21세기는 ‘문화의 세기’이다. 세계적으로 20세기 말부터 문화산업에 대한 관심이 고조되면서, 현대의 화두는 ‘문화컨텐츠산업’이 되었다. 이에 따라 우리나라에서도 지역분권시대를 맞이한 지역의 자치정부는 지역경쟁력을 강화하고 지역경제를 활성화시키기 위해, 지역의 특수한 지역정체성과 고유한 역사성을 반영하면서 지역문화자원을 이용하는 효과적인 지역발전 전략을 모색하고 있다.
지역자치단체들의 지역문화자원을 활용한 지역문화 육성사업으로는, 문화시설 설치 및 운영, 문화유산의 보존 및 전승과 창조, 문화행사 및 지역축제 개최, 문화콘텐츠산업 육성, 문화공간조성사업 등이 있다. 이러한 사업들 중에서 특히 ‘지역축제’는 지역문화를 육성시킴은 물론, 소규모 자본으로도 축제유치가 가능하다. 그리고 직·간접적으로 지역민의 소득을 증대시켜 지역경제 활성화에 기여할 뿐만 아니라, 지역개발 잠재력을 제고시키는 동시에, 현대적 체험관광 수요에 적합하다는 장점 때문에 최근 가장 많이 활용되고 있는 지역 활성화전략의 하나이다.
지역축제는 지역민의 생활과 문화를, 축제로 하여금 집약적이고 함축적으로 표출해내는 지역문화의 총체라고 할 수 있다. 아울러 지역축제는 지역개발의 방향설정은 물론, 선도하고 유도하는 계기가 되며, 짧은 시간 내에 지역의 이미지와 실태를 표현하는 무대이기도 하다. 이러한 지역축제는 특화되고 차별화된 테마(주제)설정, 지역민의 자발적 참여유도, 지역정체성 창출이라는 세 가지의 기본요건을 충족시켜야 한다. 또한 지역축제는 지역경제를 활성화하고, 지역이미지를 향상시키며, 지역민의 화합도모를 꾀하는 한편, 문화마인드 형성에 좋은 교육적 효과가 있다. 나아가 지역문화를 더욱 육성시키고, 지역의 장애요인을 극복하는데 적절한 수단으로 이용될 수 있으며, 지역의 ...
21세기는 ‘문화의 세기’이다. 세계적으로 20세기 말부터 문화산업에 대한 관심이 고조되면서, 현대의 화두는 ‘문화컨텐츠산업’이 되었다. 이에 따라 우리나라에서도 지역분권시대를 맞이한 지역의 자치정부는 지역경쟁력을 강화하고 지역경제를 활성화시키기 위해, 지역의 특수한 지역정체성과 고유한 역사성을 반영하면서 지역문화자원을 이용하는 효과적인 지역발전 전략을 모색하고 있다.
지역자치단체들의 지역문화자원을 활용한 지역문화 육성사업으로는, 문화시설 설치 및 운영, 문화유산의 보존 및 전승과 창조, 문화행사 및 지역축제 개최, 문화콘텐츠산업 육성, 문화공간조성사업 등이 있다. 이러한 사업들 중에서 특히 ‘지역축제’는 지역문화를 육성시킴은 물론, 소규모 자본으로도 축제유치가 가능하다. 그리고 직·간접적으로 지역민의 소득을 증대시켜 지역경제 활성화에 기여할 뿐만 아니라, 지역개발 잠재력을 제고시키는 동시에, 현대적 체험관광 수요에 적합하다는 장점 때문에 최근 가장 많이 활용되고 있는 지역 활성화전략의 하나이다.
지역축제는 지역민의 생활과 문화를, 축제로 하여금 집약적이고 함축적으로 표출해내는 지역문화의 총체라고 할 수 있다. 아울러 지역축제는 지역개발의 방향설정은 물론, 선도하고 유도하는 계기가 되며, 짧은 시간 내에 지역의 이미지와 실태를 표현하는 무대이기도 하다. 이러한 지역축제는 특화되고 차별화된 테마(주제)설정, 지역민의 자발적 참여유도, 지역정체성 창출이라는 세 가지의 기본요건을 충족시켜야 한다. 또한 지역축제는 지역경제를 활성화하고, 지역이미지를 향상시키며, 지역민의 화합도모를 꾀하는 한편, 문화마인드 형성에 좋은 교육적 효과가 있다. 나아가 지역문화를 더욱 육성시키고, 지역의 장애요인을 극복하는데 적절한 수단으로 이용될 수 있으며, 지역의 사회간접자본을 포함한 지역사회 환경을 개선시킬 수 있다. 이러한 지역축제의 개념 및 기본요건, 그리고 장점과 효과들 때문에 자치제도 실시 이후 자치단체마다 지역축제의 개최가 급격히 늘어나고 있는데, 축제의 성공적 결과를 도출해내기 위해서는 경영마인드를 토대로 한 마케팅 전략수립이 시급하다.
