21C에 들어서면서 새로운 패러다임으로 정의되고 있는 인터넷과 정보 통신기술의 발달은 우리 삶의 질을 획기적으로 변화시켰으며 앞으로도 그 변화의 속도는 예측할 수 없을 정도로 빠르게 변화 할 것이다. 이러한 시점에서 생활에 획기적인 변화를 가져오게 한 인터넷을 통한 전자상거래는 기존 유통망과 상거래 질서를 재편함으로서 새로운 시장의 질서를 형성하고 있다. 특히 기업 간 전자상거래(...
21C에 들어서면서 새로운 패러다임으로 정의되고 있는 인터넷과 정보 통신기술의 발달은 우리 삶의 질을 획기적으로 변화시켰으며 앞으로도 그 변화의 속도는 예측할 수 없을 정도로 빠르게 변화 할 것이다. 이러한 시점에서 생활에 획기적인 변화를 가져오게 한 인터넷을 통한 전자상거래는 기존 유통망과 상거래 질서를 재편함으로서 새로운 시장의 질서를 형성하고 있다. 특히 기업 간 전자상거래(B2BEC : Business to Business Electronic Commerce)는 폭발적인 성장을 거듭하면서 전체 전자상거래의 88% 이상을 점유하는 대표적인 상거래로 자리를 잡았다. 기업들은 e-marketplace를 통해 구매, 판매, 서비스 등을 해결하고 있는데 이를 통한 업무 프로세스 혁신, 자동화, 원가절감이라는 다양한 효용을 얻고 있다. 기업 간 전자상거래 e-marketplace 중에서 MRO(기업소모성 자재 ; 유지(Maintenance), 보수(Repair), 운영(Operation)는 전자상거래의 강력한 효용성을 인정하면서 많은 기업들이 앞 다투어 도입하고 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 e-marketplace에서 벌어지는 기업 간 MRO 거래의 실질적인 효용성을 알아보고 실질적으로 MRO 중개기업을 사례로 연구해 봄으로서 효용성에 대한 실증적인 결과를 얻어 보는 것이다. 따라서 본 연구는 첫째, 전자상거래와(EC: Electronic Commerce) e-marketplace에 대한 정확한 이해를 위해 이론적 배경을 살펴보았고 둘째, 2개의 MRO 중개기업을 사례로 연구해 봄으로서 e-marketplace의 현주소와 미래의 e-marketplace 발전방향에 대해서 알아보았다. 기업 간 전자상거래는 미래의 상거래를 계속적으로 변화 시킬 것이며 기업들은 MRO e-marketplace를 통한 거래를 통해 비용절감과 투명하고도 신속한 거래를 실시함으로서 가장 효율적인 시장을 형성하게 될 것이다. 또한 이번 연구는 그동안 학계나 업계에서 소외되어 왔던 MRO에 초점을 맞춤으로서 지금까지 중요시 되어 왔던 직접재와 더불어 간접재를 통한 비용절감 효과를 일깨워 줌으로서 간접재에 대해서도 많은 관심을 가질 필요가 있음을 보여 주었다.
