국문요약 친환경농산물 소비자의 소비행태에 관한 특성분석 지역사회개발학 전공 윤길선 친환경농산물의 생산과 소비는 증가 추세에 있으나 아직까지 일부 계층에 국한되어 있고 일반농산물과의 차별성을 인정받지 못하며 노동집약적으로 생산되어 가격이 비싸고 외관이 양호하지 않으며 유통기간이 짧고 소비자의 신뢰도가 낮은 점등이 있으나 국·내외적으로 안전농산물에 대한 소비자의 선호도는 증가 추세에 있다. 따라서 친환경농산물 소비자의 소비행태를 파악하여 소비자가 선호하는 농산물을 생산하는 것은 농업의 ...
국문요약 친환경농산물 소비자의 소비행태에 관한 특성분석 지역사회개발학 전공 윤길선 친환경농산물의 생산과 소비는 증가 추세에 있으나 아직까지 일부 계층에 국한되어 있고 일반농산물과의 차별성을 인정받지 못하며 노동집약적으로 생산되어 가격이 비싸고 외관이 양호하지 않으며 유통기간이 짧고 소비자의 신뢰도가 낮은 점등이 있으나 국·내외적으로 안전농산물에 대한 소비자의 선호도는 증가 추세에 있다. 따라서 친환경농산물 소비자의 소비행태를 파악하여 소비자가 선호하는 농산물을 생산하는 것은 농업의 지속가능성을 위한 중요한 의미를 가질 수 있을 것이다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. (1) 친환경농산물 소비자들의 친환경농산물에 대한 이해정도를 분석한다. (2) 친환경농산물 소비자들의 친환경농산물에 대한 소비수준 및 행태를 분석한다. (3) 친환경농산물 소비자들의 친환경농산물에 대한 소비 만족도를 분석한다 (4) 친환경농산물 소비자들의 친환경농산물에 대한 생산 및 유통과정에 대한 이해정도를 분석한다. (5) 이상의 분석결과를 바탕으로 생산과 소비를 활성화시킬 수 있는 방안을 제시하는데 있다. 이와 같은 목적에 따라 본 연구는 문헌조사와 조사연구를 병행하여 실시하였다. 조사연구는 친환경농산물 소비자를 대상으로 친환경농산물에 대한 이해도, 친환경농산물 소비성향 및 수준, 친환경농산물 소비 만족도, 친환경농산물생산·유통과정에 대한 이해도, 친환경농산물에 대한 소비자들의 요구 사항을 조사하여 보았다. 설문지는 총156매를 분석하였으며 수집된 자료는 SPSS/WIN 10.0프로그램을 사용하여 빈도, 백분율, t-test, ANOVA, 카이스키아 검증기법을 적용하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과를 간단히 요약하면 다음과 같다. (1) 친환경농산물에 대한 이해도에 대한 분석 결과, 총점 10점 만점에서 6.37점으로 나타났으며 성별 차이는 없으나 연령별, 학력별, 소득수준별 차이가 있는 것으로 나타났다. (2) 친환경농산물 구분방법에 대한 결과, 품질인증 표시에 대한 강한 신뢰를 보였으며 성별, 소득수준별, 소비기간에 따른 차이가 있는 것으로 나타났다. (3) 친환경농산물 구입동기에 대한 결과, 가족에 대한 건강을 위하여 친환경 농산물을 구입하는 것으로 나타났으며, 남·여간에 구입동기에 차이를 보였으나 학력과 소득수준, 소비기간에 따른 차이는 없는 것으로 나타났다. (4) 친환경농산물 소비규모에 대한 결과, 총식료품비의 50%이상 94명(60.3%), 총식료품비의 30%-50% 소비가 20명(12.8%)으로 구매비율이 높았다. 집단 간에는 학력과 소득수준에 따른 차이가 있는 것으로 나타났다. (5) 친환경농산물 선호품목과 상품별 구입량에 관한 응답결과, 축산물 구입정도가 가장 높은 것으로 분석되었으나 품목 비율별 구입은 주곡과 장류의 구입이 많은 것으로 나타났다. (6) 친환경농산물의 가격에 대한 응답결과, 약간 비싸거나 적정한 것으로 분석되었고 개인별 집단간 차이는 없는 것으로 나타났다. (7) 외국의 친환경농산물 구입에 대한 분석결과, 국내산 친환경농산물을 구입한다는 응답이 많아 수입개방이 되어도 대응이 될 것으로 분석되었다. (8) 친환경농산물의 질적 차이에 대한 분석결과, 친환경농산물이 일반농산물보다 우수한 것으로 분석되었고, 남성보다는 여성이 차이점을 많이 느끼는 것으로 나타났다. 연령별, 학력별, 소득수준별 차이는 없는 것으로 나타났다. (9) 친환경농산물 품질에 대한 만족도 분석결과, 식품으로서의 안전성과 영양가 등 외부적 요인에 신뢰를 하는 반면 외형적 모습에는 만족한 수준을 보이지 않은 것으로 나타났다. (10) 농약사용에 대한 주관적 안전성 검정결과는 여성이 남성보다 안전성 정도가 높은 것으로 분석되었으며 연령별로는 50대가 가장 신뢰를 하고 있었으며 40대 30대 20대의 순으로 신뢰하였다. 학력별, 소득수준별, 소비기간별 집단간 차이는 존재하지 않는 것으로 나타났다. (11) 소비농산물의 공급처에 관한 인지도 조사 결과, 공급처에 대한 인지도는 매우 높은 것으로 분석되었다. 연령별, 학력별, 소득수준별, 소비기간별 인지도에는 차이가 없는 것으로 나타났다. (12) 풀무소비자생활협동조합의 친환경농산물을 구매하는 이유에 대한 결과 구매처의 신뢰, 생산농민의 신뢰, 품질 순으로 분석되었다. 연령과 학력별 집단간에는 구매하는 이유에 차이가 있었다. (13) 친환경농업 발전을 위한 선행조건에 대한 결과, 소비자들의 의식전환이 가장 중요한 것으로 분석되었다. 연령별, 학력별, 소득수준별, 소비기간별 친환경농업의 발전을 위한 선행조건은 차이가 없는 것으로 나타났다. (14) 친환경농산물의 소비촉진을 위한 분석결과, 직거래확대, 환경에 대한 소비자 의식변화, 구매장소의 용이성, 소비자단체 활성화 및 홍보확대 순이었으며 성별, 연령별, 학력별, 소득수준에는 친환경농산물 소비촉진을 위한 인식의 차이가 없는 것으로 나타났다. (15) 본 연구를 통하여 친환경농산물의 생산과 소비를 활성화시킬 수 있는 방안을 제시하면 다음과 같다. 가. 생산자 단체의 육성으로 소비자 중심의 다양한 친환경농산물 생산이 필요하며 관련기관의 조직화로 유기적인 협조체제가 가동되어야 한다. 나. 친환경농산물의 생산기술체계가 확립되어야 한다. 다. 국민의 식생활변화에 맞추어 가공식품이 개발 보급되어야 한다. 라. 친환경농업에 대한 지속적인 홍보와 환경의 중요성에 대한 체계적인 교육이 필요하다. 마. 외국의 친환경농산물 개방에 대비할 수 있도록 품질인증제도의 개선이 필요하다. 바. 친환경농산물을 지방자치단체의 브랜드로 개발하고 지방자치단체의 지원방안이 마련되어야 한다. 사. 생산농가가 판매에 어려움이 없도록 수매자금 지원과 유통회사의 지원책도 강구되어야 한다. 아. 친환경농산물에 대한 품질관리가 지속적으로 이루어 져야 한다
