'바람직한 인격을 형성하게 하는 일'이 교육의 궁극적인 목적이라 볼 때 음악 교육자들은 교육의 일반적 목적을 음악을 통해 이루기 위해 다양한 방법을 제시하고 교육하여 왔다. 일반적으로 다뤄지는 음악교육은 가창이라고 할 수 있으며 합창은 가창의 다양한 요소를 모두 갖추고 있어 효과적인 음악 교육이라 할 수 있다. 합창은 상호간의 협조와 존중적 음악태도를 중요시하기에 전인적 교육에 적합한 교육이라 할 수 있으며 어린이들에게 자주 접하지 못하였던 화성의 세계를 체험할 수 있게 한다. 이러한 합창에 있어 가장 기본이면서도 중요한 것이 바로 발성 기술이라 할 수 있다. 어린이 합창단을 지도해 보면 발성의 기술을 지도하기 위해 교사들이 부단히 노력하지만, 어린이들이 쉽게 받아들이지 못하는 경우에 부딪치게 된다. 본 연구자는 어린이들이 합창에 보다 쉽게 접근할 수 있는 감각적인 지도방안이 필요하다고 생각하였기에 놀이를 통한 발성 훈련 지도안을 작성하고 실제 현장 검증을 통하여 고찰하여 보았다. 본 연구는 다음과 같은 방법으로 연구되었다. 첫째, 놀이를 통한 발성 훈련 지도안을 제시하기에 앞서 어린이 합창의 개념 및 놀이의 개념과 어린이 합창 음악 교육의 중요성과 어린이 발성의 이론적 배경을 문헌을 통해 고찰하였다. 또한 설문조사를 통하여 어린이 합창단의 발성 훈련 현황을 조사하였다. 둘째, 놀이를 통한 효과적인 합창 발성 지도의 방안을 노래의 기본인 자세, 노래의 에너지인 호흡, 노래의 색깔인 발성으로 구분하여 각각의 활동들을 구체적으로 명시하였다. 셋째, 이러한 내용을 토대로 실제 지도안을 작성하여 실제 현장에서 적용하고 그 결과를 제시하였다. 본 연구는 "놀이를 통한 어린이 합창 발성 지도방안"을 제안하여 실제 교육현장에서 적용되어 학생들이 재미있고 즐거운 음악활동을 통해 바람직한 인격형성을 하는데 도움이 되기를 바란다. 아쉬운 것은 놀이 문화의 부족으로 다양한 놀이를 제시하지 못하였다는 것과 더 많은 ...
'바람직한 인격을 형성하게 하는 일'이 교육의 궁극적인 목적이라 볼 때 음악 교육자들은 교육의 일반적 목적을 음악을 통해 이루기 위해 다양한 방법을 제시하고 교육하여 왔다. 일반적으로 다뤄지는 음악교육은 가창이라고 할 수 있으며 합창은 가창의 다양한 요소를 모두 갖추고 있어 효과적인 음악 교육이라 할 수 있다. 합창은 상호간의 협조와 존중적 음악태도를 중요시하기에 전인적 교육에 적합한 교육이라 할 수 있으며 어린이들에게 자주 접하지 못하였던 화성의 세계를 체험할 수 있게 한다. 이러한 합창에 있어 가장 기본이면서도 중요한 것이 바로 발성 기술이라 할 수 있다. 어린이 합창단을 지도해 보면 발성의 기술을 지도하기 위해 교사들이 부단히 노력하지만, 어린이들이 쉽게 받아들이지 못하는 경우에 부딪치게 된다. 본 연구자는 어린이들이 합창에 보다 쉽게 접근할 수 있는 감각적인 지도방안이 필요하다고 생각하였기에 놀이를 통한 발성 훈련 지도안을 작성하고 실제 현장 검증을 통하여 고찰하여 보았다. 본 연구는 다음과 같은 방법으로 연구되었다. 첫째, 놀이를 통한 발성 훈련 지도안을 제시하기에 앞서 어린이 합창의 개념 및 놀이의 개념과 어린이 합창 음악 교육의 중요성과 어린이 발성의 이론적 배경을 문헌을 통해 고찰하였다. 