의사소통 기술 집단상담이 고등학생의 자아개념 및 의사소통 능력에 미치는 효과 (The) effects of a communication skills group on high school students' self-concept and communication ability원문보기
본 연구의 목적은 고등학생들을 대상으로 한 의사소통 기술 집단상담 프로그램을 구성하여 실시하고 이에 참여한 학생들의 자아개념 및 의사소통 능력에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위하여 다음과 같은 두 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 고등학교 학생들이 의사소통 기술 집단상담에 참여함으로 그들의 자아개념의 형성에 긍정적인 효과를 얻게 되는가? 둘째, 고등학교 학생들이 의사소통 기술 집단상담에 참여함으로 그들의 의사소통 능력이 향상되는가? 이러한 연구문제의 해결을 위하여, 연구자가 근무하는 부산 시내 일반계 남자 고등학교 1학년 학생 중 26명을 실험집단과 통제집단 각 13명씩 나눈 후 실험집단에 대하여 8회기의 의사소통 기술 집단상담 프로그램을 실시하였으며, 집단상담 사전·사후의 자아개념 측정검사 및 의사소통 능력 측정검사를 실시한 결과를 가지고 평균차이 검증인 ...
본 연구의 목적은 고등학생들을 대상으로 한 의사소통 기술 집단상담 프로그램을 구성하여 실시하고 이에 참여한 학생들의 자아개념 및 의사소통 능력에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위하여 다음과 같은 두 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 고등학교 학생들이 의사소통 기술 집단상담에 참여함으로 그들의 자아개념의 형성에 긍정적인 효과를 얻게 되는가? 둘째, 고등학교 학생들이 의사소통 기술 집단상담에 참여함으로 그들의 의사소통 능력이 향상되는가? 이러한 연구문제의 해결을 위하여, 연구자가 근무하는 부산 시내 일반계 남자 고등학교 1학년 학생 중 26명을 실험집단과 통제집단 각 13명씩 나눈 후 실험집단에 대하여 8회기의 의사소통 기술 집단상담 프로그램을 실시하였으며, 집단상담 사전·사후의 자아개념 측정검사 및 의사소통 능력 측정검사를 실시한 결과를 가지고 평균차이 검증인 t검정을 통하여 분석하였다. 본 연구에서 사용한 의사소통 기술 집단상담 프로그램은 고등학생들의 자아개념 형성과 의사소통 능력 향상에 관한 선행연구들을 참조하여 본 연구의 대상에 알맞게 수정·보완하여 재구성하였으며, 집단상담은 전체회기를 8회기로 하고 매 회기 소요시간 50분으로 주 1회씩 8주간 연속적으로 실시하였다. 이상과 같은 연구과정을 거쳐 얻어진 연구의 결과는 다음과 같다. 의사소통 기술 집단상담 프로그램을 적용한 실험집단은 자아개념 형성과 의사소통 능력 향상 모두에서 통계적으로 의미 있는 차이를 보임으로 의사소통기술 집단상담 프로그램이 고등학교 학생들의 자아개념 형성 및 의사소통 능력의 향상에 효과가 있음을 나타내었다. 이를 연구문제에 따라 각각 나누어 살펴보면, 첫째, 자아개념에 미치는 효과에 대한 검증에서는 사전·사후검사를 통하여 전체영역에서 유의수준 .01에서 유의미한 차이를 보였다. 그러나 하위영역별로 보면, 신체적 자아, 성격적 자아 그리고 사회적 자아 영역에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였고 도덕적 자아와 가정적 자아 영역에서는 약간의 평균값의 향상이 있었으나 통계적으로 유의미한 차이는 아니었다. 둘째, 의사소통 능력 향상에 미치는 효과에 대한 검증에서는 사전·사후검사를 통하여 전체영역에서 유의수준 .05에서 유의미한 차이를 보였고, 하위영역인 언어적 의사소통 및 비언어적 의사소통 두 영역 모두에서 유의미한 차이를 나타내었다. 셋째, 연구문제로 제시된 것은 아니지만 집단상담 참여에 대한 집단원들의 평가에서 집단상담이 효과적이라는 응답을 얻었다. 집단상담 때 회기마다 조사된 집단 경험 보고서에서 평균점수의 향상이 나타났다. 이상과 같은 연구의 결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 의사소통 기술 집단상담 프로그램은 고등학교 학생들의 자아개념의 형성과 의사소통 능력의 향상에 효과가 있다. 따라서 학생들의 의사소통 능력을 향상시키고 자아개념이 바람직하게 형성되도록 하기 위한 방안으로 다양한 집단상담 프로그램의 개발과 적용은 유용하다. 