그동안 우리의 도덕교육은 인지발달이론에 기초하여 도덕적 판단 능력과 추론 능력을 지년 '합리적인 도덕적 인간의 양성'이라는 목표에 치중해왔다. 그러나 90년대에 들어 인지주의적 도덕 발달이론이 도덕적 위기를 극복하는데 많은 한계를 지녔다는 비판이 일면서 덕 중심의 인격교육에 대한 관심과 더불어 도덕교육을 통합적 관점에서 접근하려는 노력이 시도되어 왔다. 그러나 그러한 시도들이 통합의 필요함을 인식하기는 했으나 그러한 과제들을 제대로 수용하지 못하는 한계를 드러냈다 이러한 도덕교육에 대한 시도들의 한계와 문제점 속에서 도덕교육에 대한 새로운 접근 방법을, 즉 인격 교육적 접근의 교육적 초점과 인지 발달적 접근의 발달적 초점 모두를 포함하면서 발달적 전제와 교육적 전제가 상호 모순없이 조화를 이루는 접근 방법을, 비고츠키의 발달 이론에서 찾을 수 있다. 본 논문의 목적은 통합적인 성격을 지닌 비고츠키의 발달 이론을 초등 도덕과 교육에 적용하는 방만을 찾아 교과교육으로서의 도덕교육의 중요성을 일깨워 주는데 있다. 비고츠키의 교육에 대한 접근법은 발달적 접근에서의 아동의 능동적인 발견학습이나 도덕 사회화 접근에서의 교사에 의한 직접적인 교수 대신에 근접발달영역(The Zone of Proximal Development)에서의 도움을 받은 발견이다. 비고츠키는 인간의 정신 과정과 지식은 상호작용을 통해 형성되기 때문에 인간의 정신 과정이나 학습을 이해하기 위해서는 사회ㆍ문화적인 전체의 상호작용 상황을 탐구해야 한다고 주장한다. 인지발달을 위해서는 사회ㆍ문화적 상호작용, 다시 말해 타인의 도움이 필수적이라고 비고츠키는 보았다. 그러므로 아동의 발달은 타인의 도움을 받아 상호작용 하는 과정 속에서 이루어진다. 교사의 도움이나 동료와의 협력에 의해 발달할 수 있는 기능의 범위는 개인이 혼자서 수행할 수 있는 수준을 훨씬 앞선다. 비고츠키에 의하면, 아동을 위한 교육적인 환경은 반드시 근접발달영역을 활용해야 한다. 비고츠키는 교사의 안내와 도움을 받아 문제를 해결할수 있는 근접발달영역을 ...
그동안 우리의 도덕교육은 인지발달이론에 기초하여 도덕적 판단 능력과 추론 능력을 지년 '합리적인 도덕적 인간의 양성'이라는 목표에 치중해왔다. 그러나 90년대에 들어 인지주의적 도덕 발달이론이 도덕적 위기를 극복하는데 많은 한계를 지녔다는 비판이 일면서 덕 중심의 인격교육에 대한 관심과 더불어 도덕교육을 통합적 관점에서 접근하려는 노력이 시도되어 왔다. 그러나 그러한 시도들이 통합의 필요함을 인식하기는 했으나 그러한 과제들을 제대로 수용하지 못하는 한계를 드러냈다 이러한 도덕교육에 대한 시도들의 한계와 문제점 속에서 도덕교육에 대한 새로운 접근 방법을, 즉 인격 교육적 접근의 교육적 초점과 인지 발달적 접근의 발달적 초점 모두를 포함하면서 발달적 전제와 교육적 전제가 상호 모순없이 조화를 이루는 접근 방법을, 비고츠키의 발달 이론에서 찾을 수 있다. 본 논문의 목적은 통합적인 성격을 지닌 비고츠키의 발달 이론을 초등 도덕과 교육에 적용하는 방만을 찾아 교과교육으로서의 도덕교육의 중요성을 일깨워 주는데 있다. 비고츠키의 교육에 대한 접근법은 발달적 접근에서의 아동의 능동적인 발견학습이나 도덕 사회화 접근에서의 교사에 의한 직접적인 교수 대신에 근접발달영역(The Zone of Proximal Development)에서의 도움을 받은 발견이다. 비고츠키는 인간의 정신 과정과 지식은 상호작용을 통해 형성되기 때문에 인간의 정신 과정이나 학습을 이해하기 위해서는 사회ㆍ문화적인 전체의 상호작용 상황을 탐구해야 한다고 주장한다. 