음악교육에 대한 관심이 높아짐에 따라 대중적이고 보편적인 악기인 피아노를 학습하는 아동의 수가 계속적으로 늘고 있다. 또한 조기교육의 열풍으로 피아노를 학습하는 아동의 연령은 점점 낮아지고 있으며 대다수의 아동은 6-7세경에 피아노를 학습한다. 피아제의 인지발달 이론에 따르면 음악적 능력은 유아기-아동기에 현저히 발달하기 때문에 이 시기에 적절한 음악적 경험을 제공함으로써 아동의 잠재되어 있는 음악적 능력을 개발 하여야 한다. 음악교육의 목적은 음악적 체험을 통해 음악적인 심성을 계발하며, 개인의 심미적 가능성을 최대한으로 확장시키는데 의의가 있으므로 올바른 피아노 교육을 통해 이러한 목적을 이루어야 한다. 본 논문은 아동의 발달 단계를 고려하지 않고 테크닉 면에 치우친 획일적인 교수방법에서 벗어나 아동의 흥미와 관심을 유발하여 심미적인 음악교육을 할 수 있는데 도움을 주고자 한다. 본 논문에서는 현 우리나라 아동기 피아노 교육의 실태와 문제점을 다음과 같이 세 가지로 나누어 지적하였다. 첫째는 발달단계에 맞지 않는 학습단계와 상징체계 위주의 학습내용이다. 둘째는 피아노를 학습하기 전 단계 활동에 대한 학부모들의 무관심과 진도위주의 평가 방식이다. 셋째는 아동의 흥미와 관심, 특성을 고려하지 않는 획일화된 교육형태이다. 따라서 본 논문은 이러한 문제점을 해결하기 위한 지도방안 마련을 위해 피아제의 4단계의 ...
음악교육에 대한 관심이 높아짐에 따라 대중적이고 보편적인 악기인 피아노를 학습하는 아동의 수가 계속적으로 늘고 있다. 또한 조기교육의 열풍으로 피아노를 학습하는 아동의 연령은 점점 낮아지고 있으며 대다수의 아동은 6-7세경에 피아노를 학습한다. 피아제의 인지발달 이론에 따르면 음악적 능력은 유아기-아동기에 현저히 발달하기 때문에 이 시기에 적절한 음악적 경험을 제공함으로써 아동의 잠재되어 있는 음악적 능력을 개발 하여야 한다. 음악교육의 목적은 음악적 체험을 통해 음악적인 심성을 계발하며, 개인의 심미적 가능성을 최대한으로 확장시키는데 의의가 있으므로 올바른 피아노 교육을 통해 이러한 목적을 이루어야 한다. 본 논문은 아동의 발달 단계를 고려하지 않고 테크닉 면에 치우친 획일적인 교수방법에서 벗어나 아동의 흥미와 관심을 유발하여 심미적인 음악교육을 할 수 있는데 도움을 주고자 한다. 본 논문에서는 현 우리나라 아동기 피아노 교육의 실태와 문제점을 다음과 같이 세 가지로 나누어 지적하였다. 첫째는 발달단계에 맞지 않는 학습단계와 상징체계 위주의 학습내용이다. 둘째는 피아노를 학습하기 전 단계 활동에 대한 학부모들의 무관심과 진도위주의 평가 방식이다. 셋째는 아동의 흥미와 관심, 특성을 고려하지 않는 획일화된 교육형태이다. 따라서 본 논문은 이러한 문제점을 해결하기 위한 지도방안 마련을 위해 피아제의 4단계의 인지발달 이론과 브루너의 인지발달 이론, 하그리브스의 예술영역에서의 인지발달 이론을 이론적 토대로 하였으며, 현재 출판 되어 가장 많이 사용되고 있는 피아노 초급교재인 바이엘, 알프레드, 베스틴 교재들의 특징과 각 교재의 악곡의 구성 그리고 장점·단점을 비교 분석함으로서 각 교재의 장점은 살리고 단점을 보완할 수 있는 지도방안을 마련하였다. 본 논문에서 제시하고 있는 지도방안은 다음과 같다. 첫째는 리듬과 박자에 대한 지도방안으로 피아노 실기에 앞서 필요한 음악 기초교육에 대한 지도방안이다. 둘째는 음의 높이와 셈여림에 관한 지도방안으로 피아노 건반을 통해 음의 높낮이를 익히고, 대비되는 셈여림의 악곡을 통해 아동 스스로 셈여림을 표현할 수 있는 지도방안이다. 셋째는 독보력 향상을 위한 지도방안으로 상징체계인 5선보와 음표학습의 이전단계의 학습내용으로 그림악보, 단선악보, 2선 악보를 활용하여 독보를 할 수 있는 지도방안이다. 아동의 인지발달 단계에 적합한 학습 내용과 학습 단계가 이루어질 때 아동은 쉽고 자연스럽게 피아노를 이해하고 학습할 수 있다. 교사는 피아노를 통해 아동의 잠재된 음악성을 이끌어 내어 자신을 표현하며 풍요로운 정서를 함양할 수 있도록 지도 하여야 한다.
