본 연구는 미래를 펼쳐갈 주역을 결정짓는 가장 중요한 시기가 유아기라 보기에 잠재되어있는 창의력을 무용 교육을 통하여 조기 발견을 하고 그쪽 방면으로의 능력과 태도를 개발시키기 위해 교육환경에 보탬이 되고자 한다. 또한 기본 바탕을 창의성 교육이 유아교육기관에 다양한 프로그램을 가지고 생겨나고 유아의 수가 증가함에 따라 사회적 · 지역적 · 문화적으로 균형 있게 교육 수준도 비례적으로 증가 및 성장해 나아감에 따라 유아교육현장에서 이루어지는 무용교육 또한 기본요소와 응용요소의 두 요소에 대한 교육이 한 방향으로 치우치지 않고 모두 고려되어 창의적 무용 활동이 이루어져야 한다고 생각을 하여 본 연구의 목적을 유아의 유창성, 융통성, 독창성, 상상력의 무용교육을 실시함으로 유아의 창의성에 얼마만큼의 영향을 미치느냐를 알아보기 위한데 두었다. 연구의 대상은 천안 시내에 거주하고 있는 6세 유아 50명으로 두 집단이 동질적인가를 알아보기 위하여 사전검사를 실시하였으며, 실험처치기간은 2004년 8월 9일부터 2004년 10월 8일까지 총 10주간 주 3회씩 총 10회를 실시하였다. 이 실험의 신뢰성을 높이고 좀 더 과학적인 창의성 검사를 위해 본 프로그램을 바탕으로 교육한 유아들의 창의성 검사를 '전경원(1999)의 유아 종합 창의성 검사(K-CCTYC)'를 이용하였다. 이를 통해 얻은 본 연구 결과를 논의해 보면 다음과 같다. 1) 무용교육의 실시 유 · 무에 따른 실험집단과 통제집단의 창의성 발달의 차이를 알아본 결과 ...
본 연구는 미래를 펼쳐갈 주역을 결정짓는 가장 중요한 시기가 유아기라 보기에 잠재되어있는 창의력을 무용 교육을 통하여 조기 발견을 하고 그쪽 방면으로의 능력과 태도를 개발시키기 위해 교육환경에 보탬이 되고자 한다. 또한 기본 바탕을 창의성 교육이 유아교육기관에 다양한 프로그램을 가지고 생겨나고 유아의 수가 증가함에 따라 사회적 · 지역적 · 문화적으로 균형 있게 교육 수준도 비례적으로 증가 및 성장해 나아감에 따라 유아교육현장에서 이루어지는 무용교육 또한 기본요소와 응용요소의 두 요소에 대한 교육이 한 방향으로 치우치지 않고 모두 고려되어 창의적 무용 활동이 이루어져야 한다고 생각을 하여 본 연구의 목적을 유아의 유창성, 융통성, 독창성, 상상력의 무용교육을 실시함으로 유아의 창의성에 얼마만큼의 영향을 미치느냐를 알아보기 위한데 두었다. 연구의 대상은 천안 시내에 거주하고 있는 6세 유아 50명으로 두 집단이 동질적인가를 알아보기 위하여 사전검사를 실시하였으며, 실험처치기간은 2004년 8월 9일부터 2004년 10월 8일까지 총 10주간 주 3회씩 총 10회를 실시하였다. 이 실험의 신뢰성을 높이고 좀 더 과학적인 창의성 검사를 위해 본 프로그램을 바탕으로 교육한 유아들의 창의성 검사를 '전경원(1999)의 유아 종합 창의성 검사(K-CCTYC)'를 이용하였다. 이를 통해 얻은 본 연구 결과를 논의해 보면 다음과 같다. 1) 무용교육의 실시 유 · 무에 따른 실험집단과 통제집단의 창의성 발달의 차이를 알아본 결과 유의수준 .05에서 통계적으로 두 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 무용교육이 유아의 창의성발달에 영향을 미친 다고 볼 수 있다. 2) 무용교육의 실시 유 · 무에 따른 실험집단과 통제집단의 창의성의 신체영역 발달의 차이를 알아본 결과 유의수준 .05에서 통계적으로 두 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 6세 유아를 대상으로 한 무용교육이 유아의 창의성 중 신체영역인 하위변인인 유창성, 융통성, 독창성의 상상력 향상에 효과가 있다 보다 발달에 영향을 미친 다고 볼 수 있다.