둘째, 집단상담이 자아개념의 일부 영역에서 효과를 보이지 않았다. 이는 전체적인 자아개념의 형성이나 발달이 특정 프로그램의 효과만으로 이루어지지 않음을 보여준다. 따라서 자아개념에 관한 문제를 지닌 대상과 그 특성에 따라 내용을 달리하는 다양한 프로그램의 개발과 적용이 필요하다. 셋째, 자아개념과 의사소통 능력과의 관계성에 관한 연구와 논의가 필요하겠지만 적절한 내용으로 구성된 집단상담 프로그램은 고등학교 학생들의 자아개념의 형성과 의사소통 능력의 향상에 긍정적인 효과가 있으며, 적절한 프로그램의 개발과 적용이 집단상담의 효과를 극대화시킬 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 고등학생들을 대상으로 한 의사소통 기술 집단상담 프로그램을 구성하여 실시하고 이에 참여한 학생들의 자아개념 및 의사소통 능력에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위하여 다음과 같은 두 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 고등학교 학생들이 의사소통 기술 집단상담에 참여함으로 그들의 자아개념의 형성에 긍정적인 효과를 얻게 되는가? 둘째, 고등학교 학생들이 의사소통 기술 집단상담에 참여함으로 그들의 의사소통 능력이 향상되는가? 이러한 연구문제의 해결을 위하여, 연구자가 근무하는 부산 시내 일반계 남자 고등학교 1학년 학생 중 26명을 실험집단과 통제집단 각 13명씩 나눈 후 실험집단에 대하여 8회기의 의사소통 기술 집단상담 프로그램을 실시하였으며, 집단상담 사전·사후의 자아개념 측정검사 및 의사소통 능력 측정검사를 실시한 결과를 가지고 평균차이 검증인 t검정을 통하여 분석하였다. 본 연구에서 사용한 의사소통 기술 집단상담 프로그램은 고등학생들의 자아개념 형성과 의사소통 능력 향상에 관한 선행연구들을 참조하여 본 연구의 대상에 알맞게 수정·보완하여 재구성하였으며, 집단상담은 전체회기를 8회기로 하고 매 회기 소요시간 50분으로 주 1회씩 8주간 연속적으로 실시하였다. 이상과 같은 연구과정을 거쳐 얻어진 연구의 결과는 다음과 같다. 의사소통 기술 집단상담 프로그램을 적용한 실험집단은 자아개념 형성과 의사소통 능력 향상 모두에서 통계적으로 의미 있는 차이를 보임으로 의사소통기술 집단상담 프로그램이 고등학교 학생들의 자아개념 형성 및 의사소통 능력의 향상에 효과가 있음을 나타내었다. 이를 연구문제에 따라 각각 나누어 살펴보면, 첫째, 자아개념에 미치는 효과에 대한 검증에서는 사전·사후검사를 통하여 전체영역에서 유의수준 .01에서 유의미한 차이를 보였다. 그러나 하위영역별로 보면, 신체적 자아, 성격적 자아 그리고 사회적 자아 영역에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였고 도덕적 자아와 가정적 자아 영역에서는 약간의 평균값의 향상이 있었으나 통계적으로 유의미한 차이는 아니었다. 둘째, 의사소통 능력 향상에 미치는 효과에 대한 검증에서는 사전·사후검사를 통하여 전체영역에서 유의수준 .05에서 유의미한 차이를 보였고, 하위영역인 언어적 의사소통 및 비언어적 의사소통 두 영역 모두에서 유의미한 차이를 나타내었다. 셋째, 연구문제로 제시된 것은 아니지만 집단상담 참여에 대한 집단원들의 평가에서 집단상담이 효과적이라는 응답을 얻었다. 집단상담 때 회기마다 조사된 집단 경험 보고서에서 평균점수의 향상이 나타났다. 이상과 같은 연구의 결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 의사소통 기술 집단상담 프로그램은 고등학교 학생들의 자아개념의 형성과 의사소통 능력의 향상에 효과가 있다. 따라서 학생들의 의사소통 능력을 향상시키고 자아개념이 바람직하게 형성되도록 하기 위한 방안으로 다양한 집단상담 프로그램의 개발과 적용은 유용하다. 둘째, 집단상담이 자아개념의 일부 영역에서 효과를 보이지 않았다. 이는 전체적인 자아개념의 형성이나 발달이 특정 프로그램의 효과만으로 이루어지지 않음을 보여준다. 따라서 자아개념에 관한 문제를 지닌 대상과 그 특성에 따라 내용을 달리하는 다양한 프로그램의 개발과 적용이 필요하다. 셋째, 자아개념과 의사소통 능력과의 관계성에 관한 연구와 논의가 필요하겠지만 적절한 내용으로 구성된 집단상담 프로그램은 고등학교 학생들의 자아개념의 형성과 의사소통 능력의 향상에 긍정적인 효과가 있으며, 적절한 프로그램의 개발과 적용이 집단상담의 효과를 극대화시킬 수 있을 것이다.
