비행청소년의 집단미술치료 체험 : 소년보호시설 청소년을 중심으로 Hermeneutic Phenomenological Study on Experience of the Group Art Therapy on Juvenile Delinquents : focusing on Juveniles in the Detention Centers원문보기
본 연구는 비행청소년들이 집단미술치료를 통해 경험하고 느낀 것의 본질적 의미를 탐구하여 비행청소년들에 대한 총체적인 이해를 얻는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해서 이론적 근거와 방법적 틀로서 van Manen의 해석학적 현상학의 연구 방법을 재구성하여 적용하였고, '체험의 본질에 집중', '실존적 조사', '해석학적 현상학의 반성', '해석학적 현상학의 글쓰기'의 절차에 따라 연구를 진행하였다. 본 연구의 참여자들은 경기도 양주시 소재의 서울가정법원, 인천·수원 지방법원 4호 처분 수탁교육원인 ‘N청소년의 집’에 거주하고 있는 12명의 남자 비행청소년들이다. 자료 수집을 위해 2004년 5월부터 2004년 8월 까지 총 10회의 집단미술치료를 진행하였고, 모든 회기를 마친 후에 집단미술치료 과정에서의 체험을 위주로 참여자들과 개별면담을 가졌다. 개별면담 내용은 참여자의 진술 그대로 글로 옮겨졌고, 이것은 본 연구의 주요 자료로 쓰여 졌다. 이렇게 해서 얻어진 자료들은 주제 분석과정을 거쳐 6개의 대주제와 21개의 하위주제로 구성된 본질적 주제로 범주화되었다. 비행청소년들의 집단미술치료 체험을 나타내주는 본질적 주제 중에서 6개의 대주제는 다음과 같다. <미술치료를 통해 마음속에 있는 말을 표현해 봄>, <선생님들 눈치 보지 않고 내 맘대로 ...
본 연구는 비행청소년들이 집단미술치료를 통해 경험하고 느낀 것의 본질적 의미를 탐구하여 비행청소년들에 대한 총체적인 이해를 얻는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해서 이론적 근거와 방법적 틀로서 van Manen의 해석학적 현상학의 연구 방법을 재구성하여 적용하였고, '체험의 본질에 집중', '실존적 조사', '해석학적 현상학의 반성', '해석학적 현상학의 글쓰기'의 절차에 따라 연구를 진행하였다. 본 연구의 참여자들은 경기도 양주시 소재의 서울가정법원, 인천·수원 지방법원 4호 처분 수탁교육원인 ‘N청소년의 집’에 거주하고 있는 12명의 남자 비행청소년들이다. 자료 수집을 위해 2004년 5월부터 2004년 8월 까지 총 10회의 집단미술치료를 진행하였고, 모든 회기를 마친 후에 집단미술치료 과정에서의 체험을 위주로 참여자들과 개별면담을 가졌다. 개별면담 내용은 참여자의 진술 그대로 글로 옮겨졌고, 이것은 본 연구의 주요 자료로 쓰여 졌다. 이렇게 해서 얻어진 자료들은 주제 분석과정을 거쳐 6개의 대주제와 21개의 하위주제로 구성된 본질적 주제로 범주화되었다. 비행청소년들의 집단미술치료 체험을 나타내주는 본질적 주제 중에서 6개의 대주제는 다음과 같다. <미술치료를 통해 마음속에 있는 말을 표현해 봄>, <선생님들 눈치 보지 않고 내 맘대로 해도 되는 시간>, <같은 처지의 친구들에게서 느껴지는 동질감과 이질감>, <보고 싶은 가족, 그 이면에 숨겨놓은 부모님에 대한 원망>, <나 자신과 다른 친구들에 대한 재발견>, <마음속의 소원을 이야기하며 희망을 품어봄>. 본질적 주제들을 바탕으로 비행청소년들이 경험한 집단미술치료 체험의 의미에 대하여 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 비행청소년들의 집단미술치료 체험은 마음속에 묻어두었던 감정들을 표출시키는 경험이다. 집단미술치료는 그동안 억눌러 놓았던 감정들과 현재 시설 생활에서 느끼는 답답함과 분노를 마음껏 분출시키는 기회를 제공해주었다. 둘째, 비행청소년들의 집단미술치료 체험은 자기 자신에 대한 이해와 통찰을 바탕으로 미래에 대한 희망을 갖게 되는 경험이다. 집단미술치료를 통해 얻은 자기이해와 통찰은 비행청소년들에게 자신감과 함께 미래에 대한 긍정적인 시각을 갖게 하며, 개선의 의지를 촉진시킨다. 셋째, 비행청소년들의 집단미술치료 체험은 타인에 대한 이해와 타인과의 관계에 대한 탐색의 경험이다. 집단 상호작용을 통한 관계 속에서의 나에 대한 지각, 대인관계 기술의 획득, 집단 안에서 지지되고 수용 받았다는 경험은 자존감을 향상시키고, 비행청소년들이 사회에 복귀했을 때 대인관계에 있어서의 사회성 향상을 가져올 것이다. 본 연구의 연구결과와 과정상의 문제점을 중심으로 다음과 같은 후속연구를 위한 제언을 하고자 한다. 첫째, 본 연구의 참여자들은 모두 남자 비행청소년들이었다. 최근 들어 늘어나고 있는 여학생들의 비행을 고려해볼 때, 남자 비행청소년들 뿐만 아니라 여자 비행청소년들에 대한 접근이 필요하다. 둘째, 본 연구의 본질적 주제를 통해서도 알 수 있듯이 참여자들과의 개별면담 내용 중에서 많은 부분이 가족에 대한 이야기였다. 이 주제는 집단미술치료 과정보다는 개별면담 과정에서 훨씬 심도 있게 나타났다. 