대안교육의 개념화와 이에 따른 정체성의 확립은 이론과 실천의 양 측면에서 절박하게 요구되어지고 있는 상황이다. 이를 문제의식으로 본 연구는 대안교육의 재개념화와 이에 근거한 한국 대안교육의 총론적 접근에 대한 수정을 제기함을 목적으로 한다.
이를 위해 기존 대안교육의 몰개념화와 오개념화에 대한 비판을 선행하고 이를 근거로 대안교육 개념화를 위한 연구자의 분석 틀을 제시하였다.
대안교육의 개념화를 위한 본 연구의 분석틀은 다음과 같다. 우선 대안교육의 개념화에 있어 중핵적인 의미를 부여하는 '대안'의 사전적 의미에 근거하여 '배제', '복수', '선택'이라는 결정적 속성을 유추하고, 이를 근거로 대안교육의 사전적 의미의 획득을 시도하였다. 여기에 더하여 20세기 후반에 등장한 교육사조의 엄연한 실체로서 존재하게 하는 역사적·사회적 맥락의 분석을 반영하였다. 역사적·사회적 맥락을 반영한 배제의 속성은 '근대학교공교육체제의 배제', 선택의 속성은 '미래지향적이며 지속가능한 선택'을 의미하게 되고, 복수의 속성은 배제와 선택의 속성에 구속되어 약화된다. 따라서 본 연구에서 대안교육은 '20세기 후반에 등장한 하나의 교육사조로서 입시위주의 교육과 획일화, ...
대안교육의 개념화와 이에 따른 정체성의 확립은 이론과 실천의 양 측면에서 절박하게 요구되어지고 있는 상황이다. 이를 문제의식으로 본 연구는 대안교육의 재개념화와 이에 근거한 한국 대안교육의 총론적 접근에 대한 수정을 제기함을 목적으로 한다.
이를 위해 기존 대안교육의 몰개념화와 오개념화에 대한 비판을 선행하고 이를 근거로 대안교육 개념화를 위한 연구자의 분석 틀을 제시하였다.
대안교육의 개념화를 위한 본 연구의 분석틀은 다음과 같다. 우선 대안교육의 개념화에 있어 중핵적인 의미를 부여하는 '대안'의 사전적 의미에 근거하여 '배제', '복수', '선택'이라는 결정적 속성을 유추하고, 이를 근거로 대안교육의 사전적 의미의 획득을 시도하였다. 여기에 더하여 20세기 후반에 등장한 교육사조의 엄연한 실체로서 존재하게 하는 역사적·사회적 맥락의 분석을 반영하였다. 역사적·사회적 맥락을 반영한 배제의 속성은 '근대학교공교육체제의 배제', 선택의 속성은 '미래지향적이며 지속가능한 선택'을 의미하게 되고, 복수의 속성은 배제와 선택의 속성에 구속되어 약화된다. 따라서 본 연구에서 대안교육은 '20세기 후반에 등장한 하나의 교육사조로서 입시위주의 교육과 획일화, 비인간화, 파편화를 양산하는 근대학교공교육체제를 근본적으로 배제하고, 지속가능하고 미래지향적인 교육철학을 담보로 하는 다양한 교육실천'을 의미하는 것으로 분석한다.
이러한 대안교육의 정체성 확보에 근거하면 한국 대안교육의 역사와 철학에 대한 접근은 전면적인 수정이 요구된다. 그동안 해석의 다툼이 있었던 한국 대안교육의 뿌리는 대안교육의 결정적 속성이라고 할 수 있는 배제와 선택의 속성이 비로소 체화되는 90년대 초반의 교육적 실천으로 잡을 수 있을 것이며, 이를 기점으로 역사를 새로이 쓸 수 있을 것이다. 또한 그동안 대안교육의 정체성과의 연관이 부재한 채 진행되어온 생태주의, 자율주의, 공동체주의, 아나키즘 등의 한국 대안교육의 철학적 기반에 대한 연구는 각각의 철학적 기반의 배제와 선택의 속성을 구분하여 고찰할 수 있음으로 인해 대안교육과의 연관 속에서 그 알맹이를 채울 수 있을 것이다.
