 정도는 남자가 여자에 비해 높게 나타났다. 둘째, 학교스트레스 경험의 일반적 경향은 자기표현스트레스의 경우 친구를 의식하는 친구와의 관계항목에서 높게 나타났고 교사스트레스로는 교사의 차별대우가 시험스트레스는 모든 문항이 높게 나타났으며 등하교와 생리적 스트레스는 그 경향이 대체로 낮게 나타났다. 학년에 따른 학교 스트레스 경험 차이는 4학년이 6학년에 비하여 높게 나타났으며 교사에 대한 스트레스는 6학년이 높게 나타났다. 성별에 따른 학교스트레스 차이는 여자가 남자보다 높았고 역시 교사에 대한 스트레스도 남자에 비해 여자가 높았다. 셋째, 학교부적응 행동 일반적 경향으로 위축행동의 경우 '나는 친구들에게 인기가 별로 없다'가 가장 높은 점수를 보였고 퇴행행동으로 '나는 고집을 잘 부린다'가 높았고 과잉행동의 경우 말이 많거나 큰소리 지르는 경우가 높았으며 공격행동으로는 '욕을 하거나 때리고 싶다'가 높게 나타났다 학년에 따른 학교부적응 행동의 유의한 차이는 보이지 않았고 성별에 따른 차이에 대하여 살펴보면 퇴행행동과 과잉행동에 있어 여자가 남자보다 높은 것으로 나타났다. 체벌경험, 학교스트레스 경험, 학교부적응 행동의 전체적인 경향을 살펴보면 체벌의 경우 직접체벌 보다는 간접체벌이 더 많은 것으로 나타났고 직접체벌의 경우 도구사용이 신체사용보다 높았다. 간접체벌의 경우 벌이 가장 많았다. 학교스트레스 경험으로는 초등학생도 시험에 대한 스트레스가 가장 많은 것으로 나타났고 다음으로 자기표현, 교사, 생리적 스트레스 등의 순 이었다. 학교부적응 행동의 경우는 과잉행동이 가장 많은 것으로 나타났고 다음으로 위축, 퇴행, 공격행동의 순으로 나타났다. 넷째, 체벌경험 학교스트레스 경험 학교부적응 행동과의 상관관계를 살펴보면 전체적으로 체벌경험이 많은 학생은 학교 스트레스가 높은 것으로 나타났고 그 중 체벌경험이 많을수록 교사 및 등하교에 관한 스트레스가 특히 높은 것으로 나타났으며 언어적 체벌은 모든 학교스트레스 영역과 유의한 상관관계를 보였다. 체벌유형과 학교부적응 행동과의 관계를 살펴보면 체벌과 학교부적응 행동과의 상관관계는 놀은 상관관계를 보였고 체벌과 공격행동과의 상관관계는 특히 높았다. 직접체벌을 많이 받을수록 공격행동이 많이 나타났고 간접체벌 역시 공격행동이 많은 것으로 나타났다. 학교스트레스와 학교부적응 행동과의 관계에 패하여 모든 요인과 유의한 상관관계를 보이는 것으로 나타났다. 그 중 생리적 스트레스와 공격행동은 가장 높은 상관관계를 보였다. 자기표현 스트레스는 위축행동과 시험은 퇴행행동과 교사와 등하교 스트레스는 전체학교적응 행동파 놀은 상관관계를 보였고 생리적 스트레스는 공격행동과 높은 상관관계를 보였다. 다섯째, 체벌경험이 학교스트레스에 미치는 영향으로는 언어적 체벌과 도구사용체벌이 많을수록 전체스트레스가 증가하는 것으로 나타났고 체벌 경험이 학교부적응 행동에 유의한 영향을 미치는 변인은 도구사용과 벌로 나타났으며 체벌경험 및 학교스트레스가 학교력적응 행동에 유의한 영향을 미치는 변인은 벌과 자기표현, 등하교, 생리적 스트레스로 생리적 스트레스가 가장 높고 자기표현, 등하교 스트레스 및 벌 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이처럼 학교체벌은 학교스트레스 요인 및 학교부적응 행동 요인이 될 수 있고 서로의 영향력을 미치고 있음을 알 수 있다. 아동의 체벌경험이 많을수록 스트레스를 많이 받고 학교스트레스가 많은 아동일수록 전체적인 학교부적응 행동을 많이 보인다 할 수 있겠다. 본 연구의 의의는 선행연구가 미비한 상황에서 초등학생을 대상으로 학교 체벌경험이 학교스트레스 중 교사에 대한 스트레스를 많이 받고, 학교 체벌과 학교스트레스 경험이 학교부적응 행동 특히 공격행동과 위축행동에 영향을 미쳤음을 밝혔다는데 그 의의가 있다. 앞으로 지역을 좀더 확대한 연구와 유형별 체벌경험 척도가 신뢰도는 내적일관에 의한 신뢰도 계수로 측정하였으나 중·고둥학생에게 주로 적용된 문항이 많아 초등학생들에게 적용하는데 문제가 있을 수 있어 초등학생 규준(Norm)설정을 위한 연구가 꾸준히 요구된다.
To analyze influences of punishment experience of elementary schoolers on academic stress and academic maladjustment, we set the following Study questions. 1. How is the punishment experience of the students according to their variables? 2. How is the academic stress of the students according to the...