음악교육에 대한 관심이 높아짐에 따라 대중적이고 보편적인 악기인 피아노를 학습하는 아동의 수가 계속적으로 늘고 있다. 또한 조기교육의 열풍으로 피아노를 학습하는 아동의 연령은 점점 낮아지고 있으며 대다수의 아동은 6-7세경에 피아노를 학습한다. 피아제의 인지발달 이론에 따르면 음악적 능력은 유아기-아동기에 현저히 발달하기 때문에 이 시기에 적절한 음악적 경험을 제공함으로써 아동의 잠재되어 있는 음악적 능력을 개발 하여야 한다. 음악교육의 목적은 음악적 체험을 통해 음악적인 심성을 계발하며, 개인의 심미적 가능성을 최대한으로 확장시키는데 의의가 있으므로 올바른 피아노 교육을 통해 이러한 목적을 이루어야 한다. 본 논문은 아동의 발달 단계를 고려하지 않고 테크닉 면에 치우친 획일적인 교수방법에서 벗어나 아동의 흥미와 관심을 유발하여 심미적인 음악교육을 할 수 있는데 도움을 주고자 한다. 본 논문에서는 현 우리나라 아동기 피아노 교육의 실태와 문제점을 다음과 같이 세 가지로 나누어 지적하였다. 첫째는 발달단계에 맞지 않는 학습단계와 상징체계 위주의 학습내용이다. 둘째는 피아노를 학습하기 전 단계 활동에 대한 학부모들의 무관심과 진도위주의 평가 방식이다. 셋째는 아동의 흥미와 관심, 특성을 고려하지 않는 획일화된 교육형태이다. 따라서 본 논문은 이러한 문제점을 해결하기 위한 지도방안 마련을 위해 피아제의 4단계의 인지발달 이론과 브루너의 인지발달 이론, 하그리브스의 예술영역에서의 인지발달 이론을 이론적 토대로 하였으며, 현재 출판 되어 가장 많이 사용되고 있는 피아노 초급교재인 바이엘, 알프레드, 베스틴 교재들의 특징과 각 교재의 악곡의 구성 그리고 장점·단점을 비교 분석함으로서 각 교재의 장점은 살리고 단점을 보완할 수 있는 지도방안을 마련하였다. 본 논문에서 제시하고 있는 지도방안은 다음과 같다. 첫째는 리듬과 박자에 대한 지도방안으로 피아노 실기에 앞서 필요한 음악 기초교육에 대한 지도방안이다. 둘째는 음의 높이와 셈여림에 관한 지도방안으로 피아노 건반을 통해 음의 높낮이를 익히고, 대비되는 셈여림의 악곡을 통해 아동 스스로 셈여림을 표현할 수 있는 지도방안이다. 셋째는 독보력 향상을 위한 지도방안으로 상징체계인 5선보와 음표학습의 이전단계의 학습내용으로 그림악보, 단선악보, 2선 악보를 활용하여 독보를 할 수 있는 지도방안이다. 아동의 인지발달 단계에 적합한 학습 내용과 학습 단계가 이루어질 때 아동은 쉽고 자연스럽게 피아노를 이해하고 학습할 수 있다. 교사는 피아노를 통해 아동의 잠재된 음악성을 이끌어 내어 자신을 표현하며 풍요로운 정서를 함양할 수 있도록 지도 하여야 한다.
It seems that a keen interest in music education today leads increase the number of students who learn the piano, a popular and general musical instrument. Furthermore, enthusiasm for early childhood education is gradually lowering the age of children who learn the piano and for the most part childr...
