합창 음악 활동을 통해서 어린이들은 노래 부르는 즐거움과 아름다운 화음의 묘미를 경험한다. 합창단 활동은 공동의 관심과 흥미를 가진 어린이들이 자발적으로 활동에 참여하여 협동하는 마음을 일깨워 주고 공동체 의식을 갖게 하는데 매우 효과적이다. 그러나 어린이합창단의 양적부족과 지도자 양성교육이 미흡한 것이 현재의 실정이다. 그리하여 본 논문은 체계적으로 지도하는 두 개의 어린이 합창단의 지도방법을 비교 연구하여 합창단의 지도법과 효과를 분석하여 어린이 합창단 지도에 활용하고자 한다. 합창의 이론적 분석으로 합창의 시작, 합창의 역할...
합창 음악 활동을 통해서 어린이들은 노래 부르는 즐거움과 아름다운 화음의 묘미를 경험한다. 합창단 활동은 공동의 관심과 흥미를 가진 어린이들이 자발적으로 활동에 참여하여 협동하는 마음을 일깨워 주고 공동체 의식을 갖게 하는데 매우 효과적이다. 그러나 어린이합창단의 양적부족과 지도자 양성교육이 미흡한 것이 현재의 실정이다. 그리하여 본 논문은 체계적으로 지도하는 두 개의 어린이 합창단의 지도방법을 비교 연구하여 합창단의 지도법과 효과를 분석하여 어린이 합창단 지도에 활용하고자 한다. 합창의 이론적 분석으로 합창의 시작, 합창의 역할 등은 문헌을 통하여 고찰하였다. 또한 합창의 세 가지 측면을 지도자 측면과 음악적 측면, 물리적 측면으로 나누어 비교 분석하였다. 첫째, 지도자적 측면으로는 지도자의 자질과 지도자의 특징이 있다. 지도자의 음악성을 향상 시키는 데에 선생님들간의 친밀한 유대관계를 바탕으로 하는 정보교류가 중요한 요인으로 작용한다. 또한 지도자는 합창 기능연마가 주가 되지 않고 적절한 조율과 안배를 통하여 기술과 인성이 균형 있게 발전시킬 수 있도록 지도해야한다. 둘째, 음악적 측면으로는 시창·청음, 발성지도 합창리허설 등이 있다. 이런 음악적인 면을 어린이에게 효과적으로 지도할 지도법이 필요하다. 이는 교사들의 양성교육과 객관적인 평가도를 활용하여 음악적인 측면을 효과적으로 교육할 수 있도록 한다. 교육내용으로는 자세교정, 호흡법, 발성지도, 합창리허설 등이 있다. 자세교정에 있어서 모델을 제시하여 반복 연습 시키며 교사의 비지시적인 행동으로 연습준비나 자세교정신호를 개발해야 한다. 호흡은 구체적 예시와 즉각적으로 교정 해 주어 복근 근육을 단련시켜야 한다. 발성지도는 발음과 고음처리를 할 때 정확한 발음을 위해 가사낭독과 두성공명을 위해 모음을 사용하여 지도하여야 한다. 합창리허설에는 파트연습과 전체연습으로 나눌 수 있다. 파트연습에서는 음악 구절을 나누는 법과 음정이 불안할 때와 소리가 튈 때 지도하는 방법을 비교 설명 하였다. 전체연습에서는 다른 파트의 소리를 들을 수 있도록 화음감을 길러주는 무반주로 연습하며 소그룹으로 짝을 지어 파트연습을 한다. 셋째, 물리적 측면으로는 합창단원의 선발과 평가, 연습환경을 들 수 있다. 합창단원 선발에서는 지휘자의 일방적인 지목이나 음악적 재능으로만 선별해서는 안 되며, 객관적인 평가표를 통해 공정성을 두어야 한다. 쾌적한 연습환경을 위한 연습실과 연습도구가 필요하며 구비되어야 한다.
합창 음악 활동을 통해서 어린이들은 노래 부르는 즐거움과 아름다운 화음의 묘미를 경험한다. 합창단 활동은 공동의 관심과 흥미를 가진 어린이들이 자발적으로 활동에 참여하여 협동하는 마음을 일깨워 주고 공동체 의식을 갖게 하는데 매우 효과적이다. 그러나 어린이합창단의 양적부족과 지도자 양성교육이 미흡한 것이 현재의 실정이다. 그리하여 본 논문은 체계적으로 지도하는 두 개의 어린이 합창단의 지도방법을 비교 연구하여 합창단의 지도법과 효과를 분석하여 어린이 합창단 지도에 활용하고자 한다. 합창의 이론적 분석으로 합창의 시작, 합창의 역할 등은 문헌을 통하여 고찰하였다. 또한 합창의 세 가지 측면을 지도자 측면과 음악적 측면, 물리적 측면으로 나누어 비교 분석하였다. 첫째, 지도자적 측면으로는 지도자의 자질과 지도자의 특징이 있다. 지도자의 음악성을 향상 시키는 데에 선생님들간의 친밀한 유대관계를 바탕으로 하는 정보교류가 중요한 요인으로 작용한다. 또한 지도자는 합창 기능연마가 주가 되지 않고 적절한 조율과 안배를 통하여 기술과 인성이 균형 있게 발전시킬 수 있도록 지도해야한다. 둘째, 음악적 측면으로는 시창·청음, 발성지도 합창리허설 등이 있다. 이런 음악적인 면을 어린이에게 효과적으로 지도할 지도법이 필요하다. 이는 교사들의 양성교육과 객관적인 평가도를 활용하여 음악적인 측면을 효과적으로 교육할 수 있도록 한다. 교육내용으로는 자세교정, 호흡법, 발성지도, 합창리허설 등이 있다. 자세교정에 있어서 모델을 제시하여 반복 연습 시키며 교사의 비지시적인 행동으로 연습준비나 자세교정신호를 개발해야 한다. 호흡은 구체적 예시와 즉각적으로 교정 해 주어 복근 근육을 단련시켜야 한다. 발성지도는 발음과 고음처리를 할 때 정확한 발음을 위해 가사낭독과 두성공명을 위해 모음을 사용하여 지도하여야 한다. 합창리허설에는 파트연습과 전체연습으로 나눌 수 있다. 파트연습에서는 음악 구절을 나누는 법과 음정이 불안할 때와 소리가 튈 때 지도하는 방법을 비교 설명 하였다. 전체연습에서는 다른 파트의 소리를 들을 수 있도록 화음감을 길러주는 무반주로 연습하며 소그룹으로 짝을 지어 파트연습을 한다. 셋째, 물리적 측면으로는 합창단원의 선발과 평가, 연습환경을 들 수 있다. 합창단원 선발에서는 지휘자의 일방적인 지목이나 음악적 재능으로만 선별해서는 안 되며, 객관적인 평가표를 통해 공정성을 두어야 한다. 쾌적한 연습환경을 위한 연습실과 연습도구가 필요하며 구비되어야 한다.
