이청준 소설 연구 : 「눈길」,「소문의 벽」에 나타난 원체험을 중심으로 Study on Lee, Chung-Jun's novels : focusing on the original experience to be seen in 'The snowy road', 'The barrier of rumor'원문보기
이청준 소설에 대한 기존의 연구는, 작품의 내용면과 기법적인 측면, 작가론 등의 분야에서 일정한 성과를 거두었다. 그러나 이청준 소설을 총체적으로 설명할 수 있는 이론적 틀은 아직 마련되지 않았다. 이청준 소설의 통일된 원리를 밝히기 위해서는 우선 그의 문학적 기원에 대한 탐색작업이 선행되어야 한다고 생각한다. 본고에서는 작가론의 관점에서 이청준 문학의 원체험을 탐색함으로써 이청준 소설의 통일된 원리를 밝혀보고자 한다. 이청준 소설은 존재양식과 관계양식의 두 계보로 나눌 수 있다. 전자가 서구중심적 근대화에 의해 파괴된 전통미의 세계를 되찾으려는 작품계열이라면, 후자는 이성적 권력의 지배장치와 그로부터의 탈출을 그리는 작품계열이라고 할 수 있다. 또한, 이청준 소설에서 반복적으로 제시된 '현실에서 패배한 기억들' 즉, 그의 원체험이 생생히 드러난 「눈길」과 「소문의 벽」을 각 계열에서 대표작으로 선정하는 것이 타당하다고 판단된다. 이청준은 자신의 소설이 '강한 복수심'에서 비롯되었다고 말한다. '강한 복수심'이란 현실 질서와의 싸움에서 패배했기에 생겨난 것이다. 그 패배는 '원죄와도 같은 시골내기로서의 초라한 열등감'의 소산이었고, 그 원죄는 곧 '가난'이었다. 그의 성장과정과 자전적 기록들, 그리고 사소설의 성격이 강한 초기 작품들에 이러한 '가난의 원죄의식'은 잘 드러나 있다. 가난은 곧 부끄러움이었고, 그것을 물질적으로 극복할 가능성은 거의 없었다. 그래서 그는 그러한 부끄러움을 극복하고 도회에 복수하기 위해 소설을 쓰게 되는 것이다. '가난' 외에도 또다른 패배의 기억이 이청준을 지배하고 있다. 한국전쟁 직후에 겪었던 '전짓불 체험'이 바로 그것이다. 그가 유년기에 겪었던 '전짓불 체험'은, 피아(彼我)를 식별할 수 없는 상황에서 선택을 강요당하는 극단적인 것이었다. 작가는, 한 개인의 진정성은 물론 생존권마저 불가능하게 하는 광기의 이성을 유년기에 체험했던 것이다. 그리하여 그는, 인간이나 사물을 배타적으로 분류하여 폭력을 행사할 개연성이 높은, 근대이성에 대한 문제의식을 지니게 된다. 그리고 이것은 합리적 이성의 미시권력에 대한 비판의식 내지 부정의지로 이어지게 된다. 그러나 전짓불 앞에 놓인 작가는 그것을 직접적으로 말할 수는 없다. 그럼에도 그는, 자신의 존재증명을 위해서라도, 진실을 말해야 한다. 그러한 모순적 상황을 그는 특유의 '관념의 문학'을 통해 우회적으로 돌파해 내고 있다. 이것이야말로, 그의 (진실을 드러낼 수 없다는) 패배에 대한 '강한 복수심'의 발로인 셈이다. 이러한 '가난의 원죄의식'과 '전짓불의 공포의식'은 이청준 개인만의 것이 아니었다. 근대화의 과정에 편입되어 빠른 속도로 도시화, 산업화의 길을 내닫던, 우리 사회의 동시대인 모두가 공통적으로 겪어야 했던 패배의 체험이었던 것이다. 서구적 근대화의 거센 물결을 겪으면서 고향과 전통이 사라져갔고, 거기에 적응하지 못하는 이들은 배제되고 소외되기에 이르렀다. 이청준 소설의 기원이 되는 강한 복수심은, 이러한 시대적 상황에 근거한 것이기에 서구적 근대성에 대한 근본적인 비판으로 이어질 수 있었다. 이청준 소설의 두 계보인 '존재양식의 소설들'과 '관계양식의 소설들'은, 이렇듯 '가난의 원죄의식'과 '전짓불의 공포의식'을 원체험으로 하고 있다. 그리고 이들 계보의 대표적 등장인물로 각각 '장인(匠人)'과 '광인(狂人)'을 들 수 있다. 이들의 근대에 대한 대응양상은 판이하게 다르다. 장인들이 근대로부터 과거의 기억 속으로 거슬러 올라가고자 한다면, 광인들은 근대와 정면으로 부딪쳐 이를 넘어서려 하기 때문이다. 그럼에도 이들 '장인(匠人)'과 '광인(狂人)'은 서구 근대성에 대한 비판을 수행하기 위해 설정된 인물이라는 공통점을 지닌다. 그런 점에서 두 계열의 작품 모두 근대성에 대한 반성 내지 비판의식을 전제로 하고 있는 것이다. 서구적 근대성에 대한 비판은 필경 주체성의 문제와 결부된다. 서구적 근대에 대한 비판은 다른 방식의 근대 즉 '근대의 다면성'을 추구하는 것이고, 이것은 곧 서구를 타자화할 수 있는 주체의 설정을 필연적으로 요구하기 때문이다. 이청준 소설은 결국 서구적 근대성의 소용돌이 속에서 잃어버린 '나'를 찾고자 하는 열망의 소산인 셈이다. 주체성 회복에 대한 소망은 21세기를 사는 우리에게도 여전히 지난한 과제로 남아 있기에, 이청준의 문제제기는 의미심장한 것으로 볼 수 있다. 「눈길」은, 소품이기는 하지만 작가의 실제 이야기라는 점에서, 더 나아가 어머니로 표상되는 고향에 대한 부채의식을 확실히 인식하는 계기가 그려지는 작품이라는 점에서 의미가 있다. 작가는 「눈길」을 통해 어머니가 지녔던 '가난의 원죄의식'을 자신의 것으로 내면화할 수 있었으며, 이후 같은 계열의 작품들을 통해 이를 넘어서서 공동체적 발전형태로서의 고향의식까지를 형상화할 수 있었다. 이런 점에서 「눈길」이야말로, 그가 본격적으로 소설에서 어머니로 대표되는 고향을 아우르면서 남도(南道)를 형상화하는, 자신의 문학적 지향점을 분명히 인지하게 되는 ...