또한 실천의 영역에서 90년대 중반 이후 폭발적인 양을 비약적인 질로 승화시키지 못한 대안교육의 정체성은 바야흐로 강력한 도전을 받고 있다. 불가피하게 가속화되는 관에 의한 대안교육의 제도화는 그 정체성의 변질을 강요하고 있다고 볼 수 있다. 본 연구가 이론의 영역에서 대안교육의 정체성 수립을 위한 작은 발걸음이라면 실천의 영역에서 대안교육의 정체성 확립을 위한 내적 동력을 더욱 키워야하는 것이 실천 과제로 요구된다.
대안교육의 개념화와 이에 따른 정체성의 확립은 이론과 실천의 양 측면에서 절박하게 요구되어지고 있는 상황이다. 이를 문제의식으로 본 연구는 대안교육의 재개념화와 이에 근거한 한국 대안교육의 총론적 접근에 대한 수정을 제기함을 목적으로 한다.
이를 위해 기존 대안교육의 몰개념화와 오개념화에 대한 비판을 선행하고 이를 근거로 대안교육 개념화를 위한 연구자의 분석 틀을 제시하였다.
대안교육의 개념화를 위한 본 연구의 분석틀은 다음과 같다. 우선 대안교육의 개념화에 있어 중핵적인 의미를 부여하는 '대안'의 사전적 의미에 근거하여 '배제', '복수', '선택'이라는 결정적 속성을 유추하고, 이를 근거로 대안교육의 사전적 의미의 획득을 시도하였다. 여기에 더하여 20세기 후반에 등장한 교육사조의 엄연한 실체로서 존재하게 하는 역사적·사회적 맥락의 분석을 반영하였다. 역사적·사회적 맥락을 반영한 배제의 속성은 '근대학교공교육체제의 배제', 선택의 속성은 '미래지향적이며 지속가능한 선택'을 의미하게 되고, 복수의 속성은 배제와 선택의 속성에 구속되어 약화된다. 따라서 본 연구에서 대안교육은 '20세기 후반에 등장한 하나의 교육사조로서 입시위주의 교육과 획일화, 비인간화, 파편화를 양산하는 근대학교공교육체제를 근본적으로 배제하고, 지속가능하고 미래지향적인 교육철학을 담보로 하는 다양한 교육실천'을 의미하는 것으로 분석한다.
이러한 대안교육의 정체성 확보에 근거하면 한국 대안교육의 역사와 철학에 대한 접근은 전면적인 수정이 요구된다. 그동안 해석의 다툼이 있었던 한국 대안교육의 뿌리는 대안교육의 결정적 속성이라고 할 수 있는 배제와 선택의 속성이 비로소 체화되는 90년대 초반의 교육적 실천으로 잡을 수 있을 것이며, 이를 기점으로 역사를 새로이 쓸 수 있을 것이다. 또한 그동안 대안교육의 정체성과의 연관이 부재한 채 진행되어온 생태주의, 자율주의, 공동체주의, 아나키즘 등의 한국 대안교육의 철학적 기반에 대한 연구는 각각의 철학적 기반의 배제와 선택의 속성을 구분하여 고찰할 수 있음으로 인해 대안교육과의 연관 속에서 그 알맹이를 채울 수 있을 것이다.
또한 실천의 영역에서 90년대 중반 이후 폭발적인 양을 비약적인 질로 승화시키지 못한 대안교육의 정체성은 바야흐로 강력한 도전을 받고 있다. 불가피하게 가속화되는 관에 의한 대안교육의 제도화는 그 정체성의 변질을 강요하고 있다고 볼 수 있다. 본 연구가 이론의 영역에서 대안교육의 정체성 수립을 위한 작은 발걸음이라면 실천의 영역에서 대안교육의 정체성 확립을 위한 내적 동력을 더욱 키워야하는 것이 실천 과제로 요구된다.
Looking from the from both sides of theory and practise, it is the situation that the establishment of identity keeping step with conceptualization of Alternative Education is required seriously. With stated above critical mind, this thesis' purpose is re-conceptualization of Alternative Education a...
Looking from the from both sides of theory and practise, it is the situation that the establishment of identity keeping step with conceptualization of Alternative Education is required seriously. With stated above critical mind, this thesis' purpose is re-conceptualization of Alternative Education and the proposal of the revise of the general approaches base on it.
For above the purpose, I preceded criticism to the non-conceptualization and mis-conceptualization, and then proposed my analysis matrix for conceptualization of Alternative Education base on it.