또한 설문조사를 통하여 어린이 합창단의 발성 훈련 현황을 조사하였다. 둘째, 놀이를 통한 효과적인 합창 발성 지도의 방안을 노래의 기본인 자세, 노래의 에너지인 호흡, 노래의 색깔인 발성으로 구분하여 각각의 활동들을 구체적으로 명시하였다. 셋째, 이러한 내용을 토대로 실제 지도안을 작성하여 실제 현장에서 적용하고 그 결과를 제시하였다. 본 연구는 "놀이를 통한 어린이 합창 발성 지도방안"을 제안하여 실제 교육현장에서 적용되어 학생들이 재미있고 즐거운 음악활동을 통해 바람직한 인격형성을 하는데 도움이 되기를 바란다. 아쉬운 것은 놀이 문화의 부족으로 다양한 놀이를 제시하지 못하였다는 것과 더 많은 현장 실습이 이루어지지 못하였기에 그 효과성에 대한 검증이 더 필요하다는 점을 지적할 수 있다. 합창 이외의 다른 분야에서도 어린이들이 흥미를 가질 수 있는 놀이를 통하여 음악교육이 이루어지고 또한 그와 관련한 새로운 방안들이 연구되기를 기대한다.
'바람직한 인격을 형성하게 하는 일'이 교육의 궁극적인 목적이라 볼 때 음악 교육자들은 교육의 일반적 목적을 음악을 통해 이루기 위해 다양한 방법을 제시하고 교육하여 왔다. 일반적으로 다뤄지는 음악교육은 가창이라고 할 수 있으며 합창은 가창의 다양한 요소를 모두 갖추고 있어 효과적인 음악 교육이라 할 수 있다. 합창은 상호간의 협조와 존중적 음악태도를 중요시하기에 전인적 교육에 적합한 교육이라 할 수 있으며 어린이들에게 자주 접하지 못하였던 화성의 세계를 체험할 수 있게 한다. 이러한 합창에 있어 가장 기본이면서도 중요한 것이 바로 발성 기술이라 할 수 있다. 어린이 합창단을 지도해 보면 발성의 기술을 지도하기 위해 교사들이 부단히 노력하지만, 어린이들이 쉽게 받아들이지 못하는 경우에 부딪치게 된다. 본 연구자는 어린이들이 합창에 보다 쉽게 접근할 수 있는 감각적인 지도방안이 필요하다고 생각하였기에 놀이를 통한 발성 훈련 지도안을 작성하고 실제 현장 검증을 통하여 고찰하여 보았다. 본 연구는 다음과 같은 방법으로 연구되었다. 첫째, 놀이를 통한 발성 훈련 지도안을 제시하기에 앞서 어린이 합창의 개념 및 놀이의 개념과 어린이 합창 음악 교육의 중요성과 어린이 발성의 이론적 배경을 문헌을 통해 고찰하였다. 또한 설문조사를 통하여 어린이 합창단의 발성 훈련 현황을 조사하였다. 둘째, 놀이를 통한 효과적인 합창 발성 지도의 방안을 노래의 기본인 자세, 노래의 에너지인 호흡, 노래의 색깔인 발성으로 구분하여 각각의 활동들을 구체적으로 명시하였다. 셋째, 이러한 내용을 토대로 실제 지도안을 작성하여 실제 현장에서 적용하고 그 결과를 제시하였다. 본 연구는 "놀이를 통한 어린이 합창 발성 지도방안"을 제안하여 실제 교육현장에서 적용되어 학생들이 재미있고 즐거운 음악활동을 통해 바람직한 인격형성을 하는데 도움이 되기를 바란다. 아쉬운 것은 놀이 문화의 부족으로 다양한 놀이를 제시하지 못하였다는 것과 더 많은 현장 실습이 이루어지지 못하였기에 그 효과성에 대한 검증이 더 필요하다는 점을 지적할 수 있다. 합창 이외의 다른 분야에서도 어린이들이 흥미를 가질 수 있는 놀이를 통하여 음악교육이 이루어지고 또한 그와 관련한 새로운 방안들이 연구되기를 기대한다.