이청준 소설에 대한 기존의 연구는, 작품의 내용면과 기법적인 측면, 작가론 등의 분야에서 일정한 성과를 거두었다. 그러나 이청준 소설을 총체적으로 설명할 수 있는 이론적 틀은 아직 마련되지 않았다. 이청준 소설의 통일된 원리를 밝히기 위해서는 우선 그의 문학적 기원에 대한 탐색작업이 선행되어야 한다고 생각한다. 본고에서는 작가론의 관점에서 이청준 문학의 원체험을 탐색함으로써 이청준 소설의 통일된 원리를 밝혀보고자 한다. 이청준 소설은 존재양식과 관계양식의 두 계보로 나눌 수 있다. 전자가 서구중심적 근대화에 의해 파괴된 전통미의 세계를 되찾으려는 작품계열이라면, 후자는 이성적 권력의 지배장치와 그로부터의 탈출을 그리는 작품계열이라고 할 수 있다. 또한, 이청준 소설에서 반복적으로 제시된 '현실에서 패배한 기억들' 즉, 그의 원체험이 생생히 드러난 「눈길」과 「소문의 벽」을 각 계열에서 대표작으로 선정하는 것이 타당하다고 판단된다. 이청준은 자신의 소설이 '강한 복수심'에서 비롯되었다고 말한다. '강한 복수심'이란 현실 질서와의 싸움에서 패배했기에 생겨난 것이다. 그 패배는 '원죄와도 같은 시골내기로서의 초라한 열등감'의 소산이었고, 그 원죄는 곧 '가난'이었다. 그의 성장과정과 자전적 기록들, 그리고 사소설의 성격이 강한 초기 작품들에 이러한 '가난의 원죄의식'은 잘 드러나 있다. 가난은 곧 부끄러움이었고, 그것을 물질적으로 극복할 가능성은 거의 없었다. 그래서 그는 그러한 부끄러움을 극복하고 도회에 복수하기 위해 소설을 쓰게 되는 것이다. '가난' 외에도 또다른 패배의 기억이 이청준을 지배하고 있다. 한국전쟁 직후에 겪었던 '전짓불 체험'이 바로 그것이다. 그가 유년기에 겪었던 '전짓불 체험'은, 피아(彼我)를 식별할 수 없는 상황에서 선택을 강요당하는 극단적인 것이었다. 작가는, 한 개인의 진정성은 물론 생존권마저 불가능하게 하는 광기의 이성을 유년기에 체험했던 것이다. 그리하여 그는, 인간이나 사물을 배타적으로 분류하여 폭력을 행사할 개연성이 높은, 근대이성에 대한 문제의식을 지니게 된다. 그리고 이것은 합리적 이성의 미시권력에 대한 비판의식 내지 부정의지로 이어지게 된다. 그러나 전짓불 앞에 놓인 작가는 그것을 직접적으로 말할 수는 없다. 그럼에도 그는, 자신의 존재증명을 위해서라도, 진실을 말해야 한다. 그러한 모순적 상황을 그는 특유의 '관념의 문학'을 통해 우회적으로 돌파해 내고 있다. 이것이야말로, 그의 (진실을 드러낼 수 없다는) 패배에 대한 '강한 복수심'의 발로인 셈이다. 이러한 '가난의 원죄의식'과 '전짓불의 공포의식'은 이청준 개인만의 것이 아니었다. 근대화의 과정에 편입되어 빠른 속도로 도시화, 산업화의 길을 내닫던, 우리 사회의 동시대인 모두가 공통적으로 겪어야 했던 패배의 체험이었던 것이다. 서구적 근대화의 거센 물결을 겪으면서 고향과 전통이 사라져갔고, 거기에 적응하지 못하는 이들은 배제되고 소외되기에 이르렀다. 이청준 소설의 기원이 되는 강한 복수심은, 이러한 시대적 상황에 근거한 것이기에 서구적 근대성에 대한 근본적인 비판으로 이어질 수 있었다. 이청준 소설의 두 계보인 '존재양식의 소설들'과 '관계양식의 소설들'은, 이렇듯 '가난의 원죄의식'과 '전짓불의 공포의식'을 원체험으로 하고 있다. 그리고 이들 계보의 대표적 등장인물로 각각 '장인(匠人)'과 '광인(狂人)'을 들 수 있다. 이들의 근대에 대한 대응양상은 판이하게 다르다. 장인들이 근대로부터 과거의 기억 속으로 거슬러 올라가고자 한다면, 광인들은 근대와 정면으로 부딪쳐 이를 넘어서려 하기 때문이다. 그럼에도 이들 '장인(匠人)'과 '광인(狂人)'은 서구 근대성에 대한 비판을 수행하기 위해 설정된 인물이라는 공통점을 지닌다. 그런 점에서 두 계열의 작품 모두 근대성에 대한 반성 내지 비판의식을 전제로 하고 있는 것이다. 서구적 근대성에 대한 비판은 필경 주체성의 문제와 결부된다. 