국문요약 친환경농산물 소비자의 소비행태에 관한 특성분석 지역사회개발학 전공 윤길선 친환경농산물의 생산과 소비는 증가 추세에 있으나 아직까지 일부 계층에 국한되어 있고 일반농산물과의 차별성을 인정받지 못하며 노동집약적으로 생산되어 가격이 비싸고 외관이 양호하지 않으며 유통기간이 짧고 소비자의 신뢰도가 낮은 점등이 있으나 국·내외적으로 안전농산물에 대한 소비자의 선호도는 증가 추세에 있다. 따라서 친환경농산물 소비자의 소비행태를 파악하여 소비자가 선호하는 농산물을 생산하는 것은 농업의 지속가능성을 위한 중요한 의미를 가질 수 있을 것이다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. (1) 친환경농산물 소비자들의 친환경농산물에 대한 이해정도를 분석한다. (2) 친환경농산물 소비자들의 친환경농산물에 대한 소비수준 및 행태를 분석한다. (3) 친환경농산물 소비자들의 친환경농산물에 대한 소비 만족도를 분석한다 (4) 친환경농산물 소비자들의 친환경농산물에 대한 생산 및 유통과정에 대한 이해정도를 분석한다. (5) 이상의 분석결과를 바탕으로 생산과 소비를 활성화시킬 수 있는 방안을 제시하는데 있다. 이와 같은 목적에 따라 본 연구는 문헌조사와 조사연구를 병행하여 실시하였다. 조사연구는 친환경농산물 소비자를 대상으로 친환경농산물에 대한 이해도, 친환경농산물 소비성향 및 수준, 친환경농산물 소비 만족도, 친환경농산물생산·유통과정에 대한 이해도, 친환경농산물에 대한 소비자들의 요구 사항을 조사하여 보았다. 설문지는 총156매를 분석하였으며 수집된 자료는 SPSS/WIN 10.0프로그램을 사용하여 빈도, 백분율, t-test, ANOVA, 카이스키아 검증기법을 적용하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과를 간단히 요약하면 다음과 같다. (1) 친환경농산물에 대한 이해도에 대한 분석 결과, 총점 10점 만점에서 6.37점으로 나타났으며 성별 차이는 없으나 연령별, 학력별, 소득수준별 차이가 있는 것으로 나타났다. (2) 친환경농산물 구분방법에 대한 결과, 품질인증 표시에 대한 강한 신뢰를 보였으며 성별, 소득수준별, 소비기간에 따른 차이가 있는 것으로 나타났다. (3) 친환경농산물 구입동기에 대한 결과, 가족에 대한 건강을 위하여 친환경 농산물을 구입하는 것으로 나타났으며, 남·여간에 구입동기에 차이를 보였으나 학력과 소득수준, 소비기간에 따른 차이는 없는 것으로 나타났다. (4) 친환경농산물 소비규모에 대한 결과, 총식료품비의 50%이상 94명(60.3%), 총식료품비의 30%-50% 소비가 20명(12.8%)으로 구매비율이 높았다. 집단 간에는 학력과 소득수준에 따른 차이가 있는 것으로 나타났다. (5) 친환경농산물 선호품목과 상품별 구입량에 관한 응답결과, 축산물 구입정도가 가장 높은 것으로 분석되었으나 품목 비율별 구입은 주곡과 장류의 구입이 많은 것으로 나타났다. (6) 친환경농산물의 가격에 대한 응답결과, 약간 비싸거나 적정한 것으로 분석되었고 개인별 집단간 차이는 없는 것으로 나타났다. (7) 외국의 친환경농산물 구입에 대한 분석결과, 국내산 친환경농산물을 구입한다는 응답이 많아 수입개방이 되어도 대응이 될 것으로 분석되었다. (8) 친환경농산물의 질적 차이에 대한 분석결과, 친환경농산물이 일반농산물보다 우수한 것으로 분석되었고, 남성보다는 여성이 차이점을 많이 느끼는 것으로 나타났다. 연령별, 학력별, 소득수준별 차이는 없는 것으로 나타났다. (9) 친환경농산물 품질에 대한 만족도 분석결과, 식품으로서의 안전성과 영양가 등 외부적 요인에 신뢰를 하는 반면 외형적 모습에는 만족한 수준을 보이지 않은 것으로 나타났다. (10) 농약사용에 대한 주관적 안전성 검정결과는 여성이 남성보다 안전성 정도가 높은 것으로 분석되었으며 연령별로는 50대가 가장 신뢰를 하고 있었으며 40대 30대 20대의 순으로 신뢰하였다. 학력별, 소득수준별, 소비기간별 집단간 차이는 존재하지 않는 것으로 나타났다. (11) 소비농산물의 공급처에 관한 인지도 조사 결과, 공급처에 대한 인지도는 매우 높은 것으로 분석되었다. 연령별, 학력별, 소득수준별, 소비기간별 인지도에는 차이가 없는 것으로 나타났다. (12) 풀무소비자생활협동조합의 친환경농산물을 구매하는 이유에 대한 결과 구매처의 신뢰, 생산농민의 신뢰, 품질 순으로 분석되었다. 연령과 학력별 집단간에는 구매하는 이유에 차이가 있었다. (13) 친환경농업 발전을 위한 선행조건에 대한 결과, 소비자들의 의식전환이 가장 중요한 것으로 분석되었다. 연령별, 학력별, 소득수준별, 소비기간별 친환경농업의 발전을 위한 선행조건은 차이가 없는 것으로 나타났다. (14) 친환경농산물의 소비촉진을 위한 분석결과, 직거래확대, 환경에 대한 소비자 의식변화, 구매장소의 용이성, 소비자단체 활성화 및 홍보확대 순이었으며 성별, 연령별, 학력별, 소득수준에는 친환경농산물 소비촉진을 위한 인식의 차이가 없는 것으로 나타났다. (15) 본 연구를 통하여 친환경농산물의 생산과 소비를 활성화시킬 수 있는 방안을 제시하면 다음과 같다. 가. 생산자 단체의 육성으로 소비자 중심의 다양한 친환경농산물 생산이 필요하며 관련기관의 조직화로 유기적인 협조체제가 가동되어야 한다. 나. 친환경농산물의 생산기술체계가 확립되어야 한다. 다. 국민의 식생활변화에 맞추어 가공식품이 개발 보급되어야 한다. 라. 친환경농업에 대한 지속적인 홍보와 환경의 중요성에 대한 체계적인 교육이 필요하다. 마. 외국의 친환경농산물 개방에 대비할 수 있도록 품질인증제도의 개선이 필요하다. 바. 친환경농산물을 지방자치단체의 브랜드로 개발하고 지방자치단체의 지원방안이 마련되어야 한다. 사. 생산농가가 판매에 어려움이 없도록 수매자금 지원과 유통회사의 지원책도 강구되어야 한다. 아. 친환경농산물에 대한 품질관리가 지속적으로 이루어 져야 한다
