현 시대는 멀티미디어의 교육적 활용을 위한 활발한 연구와 실천이 요구되고 있다. 멀티미디어를 활용한 수업은 시청각적인 요소의 사용으로 학습자의 흥미를 유발하는데 도움이 되고, 학습자의 개별 수준에 맞는 적절한 피드백을 제공할 수 있다는 등 많은 장점을 가지고 있다. 그러나 수업 목적에 맞는 좋은 소프트웨어를 구하는 것의 어려움과 하루가 다르게 발전하는 멀티미디어의 성능에 비해 교육용 멀티미디어 자료는 그 속도를 따라가지 못해 오히려 학습자의 흥미를 떨어뜨릴 위험성도 있다. 이와 같이 멀티미디어를 활용한 수업은 수많은 교육적 효과를 낼 수도 있고 자칫 잘못하면 막대한 자본과 시간을 낭비할 수도 있다. 이에 실제 교육 현장에서는 멀티미디어가 얼마나 사용되고 있으며, 교육의 당사자인 교사와 학생은 멀티미디어 활용에 대해 어떤 의견을 가지고 있는지 알아볼 필요가 있다. 본 연구는 수학 수업에서 멀티미디어 활용에 대한 인식수준과 활용 현황 및 문제점의 개선방안을 조사 분석하기 위하여 서울(강북지역)의 11개 초등학교에 재직 중인 담임교사 81명과 13개 중학교에 재직 중인 수학교사 48명, 20개 초등학교에 재학 중인 학생 153명과 20개 중학교에 재학 중인 학생 212명을 대상으로 설문조사 하였다. 설문지는 교사용과 학생용의 2종류로 작성하였으며, 초등교사와 중학교사, 초등학생과 중학생을 나누어 조사하였다. 조사 결과 교사와 학생 모두 멀티미디어에 대한 긍정적인 생각을 가지고 있었으며, 수학수업에서 멀티미디어를 활용하는 경우도 많았다. 그러나 활용 범위와 시간은 초등학교와 중학교에서 차이를 보였으며, 개발된 보조 자료가 특정 단원에 편중 되어 있어 사용하는데 어려움이 많다고 하였다. 수학 수업에서 멀티미디어를 활용하는데 나서는 문제점을 개선하기 위하여 교사들은 연수의 기회가 교사들의 필요 할 때 항시적으로 이루어져야 한다고 하였으며, 학생들이 수학 수업에서 멀티미디어를 활용할 때 교사의 일방적인 작동을 관찰하는 수동적인 자세를 갖기 쉬우므로 수학 수업에서도 학습자가 직접 프로그램을 실행해 보고 문제 상황을 해결해 볼 수 있는 실습교육이 필요하다고 하였다. 그러나 멀티미디어는 미래 사회의 중요한 도구라는 데에는 의견을 같이 했으며, 앞으로 멀티미디어 활용을 확대하겠다는 의견이 많았다. 교실에서 멀티미디어를 활용하기 위해서는 ...
현 시대는 멀티미디어의 교육적 활용을 위한 활발한 연구와 실천이 요구되고 있다. 멀티미디어를 활용한 수업은 시청각적인 요소의 사용으로 학습자의 흥미를 유발하는데 도움이 되고, 학습자의 개별 수준에 맞는 적절한 피드백을 제공할 수 있다는 등 많은 장점을 가지고 있다. 그러나 수업 목적에 맞는 좋은 소프트웨어를 구하는 것의 어려움과 하루가 다르게 발전하는 멀티미디어의 성능에 비해 교육용 멀티미디어 자료는 그 속도를 따라가지 못해 오히려 학습자의 흥미를 떨어뜨릴 위험성도 있다. 이와 같이 멀티미디어를 활용한 수업은 수많은 교육적 효과를 낼 수도 있고 자칫 잘못하면 막대한 자본과 시간을 낭비할 수도 있다. 이에 실제 교육 현장에서는 멀티미디어가 얼마나 사용되고 있으며, 교육의 당사자인 교사와 학생은 멀티미디어 활용에 대해 어떤 의견을 가지고 있는지 알아볼 필요가 있다. 본 연구는 수학 수업에서 멀티미디어 활용에 대한 인식수준과 활용 현황 및 문제점의 개선방안을 조사 분석하기 위하여 서울(강북지역)의 11개 초등학교에 재직 중인 담임교사 81명과 13개 중학교에 재직 중인 수학교사 48명, 20개 초등학교에 재학 중인 학생 153명과 20개 중학교에 재학 중인 학생 212명을 대상으로 설문조사 하였다. 설문지는 교사용과 학생용의 2종류로 작성하였으며, 초등교사와 중학교사, 초등학생과 중학생을 나누어 조사하였다. 조사 결과 교사와 학생 모두 멀티미디어에 대한 긍정적인 생각을 가지고 있었으며, 수학수업에서 멀티미디어를 활용하는 경우도 많았다. 