서구적 근대에 대한 비판은 다른 방식의 근대 즉 '근대의 다면성'을 추구하는 것이고, 이것은 곧 서구를 타자화할 수 있는 주체의 설정을 필연적으로 요구하기 때문이다. 이청준 소설은 결국 서구적 근대성의 소용돌이 속에서 잃어버린 '나'를 찾고자 하는 열망의 소산인 셈이다. 주체성 회복에 대한 소망은 21세기를 사는 우리에게도 여전히 지난한 과제로 남아 있기에, 이청준의 문제제기는 의미심장한 것으로 볼 수 있다. 「눈길」은, 소품이기는 하지만 작가의 실제 이야기라는 점에서, 더 나아가 어머니로 표상되는 고향에 대한 부채의식을 확실히 인식하는 계기가 그려지는 작품이라는 점에서 의미가 있다. 작가는 「눈길」을 통해 어머니가 지녔던 '가난의 원죄의식'을 자신의 것으로 내면화할 수 있었으며, 이후 같은 계열의 작품들을 통해 이를 넘어서서 공동체적 발전형태로서의 고향의식까지를 형상화할 수 있었다. 이런 점에서 「눈길」이야말로, 그가 본격적으로 소설에서 어머니로 대표되는 고향을 아우르면서 남도(南道)를 형상화하는, 자신의 문학적 지향점을 분명히 인지하게 되는 이정표가 되는 작품인 셈이다. 「눈길」계열의 작품들이 비교적 소망스러운 상황에 근접해 가고 있다면, 「소문의 벽」계열의 작품들은 더욱 심각한 현실의 압력에 직면해 있다. 근대 이성이 지배하는 현실 체제가 더욱 견고해질수록, '개인적 진실'은 설 자리를 잃고 체제에 투항하거나 체제 밖으로 내몰리기 때문이다. 이런 상황에서 작가는 광인을 통해 외부의 부당한 압력을 폭로하는 전략을 구사하고 있다. 이청준 소설에서 유달리 광인들이 자주 등장하는 것은, 그만큼 부조리한 현실 체제가 더욱 강고해졌으며, 그럼에도 불구하고 작가가 현실 체제와의 싸움을 포기하지 않고 있다는 사실을 의미하는 것이다. 「소문의 벽」의 주인공 박준이 근대이성의 감시체제를 상징하는 '전짓불'의 압력을 이기지 못하고 광기에 사로잡히고 마는 것도, 같은 이유에서 단순히 현실에 대한 패배로만 볼 수는 없다. 왜냐하면, 광기 자체가 현실을 인정할 수 없다는 극단적인 의사표현이기 때문이다. 광기는, 배제를 통해 정체성을 확립해간 근대 이성에 의해 타자로서 배척되었다. 푸코는, 광기가 문화의 소산이며, 서구 부르주아 문명의 발명품이고, 남들도 모두 나와 똑같은 생각을 하도록 강요하는 억압이라는 점을 밝혔다. 이렇게 본다면, 이청준 소설에서 광기를 지닌 등장인물들은, 근대 이성의 타자로서의 의미를 지니는 것이다. 「소문의 벽」에서 박준이 쓴 세 편의 소설은, 그의 광기가 결국 '전짓불의 공포의식'에서 비롯된 것임을 드러내고 있다. 이러한 '전짓불의 공포의식'으로 말미암아 작가는, 빛이 밝음의 의미로만 그치는 것이 아니라 오히려 더욱 캄캄한 어둠의 원인이 될 수도 있다는 통찰을 얻게 된다. 이처럼 이청준의 원체험은, 빛, 밝음을 구원, 희망, 안도 등의 의미로 손쉽게 받아들이는 상투적 사고의 두꺼운 벽(소문의 벽)에 충격을 가하는 것이었다. 이후, 작가는 이러한 문제의식을 더욱 심화, 확대하여 문제작을 양산하고 있다. 이청준의 작품 세계 전체는 작가의 원체험을 중심으로 하여 펼쳐져 있는 부채꼴의 형상에 흡사한 구도를 이루게 되는 것이다. 이청준은 '그를 패배시킨 현실을 자기 이념의 질서로 거꾸로 지배해 나가려는 강한 복수심'으로 글쓰기에 임했다. 그 패배란 다름 아닌 '가난'과 '전짓불 체험'이었고 그것은 곧 서구적 근대성과 밀접한 관련을 지닌다. '가난의 원죄의식'은, 「눈길」에서 심도 있게 개진되었으며, 이를 모태로 하여 이후 작품에서는, 개인적 원죄의식이 점차 고향을 중심으로 한 공동체 의식으로 승화되어 간다. 한편 '전짓불의 공포의식'은, 「소문의 벽」에서 가장 극명하게 형상화되었으며, 이후 다수의 문제작들을 통해, 근대이성의 미시권력에 대해 저항하고 대결하는 양상으로 발전하게 된다. 그런데 이러한 공동체 의식의 지향과 미시권력에 대한 저항은 궁극적으로 서구적 근대성에 대한 근본적인 비판을 내포하고 있다는 공통점을 지닌다. 바로 이 점에서 이청준 소설의 통일된 원리를 설명할 수 있는 단초를 발견할 수 있다.