ABSTRACT An Analysis on Characteristics of Consumers' Consumption Types of Environment Friendly Agricultural Products Yun Gil Seon Major in Community Development Graduate School of Industrial Science Kongju National University The purpose of this study is to present a plan to activate the production...
ABSTRACT An Analysis on Characteristics of Consumers' Consumption Types of Environment Friendly Agricultural Products Yun Gil Seon Major in Community Development Graduate School of Industrial Science Kongju National University The purpose of this study is to present a plan to activate the production and consumption of environment friendly agricultural products through an analysis on the understanding degree, the level and inclination of consumption, the satisfaction degree of consumption, and the comprehension degree of production and circulation process of the environment friendly agricultural products. I reviewed the literature and did survey in this study. The results are as follows : (1) As a result of an analysis on the understanding degree of the environment friendly agricultural products, it is shown to get 6.37 points out of 10 and also, there is a difference between age, educational background, and income level. (2) In the case of research on the method to distinguish the environment friendly agricultural products from others, it is proved that consumers have a strong faith on quality guarantee marks and there is a difference between gender, income level, and consumption period. (3) It is also shown that consumers purchase environment friendly agricultural products for the family members' health in the survey on the motivation for purchasing them. And also, there is a difference between men and women. (4) The result of the survey on the consumption scale of the environment friendly agricultural products shows that 94 people(60.3%) spend more than 50% of their gloss foodstuffs cost purchasing them and 20 people(12.8%) spend 30-50%. (5) In the survey on the amount and the frequency of the purchasing items of the environment friendly agricultural products, respondents count livestock products mostly in amount while point out main cereals and a kinds of soy and pastes in frequency. (6) Consumers ask that the price of environment friendly agricultural products is a little expensive or reasonable and there is no differences between individual groups. (7) In the case of the purchase of foreign environment friendly agricultural products, there are more people who want to purchase domestic ones than those who want foreign ones. Therefore, it is shown that