초등학교 ICT 활용능력 향상을 위한 컴퓨터교육의 개선방안 연구 Study of method about ativating computer education for elementary school students' ICT application ability development원문보기
정보통신기술의 급격한 발달로 우리는 정보화 시대를 맞고 있다. 이러한 지식 정보화 사회에 대응하는 교육을 위해서 제7차 교육과정에서는 국민공통교과 수업에서 정보통신기술을 10% 이상 활용하도록 하고 있으나 교육정책과 현장과의 견해차이로 인하여 정책이 교육현장에서 제대로 뿌리내리지 못하는 것이 현실이다. ICT를 수업에 활용하기 위해서 전제되어야 할 조건중의 하나가 교사와 학생 모두의 ICT 활용능력이다. 특히 학습의 주체가 되는 학습자의 ICT...
정보통신기술의 급격한 발달로 우리는 정보화 시대를 맞고 있다. 이러한 지식 정보화 사회에 대응하는 교육을 위해서 제7차 교육과정에서는 국민공통교과 수업에서 정보통신기술을 10% 이상 활용하도록 하고 있으나 교육정책과 현장과의 견해차이로 인하여 정책이 교육현장에서 제대로 뿌리내리지 못하는 것이 현실이다. ICT를 수업에 활용하기 위해서 전제되어야 할 조건중의 하나가 교사와 학생 모두의 ICT 활용능력이다. 특히 학습의 주체가 되는 학습자의 ICT 활용 능력은 수업의 시간과 학습의 깊이를 결정지을 수 있는 중요한 요소이다. 본 연구는 전주시 J초등학교의 ICT 활용교육의 실태를 분석함으로써 학생들의 ICT 활용능력 향상을 위한 컴퓨터 교육의 활성화 방안을 모색하는데 목적이 있다. 전주시 J초등학교 학생 4,5,6학년을 대상으로 설문조사를 실시하여 분석한 결과 ICT를 교육에 효과적으로 활용하기 위해서는 첫째, 학교 컴퓨터 시설의 보완 및 확충이 필요하며 둘째, 교육과정이 정보기술을 기반으로 교육의 내용과 방법, 교육의 형태를 다양하게 편성되도록 하여야 하며 셋째, 학생의 ICT 활용에 대한 충분한 소양을 갖출 수 있도록 전문적으로 컴퓨터를 지도할 수 있는 전담교사의 확보가 필요한 것으로 나타났다. 이를 위해서 정부의 끊임없는 노력과 과감한 투자로 교육의 질을 높이고 가르치는 선생님, 배우는 학생 그리고 학부모 모두 만족할 수 있는 공교육이 되어야 할 것이다.
정보통신기술의 급격한 발달로 우리는 정보화 시대를 맞고 있다. 이러한 지식 정보화 사회에 대응하는 교육을 위해서 제7차 교육과정에서는 국민공통교과 수업에서 정보통신기술을 10% 이상 활용하도록 하고 있으나 교육정책과 현장과의 견해차이로 인하여 정책이 교육현장에서 제대로 뿌리내리지 못하는 것이 현실이다. ICT를 수업에 활용하기 위해서 전제되어야 할 조건중의 하나가 교사와 학생 모두의 ICT 활용능력이다. 특히 학습의 주체가 되는 학습자의 ICT 활용 능력은 수업의 시간과 학습의 깊이를 결정지을 수 있는 중요한 요소이다. 본 연구는 전주시 J초등학교의 ICT 활용교육의 실태를 분석함으로써 학생들의 ICT 활용능력 향상을 위한 컴퓨터 교육의 활성화 방안을 모색하는데 목적이 있다. 전주시 J초등학교 학생 4,5,6학년을 대상으로 설문조사를 실시하여 분석한 결과 ICT를 교육에 효과적으로 활용하기 위해서는 첫째, 학교 컴퓨터 시설의 보완 및 확충이 필요하며 둘째, 교육과정이 정보기술을 기반으로 교육의 내용과 방법, 교육의 형태를 다양하게 편성되도록 하여야 하며 셋째, 학생의 ICT 활용에 대한 충분한 소양을 갖출 수 있도록 전문적으로 컴퓨터를 지도할 수 있는 전담교사의 확보가 필요한 것으로 나타났다. 이를 위해서 정부의 끊임없는 노력과 과감한 투자로 교육의 질을 높이고 가르치는 선생님, 배우는 학생 그리고 학부모 모두 만족할 수 있는 공교육이 되어야 할 것이다.
We are approaching to the information age with the sudden development of information and technology. For the education confronting this knowledge information age, the 7th curriculum is made to make the most the information and communication technology more than 10% common curriculum. But due to the ...
We are approaching to the information age with the sudden development of information and technology. For the education confronting this knowledge information age, the 7th curriculum is made to make the most the information and communication technology more than 10% common curriculum. But due to the different views between education policy and the actual field, the policy cannot root. One of the conditions to apply ICT in classes is the application ability of both the teachers and students. Especially students' ability which is the subject of studying is important element that could decide hours and depth of the lesson. The purpose of this research is to find the activation plan of the Computer education for the students' ICT application ability. It was done through analyzing the actual condition of ICT application education in J elementary school. I researched 4,5,6th graders of J elementary school and followings are the results. To apply ICT effectively in education First, the expansion of school Computer facility is necessary. Second, the curriculum must be organized with various contents and methods through information technology. Third, qualified professional teachers are necessary to equip students with sufficient knowledge about ICT application. To enable these, the education needs to be renovated with spontaneous effort and sufficient investment.
We are approaching to the information age with the sudden development of information and technology. For the education confronting this knowledge information age, the 7th curriculum is made to make the most the information and communication technology more than 10% common curriculum. But due to the different views between education policy and the actual field, the policy cannot root. One of the conditions to apply ICT in classes is the application ability of both the teachers and students. Especially students' ability which is the subject of studying is important element that could decide hours and depth of the lesson. The purpose of this research is to find the activation plan of the Computer education for the students' ICT application ability. It was done through analyzing the actual condition of ICT application education in J elementary school. I researched 4,5,6th graders of J elementary school and followings are the results. To apply ICT effectively in education First, the expansion of school Computer facility is necessary. Second, the curriculum must be organized with various contents and methods through information technology. Third, qualified professional teachers are necessary to equip students with sufficient knowledge about ICT application. To enable these, the education needs to be renovated with spontaneous effort and sufficient investment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.