이청준 소설에 대한 기존의 연구는, 작품의 내용면과 기법적인 측면, 작가론 등의 분야에서 일정한 성과를 거두었다. 그러나 이청준 소설을 총체적으로 설명할 수 있는 이론적 틀은 아직 마련되지 않았다. 이청준 소설의 통일된 원리를 밝히기 위해서는 우선 그의 문학적 기원에 대한 탐색작업이 선행되어야 한다고 생각한다. 본고에서는 작가론의 관점에서 이청준 문학의 원체험을 탐색함으로써 이청준 소설의 통일된 원리를 밝혀보고자 한다. 이청준 소설은 존재양식과 관계양식의 두 계보로 나눌 수 있다. 전자가 서구중심적 근대화에 의해 파괴된 전통미의 세계를 되찾으려는 작품계열이라면, 후자는 이성적 권력의 지배장치와 그로부터의 탈출을 그리는 작품계열이라고 할 수 있다. 또한, 이청준 소설에서 반복적으로 제시된 '현실에서 패배한 기억들' 즉, 그의 원체험이 생생히 드러난 「눈길」과 「소문의 벽」을 각 계열에서 대표작으로 선정하는 것이 타당하다고 판단된다. 이청준은 자신의 소설이 '강한 복수심'에서 비롯되었다고 말한다. '강한 복수심'이란 현실 질서와의 싸움에서 패배했기에 생겨난 것이다. 그 패배는 '원죄와도 같은 시골내기로서의 초라한 열등감'의 소산이었고, 그 원죄는 곧 '가난'이었다. 그의 성장과정과 자전적 기록들, 그리고 사소설의 성격이 강한 초기 작품들에 이러한 '가난의 원죄의식'은 잘 드러나 있다. 가난은 곧 부끄러움이었고, 그것을 물질적으로 극복할 가능성은 거의 없었다. 그래서 그는 그러한 부끄러움을 극복하고 도회에 복수하기 위해 소설을 쓰게 되는 것이다. '가난' 외에도 또다른 패배의 기억이 이청준을 지배하고 있다. 한국전쟁 직후에 겪었던 '전짓불 체험'이 바로 그것이다. 그가 유년기에 겪었던 '전짓불 체험'은, 피아(彼我)를 식별할 수 없는 상황에서 선택을 강요당하는 극단적인 것이었다. 작가는, 한 개인의 진정성은 물론 생존권마저 불가능하게 하는 광기의 이성을 유년기에 체험했던 것이다. 그리하여 그는, 인간이나 사물을 배타적으로 분류하여 폭력을 행사할 개연성이 높은, 근대이성에 대한 문제의식을 지니게 된다. 그리고 이것은 합리적 이성의 미시권력에 대한 비판의식 내지 부정의지로 이어지게 된다. 그러나 전짓불 앞에 놓인 작가는 그것을 직접적으로 말할 수는 없다. 그럼에도 그는, 자신의 존재증명을 위해서라도, 진실을 말해야 한다. 그러한 모순적 상황을 그는 특유의 '관념의 문학'을 통해 우회적으로 돌파해 내고 있다. 이것이야말로, 그의 (진실을 드러낼 수 없다는) 패배에 대한 '강한 복수심'의 발로인 셈이다. 이러한 '가난의 원죄의식'과 '전짓불의 공포의식'은 이청준 개인만의 것이 아니었다. 근대화의 과정에 편입되어 빠른 속도로 도시화, 산업화의 길을 내닫던, 우리 사회의 동시대인 모두가 공통적으로 겪어야 했던 패배의 체험이었던 것이다. 서구적 근대화의 거센 물결을 겪으면서 고향과 전통이 사라져갔고, 거기에 적응하지 못하는 이들은 배제되고 소외되기에 이르렀다. 이청준 소설의 기원이 되는 강한 복수심은, 이러한 시대적 상황에 근거한 것이기에 서구적 근대성에 대한 근본적인 비판으로 이어질 수 있었다. 이청준 소설의 두 계보인 '존재양식의 소설들'과 '관계양식의 소설들'은, 이렇듯 '가난의 원죄의식'과 '전짓불의 공포의식'을 원체험으로 하고 있다. 그리고 이들 계보의 대표적 등장인물로 각각 '장인(匠人)'과 '광인(狂人)'을 들 수 있다. 이들의 근대에 대한 대응양상은 판이하게 다르다. 장인들이 근대로부터 과거의 기억 속으로 거슬러 올라가고자 한다면, 광인들은 근대와 정면으로 부딪쳐 이를 넘어서려 하기 때문이다. 그럼에도 이들 '장인(匠人)'과 '광인(狂人)'은 서구 근대성에 대한 비판을 수행하기 위해 설정된 인물이라는 공통점을 지닌다. 그런 점에서 두 계열의 작품 모두 근대성에 대한 반성 내지 비판의식을 전제로 하고 있는 것이다. 서구적 근대성에 대한 비판은 필경 주체성의 문제와 결부된다. 