environment friendly agricultural products have a counterpower after the market-open to import. (8) As a result of the analysis on the quality of environment friendly agricultural products, it is proved that they have better quality than general agricultural products and also, it is found out that women feel larger differences than men in quality. (9) In the analysis on the satisfaction degree of the environment friendly agricultural products, it is proved that respondents trust the safety and nutrition of them whereas they are not satisfied with the external shape of them. (10) It is shown that women trust the safety of the use of agricultural chemicals more than men. In the other hand, in the case of an age, people in their 50's trust mostly and the degree of the faith is shown to be in the order of 40's, 30's and 20's. (11) The degree of recognition of the environment friendly agricultural products supplier is analyzed to be very high. (12) As a result of the analysis on the reason why consumers purchase the products of Pul-mu Consumers' Cooperative Union, it is proved to be in the order of faith on suppliers, farmers to cultivate, and quality of products and there is a difference between age and educational background. (13) It is analyzed that the conversion of consumers' consciousness is the most critical factor for development of environment friendly agriculture. (14) The factors to activate the consumption of environment friendly agricultural products are proved in order of the enlargement of direct transaction, the conversion of consumers' consciousness, the easiness of purchase, activating consumers' unions, and publicity. As a result of this study, the plans to stimulate the production and consumption of environment friendly agricultural products are as follows : a. We should produce a variety of environment friendly agricultural products which are well-matched to the needs of consumers through promoting producers' unions. Moreover, there should be an organic cooperation between organizations concerned. b. The system of manufacturing technology to produce environment friendly agricultural products must be established. c. The processed foodstuffs should be developed and popularized, adjusting to the change of eating habit of the people. d. The continuous publicity and systematic education on the importance of environment friendly agriculture is essential. e. The quality guarantee system should be improved so as to provide against the market-open to foreign environment friendly agricultural products. f. The local governments should develop environment friendly agricultural products as their own brands and support this. g. We should help farmers and distribution industries so that they do not have any difficulties in sales and distribution. h. The quality control of environment friendly agricultural products should be done continuously.
