본 연구의 목적은 중학생을 대상으로 방과후학교 클라리넷 수업에 가네의 수업이론을 적용하여 효과적인 수업지도안을 작성하는 것이다. 이를 위해, 실제 중학교 학생들을 대상으로 클라리넷 가네의 9가지 수업사태의 모형에 맞춰 수업지도안을 작성하고, 이를 바탕으로 실제 수업에 적용하여 수정·보완하였다. 본 연구의 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 가네의 9가지 수업사태 이론을 적용한 방과후학교 클라리넷 수업은 체계적이고 다양한 수업형태를 제시하여 학생들의 흥미를 높이고, 클라리넷에 대한 이해와 연주실력 향상에 도움이 되는 것으로 나타났다. 둘째, 가네의 ...
본 연구의 목적은 중학생을 대상으로 방과후학교 클라리넷 수업에 가네의 수업이론을 적용하여 효과적인 수업지도안을 작성하는 것이다. 이를 위해, 실제 중학교 학생들을 대상으로 클라리넷 가네의 9가지 수업사태의 모형에 맞춰 수업지도안을 작성하고, 이를 바탕으로 실제 수업에 적용하여 수정·보완하였다. 본 연구의 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 가네의 9가지 수업사태 이론을 적용한 방과후학교 클라리넷 수업은 체계적이고 다양한 수업형태를 제시하여 학생들의 흥미를 높이고, 클라리넷에 대한 이해와 연주실력 향상에 도움이 되는 것으로 나타났다. 둘째, 가네의 학습이론을 적용한 본 수업지도안은 기악을 통한 중주나 합주활동, 서로의 평가를 통해 교우간의 친밀감과 협동심을 기르는데 긍정적인 효과를 줄 수 있다는 것을 확인하였다. 마지막으로, 기악수업의 특성상 방과후학교를 통한 수업이 다양한 교육 기회 제공, 사교육비 절감, 시공간의 제약을 해결하는 것에 효과적이었다는 것을 확인하였다. 본 연구결과를 토대로 종합적으로 살펴봤을 때, 방과후학교를 통한 클라리넷 수업은 학생들에게 긍정적인 교육효과를 나타낼 수 있고, 이러한 클라리넷 수업을 학생의 내적조건을 발달시켜주는 가네의 9가지 수업사태를 적용하여 보다 더 효과적인 수업지도안을 개발하였다. 이러한 연구 결과가 다양한 기악 수업을 행하고자 하는 많은 음악 선생님들에게 도움이 되기를 바란다.
본 연구의 목적은 중학생을 대상으로 방과후학교 클라리넷 수업에 가네의 수업이론을 적용하여 효과적인 수업지도안을 작성하는 것이다. 이를 위해, 실제 중학교 학생들을 대상으로 클라리넷 가네의 9가지 수업사태의 모형에 맞춰 수업지도안을 작성하고, 이를 바탕으로 실제 수업에 적용하여 수정·보완하였다. 본 연구의 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 가네의 9가지 수업사태 이론을 적용한 방과후학교 클라리넷 수업은 체계적이고 다양한 수업형태를 제시하여 학생들의 흥미를 높이고, 클라리넷에 대한 이해와 연주실력 향상에 도움이 되는 것으로 나타났다. 둘째, 가네의 학습이론을 적용한 본 수업지도안은 기악을 통한 중주나 합주활동, 서로의 평가를 통해 교우간의 친밀감과 협동심을 기르는데 긍정적인 효과를 줄 수 있다는 것을 확인하였다. 마지막으로, 기악수업의 특성상 방과후학교를 통한 수업이 다양한 교육 기회 제공, 사교육비 절감, 시공간의 제약을 해결하는 것에 효과적이었다는 것을 확인하였다. 본 연구결과를 토대로 종합적으로 살펴봤을 때, 방과후학교를 통한 클라리넷 수업은 학생들에게 긍정적인 교육효과를 나타낼 수 있고, 이러한 클라리넷 수업을 학생의 내적조건을 발달시켜주는 가네의 9가지 수업사태를 적용하여 보다 더 효과적인 수업지도안을 개발하였다. 이러한 연구 결과가 다양한 기악 수업을 행하고자 하는 많은 음악 선생님들에게 도움이 되기를 바란다.
The purpose of this study was to create an effective teaching method of After-School clarinet program for middle school students based on the Gagné’s nine steps of the instructional model and apply it to a real classroom situation. The results of this study were as followings. First, on the basis of...
The purpose of this study was to create an effective teaching method of After-School clarinet program for middle school students based on the Gagné’s nine steps of the instructional model and apply it to a real classroom situation. The results of this study were as followings. First, on the basis of systematic approach along the Gagné’s nine steps of instructional model, it was confirmed that this teaching method were effective to increase students' interest and satisfaction levels toward clarinet practices with various learning methods. Secondly, this method increased the learning ability of students with voluntary participations in clarinet instructions, while the rote instruction have focused on just improving playing skills on the instrument. Thirdly, this method including the duet and ensembles was effective to improve the cooperative attitudes between students. In other words, this cooperative learning environment was considered to promote intimacy and companionship of students. Lastly, students participating this instrumental music lesson plan for the after school program indicated that they liked this lesson plan because it gave a diversity of educational opportunities and decreased the private lesson expenses avoiding the constraints of space and time of the regular classes. It is hoped that this study would be helpful for music teachers who want to have an effective After-School clarinet program.
The purpose of this study was to create an effective teaching method of After-School clarinet program for middle school students based on the Gagné’s nine steps of the instructional model and apply it to a real classroom situation. The results of this study were as followings. First, on the basis of systematic approach along the Gagné’s nine steps of instructional model, it was confirmed that this teaching method were effective to increase students' interest and satisfaction levels toward clarinet practices with various learning methods. Secondly, this method increased the learning ability of students with voluntary participations in clarinet instructions, while the rote instruction have focused on just improving playing skills on the instrument. Thirdly, this method including the duet and ensembles was effective to improve the cooperative attitudes between students. In other words, this cooperative learning environment was considered to promote intimacy and companionship of students. Lastly, students participating this instrumental music lesson plan for the after school program indicated that they liked this lesson plan because it gave a diversity of educational opportunities and decreased the private lesson expenses avoiding the constraints of space and time of the regular classes. It is hoped that this study would be helpful for music teachers who want to have an effective After-School clarinet program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.