2000년 1월 영재교육진흥법이 제정되고 2002년 4월 영재교육진흥법시행령이 공포·시행됨에 따라 법적 제도 장치를 마련하였다. 그리고 2004년 현재 영재교육을 받을 수 있는 곳은 교육청 산하의 영재교육원, 일반학교 내 영재 학급, 사설 영재교육원 등이 있다. 따라서 영재아들은 다양한 영재교육 프로그램을 통해 영재교육을 받을 수 있는 기회가 많아졌고, 또한 높은 지적 욕구와 흥미, 창의력을 충분히 채울 수 있게 되었다. 하지만 영재교육은 영재교육 프로그램의 질에 따라 영재교육의 성공과 실패 여부가 결정된다.
본 연구는 S 영재 교육원에서 실시 중인 중학교 2학년 수학 영재교육 프로그램과 영재교육 운영 프로그램, 영재교육 프로그램에 대한 만족도를 평가를 통해 프로그램의 개선과 질을 향상 시키고자 하였다. 이를 위해 중학교 2학년 수학 영재교육 프로그램에 대해 이화여자대학교 과학·수학교육학과와 연세대학교 수학과 교수진, 영재교육 전문가의 협력 체제(이하 영재교육 전문가 집단이라 함)를 통해 개발·검증 된 평가 틀(...
2000년 1월 영재교육진흥법이 제정되고 2002년 4월 영재교육진흥법시행령이 공포·시행됨에 따라 법적 제도 장치를 마련하였다. 그리고 2004년 현재 영재교육을 받을 수 있는 곳은 교육청 산하의 영재교육원, 일반학교 내 영재 학급, 사설 영재교육원 등이 있다. 따라서 영재아들은 다양한 영재교육 프로그램을 통해 영재교육을 받을 수 있는 기회가 많아졌고, 또한 높은 지적 욕구와 흥미, 창의력을 충분히 채울 수 있게 되었다. 하지만 영재교육은 영재교육 프로그램의 질에 따라 영재교육의 성공과 실패 여부가 결정된다.
본 연구는 S 영재 교육원에서 실시 중인 중학교 2학년 수학 영재교육 프로그램과 영재교육 운영 프로그램, 영재교육 프로그램에 대한 만족도를 평가를 통해 프로그램의 개선과 질을 향상 시키고자 하였다. 이를 위해 중학교 2학년 수학 영재교육 프로그램에 대해 이화여자대학교 과학·수학교육학과와 연세대학교 수학과 교수진, 영재교육 전문가의 협력 체제(이하 영재교육 전문가 집단이라 함)를 통해 개발·검증 된 평가 틀(모듈)과 평가 기준을 가지고 프로그램 자체를 평가하였다. 그리고 영재교육 운영 프로그램이 효율적으로 운영되고 있는지 평가하기 위해 운영 프로그램을 평가할 수 있는 평가 틀(모듈)과 평가 기준을 개발하여 평가하였다. 또 수학 영재교육 프로그램은 수업의 주체자인 교사와 학습자 사이의 상호작용으로 이루어지기 때문에 설문조사를 통해 영재교육 프로그램 만족도를 알아보았다.
따라서 본 논문은 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, S 영재 교육원에서 실시 중인 중학교 2학년 수학 영재교육 프로그램은 체계적으로 구성되어 있는가?
둘째, S 영재 교육원의 영재교육 프로그램은 효율적으로 운영되고 있는가?
셋째, S 영재 교육원 영재들이 실제 교수·학습 과정에서 느끼는 수학 영재교육 프로그램에 대한 만족도는 어느 정도인가?
이러한 연구 문제를 바탕으로 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, S 영재 교육원은 영재교육 프로그램의 목표, 내용, 교수·학습 방법, 평가에 대해 체계적인 구성을 가지고 가르치고 있었다. 영재교육 프로그램은 목표가 제시되지 않은 장이 많았지만, 인지적, 정의적, 탐구과정의 목표가 포함되었는지에 대한 여부는 프로그램을 보고 평가하였다. 따라서 목표는 명확하게 드러난 것으로 평가되었다. 프로그램의 내용에 대한 결과로 속진과 심화, 소재의 참신성은 충분히 이루어지고 있었으며, 과제의 집착성을 유발하고 있었다. 그 외 나머지 항목인 수준별/개별화, 독창성, 융통성, 정교성의 독창성 부분, 통합적(간학문적, 간주제적 내용), 참고서적/자료 제시의 적절성은 보통으로 평가되었다. 교수·학습 방법에서 수업은 영재교육 프로그램의 성격에 맞게 교사들이 적절하게 가르치며, 학습자들도 자기 주도적으로 학습했다. 또한 학습 목표와 평가 문항도 일치하고, 사고력 향상도 적절하였으며, 프로그램 평가도 적절했다.