인지발달을 위해서는 사회ㆍ문화적 상호작용, 다시 말해 타인의 도움이 필수적이라고 비고츠키는 보았다. 그러므로 아동의 발달은 타인의 도움을 받아 상호작용 하는 과정 속에서 이루어진다. 교사의 도움이나 동료와의 협력에 의해 발달할 수 있는 기능의 범위는 개인이 혼자서 수행할 수 있는 수준을 훨씬 앞선다. 비고츠키에 의하면, 아동을 위한 교육적인 환경은 반드시 근접발달영역을 활용해야 한다. 비고츠키는 교사의 안내와 도움을 받아 문제를 해결할수 있는 근접발달영역을 사회적 상호작용을 통한 효과적인 학습범위로 설정하였다. 학습과 발달에 대한 비고츠키의 견해는 학습은 발달을 주도한다는 것이다. 비고츠키는 교사들이 아동의 잠재적 발달 수준에 맞게 선택되어진 인지활동들에서 아동들과 협력하여 아동의 실제적 발달을 촉진시켜야 함을 주장한다. 교사와 아동은 주어진 과제를 상호작용 하에서 공동으로 작업하며 이런 활동은 아동들이 그 사회의 구성원으로서 가치와 기능을 습득하고 학습하는것을 지원해주는 것이다. 비고츠키의 근접발달영역이론에 기초한 교수-학습 방법의 중요한 특징은 교사와 아동 모두가 능동적으로 목표 지향적 활동에 참여한다는 점이다. 여기서 교사의 역할은 매우 큰 비중을 차지한다. 즉, 교사는 상호작용의 대상인 아동들의 실제적 발달 수준뿐만 아니라 잠재적 발달 수준을 파악할 수 있어야 하며, 아동의 실제적인 과제를 해결해 나가는 과정에서 아동을 인도하고 나아가 아동 스스로 의미를 능동적으로 구성할 수 있도록 도움을 주어야 한다. 그리고 또래와의 상호작용을 촉진하는 환경을 제공해야 한다. 왜냐하면 또래 아동들과의 상호작용을 통해 개인의 고정된 관점이나 시각에서 벗어날 수 있을 뿐만 아니라 공동 참여를 통해 개인의 성취 수준을 뛰어넘을 수 있기 때문이다. 다음으로 아동의 역할은 자신의 근접발달영역 내에서 교사와 대화를 주고받으며, 또래와의 협동학습, 놀이, 문해 활동 등을 통해 활발하고 능동적으로 학습에 참여해야 한다. 비고츠키의 접근법은 아동의 입장에서 아이디어의 능동적인 구성과 교사에의한 안내된 참여와 지원 모두가 도덕 발달 과정에서 중요한 열쇠이며, 근접발달영역에서의 교사와 아동 사이의 교육적 경험과 상호작용은 아동 내에서의 발달적 변화의 출발점을 제공함으로써 도덕 발달과 도덕 사회화를 통합하는 시각을 제공한다. 이러한 관점에서 비고츠키의 근접발달영역이론이 도덕교육에 주는 중요한 시사점은 교과 활동에서의 교사의 안내에 의한 아동의 '안내된 참여'야말로 아동의 도덕 발달을 촉진할 수 있는 가장 효과적인 방법이라는 것이다.
그동안 우리의 도덕교육은 인지발달이론에 기초하여 도덕적 판단 능력과 추론 능력을 지년 '합리적인 도덕적 인간의 양성'이라는 목표에 치중해왔다. 그러나 90년대에 들어 인지주의적 도덕 발달이론이 도덕적 위기를 극복하는데 많은 한계를 지녔다는 비판이 일면서 덕 중심의 인격교육에 대한 관심과 더불어 도덕교육을 통합적 관점에서 접근하려는 노력이 시도되어 왔다. 그러나 그러한 시도들이 통합의 필요함을 인식하기는 했으나 그러한 과제들을 제대로 수용하지 못하는 한계를 드러냈다 이러한 도덕교육에 대한 시도들의 한계와 문제점 속에서 도덕교육에 대한 새로운 접근 방법을, 즉 인격 교육적 접근의 교육적 초점과 인지 발달적 접근의 발달적 초점 모두를 포함하면서 발달적 전제와 교육적 전제가 상호 모순없이 조화를 이루는 접근 방법을, 비고츠키의 발달 이론에서 찾을 수 있다. 본 논문의 목적은 통합적인 성격을 지닌 비고츠키의 발달 이론을 초등 도덕과 교육에 적용하는 방만을 찾아 교과교육으로서의 도덕교육의 중요성을 일깨워 주는데 있다. 