그러나 활용 범위와 시간은 초등학교와 중학교에서 차이를 보였으며, 개발된 보조 자료가 특정 단원에 편중 되어 있어 사용하는데 어려움이 많다고 하였다. 수학 수업에서 멀티미디어를 활용하는데 나서는 문제점을 개선하기 위하여 교사들은 연수의 기회가 교사들의 필요 할 때 항시적으로 이루어져야 한다고 하였으며, 학생들이 수학 수업에서 멀티미디어를 활용할 때 교사의 일방적인 작동을 관찰하는 수동적인 자세를 갖기 쉬우므로 수학 수업에서도 학습자가 직접 프로그램을 실행해 보고 문제 상황을 해결해 볼 수 있는 실습교육이 필요하다고 하였다. 그러나 멀티미디어는 미래 사회의 중요한 도구라는 데에는 의견을 같이 했으며, 앞으로 멀티미디어 활용을 확대하겠다는 의견이 많았다. 교실에서 멀티미디어를 활용하기 위해서는 교사의 역할이 중요한데, 우선 교사가 멀티미디어에 대한 폭넓은 지식을 갖추고, 빠른 변화에 즉각적으로 반응하여 멀티미디어의 기능을 잘 숙달하여 교실 상황에 적절하게 활용할 수 있어야 한다. 또한, 개혁이나 변화에 대해 긍정적으로 수용하고, 자기개발에 대한 가치와 태도 변화를 스스로 모색해야 한다.
현 시대는 멀티미디어의 교육적 활용을 위한 활발한 연구와 실천이 요구되고 있다. 멀티미디어를 활용한 수업은 시청각적인 요소의 사용으로 학습자의 흥미를 유발하는데 도움이 되고, 학습자의 개별 수준에 맞는 적절한 피드백을 제공할 수 있다는 등 많은 장점을 가지고 있다. 그러나 수업 목적에 맞는 좋은 소프트웨어를 구하는 것의 어려움과 하루가 다르게 발전하는 멀티미디어의 성능에 비해 교육용 멀티미디어 자료는 그 속도를 따라가지 못해 오히려 학습자의 흥미를 떨어뜨릴 위험성도 있다. 이와 같이 멀티미디어를 활용한 수업은 수많은 교육적 효과를 낼 수도 있고 자칫 잘못하면 막대한 자본과 시간을 낭비할 수도 있다. 이에 실제 교육 현장에서는 멀티미디어가 얼마나 사용되고 있으며, 교육의 당사자인 교사와 학생은 멀티미디어 활용에 대해 어떤 의견을 가지고 있는지 알아볼 필요가 있다. 본 연구는 수학 수업에서 멀티미디어 활용에 대한 인식수준과 활용 현황 및 문제점의 개선방안을 조사 분석하기 위하여 서울(강북지역)의 11개 초등학교에 재직 중인 담임교사 81명과 13개 중학교에 재직 중인 수학교사 48명, 20개 초등학교에 재학 중인 학생 153명과 20개 중학교에 재학 중인 학생 212명을 대상으로 설문조사 하였다. 설문지는 교사용과 학생용의 2종류로 작성하였으며, 초등교사와 중학교사, 초등학생과 중학생을 나누어 조사하였다. 조사 결과 교사와 학생 모두 멀티미디어에 대한 긍정적인 생각을 가지고 있었으며, 수학수업에서 멀티미디어를 활용하는 경우도 많았다. 그러나 활용 범위와 시간은 초등학교와 중학교에서 차이를 보였으며, 개발된 보조 자료가 특정 단원에 편중 되어 있어 사용하는데 어려움이 많다고 하였다. 수학 수업에서 멀티미디어를 활용하는데 나서는 문제점을 개선하기 위하여 교사들은 연수의 기회가 교사들의 필요 할 때 항시적으로 이루어져야 한다고 하였으며, 학생들이 수학 수업에서 멀티미디어를 활용할 때 교사의 일방적인 작동을 관찰하는 수동적인 자세를 갖기 쉬우므로 수학 수업에서도 학습자가 직접 프로그램을 실행해 보고 문제 상황을 해결해 볼 수 있는 실습교육이 필요하다고 하였다. 그러나 멀티미디어는 미래 사회의 중요한 도구라는 데에는 의견을 같이 했으며, 앞으로 멀티미디어 활용을 확대하겠다는 의견이 많았다. 교실에서 멀티미디어를 활용하기 위해서는 교사의 역할이 중요한데, 우선 교사가 멀티미디어에 대한 폭넓은 지식을 갖추고, 빠른 변화에 즉각적으로 반응하여 멀티미디어의 기능을 잘 숙달하여 교실 상황에 적절하게 활용할 수 있어야 한다. 또한, 개혁이나 변화에 대해 긍정적으로 수용하고, 자기개발에 대한 가치와 태도 변화를 스스로 모색해야 한다.