This study focused on what effects did participation in a communication skills group have on the students' self-concept and on their ability to communicate. The research questions were formulated as follows. First, does participation by high school students in a communication skills group increase t...
This study focused on what effects did participation in a communication skills group have on the students' self-concept and on their ability to communicate. The research questions were formulated as follows. First, does participation by high school students in a communication skills group increase their self-concept? Second, does participation by high school students in a communication skills group promote their ability to communicate? For the research, the subjects in this study were comprised of 26 freshman students of a male high school located in Busan metropolitan city. The subjects were randomly assigned to either the experimental or control group. There were thirteen subjects in each group. And the communication skills group counseling program for the experimental group students was executed for about 50 minutes once a week in a total of 8 sessions. On the other hand, any program was not executed for the control group students. The self-concept scale and communication skills scale was used as a pre-test/post-test instrument. The results of the study were as follows. The result of comparing the pre-test and post-test scores on the self-concept and the communication skills show that the meaningful difference appear in the experimental group by p<.01 and p<.05. This indicated that students' participation in a communication skills group increased their self-concept and communication skills. The result of comparing the pre-test and post-test on subordinate parts of self-concept shows that the meaningful difference appears on the parts of physical self-concept, social self-concept and personal self-concept. On the other hand, the parts of moral self-concept and home self-concept show no meaningful difference only but increasing the average of the pre-test and post-test. The result of comparing the pre-test and post-test on subordinate parts of communication skills shows that the meaningful difference appears on the parts of verbal and non-verbal communication skills. The conclusion drawn from the results is as follows. The results of this study indicate that self-concept and communication skills was increased by a communication skills group counseling. That is, a communication skills group counseling has many effects on increasing the high school students' self-concept and on promoting their ability to communicate. And so, it is useful for researchers to develope some other group counseling programs such as decision-making or values clarification etc in order to increase the students' self-concept and their communication skills.
This study focused on what effects did participation in a communication skills group have on the students' self-concept and on their ability to communicate. The research questions were formulated as follows. First, does participation by high school students in a communication skills group increase their self-concept? Second, does participation by high school students in a communication skills group promote their ability to communicate? For the research, the subjects in this study were comprised of 26 freshman students of a male high school located in Busan metropolitan city. The subjects were randomly assigned to either the experimental or control group. There were thirteen subjects in each group. And the communication skills group counseling program for the experimental group students was executed for about 50 minutes once a week in a total of 8 sessions. On the other hand, any program was not executed for the control group students. The self-concept scale and communication skills scale was used as a pre-test/post-test instrument. The results of the study were as follows. The result of comparing the pre-test and post-test scores on the self-concept and the communication skills show that the meaningful difference appear in the experimental group by p<.01 and p<.05. This indicated that students' participation in a communication skills group increased their self-concept and communication skills. The result of comparing the pre-test and post-test on subordinate parts of self-concept shows that the meaningful difference appears on the parts of physical self-concept, social self-concept and personal self-concept. On the other hand, the parts of moral self-concept and home self-concept show no meaningful difference only but increasing the average of the pre-test and post-test. The result of comparing the pre-test and post-test on subordinate parts of communication skills shows that the meaningful difference appears on the parts of verbal and non-verbal communication skills. The conclusion drawn from the results is as follows. The results of this study indicate that self-concept and communication skills was increased by a communication skills group counseling. That is, a communication skills group counseling has many effects on increasing the high school students' self-concept and on promoting their ability to communicate. And so, it is useful for researchers to develope some other group counseling programs such as decision-making or values clarification etc in order to increase the students' self-concept and their communication skills.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.