최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.19 no.11, 2018년, pp.653 - 661
남정희 (안동과학대학교 간호학과) , 박현숙 (대구가톨릭대학교 간호대학&간호과학연구소)
This study was conducted to determine the impacts of perceived stress and empathy ability on altruistic behavior of freshman nursing students. Data were collected from 160 freshman nursing students between 24 November and 9 December 2016. A total of 154 questionnaires were analyzed using descriptive...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
이타행동이란? | 이타행동은 타인들이 어려운 상황에 처했을 때 함께 아파하며 그들을 돕고자 하는 마음이며[8], 이때 다른 외적 보상이 주어지는가에 관계없이 이루어지는 행동을 말한다[9]. 즉 이타행동이란 타인을 이롭게 하고 도우려는 행동이며[10], 간호가 모든 대상자들이 건강할 수 있도록 도와주는 돌봄의 실천 학문으로 볼 때 간호의 역할과 이타적 행동은 밀접한 관련이 있다고 볼 수 있다[11]. | |
대학생의 특징은? | 대학생은 발달단계상 청소년 후기에 해당되며 부모로 부터 심리적, 정서적 독립과 함께 학업, 경제적 문제, 대인관계, 심각한 취업난 등으로 인해 다양한 스트레스를 경험하게 된다[3]. 더구나 대학 신입생은 상급생에 비해 대학생활에 대한 적응력이 낮고 우울이나 불안과 같은 부정적 정서를 더 많이 경험한다고 한다[4]. | |
입시위주의 교육제도가 대학 신입생에게 어떤 영향을 미치는가? | 대학생은 발달단계상 청소년 후기에 해당되며 부모로 부터 심리적, 정서적 독립과 함께 학업, 경제적 문제, 대인관계, 심각한 취업난 등으로 인해 다양한 스트레스를 경험하게 된다[3]. 더구나 대학 신입생은 상급생에 비해 대학생활에 대한 적응력이 낮고 우울이나 불안과 같은 부정적 정서를 더 많이 경험한다고 한다[4]. |
J. H. Park, "Need of character education in nursing education", Journal of the Korean Data Analysis Society, Vol.15, No.6, pp.3321-3332, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.4040/jkan.2010.40.1.14
J. S. Myung, J. S. Bae, C. S. Kim, "A study on care determinants of adolescents", Korean Journal of Youth Studies, Vol.20, No.1, pp. 9-127, 2013.
H. S. Jang, "The effects of self-disclosure and empathy on stress perception and stress coping strategy of university students", Korean Journal of Communication Studies, Vol.21, No.3, pp.5-28, 2013.
K. W. Kim, Y. H. Cho, "Mediation and moderation effects of self-efficacy between career stress and college adjustment among freshmen", Korean Journal of Youth Studies, Vol.18, pp.197-218, 2011.
S. Y. Min, "Adjustment Experiences of Students in Nursing Education", Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, Vol.15, No.4, pp.409-419, 2006.
J. Y. Lee, I. J. Chung, J. L. Back, B. Batzolboo, "The similarities and difference in predictor variables of youth's prosocial and antisocial behaviors(a meta analysis)", Journal of the Korean Society of Child Welfare, Vol.47, pp. 25-155, 2014.
C. Schwartz, J. B. Meisenhelder, Y. Ma, G. Reed, "Altruistic social interest behaviors are associated with better mental health", Psychosomatic Medicine, Vol.65, No.5 pp.778-785, 2003. DOI: http://dx.doi.org/10.1097/01.PSY.0000079378.39062.D4
H. J. Cho, N. H. Sohn, "Empathy and altruistic behavior", The Korea Journal of Counseling, Vol. 7, No.1, pp.1-9, 2013.
C. D. Baston, "Altruism and prosocial behavior", Handbook of Social Psychology, Vol.1, pp. 282-316, 1998.
E. J. Jung, H. Y. Hong, "The mediating effect of self efficacy the relationship between empathy and altruistic behavior of middle school students", Korean Journal of Youth Facility & Environment, Vol.12, No.3, pp.13-26, 2014.
C. A. Haigh, "Reconstructing nursing altruism using a biological evolutionary framework", Journal of advanced nursing, Vol.66, No.6, pp.1401-1408, 2009. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2010.05274.x
M. K. Rognstad, "Helping motives in late modern society: values and attitudes among nursing students", Nursing Ethics, Vol.11, No.3, pp.227-239, 2004. DOI: https://doi.org/10.1191/0969733004ne691oa
R. S. Lazarus, S. Folkman, "Stress, appraisal and coping", New York: Springer Publishing Co, 1984.
M. L. Hoffman. Empathy and moral development: Implications for caring and justice. New York, NY: Cambridge University Press, 2000.
