음악교육에 있어서 창작이란 작곡 그 자체와 작곡을 할 수 있는 데까지 이끌어가는 학습과정 전체, 즉 인간의 창조성을 계발할 수 있는 종합적인 음악교육 활동을 말한다. 학생들은 창작활동을 통해 음악의 내적 작용을 탐구하고 음악수업을 통해 습득한 개념들을 활용하며 자신의 음악적 아이디어를 창출하여 악곡으로 표현함으로 음악적 창의력을 계발하고 신장시킨다. 또한 음악예술의 본질과 접촉하고 음악을 만드는 기쁨과 즐거움을 맛봄으로 인하여 음악 학습에 대한 ...
음악교육에 있어서 창작이란 작곡 그 자체와 작곡을 할 수 있는 데까지 이끌어가는 학습과정 전체, 즉 인간의 창조성을 계발할 수 있는 종합적인 음악교육 활동을 말한다. 학생들은 창작활동을 통해 음악의 내적 작용을 탐구하고 음악수업을 통해 습득한 개념들을 활용하며 자신의 음악적 아이디어를 창출하여 악곡으로 표현함으로 음악적 창의력을 계발하고 신장시킨다. 또한 음악예술의 본질과 접촉하고 음악을 만드는 기쁨과 즐거움을 맛봄으로 인하여 음악 학습에 대한 동기 유발과 학습 성과가 촉진되고 다른 사람들의 작품을 이해하는 능력이 향상되며 자신의 음악성에 대한 자부심을 느끼게 되어 음악에 대한 애착을 갖게 된다.이처럼 음악에 있어서 창작 활동이 중요하므로 비중 있게 다루어져야 함에도 불구하고 음악수업에서 가장 도외시되고 있는 것이 안타까운 현실이다. 거기에는 여러 가지 복잡한 이유가 있겠지만 체계적인 창작 지도의 과정과 방법론의 부재가 가장 크다고 본다.미국의 교육심리학자인 로버트 가네(Robert M. Gagne?, 1916~2002)는 효율적인 학습을 위하여 학교 현장에서 활용할 수 있는 수업 설계의 원리와 방법을 제시하였다. 그는 학습자의 내?외적 조건과 학습목표영역에 적합한 조건을 고려하여 학습위계를 사용한 교수 및 학습 이론을 전개하였는데 그의 이론은 실제 교육 현장에서 가장 많이 활용되고 있는 이론 중의 하나로 교사들에게 왜, 무엇을, 어떻게 가르쳐야 할 것인가에 대해 중요한 시사점을 제공하고 있다는 점에서 높게 평가 받고 있다.본 논문은 가네(Gagne?)의 학습이론을 음악 창작학습에 적용하여 교사들이 체계적인 창작지도 방법을 통해 학생들의 창작 학습을 효과적으로 가르칠 수 있도록 수업 모형과 방법을 연구하였다.본 연구의 구성은 다음과 같다. 먼저 가네(Gagne?)가 제시한 학습이론의 핵심개념인 학습의 결과(learning outcomes), 학습의 사태(events of learning), 학습의 조건(conditions of learning)을 알아보고 지적 기능 학습 위계를 적용하여 음악 창작학습을 위한 기초 기능인 이해 영역의 교수 학습방법을 제시하였다. 그리고 이를 토대로 중학교 2학년 교과서에 등장하는 리듬, 변주곡, 가락, 가사에 의한 가락창작의 4가지 유형의 창작학습에 수업모형을 제안하였다.창작지도에 가네(Gagne?)의 학습이론을 적용한 본 연구는 다음과 같은 시사점을 준다.첫째, 창작지도를 수업 이론가인 가네(Gagne?)의 학습이론에 적용함으로 창작학습의 이론적인 기틀을 제공한다.둘째, 학생들은 기존의 주입식 학습이 아닌 학생들의 능동적인 참여를 통해 창작의 기본개념을 획득한다.셋째, 교사를 위한 창작지도의 체계적인 학습방법을 제시한다.넷째, 학습자의 내?외적 조건을 고려함으로 효율적인 수업이 된다.이 논문을 통해 본인은 많은 학생들이 창작 학습에 성공함으로 음악적 창의력이 계발되고 음악성이 신장되며 음악 학습으로 인한 즐거움과 음악을 이해하는 능력이 향상되어 풍요로운 삶을 누리게 되길 기대한다.