This thesis' analysis matrix for conceptualization of Alternative Education is as follows. First of all, I analogized decisive attributes of 'exclusion', 'plurality', and 'choice' on the base of lexical meaning of 'alternative' giving core meaning to conceptualization of Alternative Education, and then attempted acquirement of lexical meaning of Alternative Education on the base of this. Additionally, I took analysis of historical and social connection letting be a grim substance of education thought appearing in the latter half of the 20th country into account. The 'exclusion' attribute taken historical and social connection into account means 'the exclusion of Modern Public School System', the 'choice' means 'the future-aiming and sustainable choice', and the 'plurality' is bound to 'exclusion' and 'choice' attribute and becomes weakened. Consequently, it is analyzed that the Alternative Education means educational practise means 'various educational practises as an education thought appearing in the latter half of the 20th country radically excluding Modern Public School System mass-producing exam-centered education, unification, dehumanization, and alienation, and offering sustainable and future-aiming educational philosophy as a security' in this thesis.
On the base of the security of the identity of Alternative Education, it is demanded that Alternative Education's history and philosophy make full-scale revision. The origin of Korean Alternative Education that explanations contested up to the present puts to the educational practises in the earlier half of 90's, when 'exclusion' and 'choice' attributes had incorporated for the first time, and the history could be written afresh from this starting point.
Also, for studies about Korean Alternative Education's philosophical bases of ecologism, autonomism, communitarianism, and anarchism and so forth that have proceeded with no concern with the identity of Alternative Education up to the present could classify and consider 'exclusion' and 'choice' attributes of each philosophical base, they can fill contents with concern with the identity of Alternative Education.
Moreover, in the practise fields, the identity of Alternative Education that did not sublimate explosive increases in quantity to leaps in quality hereafter the mid-90's is about suffering a powerful challenge. It seems that unavoidable institutionalization of Alternative Education having been accelerated by the administration force the identity of Alternative Education in quality to change. If it said to be this thesis is a small step in the theory fields, it is demanded to more bring up internal dynamic force for establishment of the identity of Alternative Education in the practise fields for the practical task.
Looking from the from both sides of theory and practise, it is the situation that the establishment of identity keeping step with conceptualization of Alternative Education is required seriously. With stated above critical mind, this thesis' purpose is re-conceptualization of Alternative Education and the proposal of the revise of the general approaches base on it.
For above the purpose, I preceded criticism to the non-conceptualization and mis-conceptualization, and then proposed my analysis matrix for conceptualization of Alternative Education base on it.
This thesis' analysis matrix for conceptualization of Alternative Education is as follows. First of all, I analogized decisive attributes of 'exclusion', 'plurality', and 'choice' on the base of lexical meaning of 'alternative' giving core meaning to conceptualization of Alternative Education, and then attempted acquirement of lexical meaning of Alternative Education on the base of this. Additionally, I took analysis of historical and social connection letting be a grim substance of education thought appearing in the latter half of the 20th country into account. The 'exclusion' attribute taken historical and social connection into account means 'the exclusion of Modern Public School System', the 'choice' means 'the future-aiming and sustainable choice', and the 'plurality' is bound to 'exclusion' and 'choice' attribute and becomes weakened. Consequently, it is analyzed that the Alternative Education means educational practise means 'various educational practises as an education thought appearing in the latter half of the 20th country radically excluding Modern Public School System mass-producing exam-centered education, unification, dehumanization, and alienation, and offering sustainable and future-aiming educational philosophy as a security' in this thesis.
On the base of the security of the identity of Alternative Education, it is demanded that Alternative Education's history and philosophy make full-scale revision. The origin of Korean Alternative Education that explanations contested up to the present puts to the educational practises in the earlier half of 90's, when 'exclusion' and 'choice' attributes had incorporated for the first time, and the history could be written afresh from this starting point.
Also, for studies about Korean Alternative Education's philosophical bases of ecologism, autonomism, communitarianism, and anarchism and so forth that have proceeded with no concern with the identity of Alternative Education up to the present could classify and consider 'exclusion' and 'choice' attributes of each philosophical base, they can fill contents with concern with the identity of Alternative Education.
Moreover, in the practise fields, the identity of Alternative Education that did not sublimate explosive increases in quantity to leaps in quality hereafter the mid-90's is about suffering a powerful challenge. It seems that unavoidable institutionalization of Alternative Education having been accelerated by the administration force the identity of Alternative Education in quality to change. If it said to be this thesis is a small step in the theory fields, it is demanded to more bring up internal dynamic force for establishment of the identity of Alternative Education in the practise fields for the practical task.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.