B. S. Jeon, "The relationship between empathy and altruistic behavior", Master thesis, Chungnam National University, Daejeon, 2003.
K. Parvan, H. Ebrahimi, V. Zamanzadeh, A. Seyedrasooly, D. Dadkhah, F. Jabarzadeh, " Empathy from the nurses' viewpoint in teaching hospitals of tabriz university of medical sciences, Iran", Journal of Caring Sciences, Vol.30, No.1, pp.29-36, 2014. DOI: https://doi.org/10.5681/jcs.2014.004
Y. E Hong, Y. S. Kim, "Development and validation of the adolescent empathy scale", Korean Journal of Youth Studies, Vol.22, No.8, pp.159-183, 2015.
S. Moghaddasian, S. Lak Dizaji, M. Mahmoudi, "Nurses empathy and family needs in the intensive care units", Journal of Caring Sciences, Vol.2, No.3 pp.197-201, 2013. DOI: https://doi.org/10.5681/jcs.2013.024
S. Brunero, S. Lamont, M. Coates, "A review of empathy education in nursing", Nursing Inquiry, Vol.17, No.1, pp.65-74, 2010. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1440-1800.2009.00482.x
C. D. Baston. The altruism question: toward a social-psychological answer. Hillsdale, NJ: Erlbaum Associates, 1991.
M. L. Hoffman. Empathy, its development and prosocial implications. In Nebraska Press, 1987.
S. Sturmer, M. Snyder, A. Kropp, B. Siem, " Empathy-motivated helping: The moderating role of group membership", Personality & Social Psychology Bulletin, Vol.32, No.7, pp.943-956, 2006. DOI: https://doi.org/10.1177/0146167206287363
Y. H. Kim, L. N. Liw, S. Y. Han, "The way of the increase helping behavior: The effects of empathy and fairness on intention for helping behavior", Korean Journal of Psychological and Social Issues, Vol.18, No.3, pp.349-366, 2012.
S. H. Park. Empathy and empathic understanding. Seoul: Wonminsa, 1994.
H. S. Park, K. H. Hwang, O. H, Cho, " Correlation sense of coherence and quality of life among freshman nursing students", The Journal of Korean Academic Society of Home Care Nursing, Vol.22, No.1, pp.5-13, 2015.
S. Cohen, T. Kamarck, R. Mermelstein, "A global measure of perceived stress", Journal of Health and Social Behavior, Vol.24, No.4, pp. 385- 396, 1983.
J. H. Park, Y. S. Seo, "Validation of the perceived stress scale (PSS) on samples of Korean university students", The Korean Journal of Psychology, Vol.29, No.3, pp.611-629, 2010.
M. H. Davis, "A multidimensional approach to individual differences in empathy", JSAS Catolog of Selected Documents in Psychology, Vol.10. pp.85, 1980.
B. K. Bryant, "An index of empathy for children and adolescents", Child Development, Vol.53 pp.413-425, 1982.
D. Bal-Tal, A. Raviv, "Consistency of helping behavior measures", Child Development, Vol.50, pp.1235-1235, 1979.
T. H. Kim, "The effects of hope and meaning of life on adolescent's resilience", Unpublished Doctoral dissertation, Hanyang University, Seoul, 2004.
R. M. Baron, D. A. Kenny, "The moderator-mediator variable distinction insocial psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations", Journal of Personality and Social Psychology, Vol.51, No.6, pp.1173-1182, 1986. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
S. R. Hong, "Effects of self-esteem and self-efficacy on altruism in university students", Journal of Adolescent Welfare, Vol.14, No.4, pp. 71-92, 2012.
M. O. Kang, "A study on relationship among self-awareness, other-awareness and empathy in nursing students", Journal of Korean Philosophical History, Vol.47, pp.207-238, 2015.
R. J. R. Blair, "Responding to the emotions of others: Dissociating forms of empathy through the study of typical and psychiatric populations", Consciousness and Cognition, Vol.14, pp.698-718, 2005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.concog.2005.06.004
B. Chakrabarti, S. Baron-Cohen, "Empathizing: neurocognitive developmental mechanisms and individual differences", Progress in Brain Research, Vol.156, pp.403-417, 2006. DOI: https://doi.org/10.1016/S0079-6123(06)56022-4
M. S. Park, C. U. Oh, H. K. Kang, " Relationships among bullying, ego-resilience, perceived stress, and college adaptation in nursing students", Journal of the Korea Convergence Society, Vol.8. No.2, pp.73-81, 2017.
K. H. Park, D. H. Kim, S. K. Kim, Y. H. Yi, J. H. Jeong, J. Chae, J. Hwang, H. Roh, "The relationships between empathy, stress and social support among medical students", International Journal of Medical Education, Vol.6, pp. 103-108, 2015. DOI: https://doi.org/10.5116/ijme.55e6.0d44
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.