비고츠키의 교육에 대한 접근법은 발달적 접근에서의 아동의 능동적인 발견학습이나 도덕 사회화 접근에서의 교사에 의한 직접적인 교수 대신에 근접발달영역(The Zone of Proximal Development)에서의 도움을 받은 발견이다. 비고츠키는 인간의 정신 과정과 지식은 상호작용을 통해 형성되기 때문에 인간의 정신 과정이나 학습을 이해하기 위해서는 사회ㆍ문화적인 전체의 상호작용 상황을 탐구해야 한다고 주장한다. 인지발달을 위해서는 사회ㆍ문화적 상호작용, 다시 말해 타인의 도움이 필수적이라고 비고츠키는 보았다. 그러므로 아동의 발달은 타인의 도움을 받아 상호작용 하는 과정 속에서 이루어진다. 교사의 도움이나 동료와의 협력에 의해 발달할 수 있는 기능의 범위는 개인이 혼자서 수행할 수 있는 수준을 훨씬 앞선다. 비고츠키에 의하면, 아동을 위한 교육적인 환경은 반드시 근접발달영역을 활용해야 한다. 비고츠키는 교사의 안내와 도움을 받아 문제를 해결할수 있는 근접발달영역을 사회적 상호작용을 통한 효과적인 학습범위로 설정하였다. 학습과 발달에 대한 비고츠키의 견해는 학습은 발달을 주도한다는 것이다. 비고츠키는 교사들이 아동의 잠재적 발달 수준에 맞게 선택되어진 인지활동들에서 아동들과 협력하여 아동의 실제적 발달을 촉진시켜야 함을 주장한다. 교사와 아동은 주어진 과제를 상호작용 하에서 공동으로 작업하며 이런 활동은 아동들이 그 사회의 구성원으로서 가치와 기능을 습득하고 학습하는것을 지원해주는 것이다. 비고츠키의 근접발달영역이론에 기초한 교수-학습 방법의 중요한 특징은 교사와 아동 모두가 능동적으로 목표 지향적 활동에 참여한다는 점이다. 여기서 교사의 역할은 매우 큰 비중을 차지한다. 즉, 교사는 상호작용의 대상인 아동들의 실제적 발달 수준뿐만 아니라 잠재적 발달 수준을 파악할 수 있어야 하며, 아동의 실제적인 과제를 해결해 나가는 과정에서 아동을 인도하고 나아가 아동 스스로 의미를 능동적으로 구성할 수 있도록 도움을 주어야 한다. 그리고 또래와의 상호작용을 촉진하는 환경을 제공해야 한다. 왜냐하면 또래 아동들과의 상호작용을 통해 개인의 고정된 관점이나 시각에서 벗어날 수 있을 뿐만 아니라 공동 참여를 통해 개인의 성취 수준을 뛰어넘을 수 있기 때문이다. 다음으로 아동의 역할은 자신의 근접발달영역 내에서 교사와 대화를 주고받으며, 또래와의 협동학습, 놀이, 문해 활동 등을 통해 활발하고 능동적으로 학습에 참여해야 한다. 비고츠키의 접근법은 아동의 입장에서 아이디어의 능동적인 구성과 교사에의한 안내된 참여와 지원 모두가 도덕 발달 과정에서 중요한 열쇠이며, 근접발달영역에서의 교사와 아동 사이의 교육적 경험과 상호작용은 아동 내에서의 발달적 변화의 출발점을 제공함으로써 도덕 발달과 도덕 사회화를 통합하는 시각을 제공한다. 이러한 관점에서 비고츠키의 근접발달영역이론이 도덕교육에 주는 중요한 시사점은 교과 활동에서의 교사의 안내에 의한 아동의 '안내된 참여'야말로 아동의 도덕 발달을 촉진할 수 있는 가장 효과적인 방법이라는 것이다.
In the meantime, our morals education has been focusing on the goal of the 'cultivation of reasonable moral humans' with the ability of moral judgement and inference based on the theory of cognitive development. But entering 1990s, criticism which claimed the morals development theory of a cognitive...