본 연구에서는 지역축제의 여러 현황을 자치단체별, 월별, 주제별로 살펴보면서 자치제 실시 이후 지역문화정책의 변화와 지역축제에 대하여 논의하고, 광역 및 기초자치단체가 주최하고 있는 지역축제의 현황과 문제점을 검토하였다. 그러한 문제점을 근거로 지역경제를 활성화시키고, 지역화합을 도모하기 위한 지역축제의 활성화 방안에 관하여 제시하고자 하였다.
지역축제에 대한 문제점을 열거해 보면 첫째, 지역축제의 물적, 인적, 제도적 인프라가 충분하게 확보되지 못한 상황인데다, 특히 축제를 이끌어 갈 전문인력이 부족하다는 점이다.
둘째, 지역축제의 현실이 시간적, 공간적 변화에 따른 대응력의 부족으로 특화된 차별성을 부각시키지 못하거나, 지역의 정체성 창출에 미흡하다는 점이다.
셋째, 오랫동안 관(官)주도로 인해 지역축제가 형식화됨으로써, 단순하고 대동소이한 프로그램으로 지역민의 자발적인 참여를 이끌어내지 못하고, 지역축제의 자생력과 경쟁력을 살려내지 못하고 있다는 점이다.
넷째, 축제에 관여하고 있는 주최 측이나 참여자 할 것 없이 대부분의 사람들이 실제로는 축제가 무엇인지에 대한 절실한 인식과 문화적 마인드 및 경영마인드가 없다는 점 등이 큰 문제점으로 지적되고 있다.
결론적으로 지역축제의 활성화 방안을 제시하면 첫째, 유형에 상관없이 모든 지역축제 전반에 걸쳐 고려될 수 있는, 지역축제 개최로 인해 파급되는 부정적 영향을 방지하기 위한 보다 실질적인 조치로 축제관련 법적대응이나 제도정비, 그리고 예산확보 및 축제전반에 불가결한 축제인프라를 확충하는 것이 무엇보다도 시급하다.
둘째, 홍보마케팅 전략의 중요성을 인식하고, 지역축제를 특화시켜 참여자의 감동은 물론, 방문객을 유인할 수 있는 축제가 됨으로써 외국관광객을 적극 유치하여야 한다.
셋째, 지역의 정체성을 창출하여 지역민의 자긍심을 고취시키고, 타 지역과의 차별성 있는 축제를 개발하여 경쟁력과 흡입력을 갖추어야 한다.
넷째, 지나가는 관광이 아니라 머무는 관광이 될 수 있도록 유도하여야 하며, 이를 위해 다양한 프로그램 개발과 테마 및 소재를 발굴하여야 한다.
다섯째, 지역경제의 활성화를 비롯하여, 모든 이해관계자의 이익을 창출할 수 있는 축제구성이어야 하고, 이를 위해 경영마인드를 기반으로 한 마케팅전략 수립 및 운용이 절실하게 요구된다.
여섯째, 지역축제의 전문인력 양성과 활용이 절실히 필요하며, 지역전반에 걸쳐 문화산업에 대한 마인드 형성이 시급하다.
본 연구의 한계는 지역축제의 현황과 문제점 및 활성화 방안을 살펴보았음에도 불구하고, 지역축제에 대하여 일반적 견해를 제시하는데 그치고 있다는 점이다. 즉 실증적 연구를 통한 특정 지역축제의 문제점과 발전방안에 대하여 살펴보고 있지는 않으나, 지역축제에 대한 일반론적 시각으로 활성화 방안을 제시하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 향후 연구에서는 지역문화축제에 대한 다양한 프로그램 개발과 활성화 방안에 관한 구체적이고 실증적인 논의가 절실하게 요구된다.
21세기는 ‘문화의 세기’이다. 세계적으로 20세기 말부터 문화산업에 대한 관심이 고조되면서, 현대의 화두는 ‘문화컨텐츠산업’이 되었다. 이에 따라 우리나라에서도 지역분권시대를 맞이한 지역의 자치정부는 지역경쟁력을 강화하고 지역경제를 활성화시키기 위해, 지역의 특수한 지역정체성과 고유한 역사성을 반영하면서 지역문화자원을 이용하는 효과적인 지역발전 전략을 모색하고 있다.
