[학위논문]동강댐 사례에서 보여준 사회환경 결정 과정의 분석을 통한 환경 교수-학습 모형 Teaching & Learning Model for Environmental Education by Looking into Social Environmental Decision Process Shown in Dong-Gang Dam Case원문보기
우리나라는 UN이 정한 물 부족 국가이다. 연평균 강수량은 많지만 연중 고르게 내리지 않고 7, 8월에 편중된 강수량을 보이며 하천 길이가 짧고 경사가 급해 바다로 쉽게 유출된다. 반면 건기에는 하천수량이 적어 쉽게 마르므로 가뭄이 들면 하천이 말라 실질적으로 이용될 수 있는 수자원량이 강수량에 비해 매우 부족한 실정이다. 이런 물 부족량을 감안하고 또한 여름에 내리는 ...
우리나라는 UN이 정한 물 부족 국가이다. 연평균 강수량은 많지만 연중 고르게 내리지 않고 7, 8월에 편중된 강수량을 보이며 하천 길이가 짧고 경사가 급해 바다로 쉽게 유출된다. 반면 건기에는 하천수량이 적어 쉽게 마르므로 가뭄이 들면 하천이 말라 실질적으로 이용될 수 있는 수자원량이 강수량에 비해 매우 부족한 실정이다. 이런 물 부족량을 감안하고 또한 여름에 내리는 집중호우로 인한 홍수에 대비해 여러 대형댐을 건설하여 수력발전, 농·공업용수로의 이용, 홍수조절, 하천의 유량을 조절하고 있다. 동강댐도 마찬가지로 수도권의 홍수조절과 2011년 물 부족량을 대비해 영월에 다목적 댐을 건설하려는 수자원국의 발표가 있었다. 동강유역은 다양한 가치를 지니고 있다. 지반의 융기운동과 함께 형성된 감입사행 하천, 석회담 곡벽과 동굴, 하안단구, 자락 및 모래 등의 모래톱 등 지질학적·지형적 가치가 매우 높다. 천혜의 원시림을 그대로 간직한 동강유역은 다양한 종류의 동·식물이 서식하고 있고 발견된 천연기념물도 상당히 많아 생태학적 가치가 매우 높은 곳이다. 또한 하천의 발달로 선사시대 거주했던 사람들이 많았음을 추정할 수 있는 유물과 유적지가 많이 발견되어 그때의 생활상을 알 수 있어 역사적으로도 매우 중요한 곳이다. 그 전까지 영월은 과거 단종의 유배지로서만 알고 있을 뿐 큰 사회적 관심은 별로 없었다. 동강댐 건설계획이 발표 되자 동강댐 백지화 운동이 시작되면서 유명해졌다. 환경운동 단체와 댐건설을 반대하는 사람들의 동강댐 백지화 운동은 동강유역의 생태적 가치, 역사적 가치, 문화적 가치 등 일반적으로 의식하지 못하고 있던 자연의 소중한 가치에 대해 목소리를 높여갔다. 그 결과 일반 시민들도 단순히 국책 사업에 대한 반대 운동일 것이란 생각을 가진 방관자적 자세에서 벗어나 자연 보전의 중요성을 널리 알리기 위해 적극적으로 참여하게 되었다. 그 결과 2000년 6월 5일 동강댐 백지화가 선포 되었다. 전국민의 동참하에 이루어진 동강댐 백지화 운동은 환경운동의 큰 쾌거이다. 그러나 댐을 지으려는 쪽과 이를 반대하는 사람들의 의견이 팽팽히 대립되어 있는 동안 수몰 예정지의 주민들의 삶은 전혀 고려되지 않았다. 자연환경의 보전도 중요하지만 그 과정에서 실제 살고 있는 사람들의 삶도 고려한 운동을 한다면 훨씬 바람직한 환경운동이 될 것이다.