In the meantime, our morals education has been focusing on the goal of the 'cultivation of reasonable moral humans' with the ability of moral judgement and inference based on the theory of cognitive development. But entering 1990s, criticism which claimed the morals development theory of a cognitive theory had lots of limit to overcome the moral crisis rose and interest in the personality education focusing on a virtue and effort to approach the moral education from integrated viewpoint have been attempted. But these attempts recognized the necessity of integration but exposed a limit of insufficient accommodation for the assignment. In the limit and problems of the attempts for the morals education, new approaches to the morals education, namely the focus of personality educational approaches and the developmental focus of cognition developmental approaches included and approaches which put a developmental premise and an educational premise in harmony without no inter-contradiction can be found out in Vygotsky's developmental theory. The purpose of this study is to find an applicable method of Vygotsky's developmental theory to the elementary grade morals and education to enlighten the importance of the morals education as a subject education. Vygotsky's educational approach is a discovery assisted by the zone of proximal development instead of children's active discovery learning of developmental approach or direct teaching by teachers of morals socialization approach. Vygotsky claims that because the human mental course and knowledge are formed by interaction, the examination of general social and cultural interaction should be made in order to understand human mental course or learning. For the cognitive development, Vygotsky thought that social and cultural interaction namely others' help is essential. Therefore, children's development is made by others' help in the course of interaction. The developmental functional scope by teacher's help or peer's cooperation surpasses the level of individual performance himself. According to Vygotsky, the educational environment for children should utilize the zone of proximal development. Vygotsky established the zone of proximal development which can solve problems from teacher's guide and help as the efficient learning scope through social interaction. Vygotsky's point of view was that learning leads development. Vygotsky claims that children's practical development should be promoted by teachers through cooperation with children in cognitive activities selected according to the children's potential development level. teachers and children work jointly with allocated assignments under interaction and these activities support children to learn value and function as social members. The major characteristic of Vygotsky's theory of the zone of proximal development is that all the teachers and children participate in goal-oriented activities actively. In this point the teacher's role occupies very big importance. Namely, teachers should grasp not only the children's practical developmental level but also the potential developmental level and in the course of children's practical assignment settlement, guide the children and furthermore help them actively compose meanings themselves. And teachers should provide them with environment promoting interaction with children about their ages because through interaction with children about their ages, they can get out of the individual fixed viewpoint and sight and jump over the individual accomplishment level through joint participation. And next the children's role should converse with teachers within his zone of proximal development and actively participate in learning through cooperative learning, play and literacy activity with children about their ages. Concerned Vygotsky's approach, in the position of children, active composition of idea, guided participation and support are important keys in the course of morals development and in the zone of proximal development, educational experiences and interaction between teachers and children provide the starting point of the developmental changes within children to provide the integrating sight of morale development and morale socialization. In this viewpoint, the important suggestion of Vygotsky's theory of the zone of proximal development to morale education is that children's 'guided participation' in the lesson activities by teachers is the most efficient method to promote children's moral development.
In the meantime, our morals education has been focusing on the goal of the 'cultivation of reasonable moral humans' with the ability of moral judgement and inference based on the theory of cognitive development. But entering 1990s, criticism which claimed the morals development theory of a cognitive theory had lots of limit to overcome the moral crisis rose and interest in the personality education focusing on a virtue and effort to approach the moral education from integrated viewpoint have been attempted. But these attempts recognized the necessity of integration but exposed a limit of insufficient accommodation for the assignment. In the limit and problems of the attempts for the morals education, new approaches to the morals education, namely the focus of personality educational approaches and the developmental focus of cognition developmental approaches included and approaches which put a developmental premise and an educational premise in harmony without no inter-contradiction can be found out in Vygotsky's developmental theory. The purpose of this study is to find an applicable method of Vygotsky's developmental theory to the elementary grade morals and education to enlighten the importance of the morals education as a subject education. Vygotsky's educational approach is a discovery assisted by the zone of proximal development instead of children's active discovery learning of developmental approach or direct teaching by teachers of morals socialization approach. Vygotsky claims that because the human mental course and knowledge are formed by interaction, the examination of general social and cultural interaction should be made in order to understand human mental course or learning. For the cognitive development, Vygotsky thought that social and cultural interaction namely others' help is essential. Therefore, children's development is made by others' help in the course of interaction. The developmental functional scope by teacher's help or peer's cooperation surpasses the level of individual performance himself. According to Vygotsky, the educational environment for children should utilize the zone of proximal development. Vygotsky established the zone of proximal development which can solve problems from teacher's guide and help as the efficient learning scope through social interaction. Vygotsky's point of view was that learning leads development. Vygotsky claims that children's practical development should be promoted by teachers through cooperation with children in cognitive activities selected according to the children's potential development level. teachers and children work jointly with allocated assignments under interaction and these activities support children to learn value and function as social members. The major characteristic of Vygotsky's theory of the zone of proximal development is that all the teachers and children participate in goal-oriented activities actively. In this point the teacher's role occupies very big importance. Namely, teachers should grasp not only the children's practical developmental level but also the potential developmental level and in the course of children's practical assignment settlement, guide the children and furthermore help them actively compose meanings themselves. And teachers should provide them with environment promoting interaction with children about their ages because through interaction with children about their ages, they can get out of the individual fixed viewpoint and sight and jump over the individual accomplishment level through joint participation. And next the children's role should converse with teachers within his zone of proximal development and actively participate in learning through cooperative learning, play and literacy activity with children about their ages. Concerned Vygotsky's approach, in the position of children, active composition of idea, guided participation and support are important keys in the course of morals development and in the zone of proximal development, educational experiences and interaction between teachers and children provide the starting point of the developmental changes within children to provide the integrating sight of morale development and morale socialization. In this viewpoint, the important suggestion of Vygotsky's theory of the zone of proximal development to morale education is that children's 'guided participation' in the lesson activities by teachers is the most efficient method to promote children's moral development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.