집단미술치료와 함께 개인미술치료를 병행하는 것이 비행청소년들이 가지고 있는 근본적인 문제를 다루어주기에 보다 효과적이라고 생각한다. 셋째, 본 연구는 해석학적 현상학의 연구방법으로 진행되었고, 그림보다는 활동 과정과 참여자들의 언어적 진술이 중심이 되었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 비행청소년들이 가진 문제에 초점을 맞추어 미술치료 기법을 적용하고, 그림의 변화과정과 상징적 의미를 분석하는 연구가 필요하다. 넷째, 본 연구는 진행되었던 시설과 같은 대부분의 위탁보호시설은 국가의 지원을 받지 못하고 있는 실정이고, 이 곳에서 생활하는 청소년들에게 질적인 서비스가 제공되지 못하고 있는 것이 사실이다. 민간이 운영하는 위탁시설에 대한 사회·국가적인 차원의 지원과 관심이 요구되는 바이다.
본 연구는 비행청소년들이 집단미술치료를 통해 경험하고 느낀 것의 본질적 의미를 탐구하여 비행청소년들에 대한 총체적인 이해를 얻는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해서 이론적 근거와 방법적 틀로서 van Manen의 해석학적 현상학의 연구 방법을 재구성하여 적용하였고, '체험의 본질에 집중', '실존적 조사', '해석학적 현상학의 반성', '해석학적 현상학의 글쓰기'의 절차에 따라 연구를 진행하였다. 본 연구의 참여자들은 경기도 양주시 소재의 서울가정법원, 인천·수원 지방법원 4호 처분 수탁교육원인 ‘N청소년의 집’에 거주하고 있는 12명의 남자 비행청소년들이다. 자료 수집을 위해 2004년 5월부터 2004년 8월 까지 총 10회의 집단미술치료를 진행하였고, 모든 회기를 마친 후에 집단미술치료 과정에서의 체험을 위주로 참여자들과 개별면담을 가졌다. 개별면담 내용은 참여자의 진술 그대로 글로 옮겨졌고, 이것은 본 연구의 주요 자료로 쓰여 졌다. 이렇게 해서 얻어진 자료들은 주제 분석과정을 거쳐 6개의 대주제와 21개의 하위주제로 구성된 본질적 주제로 범주화되었다. 비행청소년들의 집단미술치료 체험을 나타내주는 본질적 주제 중에서 6개의 대주제는 다음과 같다. <미술치료를 통해 마음속에 있는 말을 표현해 봄>, <선생님들 눈치 보지 않고 내 맘대로 해도 되는 시간>, <같은 처지의 친구들에게서 느껴지는 동질감과 이질감>, <보고 싶은 가족, 그 이면에 숨겨놓은 부모님에 대한 원망>, <나 자신과 다른 친구들에 대한 재발견>, <마음속의 소원을 이야기하며 희망을 품어봄>. 본질적 주제들을 바탕으로 비행청소년들이 경험한 집단미술치료 체험의 의미에 대하여 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 비행청소년들의 집단미술치료 체험은 마음속에 묻어두었던 감정들을 표출시키는 경험이다. 집단미술치료는 그동안 억눌러 놓았던 감정들과 현재 시설 생활에서 느끼는 답답함과 분노를 마음껏 분출시키는 기회를 제공해주었다. 둘째, 비행청소년들의 집단미술치료 체험은 자기 자신에 대한 이해와 통찰을 바탕으로 미래에 대한 희망을 갖게 되는 경험이다. 집단미술치료를 통해 얻은 자기이해와 통찰은 비행청소년들에게 자신감과 함께 미래에 대한 긍정적인 시각을 갖게 하며, 개선의 의지를 촉진시킨다. 셋째, 비행청소년들의 집단미술치료 체험은 타인에 대한 이해와 타인과의 관계에 대한 탐색의 경험이다. 집단 상호작용을 통한 관계 속에서의 나에 대한 지각, 대인관계 기술의 획득, 집단 안에서 지지되고 수용 받았다는 경험은 자존감을 향상시키고, 비행청소년들이 사회에 복귀했을 때 대인관계에 있어서의 사회성 향상을 가져올 것이다. 본 연구의 연구결과와 과정상의 문제점을 중심으로 다음과 같은 후속연구를 위한 제언을 하고자 한다. 첫째, 본 연구의 참여자들은 모두 남자 비행청소년들이었다. 최근 들어 늘어나고 있는 여학생들의 비행을 고려해볼 때, 남자 비행청소년들 뿐만 아니라 여자 비행청소년들에 대한 접근이 필요하다. 둘째, 본 연구의 본질적 주제를 통해서도 알 수 있듯이 참여자들과의 개별면담 내용 중에서 많은 부분이 가족에 대한 이야기였다. 이 주제는 집단미술치료 과정보다는 개별면담 과정에서 훨씬 심도 있게 나타났다. 집단미술치료와 함께 개인미술치료를 병행하는 것이 비행청소년들이 가지고 있는 근본적인 문제를 다루어주기에 보다 효과적이라고 생각한다. 셋째, 본 연구는 해석학적 현상학의 연구방법으로 진행되었고, 그림보다는 활동 과정과 참여자들의 언어적 진술이 중심이 되었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 비행청소년들이 가진 문제에 초점을 맞추어 미술치료 기법을 적용하고, 그림의 변화과정과 상징적 의미를 분석하는 연구가 필요하다. 넷째, 본 연구는 진행되었던 시설과 같은 대부분의 위탁보호시설은 국가의 지원을 받지 못하고 있는 실정이고, 이 곳에서 생활하는 청소년들에게 질적인 서비스가 제공되지 못하고 있는 것이 사실이다. 민간이 운영하는 위탁시설에 대한 사회·국가적인 차원의 지원과 관심이 요구되는 바이다.