It seems that a keen interest in music education today leads increase the number of students who learn the piano, a popular and general musical instrument. Furthermore, enthusiasm for early childhood education is gradually lowering the age of children who learn the piano and for the most part children begin to learn the piano at the age of six or seven in general. Piaget's theory of cognitive development indicates that as musical abilities develop conspicuously both in infancy and in childhood, the provision of appropriate musical experience at this period could cultivate the musical talent latent in children. The purpose of music education seems of much significance in that it cultivates musical disposition through musical experience and expands personal aesthetic possibility to the utmost. Therefore it is required to accomplish such a purpose with right piano education. The objective of this study purported to be of help to arouse children's interest in and curiosity of music and lead them to receive aesthetic music education away from the unified teaching method that had emphasized techniques, with no consideration for the developmental stages of children. This study classified the realities and mooted points of childhood piano education in Korea today into three categories for scrutinization, as follows: The first indication is learning unfit for developmental stages and symbolic-system-centered learning contents. The second one is parents' indifference towards gradual activities prior to the learning of the piano and the progress-centered evaluation method. Finally, the point is the unified form of education that does not deliberate on children's interest, curiosity, and idiosyncrasies. In order to formulate such a guidance plan as can resolve those mooted points, this study depended upon Piaget's four-stage cognitive development theory, Bruner's cognitive development theory, and Hargreaves' cognitive development theory applied to arts. Furthermore, an analysis was made of the characteristics, composition structure, merits and demerits of those beginner's piano textbooks which had been published and widely used, such as Bayer, Alfred, Bastien teaching materials, contributed to drawing up such guidance plans as can accept advantages and supplement disadvantages. Guidance plans were proposed in this study, as follows: The first one is a guidance plan of basic music education on rhythm and time prior to practical piano learning. The second one is a guidance plan on pitches, dynamics by which the learner learns pitches and how to express dynamics himself/herself. The final one is to enhance the power of music reading, including in its contents the use of picture notation, single line notation, two-line notation prior to learning staff notation and notes. Children can understand and learn the piano in a natural way only when they have undergone the learning contents and stages fit to their cognitive development stages. A piano teacher needs to guide piano learning children in the way that they can bring out their potential musicality, express themselves and then cultivate their fertile emotion.
It seems that a keen interest in music education today leads increase the number of students who learn the piano, a popular and general musical instrument. Furthermore, enthusiasm for early childhood education is gradually lowering the age of children who learn the piano and for the most part children begin to learn the piano at the age of six or seven in general. Piaget's theory of cognitive development indicates that as musical abilities develop conspicuously both in infancy and in childhood, the provision of appropriate musical experience at this period could cultivate the musical talent latent in children. The purpose of music education seems of much significance in that it cultivates musical disposition through musical experience and expands personal aesthetic possibility to the utmost. Therefore it is required to accomplish such a purpose with right piano education. The objective of this study purported to be of help to arouse children's interest in and curiosity of music and lead them to receive aesthetic music education away from the unified teaching method that had emphasized techniques, with no consideration for the developmental stages of children. This study classified the realities and mooted points of childhood piano education in Korea today into three categories for scrutinization, as follows: The first indication is learning unfit for developmental stages and symbolic-system-centered learning contents. The second one is parents' indifference towards gradual activities prior to the learning of the piano and the progress-centered evaluation method. Finally, the point is the unified form of education that does not deliberate on children's interest, curiosity, and idiosyncrasies. In order to formulate such a guidance plan as can resolve those mooted points, this study depended upon Piaget's four-stage cognitive development theory, Bruner's cognitive development theory, and Hargreaves' cognitive development theory applied to arts. Furthermore, an analysis was made of the characteristics, composition structure, merits and demerits of those beginner's piano textbooks which had been published and widely used, such as Bayer, Alfred, Bastien teaching materials, contributed to drawing up such guidance plans as can accept advantages and supplement disadvantages. Guidance plans were proposed in this study, as follows: The first one is a guidance plan of basic music education on rhythm and time prior to practical piano learning. The second one is a guidance plan on pitches, dynamics by which the learner learns pitches and how to express dynamics himself/herself. The final one is to enhance the power of music reading, including in its contents the use of picture notation, single line notation, two-line notation prior to learning staff notation and notes. Children can understand and learn the piano in a natural way only when they have undergone the learning contents and stages fit to their cognitive development stages. A piano teacher needs to guide piano learning children in the way that they can bring out their potential musicality, express themselves and then cultivate their fertile emotion.
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