현대 사회는 과학 기술의 시대로, 수학은 과학에 원리와 기초를 제공하는 과목으로써 점점 더 중요시되고 있다. 학생들은 이와 같은 수학의 증요성을 인식하는 반면, 그것을 학습하는 것은 곤란해 하고 있다. 왜냐하면 수학은 엄격한 위계성을 갖고 있어서 선수학습에 결손이 생기면 새로운 단원을 학습하는 데에 어려움을 겪기 때문이다. 또한 학생들은 수학을 학습하면서 교수 방법에 적응하지 못하여 누적된 실패를 경험하고 흥미를 잃게 되는 등의 여러 가지 요인으로 수학을 기피하고 두려워한다. 그러므로 수학 학습부진의 원인을 알아보는 것은 의미있는...
현대 사회는 과학 기술의 시대로, 수학은 과학에 원리와 기초를 제공하는 과목으로써 점점 더 중요시되고 있다. 학생들은 이와 같은 수학의 증요성을 인식하는 반면, 그것을 학습하는 것은 곤란해 하고 있다. 왜냐하면 수학은 엄격한 위계성을 갖고 있어서 선수학습에 결손이 생기면 새로운 단원을 학습하는 데에 어려움을 겪기 때문이다. 또한 학생들은 수학을 학습하면서 교수 방법에 적응하지 못하여 누적된 실패를 경험하고 흥미를 잃게 되는 등의 여러 가지 요인으로 수학을 기피하고 두려워한다. 그러므로 수학 학습부진의 원인을 알아보는 것은 의미있는 일이며, 앞으로 수학을 학습하는데 조금이나마 도움을 줄 수 있는 좋은 자료가 될 것이다. 학습부진아는 잠재적 학습능력을 가지고 있으면서도 환경적인 결함으로 학습능력의 발달이 부진하거나, 초기의 심한 학습 결손 때문에 현재의 학습진도에 적응하기가 매우 어려운 상태의 학생을 말한다. 이러한 학습부진의 원인에는 수학 교과 자체의 특성, 학생의 지능, 선수학습 등의 인지적 원인과 학습동기, 자아개념, 불안 등의 정의적 원인이 있다. 또한 교사의 영향에 의한 원인과 가정 · 사회 등의 환경에 의한 원인이 있다. 본 연구자는 위의 학습부진의 원인을 바탕으로 설문지를 작성하여 수학 교과의 특성, 학생 특성, 교사에 대한 인식, 동년배 집단의 교과에 대한 상호인식도를 조사하였다. 그 결과 학습부진의 원인은 앞서 설명한 교과 특성, 학생 특성, 교사의 영향, 동년배 집단에 의한 원인 등의 복합적인 것들이 작응해서 생겨난다. 특히 수학 학습부진의 원인은 교사와 동년배 집단의 영향보다는 수학 교과가 갖는 특성과 학생 특성에서 오는 원인이 더 큰 것으로 나타났다. 따라서 수학 학습부진을 최소화하기 위해서는 교과가 갖는 특성을 잘 파악하여 교재를 개발하고, 교수-학습방법에 적용해야 할 것이다. 또한 학습부진아의 공통된 인지적 · 정의적 특성을 고려하여 그들이 수학에 갖고 있는 부정적인 인식을 해소시키기 위한 방안 역시 마련되어야 하겠다.
현대 사회는 과학 기술의 시대로, 수학은 과학에 원리와 기초를 제공하는 과목으로써 점점 더 중요시되고 있다. 학생들은 이와 같은 수학의 증요성을 인식하는 반면, 그것을 학습하는 것은 곤란해 하고 있다. 왜냐하면 수학은 엄격한 위계성을 갖고 있어서 선수학습에 결손이 생기면 새로운 단원을 학습하는 데에 어려움을 겪기 때문이다. 또한 학생들은 수학을 학습하면서 교수 방법에 적응하지 못하여 누적된 실패를 경험하고 흥미를 잃게 되는 등의 여러 가지 요인으로 수학을 기피하고 두려워한다. 그러므로 수학 학습부진의 원인을 알아보는 것은 의미있는 일이며, 앞으로 수학을 학습하는데 조금이나마 도움을 줄 수 있는 좋은 자료가 될 것이다. 학습부진아는 잠재적 학습능력을 가지고 있으면서도 환경적인 결함으로 학습능력의 발달이 부진하거나, 초기의 심한 학습 결손 때문에 현재의 학습진도에 적응하기가 매우 어려운 상태의 학생을 말한다. 이러한 학습부진의 원인에는 수학 교과 자체의 특성, 학생의 지능, 선수학습 등의 인지적 원인과 학습동기, 자아개념, 불안 등의 정의적 원인이 있다. 또한 교사의 영향에 의한 원인과 가정 · 사회 등의 환경에 의한 원인이 있다. 본 연구자는 위의 학습부진의 원인을 바탕으로 설문지를 작성하여 수학 교과의 특성, 학생 특성, 교사에 대한 인식, 동년배 집단의 교과에 대한 상호인식도를 조사하였다. 그 결과 학습부진의 원인은 앞서 설명한 교과 특성, 학생 특성, 교사의 영향, 동년배 집단에 의한 원인 등의 복합적인 것들이 작응해서 생겨난다. 특히 수학 학습부진의 원인은 교사와 동년배 집단의 영향보다는 수학 교과가 갖는 특성과 학생 특성에서 오는 원인이 더 큰 것으로 나타났다. 따라서 수학 학습부진을 최소화하기 위해서는 교과가 갖는 특성을 잘 파악하여 교재를 개발하고, 교수-학습방법에 적용해야 할 것이다. 또한 학습부진아의 공통된 인지적 · 정의적 특성을 고려하여 그들이 수학에 갖고 있는 부정적인 인식을 해소시키기 위한 방안 역시 마련되어야 하겠다.