지역자치단체들의 지역문화자원을 활용한 지역문화 육성사업으로는, 문화시설 설치 및 운영, 문화유산의 보존 및 전승과 창조, 문화행사 및 지역축제 개최, 문화콘텐츠산업 육성, 문화공간조성사업 등이 있다. 이러한 사업들 중에서 특히 ‘지역축제’는 지역문화를 육성시킴은 물론, 소규모 자본으로도 축제유치가 가능하다. 그리고 직·간접적으로 지역민의 소득을 증대시켜 지역경제 활성화에 기여할 뿐만 아니라, 지역개발 잠재력을 제고시키는 동시에, 현대적 체험관광 수요에 적합하다는 장점 때문에 최근 가장 많이 활용되고 있는 지역 활성화전략의 하나이다.
지역축제는 지역민의 생활과 문화를, 축제로 하여금 집약적이고 함축적으로 표출해내는 지역문화의 총체라고 할 수 있다. 아울러 지역축제는 지역개발의 방향설정은 물론, 선도하고 유도하는 계기가 되며, 짧은 시간 내에 지역의 이미지와 실태를 표현하는 무대이기도 하다. 이러한 지역축제는 특화되고 차별화된 테마(주제)설정, 지역민의 자발적 참여유도, 지역정체성 창출이라는 세 가지의 기본요건을 충족시켜야 한다. 또한 지역축제는 지역경제를 활성화하고, 지역이미지를 향상시키며, 지역민의 화합도모를 꾀하는 한편, 문화마인드 형성에 좋은 교육적 효과가 있다. 나아가 지역문화를 더욱 육성시키고, 지역의 장애요인을 극복하는데 적절한 수단으로 이용될 수 있으며, 지역의 사회간접자본을 포함한 지역사회 환경을 개선시킬 수 있다. 이러한 지역축제의 개념 및 기본요건, 그리고 장점과 효과들 때문에 자치제도 실시 이후 자치단체마다 지역축제의 개최가 급격히 늘어나고 있는데, 축제의 성공적 결과를 도출해내기 위해서는 경영마인드를 토대로 한 마케팅 전략수립이 시급하다.
본 연구에서는 지역축제의 여러 현황을 자치단체별, 월별, 주제별로 살펴보면서 자치제 실시 이후 지역문화정책의 변화와 지역축제에 대하여 논의하고, 광역 및 기초자치단체가 주최하고 있는 지역축제의 현황과 문제점을 검토하였다. 그러한 문제점을 근거로 지역경제를 활성화시키고, 지역화합을 도모하기 위한 지역축제의 활성화 방안에 관하여 제시하고자 하였다.
지역축제에 대한 문제점을 열거해 보면 첫째, 지역축제의 물적, 인적, 제도적 인프라가 충분하게 확보되지 못한 상황인데다, 특히 축제를 이끌어 갈 전문인력이 부족하다는 점이다.
둘째, 지역축제의 현실이 시간적, 공간적 변화에 따른 대응력의 부족으로 특화된 차별성을 부각시키지 못하거나, 지역의 정체성 창출에 미흡하다는 점이다.
셋째, 오랫동안 관(官)주도로 인해 지역축제가 형식화됨으로써, 단순하고 대동소이한 프로그램으로 지역민의 자발적인 참여를 이끌어내지 못하고, 지역축제의 자생력과 경쟁력을 살려내지 못하고 있다는 점이다.
넷째, 축제에 관여하고 있는 주최 측이나 참여자 할 것 없이 대부분의 사람들이 실제로는 축제가 무엇인지에 대한 절실한 인식과 문화적 마인드 및 경영마인드가 없다는 점 등이 큰 문제점으로 지적되고 있다.
결론적으로 지역축제의 활성화 방안을 제시하면 첫째, 유형에 상관없이 모든 지역축제 전반에 걸쳐 고려될 수 있는, 지역축제 개최로 인해 파급되는 부정적 영향을 방지하기 위한 보다 실질적인 조치로 축제관련 법적대응이나 제도정비, 그리고 예산확보 및 축제전반에 불가결한 축제인프라를 확충하는 것이 무엇보다도 시급하다.
둘째, 홍보마케팅 전략의 중요성을 인식하고, 지역축제를 특화시켜 참여자의 감동은 물론, 방문객을 유인할 수 있는 축제가 됨으로써 외국관광객을 적극 유치하여야 한다.
셋째, 지역의 정체성을 창출하여 지역민의 자긍심을 고취시키고, 타 지역과의 차별성 있는 축제를 개발하여 경쟁력과 흡입력을 갖추어야 한다.
넷째, 지나가는 관광이 아니라 머무는 관광이 될 수 있도록 유도하여야 하며, 이를 위해 다양한 프로그램 개발과 테마 및 소재를 발굴하여야 한다.