Present age are required lively study and practice for educational practical use of multimedia. Class that utilize multimedia is beaconed to cause learner s interest by use of element that is City Hall horn. Also, can provide suitable feedback which is correct in individual level of learner. Educati...
Present age are required lively study and practice for educational practical use of multimedia. Class that utilize multimedia is beaconed to cause learner s interest by use of element that is City Hall horn. Also, can provide suitable feedback which is correct in individual level of learner. Educational practical use of multimedia has such a lot of advantages. But, multimedia data for education is danger to drop learner s interest in order that do not follow the speed by difficulty of that get performance and good software that is correct in class purpose of multimedia that a day develops to differ. Thus, class that utilize multimedia may have great many educational effect, and waste huge capital and time if mistake at the slightest slip. Hereupon, need to search whether multimedia is used how, and teacher and a student, person concerned of education, have some estimation about multimedia practical use in practical instruction spot. This study diagnosed improvement plan of realization level and practical use present condition and problem about multimedia practical use in mathematics class. Did questionnaire to 212 talent and learning principal cause students in the 20 middle schools with 153 talent and learning principal cause students in the 81 teacher in charges and 48 mathematics teachers who is holding office in the 13 middle schools, 20 primary schools which is holding office in 11 primary schools of Seoul(areas north of the Han river) for this. 2 types of questions was prepared for teachers and students. Each member had the affirmative thought regarding the survey result. It had the affirmative thought regarding the investigation result teacher and a student all multimedia. Also also the case which applies a multimedia from mathematics study was many. But the application scope and hour were visible a difference from the elementary school and the junior high school. And the cadence data which is developed is preponderated in the specific grade unit and it said that the place is difficult is many. In order to improve the problem point which comes out the place where it applies a multimedia from mathematics study the teacher when the chance of annual income is necessary, said that always it does to become accomplished with the enemy. It is easy for students to have a manual attitude by only observations the one sided operation of the teacher and. Consequently it said that the actual training education where students involve to execute studying materials is necessary. Is like that in spite of the multimedia opinion to the place where it is a tool which the future society is important together. It will magnify the next multimedia application opinion it was many. To utilize multimedia in mathematics class, teacher's role comes importantly. First, teachers must be able to utilize properly in classroom circumstance because teacher possesses wide knowledge for multimedia, and reacts in fast to change and masters well function of multimedia. Also, teachers must accommodate positively for innovation or change, and grope value for own dog's paw and attitude change naturally.
Present age are required lively study and practice for educational practical use of multimedia. Class that utilize multimedia is beaconed to cause learner s interest by use of element that is City Hall horn. Also, can provide suitable feedback which is correct in individual level of learner. Educational practical use of multimedia has such a lot of advantages. But, multimedia data for education is danger to drop learner s interest in order that do not follow the speed by difficulty of that get performance and good software that is correct in class purpose of multimedia that a day develops to differ. Thus, class that utilize multimedia may have great many educational effect, and waste huge capital and time if mistake at the slightest slip. Hereupon, need to search whether multimedia is used how, and teacher and a student, person concerned of education, have some estimation about multimedia practical use in practical instruction spot. This study diagnosed improvement plan of realization level and practical use present condition and problem about multimedia practical use in mathematics class. Did questionnaire to 212 talent and learning principal cause students in the 20 middle schools with 153 talent and learning principal cause students in the 81 teacher in charges and 48 mathematics teachers who is holding office in the 13 middle schools, 20 primary schools which is holding office in 11 primary schools of Seoul(areas north of the Han river) for this. 2 types of questions was prepared for teachers and students. Each member had the affirmative thought regarding the survey result. It had the affirmative thought regarding the investigation result teacher and a student all multimedia. Also also the case which applies a multimedia from mathematics study was many. But the application scope and hour were visible a difference from the elementary school and the junior high school. And the cadence data which is developed is preponderated in the specific grade unit and it said that the place is difficult is many. In order to improve the problem point which comes out the place where it applies a multimedia from mathematics study the teacher when the chance of annual income is necessary, said that always it does to become accomplished with the enemy. It is easy for students to have a manual attitude by only observations the one sided operation of the teacher and. Consequently it said that the actual training education where students involve to execute studying materials is necessary. Is like that in spite of the multimedia opinion to the place where it is a tool which the future society is important together. It will magnify the next multimedia application opinion it was many. To utilize multimedia in mathematics class, teacher's role comes importantly. First, teachers must be able to utilize properly in classroom circumstance because teacher possesses wide knowledge for multimedia, and reacts in fast to change and masters well function of multimedia. Also, teachers must accommodate positively for innovation or change, and grope value for own dog's paw and attitude change naturally.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.