둘째, S 영재 교육원의 운영 프로그램은 영재 교사의 자격, 자질, 전문성, 교육원의 전반적인 운영에 대해 만족하고 있었고, 교수·학습에 있어서 다양한 교육 자료를 활용하고 있었고 영재교육 특성을 고려한 영재교육 환경을 제공하고 있었다.
전문가 및 지역 사회의 협조 및 학부모에게 영재교육 자료와 정보 제공, 지역사회의 영재교육 지원과 참여는 미흡했고 유·초·중·고 학교 간 연계성을 갖지 못하고 있었다. 그러나 선정추천심사위원회의 운영은 효율적으로 이루어지고 있었다. 또 교육과정은 효율적으로 운영되고 있었다.
셋째, 영재교육 과정에서 느끼는 프로그램의 만족도에 대해서는 전체적으로 만족하고 있는 것으로 평가되었다. 영재들은 수업과 교재의 내용이 자신들에게 적절하다고 느끼고 있었으며, 영재교사들도 영재의 수준에 맞춰 가르치고, 수업에 대한 열의도 가지고 있었다. 그러나 영재교사의 교수방법은 미흡했고, 영재교육 프로그램에서 실험, 견학 등 활동 수업을 원하고 있었다. 실제 교수·학습과정에서 영재들은 프로그램을 만족하고 있는 것으로 평가되었다.
2000년 1월 영재교육진흥법이 제정되고 2002년 4월 영재교육진흥법시행령이 공포·시행됨에 따라 법적 제도 장치를 마련하였다. 그리고 2004년 현재 영재교육을 받을 수 있는 곳은 교육청 산하의 영재교육원, 일반학교 내 영재 학급, 사설 영재교육원 등이 있다. 따라서 영재아들은 다양한 영재교육 프로그램을 통해 영재교육을 받을 수 있는 기회가 많아졌고, 또한 높은 지적 욕구와 흥미, 창의력을 충분히 채울 수 있게 되었다. 하지만 영재교육은 영재교육 프로그램의 질에 따라 영재교육의 성공과 실패 여부가 결정된다.
본 연구는 S 영재 교육원에서 실시 중인 중학교 2학년 수학 영재교육 프로그램과 영재교육 운영 프로그램, 영재교육 프로그램에 대한 만족도를 평가를 통해 프로그램의 개선과 질을 향상 시키고자 하였다. 이를 위해 중학교 2학년 수학 영재교육 프로그램에 대해 이화여자대학교 과학·수학교육학과와 연세대학교 수학과 교수진, 영재교육 전문가의 협력 체제(이하 영재교육 전문가 집단이라 함)를 통해 개발·검증 된 평가 틀(모듈)과 평가 기준을 가지고 프로그램 자체를 평가하였다. 그리고 영재교육 운영 프로그램이 효율적으로 운영되고 있는지 평가하기 위해 운영 프로그램을 평가할 수 있는 평가 틀(모듈)과 평가 기준을 개발하여 평가하였다. 또 수학 영재교육 프로그램은 수업의 주체자인 교사와 학습자 사이의 상호작용으로 이루어지기 때문에 설문조사를 통해 영재교육 프로그램 만족도를 알아보았다.
따라서 본 논문은 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, S 영재 교육원에서 실시 중인 중학교 2학년 수학 영재교육 프로그램은 체계적으로 구성되어 있는가?
둘째, S 영재 교육원의 영재교육 프로그램은 효율적으로 운영되고 있는가?
셋째, S 영재 교육원 영재들이 실제 교수·학습 과정에서 느끼는 수학 영재교육 프로그램에 대한 만족도는 어느 정도인가?