The purpose of education is 'Helping children to develop positive personalities.' Musical instructors have been trying to suggest different ways to satisfy this educational purpose and teaching children to accomplish general goals of education by music. Generally musical education means teaching stu...
The purpose of education is 'Helping children to develop positive personalities.' Musical instructors have been trying to suggest different ways to satisfy this educational purpose and teaching children to accomplish general goals of education by music. Generally musical education means teaching students how to sing. Based on this, since a chorus has various parts of skills for singing, we can say it is an effective way to direct musical education. Working as a team and respecting each other's parts are very important to sing in a chorus. Therefore, it can be a good opportunity for children to experience harmony which children rarely have the chance to experience. For a chorus, the most basic and the most important part is leading children to sing out naturally and teaching them how to make sounds properly. Musical instructors often face children who have difficulties doing this despite the children's and teacher's hard work. At this point, I believe we need easier and better ways to lead children chorus teams. Because of this, I researched into new ways to direct children to develop useful utterance skills by playing and had children actual practising these methods. Below is the ways I worked on it: First, before I introduced utterance training instruction by playing, I inquired into the general idea of children chorus, it's importance and the theoretical background of utterance. I also looked into the present condition of children chorus team's utterance training through survey. Second, I divided activities into three ways which are: children's carriage, respiration and utterance. After practising those, I stated each activity's process and result clearly and concretely. Third, based on this information, I made out actual charts and applied it to real situations and presented the results. I hope my conclusions can suggest "A general plan for leading children's utterance training by playing" and musical instructors can use it to lead entertaining and enjoyable musical education for children. What I am inconvenienced with is that I couldn't supply various ways of playing and there weren't enough actual practises so it needs more inspection to prove how effective it is. I hope there will be new and various ways of musical education, besides chorus, to help children become more interested in music.
The purpose of education is 'Helping children to develop positive personalities.' Musical instructors have been trying to suggest different ways to satisfy this educational purpose and teaching children to accomplish general goals of education by music. Generally musical education means teaching students how to sing. Based on this, since a chorus has various parts of skills for singing, we can say it is an effective way to direct musical education. Working as a team and respecting each other's parts are very important to sing in a chorus. Therefore, it can be a good opportunity for children to experience harmony which children rarely have the chance to experience. For a chorus, the most basic and the most important part is leading children to sing out naturally and teaching them how to make sounds properly. Musical instructors often face children who have difficulties doing this despite the children's and teacher's hard work. At this point, I believe we need easier and better ways to lead children chorus teams. Because of this, I researched into new ways to direct children to develop useful utterance skills by playing and had children actual practising these methods. Below is the ways I worked on it: First, before I introduced utterance training instruction by playing, I inquired into the general idea of children chorus, it's importance and the theoretical background of utterance. I also looked into the present condition of children chorus team's utterance training through survey. Second, I divided activities into three ways which are: children's carriage, respiration and utterance. After practising those, I stated each activity's process and result clearly and concretely. Third, based on this information, I made out actual charts and applied it to real situations and presented the results. I hope my conclusions can suggest "A general plan for leading children's utterance training by playing" and musical instructors can use it to lead entertaining and enjoyable musical education for children. What I am inconvenienced with is that I couldn't supply various ways of playing and there weren't enough actual practises so it needs more inspection to prove how effective it is. I hope there will be new and various ways of musical education, besides chorus, to help children become more interested in music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.