서구적 근대에 대한 비판은 다른 방식의 근대 즉 '근대의 다면성'을 추구하는 것이고, 이것은 곧 서구를 타자화할 수 있는 주체의 설정을 필연적으로 요구하기 때문이다. 이청준 소설은 결국 서구적 근대성의 소용돌이 속에서 잃어버린 '나'를 찾고자 하는 열망의 소산인 셈이다. 주체성 회복에 대한 소망은 21세기를 사는 우리에게도 여전히 지난한 과제로 남아 있기에, 이청준의 문제제기는 의미심장한 것으로 볼 수 있다. 「눈길」은, 소품이기는 하지만 작가의 실제 이야기라는 점에서, 더 나아가 어머니로 표상되는 고향에 대한 부채의식을 확실히 인식하는 계기가 그려지는 작품이라는 점에서 의미가 있다. 작가는 「눈길」을 통해 어머니가 지녔던 '가난의 원죄의식'을 자신의 것으로 내면화할 수 있었으며, 이후 같은 계열의 작품들을 통해 이를 넘어서서 공동체적 발전형태로서의 고향의식까지를 형상화할 수 있었다. 이런 점에서 「눈길」이야말로, 그가 본격적으로 소설에서 어머니로 대표되는 고향을 아우르면서 남도(南道)를 형상화하는, 자신의 문학적 지향점을 분명히 인지하게 되는 이정표가 되는 작품인 셈이다. 「눈길」계열의 작품들이 비교적 소망스러운 상황에 근접해 가고 있다면, 「소문의 벽」계열의 작품들은 더욱 심각한 현실의 압력에 직면해 있다. 근대 이성이 지배하는 현실 체제가 더욱 견고해질수록, '개인적 진실'은 설 자리를 잃고 체제에 투항하거나 체제 밖으로 내몰리기 때문이다. 이런 상황에서 작가는 광인을 통해 외부의 부당한 압력을 폭로하는 전략을 구사하고 있다. 이청준 소설에서 유달리 광인들이 자주 등장하는 것은, 그만큼 부조리한 현실 체제가 더욱 강고해졌으며, 그럼에도 불구하고 작가가 현실 체제와의 싸움을 포기하지 않고 있다는 사실을 의미하는 것이다. 「소문의 벽」의 주인공 박준이 근대이성의 감시체제를 상징하는 '전짓불'의 압력을 이기지 못하고 광기에 사로잡히고 마는 것도, 같은 이유에서 단순히 현실에 대한 패배로만 볼 수는 없다. 왜냐하면, 광기 자체가 현실을 인정할 수 없다는 극단적인 의사표현이기 때문이다. 광기는, 배제를 통해 정체성을 확립해간 근대 이성에 의해 타자로서 배척되었다. 푸코는, 광기가 문화의 소산이며, 서구 부르주아 문명의 발명품이고, 남들도 모두 나와 똑같은 생각을 하도록 강요하는 억압이라는 점을 밝혔다. 이렇게 본다면, 이청준 소설에서 광기를 지닌 등장인물들은, 근대 이성의 타자로서의 의미를 지니는 것이다. 「소문의 벽」에서 박준이 쓴 세 편의 소설은, 그의 광기가 결국 '전짓불의 공포의식'에서 비롯된 것임을 드러내고 있다. 이러한 '전짓불의 공포의식'으로 말미암아 작가는, 빛이 밝음의 의미로만 그치는 것이 아니라 오히려 더욱 캄캄한 어둠의 원인이 될 수도 있다는 통찰을 얻게 된다. 이처럼 이청준의 원체험은, 빛, 밝음을 구원, 희망, 안도 등의 의미로 손쉽게 받아들이는 상투적 사고의 두꺼운 벽(소문의 벽)에 충격을 가하는 것이었다. 이후, 작가는 이러한 문제의식을 더욱 심화, 확대하여 문제작을 양산하고 있다. 이청준의 작품 세계 전체는 작가의 원체험을 중심으로 하여 펼쳐져 있는 부채꼴의 형상에 흡사한 구도를 이루게 되는 것이다. 이청준은 '그를 패배시킨 현실을 자기 이념의 질서로 거꾸로 지배해 나가려는 강한 복수심'으로 글쓰기에 임했다. 그 패배란 다름 아닌 '가난'과 '전짓불 체험'이었고 그것은 곧 서구적 근대성과 밀접한 관련을 지닌다. '가난의 원죄의식'은, 「눈길」에서 심도 있게 개진되었으며, 이를 모태로 하여 이후 작품에서는, 개인적 원죄의식이 점차 고향을 중심으로 한 공동체 의식으로 승화되어 간다. 한편 '전짓불의 공포의식'은, 「소문의 벽」에서 가장 극명하게 형상화되었으며, 이후 다수의 문제작들을 통해, 근대이성의 미시권력에 대해 저항하고 대결하는 양상으로 발전하게 된다. 그런데 이러한 공동체 의식의 지향과 미시권력에 대한 저항은 궁극적으로 서구적 근대성에 대한 근본적인 비판을 내포하고 있다는 공통점을 지닌다. 바로 이 점에서 이청준 소설의 통일된 원리를 설명할 수 있는 단초를 발견할 수 있다.