Children can experience a pleasure to sing and a beautiful harmony by a choral activity. The choral activity is very effective on inducing co-working mind and enhancing community spirit as making children participate voluntarily in the activity. However, there are many practical problems. The proble...
Children can experience a pleasure to sing and a beautiful harmony by a choral activity. The choral activity is very effective on inducing co-working mind and enhancing community spirit as making children participate voluntarily in the activity. However, there are many practical problems. The problems are a shortage of children's chore in quantity and a lack of education about teachers. Therefore, this study tries to let chore guidance use with the comparing of two chore that were educated systematically and analyzing the effect on guidance methods. As a theoretical analysis, beginning of chore and role of chore are considered by previous theories. Also, this study shows comparison and analysis of three dimensions about chore - dimension of leadership, music, physical environment. First, the dimension of leadership is teacher's quality and character. To enhance teacher's musical ability, it is very important that teachers give and take information based on friendly relationship. Also, teachers should guide children to improve skills and personality with balance. Second, the factors of the musical dimension are ability to comprehend a musical note, hearing a sound, vocalization guidance, chorus rehearsal. To develop the musical dimension, we need guidance methods that can instruct children effectively. We can educate children effectively in musical aspect as using an objective assessment and cultivating teachers of talent. The contents of education are posture-correction, breathing, vocalization guidance, chorus rehearsal. For posture-correction, it needs to show good model, give children training repeatedly. And teachers should create sign about preparing practice and improving posture-correction with indirect behavior. Breathing can strengthen children's abdominal muscles by showing specific examples and correcting directly. In the aspect of vocalization guidance, in order to pronounce correctly when children make a high sound, Teachers should guide children to use a vowel for words-reading and head voice. And Chorus rehearsal is divided into part-practice and overall-practice. Third, Physical aspect consists of selection and assessment of chore-member and environment for practice. For selection of chore-member, it is not to select with musical talent and teacher's unilateral screening but to select an objective evaluation table. Also, it needs a fully applianced musical rooms and tools for pleasant practice environment.
Children can experience a pleasure to sing and a beautiful harmony by a choral activity. The choral activity is very effective on inducing co-working mind and enhancing community spirit as making children participate voluntarily in the activity. However, there are many practical problems. The problems are a shortage of children's chore in quantity and a lack of education about teachers. Therefore, this study tries to let chore guidance use with the comparing of two chore that were educated systematically and analyzing the effect on guidance methods. As a theoretical analysis, beginning of chore and role of chore are considered by previous theories. Also, this study shows comparison and analysis of three dimensions about chore - dimension of leadership, music, physical environment. First, the dimension of leadership is teacher's quality and character. To enhance teacher's musical ability, it is very important that teachers give and take information based on friendly relationship. Also, teachers should guide children to improve skills and personality with balance. Second, the factors of the musical dimension are ability to comprehend a musical note, hearing a sound, vocalization guidance, chorus rehearsal. To develop the musical dimension, we need guidance methods that can instruct children effectively. We can educate children effectively in musical aspect as using an objective assessment and cultivating teachers of talent. The contents of education are posture-correction, breathing, vocalization guidance, chorus rehearsal. For posture-correction, it needs to show good model, give children training repeatedly. And teachers should create sign about preparing practice and improving posture-correction with indirect behavior. Breathing can strengthen children's abdominal muscles by showing specific examples and correcting directly. In the aspect of vocalization guidance, in order to pronounce correctly when children make a high sound, Teachers should guide children to use a vowel for words-reading and head voice. And Chorus rehearsal is divided into part-practice and overall-practice. Third, Physical aspect consists of selection and assessment of chore-member and environment for practice. For selection of chore-member, it is not to select with musical talent and teacher's unilateral screening but to select an objective evaluation table. Also, it needs a fully applianced musical rooms and tools for pleasant practice environment.
주제어
#어린이합창단 합창지도법 guidance Children's Choir Choir
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.