음악교육에 있어서 창작이란 작곡 그 자체와 작곡을 할 수 있는 데까지 이끌어가는 학습과정 전체, 즉 인간의 창조성을 계발할 수 있는 종합적인 음악교육 활동을 말한다. 학생들은 창작활동을 통해 음악의 내적 작용을 탐구하고 음악수업을 통해 습득한 개념들을 활용하며 자신의 음악적 아이디어를 창출하여 악곡으로 표현함으로 음악적 창의력을 계발하고 신장시킨다. 또한 음악예술의 본질과 접촉하고 음악을 만드는 기쁨과 즐거움을 맛봄으로 인하여 음악 학습에 대한 동기 유발과 학습 성과가 촉진되고 다른 사람들의 작품을 이해하는 능력이 향상되며 자신의 음악성에 대한 자부심을 느끼게 되어 음악에 대한 애착을 갖게 된다.이처럼 음악에 있어서 창작 활동이 중요하므로 비중 있게 다루어져야 함에도 불구하고 음악수업에서 가장 도외시되고 있는 것이 안타까운 현실이다. 거기에는 여러 가지 복잡한 이유가 있겠지만 체계적인 창작 지도의 과정과 방법론의 부재가 가장 크다고 본다.미국의 교육심리학자인 로버트 가네(Robert M. Gagne?, 1916~2002)는 효율적인 학습을 위하여 학교 현장에서 활용할 수 있는 수업 설계의 원리와 방법을 제시하였다. 그는 학습자의 내?외적 조건과 학습목표영역에 적합한 조건을 고려하여 학습위계를 사용한 교수 및 학습 이론을 전개하였는데 그의 이론은 실제 교육 현장에서 가장 많이 활용되고 있는 이론 중의 하나로 교사들에게 왜, 무엇을, 어떻게 가르쳐야 할 것인가에 대해 중요한 시사점을 제공하고 있다는 점에서 높게 평가 받고 있다.본 논문은 가네(Gagne?)의 학습이론을 음악 창작학습에 적용하여 교사들이 체계적인 창작지도 방법을 통해 학생들의 창작 학습을 효과적으로 가르칠 수 있도록 수업 모형과 방법을 연구하였다.본 연구의 구성은 다음과 같다. 먼저 가네(Gagne?)가 제시한 학습이론의 핵심개념인 학습의 결과(learning outcomes), 학습의 사태(events of learning), 학습의 조건(conditions of learning)을 알아보고 지적 기능 학습 위계를 적용하여 음악 창작학습을 위한 기초 기능인 이해 영역의 교수 학습방법을 제시하였다. 그리고 이를 토대로 중학교 2학년 교과서에 등장하는 리듬, 변주곡, 가락, 가사에 의한 가락창작의 4가지 유형의 창작학습에 수업모형을 제안하였다.창작지도에 가네(Gagne?)의 학습이론을 적용한 본 연구는 다음과 같은 시사점을 준다.첫째, 창작지도를 수업 이론가인 가네(Gagne?)의 학습이론에 적용함으로 창작학습의 이론적인 기틀을 제공한다.둘째, 학생들은 기존의 주입식 학습이 아닌 학생들의 능동적인 참여를 통해 창작의 기본개념을 획득한다.셋째, 교사를 위한 창작지도의 체계적인 학습방법을 제시한다.넷째, 학습자의 내?외적 조건을 고려함으로 효율적인 수업이 된다.이 논문을 통해 본인은 많은 학생들이 창작 학습에 성공함으로 음악적 창의력이 계발되고 음악성이 신장되며 음악 학습으로 인한 즐거움과 음악을 이해하는 능력이 향상되어 풍요로운 삶을 누리게 되길 기대한다.
In music, creation is the composition itself and the entire learning process, which is a synthetic musical education activity that can develop one''s creativity. Students investigate internal action of music through creative activities and take advantage of concepts that are learned through music cl...