Some degree of achievements are obtained in the field of the aspects of contents & techniques of the works, the essay on the writer and so forth, in the existing study on Lee, Chung-Jun's novels. But the theoretical framework to able to explain Lee, Chung-Jun's novels on the whole is not equipped ye...
Some degree of achievements are obtained in the field of the aspects of contents & techniques of the works, the essay on the writer and so forth, in the existing study on Lee, Chung-Jun's novels. But the theoretical framework to able to explain Lee, Chung-Jun's novels on the whole is not equipped yet. I think that in order to reveal the unified principle of Lee, Chung-Jun's novels, it is essential to search for the origin of his literature before everything else. In this study, I'd like to reveal the unified principle of Lee, Chung-Jun's novels by means of searching for the original experience of his literature in the view of the essay on the writer. It is possible to divide Lee, Chung-Jun's novels into two groups as the style of existence and relation. The former is the group of works to try to recover the world of the traditional beauty to be destroyed by modernization centering around the West; the latter can be said to be the group to describe both the control installation of rational right and the escape from it. Also, it is considered as appropriate to select 『The Snowy Road』 and 『The Barrier of the Rumor』 for the most important works in each groups because the memories of being defeated in the reality to be showed repeatedly in Lee, Chung-Jun's novels, that is to say, his original experience is revealed lively in the two works. Lee, Chung-Jun says that his own novels arose from 'the strong revenge'. 'The strong revenge' was resulted from being defeated in the struggle with the order of reality. The defeat was the product of 'the shabby inferiority complex as a country bumpkin to be sort of the original sin', and the original sin was 'the poverty' in other words. These 'original sin of the poverty' is expressed well in the autobiographic records of his growth period and early works to be characteristic strongly of the private life novels. The poverty was just the shame, and there was little possibility of overcoming it in a material way. So he set to write novels in order to overcome the shame and revenge on the city. Another memory of defeat besides the poverty controls Lee, Chung-Jun. It is just 'the experience of flashlight' that he passed through right after the Korean War. 'The experience of the flashlight' which he passed through in childhood is the excessive one to be compelled to make a choice under the circumstance to be unable to distinguish between this and that. The writer passed through in his childhood the insane rationality to make it impossible to get not only the genuineness of an individual but also the right to live. In that reason he classifies the men or the things exclusively, and comes to bear a critical mind about the modern rationality by which the violence can be used easily. And this is linked to the critical consciousness or denial volition about the microscopic rights of the reasonable rationality. But the writer in the presence of the flashlight can't say it directly. In spite of that, he must say the truth in order to prove his own being at least. He break through the contradictory situation in a roundabout way with his characteristic 'the ideological literature'. This comes to be the very manifestation of 'the strong revenge about the defeat (that it is impossible to reveal the truth). These 'original sin of the poverty' and 'fear consciousness of the flashlight' were not only Lee, Chung-Jun's private experiences. They are the experiences of defeat that all the contemporaries in our society must have passed through in common, who have been running rapidly the path of urbanization and industrialization after being included in the course of modernization. The wild waves of Western modernization brought about losing the hometown and the tradition, and the people not to adapt themselves to that situation came to be exclusive and alienated. The strong revenge becoming the origin of Lee, Chung-Jun's novels based on these situations of times, so made it possible to linked to the basic criticism to the Western modernity. As above, two groups of Lee, Chung-Jun's novels or 'the novels of the style of existence' and 'the novels of style of relation' are made up with the original experiences of 'original sin of the poverty' and 'fear consciousness of the flashlight'. And 'the artisan' and 'the lunatic' can be mentioned as the representative characters of these groups. The aspects of their coping with modern times are entirely different. The artisans try to go back into the memory of the past; the lunatics try to overcome the modern times by confronting it directly. In spite of that, these artisans and lunatics have the common point as the characters being set up in order to criticize the modernity. In this respect, the works both of two groups are on the premise of consciousness of reflection or criticism to the modernity. The criticism to the Western modernity is closely linked with the question of the subjectivity in the long run. Because the criticism to the Western modernity comes to pursue the modern times in other way or 'the many-sided nature of the modern times', and for the sake of this it is inevitable to set up the subject to able to make the West an outsider. Lee, Chung-Jun's novels after all comes to be the products of longing for 'ego' being lost in the swirl of the Western modernity. The wish for recovering the subjectivity still remains to us in 21th century as a task of extremely difficulty, so the issue bring forward by Lee, Chung-Jun can be regarded as being very significant. Even though 『the Snowy Road』 is a literary sketch, it has a significance in a point of view that it is the real story of the writer, moreover the work to describe the opportunity of recognizing certainly the consciousness of debt about the hometown to be symbolized as the mother. The writer could internalize as his own 'the original sin of the poverty' which his mother had through 『the Snowy Road』, and afterwards he could overcome it and put into shape even the consciousness of hometown for development form of a kind of community through the works of the same group. In this respect 『the Snowy Road』 indeed comes to the work to be the milepost to make it possible to perceive clearly his literary direction that he regularized to put together the hometown representative as the mother and put into shape the South district at the same time. The works of the group of 『the Snowy Road』 approach the hopeful situation comparatively, while the works of the group of 『the Barrier