In these days, science is regarded as the major factor which moves the world. As well known, mathematics provides the basic principle and method for various experiment. So it is obvious that mathematics is one of the most important subjects which should be educated deeply in school. Although most st...
In these days, science is regarded as the major factor which moves the world. As well known, mathematics provides the basic principle and method for various experiment. So it is obvious that mathematics is one of the most important subjects which should be educated deeply in school. Although most students recognize the essence and importance of mathematics, generally they are embarrassed to study it deeply. This phenomenon is explained by two facts. One is that there is a strict knowledge hierarchy in mathematics, so it is very hard to learn new chapter without clear understanding of previous chapter. The other is that many students are frustrated in studying mathematics for not easily being accustomed to the way of educating. Therefore, it will be very meaningful to find the reason for troubled learning of mathematics and be helpful information in further studying mathematics. The poor learner especially in mathematics is defined as the person who has the problem in developing his learning capability because of the environmental deficiency despite his latent learning capacity and the person who are troubled in being accustomed to present learning progress due to previously formed learning disability. The source of this learning trouble is divided to three causes - cognitive cause, intrinsic cause, and external cause. Cognitive cause is relevant to the character of mathematics, the student's capacity, and the existence of previous learning. Intrinsic cause is related to the motive for learning and self-uncertainty, External cause is come from the teacher's affect and environmental influence by household and society. With the survey method based on these causes of learning deficiency, I investigate the characteristics of mathematics as a subject, student's idiosyncrasy, the percept about teachers, and contemporaries' degree of mutual cognition to the subject. It is resulted from the investigation the poor learning is caused by the complex effect which is consisted with the characteristics of the subject, student's idiosyncrasy, teacher's influence, and contemporaries' affect, Especially in mathematics, the poor learning is mostly come from mathematics' characteristics and student's idiosyncrasy rather than teacher and contemporaries' affect. Therefore, to minimize the poor learning in mathematics, teaching material should be developed with figuring out the characteristics of the subject, and it ought to be applied to the way of teaching and learning. Also, the plan for dissolving student's negative perception about mathematics need to be drawn up with reflecting the poor learner's common idiosyncrasy in cognitive and intrinsic side.
In these days, science is regarded as the major factor which moves the world. As well known, mathematics provides the basic principle and method for various experiment. So it is obvious that mathematics is one of the most important subjects which should be educated deeply in school. Although most students recognize the essence and importance of mathematics, generally they are embarrassed to study it deeply. This phenomenon is explained by two facts. One is that there is a strict knowledge hierarchy in mathematics, so it is very hard to learn new chapter without clear understanding of previous chapter. The other is that many students are frustrated in studying mathematics for not easily being accustomed to the way of educating. Therefore, it will be very meaningful to find the reason for troubled learning of mathematics and be helpful information in further studying mathematics. The poor learner especially in mathematics is defined as the person who has the problem in developing his learning capability because of the environmental deficiency despite his latent learning capacity and the person who are troubled in being accustomed to present learning progress due to previously formed learning disability. The source of this learning trouble is divided to three causes - cognitive cause, intrinsic cause, and external cause. Cognitive cause is relevant to the character of mathematics, the student's capacity, and the existence of previous learning. Intrinsic cause is related to the motive for learning and self-uncertainty, External cause is come from the teacher's affect and environmental influence by household and society. With the survey method based on these causes of learning deficiency, I investigate the characteristics of mathematics as a subject, student's idiosyncrasy, the percept about teachers, and contemporaries' degree of mutual cognition to the subject. It is resulted from the investigation the poor learning is caused by the complex effect which is consisted with the characteristics of the subject, student's idiosyncrasy, teacher's influence, and contemporaries' affect, Especially in mathematics, the poor learning is mostly come from mathematics' characteristics and student's idiosyncrasy rather than teacher and contemporaries' affect. Therefore, to minimize the poor learning in mathematics, teaching material should be developed with figuring out the characteristics of the subject, and it ought to be applied to the way of teaching and learning. Also, the plan for dissolving student's negative perception about mathematics need to be drawn up with reflecting the poor learner's common idiosyncrasy in cognitive and intrinsic side.
주제어
#수학 수학교육 학습부진 Poor Learning Mathematics
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