이러한 연구 문제를 바탕으로 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, S 영재 교육원은 영재교육 프로그램의 목표, 내용, 교수·학습 방법, 평가에 대해 체계적인 구성을 가지고 가르치고 있었다. 영재교육 프로그램은 목표가 제시되지 않은 장이 많았지만, 인지적, 정의적, 탐구과정의 목표가 포함되었는지에 대한 여부는 프로그램을 보고 평가하였다. 따라서 목표는 명확하게 드러난 것으로 평가되었다. 프로그램의 내용에 대한 결과로 속진과 심화, 소재의 참신성은 충분히 이루어지고 있었으며, 과제의 집착성을 유발하고 있었다. 그 외 나머지 항목인 수준별/개별화, 독창성, 융통성, 정교성의 독창성 부분, 통합적(간학문적, 간주제적 내용), 참고서적/자료 제시의 적절성은 보통으로 평가되었다. 교수·학습 방법에서 수업은 영재교육 프로그램의 성격에 맞게 교사들이 적절하게 가르치며, 학습자들도 자기 주도적으로 학습했다. 또한 학습 목표와 평가 문항도 일치하고, 사고력 향상도 적절하였으며, 프로그램 평가도 적절했다.
둘째, S 영재 교육원의 운영 프로그램은 영재 교사의 자격, 자질, 전문성, 교육원의 전반적인 운영에 대해 만족하고 있었고, 교수·학습에 있어서 다양한 교육 자료를 활용하고 있었고 영재교육 특성을 고려한 영재교육 환경을 제공하고 있었다.
전문가 및 지역 사회의 협조 및 학부모에게 영재교육 자료와 정보 제공, 지역사회의 영재교육 지원과 참여는 미흡했고 유·초·중·고 학교 간 연계성을 갖지 못하고 있었다. 그러나 선정추천심사위원회의 운영은 효율적으로 이루어지고 있었다. 또 교육과정은 효율적으로 운영되고 있었다.
셋째, 영재교육 과정에서 느끼는 프로그램의 만족도에 대해서는 전체적으로 만족하고 있는 것으로 평가되었다. 영재들은 수업과 교재의 내용이 자신들에게 적절하다고 느끼고 있었으며, 영재교사들도 영재의 수준에 맞춰 가르치고, 수업에 대한 열의도 가지고 있었다. 그러나 영재교사의 교수방법은 미흡했고, 영재교육 프로그램에서 실험, 견학 등 활동 수업을 원하고 있었다. 실제 교수·학습과정에서 영재들은 프로그램을 만족하고 있는 것으로 평가되었다.
As the gifted and talented education promotion law was established in 2000 January and the gifted and talented education promotion law Enforcement Ordinance was promulgated and was in force in 2002 April, it prepared a legal system device.
And in 2004 current, we can have the gifted and talented edu...
As the gifted and talented education promotion law was established in 2000 January and the gifted and talented education promotion law Enforcement Ordinance was promulgated and was in force in 2002 April, it prepared a legal system device.
And in 2004 current, we can have the gifted and talented education in the gifted and talented education institute under the educational institution, gifted class in general school, the private gifted and talented education institute and so on. Consequently the gifted and talented students have many opportunities for the gifted and talented education through the various gifted and talented education program and also they could be filled with high intelligent needs, interests, creation.
But the success or failure of the gifted and talented education depends on the quality of the gifted and talented education program. So, by evaluating mathematics gifted program, gifted education operating program, satisfaction of gifted education program of middle school 2 grade, this research would lead to improvement of the program and increasing of quality.
This research by cooperative system of mathematics education in Ewha Woman's University, mathematics teaching staff in Yonsei University and Gifted Education Specialist(below called Gifted Education Specialist Group) evaluated the program itself with the evaluation frame(modul) and the evaluation standard which was developed and verified. And we developed and evaluated the evaluation frame(modul) and the evaluation standard that can evaluate the operating program in order to evaluating efficient operation of the gifted education program. Also, we inquired the satisfaction of gifted education program with questionnaires because mathematics gifted program effected the interaction between teacher and learner.
The following includes the condensation about the content of studying in this article.
First, is it systematically make up the mathematics gifted program for middle school 2 grade on operating in S institute for gifted education?
Second, is the gifted program of S institute for gifted education operated efficiently?
Third, how much satisfaction do gifted children in S institute for gifted education feel from the teaching and learning process?
We can get the following results that is based on this study content.
First, S institute for gifted education is teaching gifted children with systematic structure about program goal, content, teaching-learning method, evaluation of gifted education program. As a result of gifted education program, there are not presented the goal in many chapters of gifted education program. Though gifted education goal is stated clearly, the matter that cognitive, affective, inquiry course goals were involved was evaluated seeing the program. Consequently, it was evaluated that the goal is stated clearly. As a result of the content of program, it involved enough acceleration, enrichment, novelty of material, and it was aroused task commitment, too. Generally they were content with such many other things as leveling/individualizing, originality, flexibility, originality part inside elaborateness, integration(interstudy, intersubject content), appropriateness of a bibliography/data presentation. In teaching-learning method teachers are relevantly teaching according to the character of gifted education program and learners are studying self-initiatively. Also goal and test item were corresponded and improvement of thinking and program evaluation was evaluated relevantly.