To analyze influences of punishment experience of elementary schoolers on academic stress and academic maladjustment, we set the following Study questions. 1. How is the punishment experience of the students according to their variables? 2. How is the academic stress of the students according to their variables? 3. How is the academic maladjustment of the students according to their variables? 4. What is the relation of punishment experience, academic stress, and academic maladjustment of the students? 5. What are the influences of academic stress and academic maladjustment on punishment experience of the students? For the study, we distributed 308 questionnaires about punishment experience, academic stress, and academic maladjustment to 4th and 5th graders of elementary schools in Osan and Hwasung, The results of the study are as follows. Most of the direct punishment were 'hitting palm with stick' and most of the teachers used tools for punishment rather than using parts of the body. Most use 'holding up hauds' for indirect punishment and the 6th graders had more punishment experiences than the 4th graders. According to gender, male students had more punishment experiences than female students. As for academic stress, they showed high level of self-expression stress on the relationship with their friends and they got high level of stress when the teachers treat them discriminatively. They also got high level of stress from tests and they showed low level of stress on school attendance and physiology. The 4th graders showed higher level of stress than the 6th graders and the female students got more stress than the male students. In case of withering behavior, most students think 'I'm not popular among my friends' and for degradation behavior, they think 'I'm too stubborn.' In case of excess behavior, most answered that 'I talk too much and shout a lot' and for violent behavior, they say 'I want to swear or beat someone up.' There was no significant difference according to grades and the male students showed more degradation behaviors and excess behaviors than the female students. If we look at the correlation of punishment experience, academic stress, and academic maladjustment, students with many punishment experiences showed a high level of academic stress. When they have experienced punishment a lot, they showed a high level of stress on teachers and attending school. The linguistic punishment had a significant correlation with all fields of the academic stress. As for relation of types of punishment and academic maladjustment, they showed large correlation on the correlation of punishment and academic maladjustment behavior and it had large correlation of punishment and violent behavior. As the students get direct and indirect punishment, they showed more violent behavior. It showed a significant correlation with every factor on relation of academic stress and academic maladjustment. It showed the largest correlation on physiological stress and violent behavior. Self-expression stress had correlation with withering behavior and test stress had correlation with degradation behavior, Teacher and attending school stress had correlation with the general academic maladjustment behavior and the Physiological stress had correlation wit]1 violent behavior. When looking at the influences of punishment experience on academic stress, it shows that as they have more linguistic punishment and punishment using tools, the stress increased generally. The punishment variables that Influence academic maladjustment behavior significantly, were use of tools and punishment. The academic stress variables that influence academic maladjustment behavior significantly, were punishment, self-expression stress, attending school stress, and physiological stress. It is shown in order of physiological stress, self-expression stress, attending school stress, and punishment. As it is shown above, the school punishment can be the factors of academic stress and academic maladjustment. We can also see that they influence each other. Students with many punishment experiences get a lot of stress and as they get a lot of stress, they showed many academic maladjustment behaviors.
To analyze influences of punishment experience of elementary schoolers on academic stress and academic maladjustment, we set the following Study questions. 1. How is the punishment experience of the students according to their variables? 2. How is the academic stress of the students according to their variables? 3. How is the academic maladjustment of the students according to their variables? 4. What is the relation of punishment experience, academic stress, and academic maladjustment of the students? 5. What are the influences of academic stress and academic maladjustment on punishment experience of the students? For the study, we distributed 308 questionnaires about punishment experience, academic stress, and academic maladjustment to 4th and 5th graders of elementary schools in Osan and Hwasung, The results of the study are as follows. Most of the direct punishment were 'hitting palm with stick' and most of the teachers used tools for punishment rather than using parts of the body. Most use 'holding up hauds' for indirect punishment and the 6th graders had more punishment experiences than the 4th graders. According to gender, male students had more punishment experiences than female students. As for academic stress, they showed high level of self-expression stress on the relationship with their friends and they got high level of stress when the teachers treat them discriminatively. They also got high level of stress from tests and they showed low level of stress on school attendance and physiology. The 4th graders showed higher level of stress than the 6th graders and the female students got more stress than the male students. In case of withering behavior, most students think 'I'm not popular among my friends' and for degradation behavior, they think 'I'm too stubborn.' In case of excess behavior, most answered that 'I talk too much and shout a lot' and for violent behavior, they say 'I want to swear or beat someone up.' There was no significant difference according to grades and the male students showed more degradation behaviors and excess behaviors than the female students. If we look at the correlation of punishment experience, academic stress, and academic maladjustment, students with many punishment experiences showed a high level of academic stress. When they have experienced punishment a lot, they showed a high level of stress on teachers and attending school. The linguistic punishment had a significant correlation with all fields of the academic stress. As for relation of types of punishment and academic maladjustment, they showed large correlation on the correlation of punishment and academic maladjustment behavior and it had large correlation of punishment and violent behavior. As the students get direct and indirect punishment, they showed more violent behavior. It showed a significant correlation with every factor on relation of academic stress and academic maladjustment. It showed the largest correlation on physiological stress and violent behavior. Self-expression stress had correlation with withering behavior and test stress had correlation with degradation behavior, Teacher and attending school stress had correlation with the general academic maladjustment behavior and the Physiological stress had correlation wit]1 violent behavior. When looking at the influences of punishment experience on academic stress, it shows that as they have more linguistic punishment and punishment using tools, the stress increased generally. The punishment variables that Influence academic maladjustment behavior significantly, were use of tools and punishment. The academic stress variables that influence academic maladjustment behavior significantly, were punishment, self-expression stress, attending school stress, and physiological stress. It is shown in order of physiological stress, self-expression stress, attending school stress, and punishment. As it is shown above, the school punishment can be the factors of academic stress and academic maladjustment. We can also see that they influence each other. Students with many punishment experiences get a lot of stress and as they get a lot of stress, they showed many academic maladjustment behaviors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.