다섯째, 지역경제의 활성화를 비롯하여, 모든 이해관계자의 이익을 창출할 수 있는 축제구성이어야 하고, 이를 위해 경영마인드를 기반으로 한 마케팅전략 수립 및 운용이 절실하게 요구된다.
여섯째, 지역축제의 전문인력 양성과 활용이 절실히 필요하며, 지역전반에 걸쳐 문화산업에 대한 마인드 형성이 시급하다.
본 연구의 한계는 지역축제의 현황과 문제점 및 활성화 방안을 살펴보았음에도 불구하고, 지역축제에 대하여 일반적 견해를 제시하는데 그치고 있다는 점이다. 즉 실증적 연구를 통한 특정 지역축제의 문제점과 발전방안에 대하여 살펴보고 있지는 않으나, 지역축제에 대한 일반론적 시각으로 활성화 방안을 제시하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 향후 연구에서는 지역문화축제에 대한 다양한 프로그램 개발과 활성화 방안에 관한 구체적이고 실증적인 논의가 절실하게 요구된다.
The 21st Century is said The Century of the Culture. Culture Contents Industry has become one of the top subjects in our time along with the growing interests in the culture industry that began from the end of the 20th century worldwide. It is natural that the local autonomy governments in Korea are...
The 21st Century is said The Century of the Culture. Culture Contents Industry has become one of the top subjects in our time along with the growing interests in the culture industry that began from the end of the 20th century worldwide. It is natural that the local autonomy governments in Korea are trying to set up the effective development plans for their areas cultivating own cultural resources that reflect the identity and indigenous history of the area to meet with the particular needs of the areas after the decentralization of the Korean government.
Main projects for enhancing the regional culture progressed by each local autonomy government in Korea so far include establishment and operation of culture institutions; preservation, transmission and creation of the inherited cultural resources; hosting cultural events and local festivals; fostering culture contents industry; development of cultural facilities, and so on. Among those projects the local festival is one of the mostly favored strategies for the regional promotion recently since it cultivates the local culture with low budget. In addition, the local festival contributes a lot to the regional economy increasing the income of the local residents directly and indirectly, and also it enhances the latent power for the community development. And besides the local festival is suitable to the needs of the dynamic modern tourism.
Local festival can be defined as the essence of the local culture as it represents the lifestyle and culture of the people in the community intensively and implicatively. It presents the stage for the image and situation of the community to be projected in the condensed period. Also the local festival brings in the opportunity for the further study on the right direction and guidance of the community development plan. Thus the local festival has three basic elements: establishment of the theme that is characterized and differentiated; spontaneous participation of local residents; and creation of the locality.
The local festival activates the regional economy, enhances the community image, harmonizes the community residences, and gives the good opportunity for the education of the culture mind. In addition, it cultivates the local culture all the more, helps to surmount regional obstacles, and improves the community environment including infrastructure of the community. Owing to local festival's such advantages of the theme, basic fundamentals, and effects, local autonomy governments are increasing the occasions of hosting the local festivals after the decentralization of the Korean government; however, it is vital to successful result of the local festivals to set up marketing strategies based on business management mind.
The purpose of this study is to investigate the trend of the local culture policy and local festivals after the decentralization of the Korean government surveying various status of the local festivals by local autonomy governments, by months, and by subjects. Also a scheme for the activation of the local festivals to promote the regional economy and to enhance the community harmonization is suggested here-in based on the investigation.
The issues discussed are as follows:
Firstly, the physical, human, and systematic infrastructure for the local festivals are not secured enough. Especially the specialists are not sufficient that are able to command the festival;
Secondly, the current situation of local festivals are not coping with various changes of time and space, which results in less characteristic differentiation and local identity creation;
Thirdly, the local festivals become perfunctory as are mainly hosted by government authorities getting simple and implying insignificant differences, which results in poor voluntary participation of local residents and poor spontaneity and competitiveness of the local festivals; and
Fourthly, the majority of people, not only the hosts but the participants, are lack of serious and sufficient understanding on the festival, and mind of culture and business administration.
Devices for activating local festivals suggested as a conclusion are as follows:
Firstly, substantial treatments such as legal procedure and/or institutional improvement related to festivals, budget support, and secure of infrastructure necessary to festivals in general;
Secondly, intensive public relations and marketing strategies for characterized/differentiated local festivals that can arouse the participants' inspiration and attract foreign visitors;
Thirdly, developing characteristic festivals that can create local identities and enhance residents' pride that implies competitiveness and attractiveness;
Fourthly, developing various programs, themes, and resources for the foreign visitors to stop and stay, not just passing by;
Fifthly, constitution of the festival that can activate the regional economy and produce profit for all the people in concern, which needs setting up marketing strategies and operation based on business administration mind; and
Lastly, training and utilizing specialists, and general understanding on the culture industry across the region.