of the Rumor』 are confronted with the pressure of all the more serious reality. Because the firmer becomes the structure of reality to be controled by the modern rationality, the easier is 'the private truth' either to lose its own position and surrender to the structure or to be driven out of. In this situation the writer uses the strategy to disclose the unreasonable pressure from outside through the lunatics. The fact that on Lee, Chung-Jun's novels lunatics appear frequently in uncommon, means that the absurd structure of reality become firmer to that extent and nevertheless the writer never give up the fight with the structure of reality. In the same reason it is not possible to consider it simply as the defeat for the reality that Park Jun, the hero of 『the Barrier of the Rumor』, fail to overcome the pressure of the flashlight to symbolize the observation system of the modern rationality and is seized with the madness. Because the madness itself is the extreme expression of intention to be unable to admit the reality. The madness was excluded as an outsider by the modern rationality to establish the identity through exclusion. Fucco made clear that the madness is the product of the culture, the invention of Western bourgeois civilization and the restraint to compel all the others to think with one's own. In this point of view, the characters with madness in Lee, Chung-Jun's novels, have the significance as the outsiders of modern rationality. Three novels written by Park Joon in 『the Barrier of the Rumor』 reveals that his madness is originated from 'the fear consciousness of the flashlight' after all. Owing to this 'fear consciousness of the flashlight', the writer comes to obtain the discernment that the light has not just the restricted meaning of the brightness but can be rather the cause of the severe darkness. As above, Lee, Chung-Jun's original experience is the one to give a shock to the thick barrier of the conventional thought(the barrier of the rumor) to be accepted easily the light and the brightness with the meaning of the relief, the hope, the reassurance, etc. From this time on, the writer mass-produces the problem works by deepening and enlarging this critical mind. The whole world of Lee, Chung-Jun's works comes to form the composition similar to the shape of a fan to be spread centering around the writer's original experience. Lee, Chung-Jun went forward to write with 'the strong revenge to try to control reversely the reality defeating him as the order of his own ideology'. The defeat was nothing but 'the poverty' and 'the experience of the flashlight', and it is connected closely with the Western modernity. The original sin of the poverty is expressed profoundly in 『the Snowy Road』, and to make it a ground in the works afterwards the private consciousness of original sin is gradually sublimated to the consciousness of community centering around the hometown. On the other hand, 'the fear consciousness of the flashlight' is formed most remarkably in 『Barrier of the Rumor』, and comes to develope to the shape of resisting and confronting against the microscopic right of the modern rationality through many problem works. By the way, the directing of these consciousness of community and the resistance against the microscopic right have a common point which include the basic criticism to the Western modernity in the long run. Just in this respect it is possible to discover the clue to able to explain the unified principle of Lee, Chung-Jun' novels.
Some degree of achievements are obtained in the field of the aspects of contents & techniques of the works, the essay on the writer and so forth, in the existing study on Lee, Chung-Jun's novels. But the theoretical framework to able to explain Lee, Chung-Jun's novels on the whole is not equipped yet. I think that in order to reveal the unified principle of Lee, Chung-Jun's novels, it is essential to search for the origin of his literature before everything else. In this study, I'd like to reveal the unified principle of Lee, Chung-Jun's novels by means of searching for the original experience of his literature in the view of the essay on the writer. It is possible to divide Lee, Chung-Jun's novels into two groups as the style of existence and relation. The former is the group of works to try to recover the world of the traditional beauty to be destroyed by modernization centering around the West; the latter can be said to be the group to describe both the control installation of rational right and the escape from it. Also, it is considered as appropriate to select 『The Snowy Road』 and 『The Barrier of the Rumor』 for the most important works in each groups because the memories of being defeated in the reality to be showed repeatedly in Lee, Chung-Jun's novels, that is to say, his original experience is revealed lively in the two works. Lee, Chung-Jun says that his own novels arose from 'the strong revenge'. 'The strong revenge' was resulted from being defeated in the struggle with the order of reality. The defeat was the product of 'the shabby inferiority complex as a country bumpkin to be sort of the original sin', and the original sin was 'the poverty' in other words. These 'original sin of the poverty' is expressed well in the autobiographic records of his growth period and early works to be characteristic strongly of the private life novels. The poverty was just the shame, and there was little possibility of overcoming it in a material way. So he set to write novels in order to overcome the shame and revenge on the city. Another memory of defeat besides the poverty controls Lee, Chung-Jun. It is just 'the experience of flashlight' that he passed through right after the Korean War. 'The experience of the flashlight' which he passed through in childhood is the excessive one to be compelled to make a choice under the circumstance to be unable to distinguish between this and that. The writer passed through in his childhood the insane rationality to make it impossible to get not only the genuineness of an individual but also the right to live. In that reason he classifies the men or the things exclusively, and comes to bear a critical mind about the modern rationality by which the violence can be used easily. And this is linked to the critical consciousness or denial volition about the microscopic rights of the reasonable rationality. But the writer in the presence of the flashlight can't say it directly. In spite of that, he must say the truth in order to prove his own being at least. He break through the contradictory situation in a roundabout way with his characteristic 'the ideological literature'. This comes to be the very manifestation of 'the strong revenge about the defeat (that it is impossible to reveal the