또래간 칭찬하기 활동이 유아의 친사회적 행동 및 대인문제 해결사고에 미치는 영향 (The) influences of the praise activities among kindergarteners on children's prosocial behavior and interpersonal problem solving thought원문보기
본 연구는 또래간 칭찬하기 활동 경험이 유아의 친사회적 행동 및 대인문제 해결사고에 미치는 영향에 대해 알아보고 그 교육적 가치를 밝혀 유아교육 현장에서 활용할 수 있는 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 또래간 칭찬하기 활동은 유아의 친사회적 행동에 영향을 미치는가? 1-1. 또래간 칭찬하기 활동은 유아의 개인정서 조절능력에 영향을 미치는가? 1-2. 또래간 칭찬하기 활동은 유아의 대인관계 형성능력에 영향을 미치는가? 1-3. 또래간 칭찬하기 활동은 유아의 적응능력에 영향을 미치는가? 2. 또래간 칭찬하기 활동은 유아의 대인문제 해결사고에 영향을 미치는가? 연구의 대상은 서울시 강남구에 위치한 S유치원 만5세 2학급을 대상으로 실험집단과 통제 집단에 각각 28명씩 총 56명을 배정하였으며, 실험집단에게는 칭찬하기 활동을 실시하였고 통제집단에게는 기존의 유치원 수업을 수행하였다. 본 연구를 위해 친사회적 행동 검사도구는 McGrinnis와 Goldstein(1990)의 'Skill Situations ...
본 연구는 또래간 칭찬하기 활동 경험이 유아의 친사회적 행동 및 대인문제 해결사고에 미치는 영향에 대해 알아보고 그 교육적 가치를 밝혀 유아교육 현장에서 활용할 수 있는 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 또래간 칭찬하기 활동은 유아의 친사회적 행동에 영향을 미치는가? 1-1. 또래간 칭찬하기 활동은 유아의 개인정서 조절능력에 영향을 미치는가? 1-2. 또래간 칭찬하기 활동은 유아의 대인관계 형성능력에 영향을 미치는가? 1-3. 또래간 칭찬하기 활동은 유아의 적응능력에 영향을 미치는가? 2. 또래간 칭찬하기 활동은 유아의 대인문제 해결사고에 영향을 미치는가? 연구의 대상은 서울시 강남구에 위치한 S유치원 만5세 2학급을 대상으로 실험집단과 통제 집단에 각각 28명씩 총 56명을 배정하였으며, 실험집단에게는 칭찬하기 활동을 실시하였고 통제집단에게는 기존의 유치원 수업을 수행하였다. 본 연구를 위해 친사회적 행동 검사도구는 McGrinnis와 Goldstein(1990)의 'Skill Situations Measure'를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 번안 수정한 것을 사용하였고, 대인문제 해결사고 검사도구는 Spivack(1976)의 ICPS(Interpersonal Cognitive Problem Solving Skill)와 박찬옥(1986)이 제작한 「대인문제 해결 사고 검사」를 기초로 대인문제 해결사고의 4가지 하위사고 중 유아기의 대인문제해결사고를 대표하는 대안적 해결사고만을 측정하도록 김영중(1996)이 제작한 검사도구를 사용하였다. 실험을 통해 수집된 자료는 공변량분석(ANCOVA)을 적용하여 분석하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제에 대한 검증결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단과 통제집단간에는 친사회적 행동에서 의미 있는 차이가 있었다. 즉 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단이 통제집단에 비해 친사회적 행동능력이 유의한 수준으로 향상되었다. 이는 또래간 칭찬하기 활동이 유아의 친사회적 행동에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 의미한다. 친사회적 행동의 하위요소인 개인정서 조절능력에 있어서는 실험집단과 통제집단간에 의미 있는 차이가 있었다. 즉, 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단이 통제집단에 비해 개인정서 조절능력이 유의한 수준으로 향상되었다. 이는 또래간 칭찬하기 활동이 유아의 개인정서 조절능력에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 의미한다. 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단과 통제집단간에는 친사회적 행동의 하위요소인 대인관계 형성능력에서 의미 있는 차이가 있었다. 즉, 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단이 통제집단에 비해 대인관계 형성능력이 유의한 수준으로 향상되었다. 이는 또래간 칭찬하기 활동이 유아의 대인관계 형성능력에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 의미한다. 친사회적 행동의 하위요소 중 적응능력에 있어서는 실험집단과 통제집단간에 의미 있는 차이가 있었다. 즉, 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단이 통제집단에 비해 적응능력이 유의한 수준으로 향상되었다. 이는 또래간 칭찬하기 활동이 유아의 적응능력에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 의미한다. 둘째, 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단과 통제집단간에는 대인문제 해결사고에서 의미있는 차이가 있었다. 즉, 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단이 통제집단에 비해 대인문제 해결사고가 유의한 수준으로 향상되었다. 이는 칭찬하기 활동이 유아의 대인문제 해결사고에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 의미한다. 이상의 결과를 종합해보면, 또래의 칭찬하기 활동은 친사회적 행동에 대한 동기를 부여함으로써 친사회적 행동을 더욱 강화시키는 것으로 나타났으며 동시에 또래에게 인정받고 칭찬받는 친구들을 관찰하고 대리강화가 되어 친사회적 행동이 증가하였다. 이는 친사회적 행동이 직접적 강화와 대리적 강화에서 나온다는 김영중(1995)의 연구결과와도 일치하며, 또래의 사회적 강화가 유아의 행동 수정에 긍정적 영향을 미친다는 오점숙(1992), 최인숙(1983)의 연구와도 맥락을 같이한다. 따라서 유치원에서 교사뿐만 아니라 또래간에 칭찬을 하도록 권장하면 친사회적 행동 및 대인문제 해결사고를 향상시키는데 효과적일 것이다.