ABSTRACT An Analysis on Characteristics of Consumers' Consumption Types of Environment Friendly Agricultural Products Yun Gil Seon Major in Community Development Graduate School of Industrial Science Kongju National University The purpose of this study is to present a plan to activate the production and consumption of environment friendly agricultural products through an analysis on the understanding degree, the level and inclination of consumption, the satisfaction degree of consumption, and the comprehension degree of production and circulation process of the environment friendly agricultural products. I reviewed the literature and did survey in this study. The results are as follows : (1) As a result of an analysis on the understanding degree of the environment friendly agricultural products, it is shown to get 6.37 points out of 10 and also, there is a difference between age, educational background, and income level. (2) In the case of research on the method to distinguish the environment friendly agricultural products from others, it is proved that consumers have a strong faith on quality guarantee marks and there is a difference between gender, income level, and consumption period. (3) It is also shown that consumers purchase environment friendly agricultural products for the family members' health in the survey on the motivation for purchasing them. And also, there is a difference between men and women. (4) The result of the survey on the consumption scale of the environment friendly agricultural products shows that 94 people(60.3%) spend more than 50% of their gloss foodstuffs cost purchasing them and 20 people(12.8%) spend 30-50%. (5) In the survey on the amount and the frequency of the purchasing items of the environment friendly agricultural products, respondents count livestock products mostly in amount while point out main cereals and a kinds of soy and pastes in frequency. (6) Consumers ask that the price of environment friendly agricultural products is a little expensive or reasonable and there is no differences between individual groups. (7) In the case of the purchase of foreign environment friendly agricultural products, there are more people who want to purchase domestic ones than those who want foreign ones. Therefore, it is shown that environment friendly agricultural products have a counterpower after the market-open to import. (8) As a result of the analysis on the quality of environment friendly agricultural products, it is proved that they have better quality than general agricultural products and also, it is found out that women feel larger differences than men in quality. (9) In the analysis on the satisfaction degree of the environment friendly agricultural products, it is proved that respondents trust the safety and nutrition of them whereas they are not satisfied with the external shape of them. (10) It is shown that women trust the safety of the use of agricultural chemicals more than men. In the other hand, in the case of an age, people in their 50's trust mostly and the degree of the faith is shown to be in the order of 40's, 30's and 20's. (11) The degree of recognition of the environment friendly agricultural products supplier is analyzed to be very high. (12) As a result of the analysis on the reason why consumers purchase the products of Pul-mu Consumers' Cooperative Union, it is proved to be in the order of faith on suppliers, farmers to cultivate, and quality of products and there is a difference between age and educational background. (13) It is analyzed that the conversion of consumers' consciousness is the most critical factor for development of environment friendly agriculture. (14) The factors to activate the consumption of environment friendly agricultural products are proved in order of the enlargement of direct transaction, the conversion of consumers' consciousness, the easiness of purchase, activating consumers' unions, and publicity. As a result of this study, the plans to stimulate the production and consumption of environment friendly agricultural products are as follows : a. We should produce a variety of environment friendly agricultural products which are well-matched to the needs of consumers through promoting producers' unions. Moreover, there should be an organic cooperation between organizations concerned. b. The system of manufacturing technology to produce environment friendly agricultural products must be established. c. The processed foodstuffs should be developed and popularized, adjusting to the change of eating habit of the people. d. The continuous publicity and systematic education on the importance of environment friendly agriculture is essential. e. The quality guarantee system should be improved so as to provide against the market-open to foreign environment friendly agricultural products. f. The local governments should develop environment friendly agricultural products as their own brands and support this. g. We should help farmers and distribution industries so that they do not have any difficulties in sales and distribution. h. The quality control of environment friendly agricultural products should be done continuously.
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