본 연구는 미래를 펼쳐갈 주역을 결정짓는 가장 중요한 시기가 유아기라 보기에 잠재되어있는 창의력을 무용 교육을 통하여 조기 발견을 하고 그쪽 방면으로의 능력과 태도를 개발시키기 위해 교육환경에 보탬이 되고자 한다. 또한 기본 바탕을 창의성 교육이 유아교육기관에 다양한 프로그램을 가지고 생겨나고 유아의 수가 증가함에 따라 사회적 · 지역적 · 문화적으로 균형 있게 교육 수준도 비례적으로 증가 및 성장해 나아감에 따라 유아교육현장에서 이루어지는 무용교육 또한 기본요소와 응용요소의 두 요소에 대한 교육이 한 방향으로 치우치지 않고 모두 고려되어 창의적 무용 활동이 이루어져야 한다고 생각을 하여 본 연구의 목적을 유아의 유창성, 융통성, 독창성, 상상력의 무용교육을 실시함으로 유아의 창의성에 얼마만큼의 영향을 미치느냐를 알아보기 위한데 두었다. 연구의 대상은 천안 시내에 거주하고 있는 6세 유아 50명으로 두 집단이 동질적인가를 알아보기 위하여 사전검사를 실시하였으며, 실험처치기간은 2004년 8월 9일부터 2004년 10월 8일까지 총 10주간 주 3회씩 총 10회를 실시하였다. 이 실험의 신뢰성을 높이고 좀 더 과학적인 창의성 검사를 위해 본 프로그램을 바탕으로 교육한 유아들의 창의성 검사를 '전경원(1999)의 유아 종합 창의성 검사(K-CCTYC)'를 이용하였다. 이를 통해 얻은 본 연구 결과를 논의해 보면 다음과 같다. 1) 무용교육의 실시 유 · 무에 따른 실험집단과 통제집단의 창의성 발달의 차이를 알아본 결과 유의수준 .05에서 통계적으로 두 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 무용교육이 유아의 창의성발달에 영향을 미친 다고 볼 수 있다. 2) 무용교육의 실시 유 · 무에 따른 실험집단과 통제집단의 창의성의 신체영역 발달의 차이를 알아본 결과 유의수준 .05에서 통계적으로 두 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 6세 유아를 대상으로 한 무용교육이 유아의 창의성 중 신체영역인 하위변인인 유창성, 융통성, 독창성의 상상력 향상에 효과가 있다 보다 발달에 영향을 미친 다고 볼 수 있다.
Considering babyhood as the important periods when the lead of the future would be determined, this research early discovers latent creativity through Dance Education and is helpful for the education environment to develope ability and aptitude for such aspects. Also, as creativity education results...
Considering babyhood as the important periods when the lead of the future would be determined, this research early discovers latent creativity through Dance Education and is helpful for the education environment to develope ability and aptitude for such aspects. Also, as creativity education results from various programs in children's academy institution and the number of them increases, the social, regional and cultural level of education are much higher and developed on a proportionate basis. I propose that Dance Education performed in young children's education places is not biased between basic and applied elements, but both of them have to be considered as leading to creative dance activities. The purpose of this study is to examine how performance of Dance Education with facility, adaptability, originality and imagination affects infant's creativity. Fifty six-year-old children were selected from located in the downtown of Cheonan. I performed a previous inspection in order to examine whether two groups are identical or not, throughout all 10 times of three times a week for ten weeks from August 9, 2004 to October 8, 2004. For improvement of reliability in this test and more scientific originality inspection, Korean Comprehensive Creativity Test for Young Children(K-CCTYC) created by Jeon Kyoung-Won was used as an inspectional method for children educated on the basis of this program. The main findings can be summarized as follows; 1) According to whether Dance Education is implemented or not, as a result to examine difference of creativity development between the treatment group and the control group, two groups shown statistically significant difference in significance level .05. It means that Dance Education affects creativity development of young children. 2) According to whether Dance Education is implemented or not, as a result to examine difference of creativity development in the physical area between the treatment group and the control group, two groups shown statistically significant difference in significance level .05. It means that Dance Education for 6 ages of children makes an effect to improve facility, adaptability, creativity and imagination, sub-variation of physical areas of children s originality, which can affects their development.
Considering babyhood as the important periods when the lead of the future would be determined, this research early discovers latent creativity through Dance Education and is helpful for the education environment to develope ability and aptitude for such aspects. Also, as creativity education results from various programs in children's academy institution and the number of them increases, the social, regional and cultural level of education are much higher and developed on a proportionate basis. I propose that Dance Education performed in young children's education places is not biased between basic and applied elements, but both of them have to be considered as leading to creative dance activities. The purpose of this study is to examine how performance of Dance Education with facility, adaptability, originality and imagination affects infant's creativity. Fifty six-year-old children were selected from located in the downtown of Cheonan. I performed a previous inspection in order to examine whether two groups are identical or not, throughout all 10 times of three times a week for ten weeks from August 9, 2004 to October 8, 2004. For improvement of reliability in this test and more scientific originality inspection, Korean Comprehensive Creativity Test for Young Children(K-CCTYC) created by Jeon Kyoung-Won was used as an inspectional method for children educated on the basis of this program. The main findings can be summarized as follows; 1) According to whether Dance Education is implemented or not, as a result to examine difference of creativity development between the treatment group and the control group, two groups shown statistically significant difference in significance level .05. It means that Dance Education affects creativity development of young children. 2) According to whether Dance Education is implemented or not, as a result to examine difference of creativity development in the physical area between the treatment group and the control group, two groups shown statistically significant difference in significance level .05. It means that Dance Education for 6 ages of children makes an effect to improve facility, adaptability, creativity and imagination, sub-variation of physical areas of children s originality, which can affects their development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.