truth). These 'original sin of the poverty' and 'fear consciousness of the flashlight' were not only Lee, Chung-Jun's private experiences. They are the experiences of defeat that all the contemporaries in our society must have passed through in common, who have been running rapidly the path of urbanization and industrialization after being included in the course of modernization. The wild waves of Western modernization brought about losing the hometown and the tradition, and the people not to adapt themselves to that situation came to be exclusive and alienated. The strong revenge becoming the origin of Lee, Chung-Jun's novels based on these situations of times, so made it possible to linked to the basic criticism to the Western modernity. As above, two groups of Lee, Chung-Jun's novels or 'the novels of the style of existence' and 'the novels of style of relation' are made up with the original experiences of 'original sin of the poverty' and 'fear consciousness of the flashlight'. And 'the artisan' and 'the lunatic' can be mentioned as the representative characters of these groups. The aspects of their coping with modern times are entirely different. The artisans try to go back into the memory of the past; the lunatics try to overcome the modern times by confronting it directly. In spite of that, these artisans and lunatics have the common point as the characters being set up in order to criticize the modernity. In this respect, the works both of two groups are on the premise of consciousness of reflection or criticism to the modernity. The criticism to the Western modernity is closely linked with the question of the subjectivity in the long run. Because the criticism to the Western modernity comes to pursue the modern times in other way or 'the many-sided nature of the modern times', and for the sake of this it is inevitable to set up the subject to able to make the West an outsider. Lee, Chung-Jun's novels after all comes to be the products of longing for 'ego' being lost in the swirl of the Western modernity. The wish for recovering the subjectivity still remains to us in 21th century as a task of extremely difficulty, so the issue bring forward by Lee, Chung-Jun can be regarded as being very significant. Even though 『the Snowy Road』 is a literary sketch, it has a significance in a point of view that it is the real story of the writer, moreover the work to describe the opportunity of recognizing certainly the consciousness of debt about the hometown to be symbolized as the mother. The writer could internalize as his own 'the original sin of the poverty' which his mother had through 『the Snowy Road』, and afterwards he could overcome it and put into shape even the consciousness of hometown for development form of a kind of community through the works of the same group. In this respect 『the Snowy Road』 indeed comes to the work to be the milepost to make it possible to perceive clearly his literary direction that he regularized to put together the hometown representative as the mother and put into shape the South district at the same time. The works of the group of 『the Snowy Road』 approach the hopeful situation comparatively, while the works of the group of 『the Barrier of the Rumor』 are confronted with the pressure of all the more serious reality. Because the firmer becomes the structure of reality to be controled by the modern rationality, the easier is 'the private truth' either to lose its own position and surrender to the structure or to be driven out of. In this situation the writer uses the strategy to disclose the unreasonable pressure from outside through the lunatics. The fact that on Lee, Chung-Jun's novels lunatics appear frequently in uncommon, means that the absurd structure of reality become firmer to that extent and nevertheless the writer never give up the fight with the structure of reality. In the same reason it is not possible to consider it simply as the defeat for the reality that Park Jun, the hero of 『the Barrier of the Rumor』, fail to overcome the pressure of the flashlight to symbolize the observation system of the modern rationality and is seized with the madness. Because the madness itself is the extreme expression of intention to be unable to admit the reality. The madness was excluded as an outsider by the modern rationality to establish the identity through exclusion. Fucco made clear that the madness is the product of the culture, the invention of Western bourgeois civilization and the restraint to compel all the others to think with one's own. In this point of view, the characters with madness in Lee, Chung-Jun's novels, have the significance as the outsiders of modern rationality. Three novels written by Park Joon in 『the Barrier of the Rumor』 reveals that his madness is originated from 'the fear consciousness of the flashlight' after all. Owing to this 'fear consciousness of the flashlight', the writer comes to obtain the discernment that the light has not just the restricted meaning of the brightness but can be rather the cause of the severe darkness. As above, Lee, Chung-Jun's original experience is the one to give a shock to the thick barrier of the conventional thought(the barrier of the rumor) to be accepted easily the light and the brightness with the meaning of the relief, the hope, the reassurance, etc. From this time on, the writer mass-produces the problem works by deepening and enlarging this critical mind. The whole world of Lee, Chung-Jun's works comes to form the composition similar to the shape of a fan to be spread centering around the writer's original experience. Lee, Chung-Jun went forward to write with 'the strong revenge to try to control reversely the reality defeating him as the order of his own ideology'. The defeat was nothing but 'the poverty' and 'the experience of the flashlight', and it is connected closely with the Western modernity. The original sin of the poverty is expressed profoundly in 『the Snowy Road』, and to make it a ground in the works afterwards the private consciousness of original sin is gradually sublimated to the consciousness of community centering around the hometown. On the other hand, 'the fear consciousness of the flashlight' is formed most remarkably in 『Barrier of the Rumor』, and comes to develope to the shape of resisting and confronting against the microscopic right of the modern rationality through many problem works. By the way, the directing of these consciousness of community and the resistance against the microscopic right have a common point which include the basic criticism to the Western modernity in the long run. Just in this respect it is possible to discover the clue to able to explain the unified principle of Lee, Chung-Jun' novels.
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