21C에 들어서면서 새로운 패러다임으로 정의되고 있는 인터넷과 정보 통신기술의 발달은 우리 삶의 질을 획기적으로 변화시켰으며 앞으로도 그 변화의 속도는 예측할 수 없을 정도로 빠르게 변화 할 것이다. 이러한 시점에서 생활에 획기적인 변화를 가져오게 한 인터넷을 통한 전자상거래는 기존 유통망과 상거래 질서를 재편함으로서 새로운 시장의 질서를 형성하고 있다. 특히 기업 간 전자상거래(B2B EC : Business to Business Electronic Commerce)는 폭발적인 성장을 거듭하면서 전체 전자상거래의 88% 이상을 점유하는 대표적인 상거래로 자리를 잡았다. 기업들은 e-marketplace를 통해 구매, 판매, 서비스 등을 해결하고 있는데 이를 통한 업무 프로세스 혁신, 자동화, 원가절감이라는 다양한 효용을 얻고 있다. 기업 간 전자상거래 e-marketplace 중에서 MRO(기업소모성 자재 ; 유지(Maintenance), 보수(Repair), 운영(Operation)는 전자상거래의 강력한 효용성을 인정하면서 많은 기업들이 앞 다투어 도입하고 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 e-marketplace에서 벌어지는 기업 간 MRO 거래의 실질적인 효용성을 알아보고 실질적으로 MRO 중개기업을 사례로 연구해 봄으로서 효용성에 대한 실증적인 결과를 얻어 보는 것이다. 따라서 본 연구는 첫째, 전자상거래와(EC: Electronic Commerce) e-marketplace에 대한 정확한 이해를 위해 이론적 배경을 살펴보았고 둘째, 2개의 MRO 중개기업을 사례로 연구해 봄으로서 e-marketplace의 현주소와 미래의 e-marketplace 발전방향에 대해서 알아보았다. 기업 간 전자상거래는 미래의 상거래를 계속적으로 변화 시킬 것이며 기업들은 MRO e-marketplace를 통한 거래를 통해 비용절감과 투명하고도 신속한 거래를 실시함으로서 가장 효율적인 시장을 형성하게 될 것이다. 또한 이번 연구는 그동안 학계나 업계에서 소외되어 왔던 MRO에 초점을 맞춤으로서 지금까지 중요시 되어 왔던 직접재와 더불어 간접재를 통한 비용절감 효과를 일깨워 줌으로서 간접재에 대해서도 많은 관심을 가질 필요가 있음을 보여 주었다.
Entering twenty-first century, the development of Internet and information technology, defined as new paradigm, makes epochal progress of our quality of life, and the speed of technology advancement would been changed faster than ever before. E-commerce via internet, changing ordinary life, is restr...
Entering twenty-first century, the development of Internet and information technology, defined as new paradigm, makes epochal progress of our quality of life, and the speed of technology advancement would been changed faster than ever before. E-commerce via internet, changing ordinary life, is restructuring distribution channel, commercial transaction and new market system. Especially, Business to business E-commerce represented 88 percent of market share in whole E-commerce market by explosive growth. Companies, participating e-marketplace, gain a variety of benefits such as operational process innovation, automation and cost down. Therefore, plenty of companies are trying to speed up bringing in MRO(Maintenance, Repair, Operation) due to its powerful usefulness. Object of this study is researching efficiency of MRO transaction in the business to business e-marketplace, and gaining an actual proof of the effectiveness by case study of MRO suppliers. Firstly, this study looked around theoretical background of Electronic Commerce and e-market place to understand accurately, secondly, also saw the present e-marketplace and future of its direction through two case studies of MRO suppliers. Business to business E-commerce makes its future transaction change continuously and companies, participating MRO e-marketplace, enjoy the benefits of cost down, transparency and rapid transaction, which should be the most efficient market. This study have shown the necessity of indirect goods by making aware of the effect of cost reduction over indirect and direct materials, while MRO has been out of favor from academic world and the industry.
Entering twenty-first century, the development of Internet and information technology, defined as new paradigm, makes epochal progress of our quality of life, and the speed of technology advancement would been changed faster than ever before. E-commerce via internet, changing ordinary life, is restructuring distribution channel, commercial transaction and new market system. Especially, Business to business E-commerce represented 88 percent of market share in whole E-commerce market by explosive growth. Companies, participating e-marketplace, gain a variety of benefits such as operational process innovation, automation and cost down. Therefore, plenty of companies are trying to speed up bringing in MRO(Maintenance, Repair, Operation) due to its powerful usefulness. Object of this study is researching efficiency of MRO transaction in the business to business e-marketplace, and gaining an actual proof of the effectiveness by case study of MRO suppliers. Firstly, this study looked around theoretical background of Electronic Commerce and e-market place to understand accurately, secondly, also saw the present e-marketplace and future of its direction through two case studies of MRO suppliers. Business to business E-commerce makes its future transaction change continuously and companies, participating MRO e-marketplace, enjoy the benefits of cost down, transparency and rapid transaction, which should be the most efficient market. This study have shown the necessity of indirect goods by making aware of the effect of cost reduction over indirect and direct materials, while MRO has been out of favor from academic world and the industry.
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