2000년대 들어서면서 IT의 발전과 인터넷을 통한 전자거래는 빠른 속도로 늘고 있으며 B2B e-Marketplace 시장 규모 또한 빠르게 커지고 있다. 이에 B2B MRO e-Marketplace 시장 규모 또한 빠르게 커지고 있으며, 기업은 MRO 자재 구매대행 기업에 아웃소싱 함으로써 원가절감, 구매업무 효율성 향상 등 다양한 효과를 얻고 있다.
국내 기업의 물류 아웃소싱 또한 2000년 이후 증가하고 있는 추세이며, 이는 경영전략으로 이어지고 있다. MRO 구매 대행기업 또한 물류 아웃소싱의 중요성을 깨닫고 이를 시행하고 있으나 MRO 자재의 특성을 감안하지 못한 채 물류업체를 선정하여 선정 후 다양한 문제점이 나타나고 있다.
따라서 본 연구에서는 MRO 구매대행 기업의 물류업체 선정 사례를 살펴보고 문제점을 파악한 뒤 이를 분석하여 ...
2000년대 들어서면서 IT의 발전과 인터넷을 통한 전자거래는 빠른 속도로 늘고 있으며 B2B e-Marketplace 시장 규모 또한 빠르게 커지고 있다. 이에 B2B MRO e-Marketplace 시장 규모 또한 빠르게 커지고 있으며, 기업은 MRO 자재 구매대행 기업에 아웃소싱 함으로써 원가절감, 구매업무 효율성 향상 등 다양한 효과를 얻고 있다.
국내 기업의 물류 아웃소싱 또한 2000년 이후 증가하고 있는 추세이며, 이는 경영전략으로 이어지고 있다. MRO 구매 대행기업 또한 물류 아웃소싱의 중요성을 깨닫고 이를 시행하고 있으나 MRO 자재의 특성을 감안하지 못한 채 물류업체를 선정하여 선정 후 다양한 문제점이 나타나고 있다.
따라서 본 연구에서는 MRO 구매대행 기업의 물류업체 선정 사례를 살펴보고 문제점을 파악한 뒤 이를 분석하여 해결 방안을 제시하고자 한다.
본 논문은 전체 5장으로 구성되어 있으며 다음과 같다. 1장의 서론에 이어 2장에서는 MRO, B2B MRO e-Marketpalce, 물류 아웃소싱에 대한 이론적 배경을 검토하고 3장에서는 I사 소개 및 MRO 구매대행, I사 물류 현황, I사 물류업체 선정사례 및 문제점에 대해 살펴보았다. 4장에서는 3장에서 살펴본 I사 물류업체 선정사례에서 나타난 문제점에 대한 개선방안을 제시하였으며, 마지막 5장에서는 연구에 대한 요약 및 한계점과 제언을 서술하였다.
2000년대 들어서면서 IT의 발전과 인터넷을 통한 전자거래는 빠른 속도로 늘고 있으며 B2B e-Marketplace 시장 규모 또한 빠르게 커지고 있다. 이에 B2B MRO e-Marketplace 시장 규모 또한 빠르게 커지고 있으며, 기업은 MRO 자재 구매대행 기업에 아웃소싱 함으로써 원가절감, 구매업무 효율성 향상 등 다양한 효과를 얻고 있다.
국내 기업의 물류 아웃소싱 또한 2000년 이후 증가하고 있는 추세이며, 이는 경영전략으로 이어지고 있다. MRO 구매 대행기업 또한 물류 아웃소싱의 중요성을 깨닫고 이를 시행하고 있으나 MRO 자재의 특성을 감안하지 못한 채 물류업체를 선정하여 선정 후 다양한 문제점이 나타나고 있다.
따라서 본 연구에서는 MRO 구매대행 기업의 물류업체 선정 사례를 살펴보고 문제점을 파악한 뒤 이를 분석하여 해결 방안을 제시하고자 한다.
본 논문은 전체 5장으로 구성되어 있으며 다음과 같다. 1장의 서론에 이어 2장에서는 MRO, B2B MRO e-Marketpalce, 물류 아웃소싱에 대한 이론적 배경을 검토하고 3장에서는 I사 소개 및 MRO 구매대행, I사 물류 현황, I사 물류업체 선정사례 및 문제점에 대해 살펴보았다. 4장에서는 3장에서 살펴본 I사 물류업체 선정사례에서 나타난 문제점에 대한 개선방안을 제시하였으며, 마지막 5장에서는 연구에 대한 요약 및 한계점과 제언을 서술하였다.
At the turn of the 2000s, IT development, e-commerce over the Internet, and the fast-growing B2B e-Marketplace is growing rapidly. In this B2B MRO e-Marketplace and fast-growing market, companies in the MRO materials procurement outsourcing industry are obtaining a variety of effects through activit...
At the turn of the 2000s, IT development, e-commerce over the Internet, and the fast-growing B2B e-Marketplace is growing rapidly. In this B2B MRO e-Marketplace and fast-growing market, companies in the MRO materials procurement outsourcing industry are obtaining a variety of effects through activities such as cost savings and improved purchasing efficiency.
In addition, domestic companies' logistics outsourcing is steadily increasing since 2000, which has led to management strategies. MRO Purchasing Agency realizes the importance of logistics outsourcing companies. It also performed, but did not take into account the characteristics of the MRO materials logistics channel selected after a selection is presented with a variety of issues. In this study, MRO purchasing agency logistics companies is to propose solutions after looking at selected cases and identifying the problem with this analysis.
This paper consists of 5 chapters as follows: Chapter 1 Introduction, Chapter 2 MRO, B2B MRO e-Marketplace, logistics outsourcing and review of theoretical background, Chapter 3 introducing I company and MRO purchasing agent, logistics status of I company. I have selected the logistic practices and issues of I company to look at in Chapter 3.. Chapter 4 appeared in selected cases has proposed improvement measures for the problem. Finally, Chapter 5 provides a summary, identifies limitations and includes suggestions.
At the turn of the 2000s, IT development, e-commerce over the Internet, and the fast-growing B2B e-Marketplace is growing rapidly. In this B2B MRO e-Marketplace and fast-growing market, companies in the MRO materials procurement outsourcing industry are obtaining a variety of effects through activities such as cost savings and improved purchasing efficiency.
In addition, domestic companies' logistics outsourcing is steadily increasing since 2000, which has led to management strategies. MRO Purchasing Agency realizes the importance of logistics outsourcing companies. It also performed, but did not take into account the characteristics of the MRO materials logistics channel selected after a selection is presented with a variety of issues. In this study, MRO purchasing agency logistics companies is to propose solutions after looking at selected cases and identifying the problem with this analysis.
This paper consists of 5 chapters as follows: Chapter 1 Introduction, Chapter 2 MRO, B2B MRO e-Marketplace, logistics outsourcing and review of theoretical background, Chapter 3 introducing I company and MRO purchasing agent, logistics status of I company. I have selected the logistic practices and issues of I company to look at in Chapter 3.. Chapter 4 appeared in selected cases has proposed improvement measures for the problem. Finally, Chapter 5 provides a summary, identifies limitations and includes suggestions.
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