우리나라는 UN이 정한 물 부족 국가이다. 연평균 강수량은 많지만 연중 고르게 내리지 않고 7, 8월에 편중된 강수량을 보이며 하천 길이가 짧고 경사가 급해 바다로 쉽게 유출된다. 반면 건기에는 하천수량이 적어 쉽게 마르므로 가뭄이 들면 하천이 말라 실질적으로 이용될 수 있는 수자원량이 강수량에 비해 매우 부족한 실정이다. 이런 물 부족량을 감안하고 또한 여름에 내리는 집중호우로 인한 홍수에 대비해 여러 대형댐을 건설하여 수력발전, 농·공업용수로의 이용, 홍수조절, 하천의 유량을 조절하고 있다. 동강댐도 마찬가지로 수도권의 홍수조절과 2011년 물 부족량을 대비해 영월에 다목적 댐을 건설하려는 수자원국의 발표가 있었다. 동강유역은 다양한 가치를 지니고 있다. 지반의 융기운동과 함께 형성된 감입사행 하천, 석회담 곡벽과 동굴, 하안단구, 자락 및 모래 등의 모래톱 등 지질학적·지형적 가치가 매우 높다. 천혜의 원시림을 그대로 간직한 동강유역은 다양한 종류의 동·식물이 서식하고 있고 발견된 천연기념물도 상당히 많아 생태학적 가치가 매우 높은 곳이다. 또한 하천의 발달로 선사시대 거주했던 사람들이 많았음을 추정할 수 있는 유물과 유적지가 많이 발견되어 그때의 생활상을 알 수 있어 역사적으로도 매우 중요한 곳이다. 그 전까지 영월은 과거 단종의 유배지로서만 알고 있을 뿐 큰 사회적 관심은 별로 없었다. 동강댐 건설계획이 발표 되자 동강댐 백지화 운동이 시작되면서 유명해졌다. 환경운동 단체와 댐건설을 반대하는 사람들의 동강댐 백지화 운동은 동강유역의 생태적 가치, 역사적 가치, 문화적 가치 등 일반적으로 의식하지 못하고 있던 자연의 소중한 가치에 대해 목소리를 높여갔다. 그 결과 일반 시민들도 단순히 국책 사업에 대한 반대 운동일 것이란 생각을 가진 방관자적 자세에서 벗어나 자연 보전의 중요성을 널리 알리기 위해 적극적으로 참여하게 되었다. 그 결과 2000년 6월 5일 동강댐 백지화가 선포 되었다. 전국민의 동참하에 이루어진 동강댐 백지화 운동은 환경운동의 큰 쾌거이다. 그러나 댐을 지으려는 쪽과 이를 반대하는 사람들의 의견이 팽팽히 대립되어 있는 동안 수몰 예정지의 주민들의 삶은 전혀 고려되지 않았다. 자연환경의 보전도 중요하지만 그 과정에서 실제 살고 있는 사람들의 삶도 고려한 운동을 한다면 훨씬 바람직한 환경운동이 될 것이다.
I summarized the conflicting issues that were related to the Dong-gang Dam case and suggested a teaching and learning model for environmental education using the case. I investigated literatures and internet contents and classified them into the positive and negative effects of the planed Dong-gang ...
I summarized the conflicting issues that were related to the Dong-gang Dam case and suggested a teaching and learning model for environmental education using the case. I investigated literatures and internet contents and classified them into the positive and negative effects of the planed Dong-gang Dam construction on the natural environment and the residents' wellbeing. Especially I differentiated the reason why we are against the dam construction from the reason why we are for it. In addition I stated the significance of the cancelling the Dong-gang Dam Construction Plan in Korean environment movement history, and showed the importance of nation-wide citizen movement in environmental issues . Discussion is the good way to improve decision-making ability of students because each student summarizes and tells his/her own thoughts or experience and learns how to listen to other students' thoughts during discussion. Thus I suggested a teaching and learning model composed of four progressive steps including three step discussion to improve the student ability to make a decision in environmentally conflicted issues. At the first step students understand the nature of the environmental problem and recognize conflicting points through brief panel discussion. Next step is the step to pursue solutions through thorough panel discussion about the points. At the third, the solutions to resolve the problem are presented by panel and the audience' short questions are followed. Finally, each student expresses what are his/her own thoughts and what he/she learns. One step is separated from another in one or two weeks for students to get more information, summarize their data and make their decisions. In conclusion, students will learn the importance of nation-wide environment movement and the ability to extract important issues from environmental problems through the suggested teaching-learning model. Also, They will learn how to make a reasonable decision to resolve conflict between economic development and nature preservation.
I summarized the conflicting issues that were related to the Dong-gang Dam case and suggested a teaching and learning model for environmental education using the case. I investigated literatures and internet contents and classified them into the positive and negative effects of the planed Dong-gang Dam construction on the natural environment and the residents' wellbeing. Especially I differentiated the reason why we are against the dam construction from the reason why we are for it. In addition I stated the significance of the cancelling the Dong-gang Dam Construction Plan in Korean environment movement history, and showed the importance of nation-wide citizen movement in environmental issues . Discussion is the good way to improve decision-making ability of students because each student summarizes and tells his/her own thoughts or experience and learns how to listen to other students' thoughts during discussion. Thus I suggested a teaching and learning model composed of four progressive steps including three step discussion to improve the student ability to make a decision in environmentally conflicted issues. At the first step students understand the nature of the environmental problem and recognize conflicting points through brief panel discussion. Next step is the step to pursue solutions through thorough panel discussion about the points. At the third, the solutions to resolve the problem are presented by panel and the audience' short questions are followed. Finally, each student expresses what are his/her own thoughts and what he/she learns. One step is separated from another in one or two weeks for students to get more information, summarize their data and make their decisions. In conclusion, students will learn the importance of nation-wide environment movement and the ability to extract important issues from environmental problems through the suggested teaching-learning model. Also, They will learn how to make a reasonable decision to resolve conflict between economic development and nature preservation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.