[학위논문]고등학교 교육과정에서 함수 지도에 관한 연구 : 삼각함수, 지수함수, 로그함수 중심으로 (A) study on the teaching method of function among high school math curricula : focusing on trigonometric, exponential, and logarithmic functions원문보기
21세기 지식 정보화 시대를 살아가면서 점차 다양화되고 복잡한 사회 현상속에서 수학도 이에 부응한 변화와 대응이 있어야하겠다. 수학적인 사고력과 문제 해결력을 높이기 위한 수학교육은 학습자의 활동을 중요시해야 하므로, 학생들이 직접 실생활에서 일어날 수 있는 여러 가지 상황들을 수학적으로 해결해 봄으로써 수학에 대한 자신감도 고취시켜야 할 것이다. 본 논문은 고등학교 교육과정 중에서 특히 초월 함수인 삼각 함수와 지수 함수 로그함수에, 첫 번째로 각 함수들의 역사적 배경들을 알아보고, 둘째로 교육과정중의 함수의 실제 지도 내용을 기술하고, 실생활 관련된 문제를 다양하게 제시하여 그 해결방법을 통해 창의적 사고를 배양시키고, 셋째로 학생들의 활동학습의 일환으로 수학교육에서 컴퓨터 소프트웨어를 활용하여 ...
21세기 지식 정보화 시대를 살아가면서 점차 다양화되고 복잡한 사회 현상속에서 수학도 이에 부응한 변화와 대응이 있어야하겠다. 수학적인 사고력과 문제 해결력을 높이기 위한 수학교육은 학습자의 활동을 중요시해야 하므로, 학생들이 직접 실생활에서 일어날 수 있는 여러 가지 상황들을 수학적으로 해결해 봄으로써 수학에 대한 자신감도 고취시켜야 할 것이다. 본 논문은 고등학교 교육과정 중에서 특히 초월 함수인 삼각 함수와 지수 함수 로그함수에, 첫 번째로 각 함수들의 역사적 배경들을 알아보고, 둘째로 교육과정중의 함수의 실제 지도 내용을 기술하고, 실생활 관련된 문제를 다양하게 제시하여 그 해결방법을 통해 창의적 사고를 배양시키고, 셋째로 학생들의 활동학습의 일환으로 수학교육에서 컴퓨터 소프트웨어를 활용하여 함수의 그래프를 그려보는 활용사례들을 제시하려고 한다는 데 목적이 있다. 교육과정상에 나타난 함수의 지도방법이 더욱더 다양해져야 학생들의 요구에 부응할 수 있으며, 또한 실생활과 밀접하게 다루어지는 수학 내용들이 풍부해져야 학생들의 학습의욕이 높아질 수 있으므로 다양한 접근방법을 제시하는 것은 필수적이다.
21세기 지식 정보화 시대를 살아가면서 점차 다양화되고 복잡한 사회 현상속에서 수학도 이에 부응한 변화와 대응이 있어야하겠다. 수학적인 사고력과 문제 해결력을 높이기 위한 수학교육은 학습자의 활동을 중요시해야 하므로, 학생들이 직접 실생활에서 일어날 수 있는 여러 가지 상황들을 수학적으로 해결해 봄으로써 수학에 대한 자신감도 고취시켜야 할 것이다. 본 논문은 고등학교 교육과정 중에서 특히 초월 함수인 삼각 함수와 지수 함수 로그함수에, 첫 번째로 각 함수들의 역사적 배경들을 알아보고, 둘째로 교육과정중의 함수의 실제 지도 내용을 기술하고, 실생활 관련된 문제를 다양하게 제시하여 그 해결방법을 통해 창의적 사고를 배양시키고, 셋째로 학생들의 활동학습의 일환으로 수학교육에서 컴퓨터 소프트웨어를 활용하여 함수의 그래프를 그려보는 활용사례들을 제시하려고 한다는 데 목적이 있다. 교육과정상에 나타난 함수의 지도방법이 더욱더 다양해져야 학생들의 요구에 부응할 수 있으며, 또한 실생활과 밀접하게 다루어지는 수학 내용들이 풍부해져야 학생들의 학습의욕이 높아질 수 있으므로 다양한 접근방법을 제시하는 것은 필수적이다.
I think that mathematics should be changed in accordance with the complex social phenomena, living in 21C knowledge and information age. Thus, we should consider the learner''s activity as important in order to improve mathematical thinking power and problem solving ability through math education. A...
I think that mathematics should be changed in accordance with the complex social phenomena, living in 21C knowledge and information age. Thus, we should consider the learner''s activity as important in order to improve mathematical thinking power and problem solving ability through math education. Also we will have to encourage students to increase the confidence of math, solving a variety of situational problems in the real life mathematically. In this thesis, I intend to study transcendental function-trigonometric one and exponential logarithmic function among high school math curricula. First, I will look into the historical background of each function. Second, I will describe practical teaching contents of functions in math curricula, put the contents of questionnaire showing students'' understanding level, and present the various questions related to the real life and develop students'' creative ability through various solving methods. Third, I presented the practical examples using the computer software in math education as part of students'' activity learning. In conclusion, I think that if the approaching method of function can be more various in math curricular, as a result a variety of approaching methods will be needed which meet students'' needs, and that students can get a strong will to learn, if math contains many contents closely related to the real life. So to satisfy all these goals , it is essential to present various mathematical approaches from different kinds of viewpoints to students.
I think that mathematics should be changed in accordance with the complex social phenomena, living in 21C knowledge and information age. Thus, we should consider the learner''s activity as important in order to improve mathematical thinking power and problem solving ability through math education. Also we will have to encourage students to increase the confidence of math, solving a variety of situational problems in the real life mathematically. In this thesis, I intend to study transcendental function-trigonometric one and exponential logarithmic function among high school math curricula. First, I will look into the historical background of each function. Second, I will describe practical teaching contents of functions in math curricula, put the contents of questionnaire showing students'' understanding level, and present the various questions related to the real life and develop students'' creative ability through various solving methods. Third, I presented the practical examples using the computer software in math education as part of students'' activity learning. In conclusion, I think that if the approaching method of function can be more various in math curricular, as a result a variety of approaching methods will be needed which meet students'' needs, and that students can get a strong will to learn, if math contains many contents closely related to the real life. So to satisfy all these goals , it is essential to present various mathematical approaches from different kinds of viewpoints to students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.