본 연구는 또래간 칭찬하기 활동 경험이 유아의 친사회적 행동 및 대인문제 해결사고에 미치는 영향에 대해 알아보고 그 교육적 가치를 밝혀 유아교육 현장에서 활용할 수 있는 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 또래간 칭찬하기 활동은 유아의 친사회적 행동에 영향을 미치는가? 1-1. 또래간 칭찬하기 활동은 유아의 개인정서 조절능력에 영향을 미치는가? 1-2. 또래간 칭찬하기 활동은 유아의 대인관계 형성능력에 영향을 미치는가? 1-3. 또래간 칭찬하기 활동은 유아의 적응능력에 영향을 미치는가? 2. 또래간 칭찬하기 활동은 유아의 대인문제 해결사고에 영향을 미치는가? 연구의 대상은 서울시 강남구에 위치한 S유치원 만5세 2학급을 대상으로 실험집단과 통제 집단에 각각 28명씩 총 56명을 배정하였으며, 실험집단에게는 칭찬하기 활동을 실시하였고 통제집단에게는 기존의 유치원 수업을 수행하였다. 본 연구를 위해 친사회적 행동 검사도구는 McGrinnis와 Goldstein(1990)의 'Skill Situations Measure'를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 번안 수정한 것을 사용하였고, 대인문제 해결사고 검사도구는 Spivack(1976)의 ICPS(Interpersonal Cognitive Problem Solving Skill)와 박찬옥(1986)이 제작한 「대인문제 해결 사고 검사」를 기초로 대인문제 해결사고의 4가지 하위사고 중 유아기의 대인문제해결사고를 대표하는 대안적 해결사고만을 측정하도록 김영중(1996)이 제작한 검사도구를 사용하였다. 실험을 통해 수집된 자료는 공변량분석(ANCOVA)을 적용하여 분석하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제에 대한 검증결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단과 통제집단간에는 친사회적 행동에서 의미 있는 차이가 있었다. 즉 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단이 통제집단에 비해 친사회적 행동능력이 유의한 수준으로 향상되었다. 이는 또래간 칭찬하기 활동이 유아의 친사회적 행동에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 의미한다. 친사회적 행동의 하위요소인 개인정서 조절능력에 있어서는 실험집단과 통제집단간에 의미 있는 차이가 있었다. 즉, 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단이 통제집단에 비해 개인정서 조절능력이 유의한 수준으로 향상되었다. 이는 또래간 칭찬하기 활동이 유아의 개인정서 조절능력에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 의미한다. 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단과 통제집단간에는 친사회적 행동의 하위요소인 대인관계 형성능력에서 의미 있는 차이가 있었다. 즉, 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단이 통제집단에 비해 대인관계 형성능력이 유의한 수준으로 향상되었다. 이는 또래간 칭찬하기 활동이 유아의 대인관계 형성능력에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 의미한다. 친사회적 행동의 하위요소 중 적응능력에 있어서는 실험집단과 통제집단간에 의미 있는 차이가 있었다. 즉, 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단이 통제집단에 비해 적응능력이 유의한 수준으로 향상되었다. 이는 또래간 칭찬하기 활동이 유아의 적응능력에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 의미한다. 둘째, 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단과 통제집단간에는 대인문제 해결사고에서 의미있는 차이가 있었다. 즉, 또래간 칭찬하기 활동을 경험한 실험집단이 통제집단에 비해 대인문제 해결사고가 유의한 수준으로 향상되었다. 이는 칭찬하기 활동이 유아의 대인문제 해결사고에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 의미한다. 이상의 결과를 종합해보면, 또래의 칭찬하기 활동은 친사회적 행동에 대한 동기를 부여함으로써 친사회적 행동을 더욱 강화시키는 것으로 나타났으며 동시에 또래에게 인정받고 칭찬받는 친구들을 관찰하고 대리강화가 되어 친사회적 행동이 증가하였다. 이는 친사회적 행동이 직접적 강화와 대리적 강화에서 나온다는 김영중(1995)의 연구결과와도 일치하며, 또래의 사회적 강화가 유아의 행동 수정에 긍정적 영향을 미친다는 오점숙(1992), 최인숙(1983)의 연구와도 맥락을 같이한다. 따라서 유치원에서 교사뿐만 아니라 또래간에 칭찬을 하도록 권장하면 친사회적 행동 및 대인문제 해결사고를 향상시키는데 효과적일 것이다.