Second, they are satisfied with qualification, trait, specialty of teachers in operating the program of S institute for gifted education. And in teaching-learning, teachers are applying various education materials and are providing the environment for gifted education regard for trait of gifted students.
It is insufficient to give the information about gifted education to experts, communities, parents of students and is not enough to support and participate in gifted education of community. Also it is not closely connected among preschool, elementary school. middle school and high school. But Selection Recommendation Judging Committee and curriculum are efficiently operating.
Third, they are satisfied with program generally in program satisfaction that they feel instruction process. The gifted students feel fitting the content of teaching and textbook, and teachers ardently teach gifted students corresponding to their level.
But teacher's instruction method is insufficient, they want such active learning as experimentation, inspection in gifted education program. It was evaluated that the gifted students are satisfied with teaching-learning process.
As the gifted and talented education promotion law was established in 2000 January and the gifted and talented education promotion law Enforcement Ordinance was promulgated and was in force in 2002 April, it prepared a legal system device.
And in 2004 current, we can have the gifted and talented education in the gifted and talented education institute under the educational institution, gifted class in general school, the private gifted and talented education institute and so on. Consequently the gifted and talented students have many opportunities for the gifted and talented education through the various gifted and talented education program and also they could be filled with high intelligent needs, interests, creation.
But the success or failure of the gifted and talented education depends on the quality of the gifted and talented education program. So, by evaluating mathematics gifted program, gifted education operating program, satisfaction of gifted education program of middle school 2 grade, this research would lead to improvement of the program and increasing of quality.
This research by cooperative system of mathematics education in Ewha Woman's University, mathematics teaching staff in Yonsei University and Gifted Education Specialist(below called Gifted Education Specialist Group) evaluated the program itself with the evaluation frame(modul) and the evaluation standard which was developed and verified. And we developed and evaluated the evaluation frame(modul) and the evaluation standard that can evaluate the operating program in order to evaluating efficient operation of the gifted education program. Also, we inquired the satisfaction of gifted education program with questionnaires because mathematics gifted program effected the interaction between teacher and learner.
The following includes the condensation about the content of studying in this article.
First, is it systematically make up the mathematics gifted program for middle school 2 grade on operating in S institute for gifted education?
Second, is the gifted program of S institute for gifted education operated efficiently?
Third, how much satisfaction do gifted children in S institute for gifted education feel from the teaching and learning process?
We can get the following results that is based on this study content.
First, S institute for gifted education is teaching gifted children with systematic structure about program goal, content, teaching-learning method, evaluation of gifted education program. As a result of gifted education program, there are not presented the goal in many chapters of gifted education program. Though gifted education goal is stated clearly, the matter that cognitive, affective, inquiry course goals were involved was evaluated seeing the program. Consequently, it was evaluated that the goal is stated clearly. As a result of the content of program, it involved enough acceleration, enrichment, novelty of material, and it was aroused task commitment, too. Generally they were content with such many other things as leveling/individualizing, originality, flexibility, originality part inside elaborateness, integration(interstudy, intersubject content), appropriateness of a bibliography/data presentation. In teaching-learning method teachers are relevantly teaching according to the character of gifted education program and learners are studying self-initiatively. Also goal and test item were corresponded and improvement of thinking and program evaluation was evaluated relevantly.
Second, they are satisfied with qualification, trait, specialty of teachers in operating the program of S institute for gifted education. And in teaching-learning, teachers are applying various education materials and are providing the environment for gifted education regard for trait of gifted students.
It is insufficient to give the information about gifted education to experts, communities, parents of students and is not enough to support and participate in gifted education of community. Also it is not closely connected among preschool, elementary school. middle school and high school. But Selection Recommendation Judging Committee and curriculum are efficiently operating.
Third, they are satisfied with program generally in program satisfaction that they feel instruction process. The gifted students feel fitting the content of teaching and textbook, and teachers ardently teach gifted students corresponding to their level.
But teacher's instruction method is insufficient, they want such active learning as experimentation, inspection in gifted education program. It was evaluated that the gifted students are satisfied with teaching-learning process.
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