The status and issues along with the activating plan of the local festivals are investigated and suggested in this study; yet, only wide and broad, general view is presented here. Nonetheless it can be said worthwhile to produce a suggestion on the activating plan of the local festivals from the general point of view although there are not investigation and suggestion of the issues and activating plan for the specific local festival in this study. Further study on developing various programs and activating plan on the local festival that are concrete and demonstrative is required seriously.
The 21st Century is said The Century of the Culture. Culture Contents Industry has become one of the top subjects in our time along with the growing interests in the culture industry that began from the end of the 20th century worldwide. It is natural that the local autonomy governments in Korea are trying to set up the effective development plans for their areas cultivating own cultural resources that reflect the identity and indigenous history of the area to meet with the particular needs of the areas after the decentralization of the Korean government.
Main projects for enhancing the regional culture progressed by each local autonomy government in Korea so far include establishment and operation of culture institutions; preservation, transmission and creation of the inherited cultural resources; hosting cultural events and local festivals; fostering culture contents industry; development of cultural facilities, and so on. Among those projects the local festival is one of the mostly favored strategies for the regional promotion recently since it cultivates the local culture with low budget. In addition, the local festival contributes a lot to the regional economy increasing the income of the local residents directly and indirectly, and also it enhances the latent power for the community development. And besides the local festival is suitable to the needs of the dynamic modern tourism.
Local festival can be defined as the essence of the local culture as it represents the lifestyle and culture of the people in the community intensively and implicatively. It presents the stage for the image and situation of the community to be projected in the condensed period. Also the local festival brings in the opportunity for the further study on the right direction and guidance of the community development plan. Thus the local festival has three basic elements: establishment of the theme that is characterized and differentiated; spontaneous participation of local residents; and creation of the locality.
The local festival activates the regional economy, enhances the community image, harmonizes the community residences, and gives the good opportunity for the education of the culture mind. In addition, it cultivates the local culture all the more, helps to surmount regional obstacles, and improves the community environment including infrastructure of the community. Owing to local festival's such advantages of the theme, basic fundamentals, and effects, local autonomy governments are increasing the occasions of hosting the local festivals after the decentralization of the Korean government; however, it is vital to successful result of the local festivals to set up marketing strategies based on business management mind.
The purpose of this study is to investigate the trend of the local culture policy and local festivals after the decentralization of the Korean government surveying various status of the local festivals by local autonomy governments, by months, and by subjects. Also a scheme for the activation of the local festivals to promote the regional economy and to enhance the community harmonization is suggested here-in based on the investigation.
The issues discussed are as follows:
Firstly, the physical, human, and systematic infrastructure for the local festivals are not secured enough. Especially the specialists are not sufficient that are able to command the festival;
Secondly, the current situation of local festivals are not coping with various changes of time and space, which results in less characteristic differentiation and local identity creation;
Thirdly, the local festivals become perfunctory as are mainly hosted by government authorities getting simple and implying insignificant differences, which results in poor voluntary participation of local residents and poor spontaneity and competitiveness of the local festivals; and
Fourthly, the majority of people, not only the hosts but the participants, are lack of serious and sufficient understanding on the festival, and mind of culture and business administration.
Devices for activating local festivals suggested as a conclusion are as follows:
Firstly, substantial treatments such as legal procedure and/or institutional improvement related to festivals, budget support, and secure of infrastructure necessary to festivals in general;
Secondly, intensive public relations and marketing strategies for characterized/differentiated local festivals that can arouse the participants' inspiration and attract foreign visitors;
Thirdly, developing characteristic festivals that can create local identities and enhance residents' pride that implies competitiveness and attractiveness;
Fourthly, developing various programs, themes, and resources for the foreign visitors to stop and stay, not just passing by;
Fifthly, constitution of the festival that can activate the regional economy and produce profit for all the people in concern, which needs setting up marketing strategies and operation based on business administration mind; and
Lastly, training and utilizing specialists, and general understanding on the culture industry across the region.
The status and issues along with the activating plan of the local festivals are investigated and suggested in this study; yet, only wide and broad, general view is presented here. Nonetheless it can be said worthwhile to produce a suggestion on the activating plan of the local festivals from the general point of view although there are not investigation and suggestion of the issues and activating plan for the specific local festival in this study. Further study on developing various programs and activating plan on the local festival that are concrete and demonstrative is required seriously.
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