The purpose of this study was to examine the influence of praise activities among kindergarteners on the same age childrens prosocial behavior and interpersonal problem solving thought. This will then provide the fundamental data in children's education and clarify its educational value. The questio...
The purpose of this study was to examine the influence of praise activities among kindergarteners on the same age childrens prosocial behavior and interpersonal problem solving thought. This will then provide the fundamental data in children's education and clarify its educational value. The question of the study were as follows: 1. Do the same age praise activities affect children's prosocial behavior? 1-1. Do the same age praise activities affect children's ability to control their own emotions? 1-2. Do the same age praise activities affect children's ability to relate with other children? 1-3. Do the same age praise activities affect children's adjustment ability? 2. Do the same age praise activities affect children's interpersonal problem solving ability? The subjects of study were 56 children whose age is 5 years old at S Kindergarten is located at Kang Nam-Gu Seoul. In the research, experimental group were tested with the same age praise activities, and control group performed the ordinary kindergarten lessons, without the praising activities. To enhance the above experiments, McGrinnis and Goldsteins (1990) Skill Situations Measure which Lee Won-Young, Park Chan-Ok and Ro Young-Hee had translated and modified was used for prosocial behavior. The Spivacks (1976) ICPS (Interpersonal Cognitive Problem Solvong Skill which Park Chan-Ok (1986) had modified was used for interpersonal problem solving ability. The data of above study were applied with ANCOVA. The result of the study were summarized os follow. 1. There was significant difference in the same age prosocial behavior between experimental group and the control group. In another word, children who had participated in experimental group had significantly improved their prosocial behavior compare to control group, which mean, it can be safely stated that the same age praise activities had positive affect on children. 2. There was significant difference in the children's ability to control their own emotions between experimental group and the control group. In another word, children who've participated in experimental group had significantly improved their ability to control their own emotions compared to control group, witch mean, it can be safely stated that the same age praise activities had positive affect on children. 3. There was significant difference in the children's ability to relate with other children between experimental group and the control group. In another word, children who've participated in experimental group had significantly improved their ability to relate with other children compared to control group, which mean, it can be safely stated that the same age praise activities had positive affect on children. 4. There was significant difference in the children's ability between experimental group and the control group. In another word, children who had participated in experimental group had significantly improved their adjustment ability compared to control group, which mean, it can be safely stated that the same age praise activities had positive affect on children. 5. There was significant difference in the children's interpersonal problem solving thought between experimental group and the control group. In another word, children who had participated in experimental group significantly improved their interpersonal problem solving ability compared to control group, which mean, it can be safely stated that the same age praise activities had positive affect on children.
The purpose of this study was to examine the influence of praise activities among kindergarteners on the same age childrens prosocial behavior and interpersonal problem solving thought. This will then provide the fundamental data in children's education and clarify its educational value. The question of the study were as follows: 1. Do the same age praise activities affect children's prosocial behavior? 1-1. Do the same age praise activities affect children's ability to control their own emotions? 1-2. Do the same age praise activities affect children's ability to relate with other children? 1-3. Do the same age praise activities affect children's adjustment ability? 2. Do the same age praise activities affect children's interpersonal problem solving ability? The subjects of study were 56 children whose age is 5 years old at S Kindergarten is located at Kang Nam-Gu Seoul. In the research, experimental group were tested with the same age praise activities, and control group performed the ordinary kindergarten lessons, without the praising activities. To enhance the above experiments, McGrinnis and Goldsteins (1990) Skill Situations Measure which Lee Won-Young, Park Chan-Ok and Ro Young-Hee had translated and modified was used for prosocial behavior. The Spivacks (1976) ICPS (Interpersonal Cognitive Problem Solvong Skill which Park Chan-Ok (1986) had modified was used for interpersonal problem solving ability. The data of above study were applied with ANCOVA. The result of the study were summarized os follow. 1. There was significant difference in the same age prosocial behavior between experimental group and the control group. In another word, children who had participated in experimental group had significantly improved their prosocial behavior compare to control group, which mean, it can be safely stated that the same age praise activities had positive affect on children. 2. There was significant difference in the children's ability to control their own emotions between experimental group and the control group. In another word, children who've participated in experimental group had significantly improved their ability to control their own emotions compared to control group, witch mean, it can be safely stated that the same age praise activities had positive affect on children. 3. There was significant difference in the children's ability to relate with other children between experimental group and the control group. In another word, children who've participated in experimental group had significantly improved their ability to relate with other children compared to control group, which mean, it can be safely stated that the same age praise activities had positive affect on children. 4. There was significant difference in the children's ability between experimental group and the control group. In another word, children who had participated in experimental group had significantly improved their adjustment ability compared to control group, which mean, it can be safely stated that the same age praise activities had positive affect on children. 5. There was significant difference in the children's interpersonal problem solving thought between experimental group and the control group. In another word, children who had participated in experimental group significantly improved their interpersonal problem solving ability compared to control group, which mean, it can be safely stated that the same age praise activities had positive affect on children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.