In music, creation is the composition itself and the entire learning process, which is a synthetic musical education activity that can develop one''s creativity. Students investigate internal action of music through creative activities and take advantage of concepts that are learned through music classes. In addition, students can develop and enhance their creative spirit in music by expressing musical pieces with their own musical ideas. Moreover, experiencing the essence of musical art and the joy of creating music increase their motivation, facilitate the learning outcome, increase their ability of understanding other people''s work, and finally feel an attachment on music with the self-confidence of their musicality.For these reasons, creative activities should be handled a great deal of weight with importance; however, it is disregarded the most in our music classrooms. Out of all the complex reasons, the absence of the systematic instructional methodology and process would make teaching composition the hardest.Robert M. Gagne? suggested instructional and learning theory considering learners'' internal and external condition and learning objectives. His theory is admired because it is very suggestive for teachers regarding why, what and how to teach.This treatise studied instructional model and method for teachers to effectively use for their classes by applying Gagne?''s learning theory to music creation learning.This research is composed of as following. First, we examine core concepts of Gagne?''s learning theory, such as learning outcomes and events of learning. Second, we suggested instructional and learning methods by applying cognitive learning hierarchy for comprehension area, which is fundamental for creation learning. Finally, we proposed a class model of four types of creation learning, that are rhythm, variation, melody, and melody creation based on lyric from a second-year junior high school textbook.This research based upon Gagne?''s learning theory in creation learning gives following suggestive points.First, it offers theoretical basis of creation learning by applying the learning theory of Gagne?, who is an instructional theorist.Second, students acquire basic concepts of creation through active participation, not existing one-way cramming instruction.Third, it presents systematic instructional methods on creation learning for teacher.Fourth, it becomes efficient class that consider internal and external condition of learners.
In music, creation is the composition itself and the entire learning process, which is a synthetic musical education activity that can develop one''s creativity. Students investigate internal action of music through creative activities and take advantage of concepts that are learned through music classes. In addition, students can develop and enhance their creative spirit in music by expressing musical pieces with their own musical ideas. Moreover, experiencing the essence of musical art and the joy of creating music increase their motivation, facilitate the learning outcome, increase their ability of understanding other people''s work, and finally feel an attachment on music with the self-confidence of their musicality.For these reasons, creative activities should be handled a great deal of weight with importance; however, it is disregarded the most in our music classrooms. Out of all the complex reasons, the absence of the systematic instructional methodology and process would make teaching composition the hardest.Robert M. Gagne? suggested instructional and learning theory considering learners'' internal and external condition and learning objectives. His theory is admired because it is very suggestive for teachers regarding why, what and how to teach.This treatise studied instructional model and method for teachers to effectively use for their classes by applying Gagne?''s learning theory to music creation learning.This research is composed of as following. First, we examine core concepts of Gagne?''s learning theory, such as learning outcomes and events of learning. Second, we suggested instructional and learning methods by applying cognitive learning hierarchy for comprehension area, which is fundamental for creation learning. Finally, we proposed a class model of four types of creation learning, that are rhythm, variation, melody, and melody creation based on lyric from a second-year junior high school textbook.This research based upon Gagne?''s learning theory in creation learning gives following suggestive points.First, it offers theoretical basis of creation learning by applying the learning theory of Gagne?, who is an instructional theorist.Second, students acquire basic concepts of creation through active participation, not existing one-way cramming instruction.Third, it presents systematic instructional methods on creation learning for teacher.Fourth, it becomes efficient class that consider internal and external condition of learners.
주제어
#Gagne>, Robert Mills systematic instructional methods creation learning for teacher 중학교 2학년 교과서 리듬 변주곡 가락 가사 가락창작 창작학습 수업모형
학위논문 정보
저자
한성효
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육 전공
지도교수
윤성현
발행연도
2005
총페이지
xii, 92장
키워드
Gagne>, Robert Mills systematic instructional methods creation learning for teacher 중학교 2학년 교과서 리듬 변주곡 가락 가사 가락창작 창작학습 수업모형
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.