The purpose of this study is to examine the essential meaning of the juvenile delinquents' experiences and feelings from the group art therapy and to gain the general understanding of juvenile delinquents. To achieve the purpose of this study, Van Manen's hermeneutic phenomenology was reorganized fo...
The purpose of this study is to examine the essential meaning of the juvenile delinquents' experiences and feelings from the group art therapy and to gain the general understanding of juvenile delinquents. To achieve the purpose of this study, Van Manen's hermeneutic phenomenology was reorganized for the study and used as a theoretical foundation and a methodological structure. The study was processed according to the order of 'concentration on the essence of experience', 'existential research', 'reflection of hermeneutic phenomenology', 'writing of hermeneutic phenomenology'. The participants of this study were 12 juvenile delinquents from "N Juvenile Center" which is the 4th trust detention center of the Seoul Court of Family Affair, the Incheon and Soowon District Court in YangJoo, Gyunggido. To collect the information, 10 times of the group art therapy was done from May 2004 to August 2004 and the individual meeting was conducted for the experiment group for the experience discussing after the period of the therapy. The contents of the meetings were written down exactly what juvenile delinquents said and it was used as a major data for this study. The data were categorized into 6 main subjects and 21 subordinate subjects through subject analyzing process. The 6 main subjects of the group art therapy experiments for juvenile delinquents were as following; , , , , , and . The following results can be made for the meaning of the group art therapy that the juvenile delinquents experienced based on the main subjects and their subordinate subjects. First, the group art therapy for the juvenile delinquents was the experience of expressing the feelings they have been hiding inside of their mind. The therapy gave them an opportunity to freely express their repressed feelings, closed and angry feelings from the life inside of the detention center. Secondly, the therapy was the experience that gave them a hope for the future based on the understanding and discerning themselves. The understanding and discerning themselves gained from the group art therapy gave the juvenile delinquents a self confidence as well as a positive view for the future accelerating the will of improvement. Third, the group art therapy for juvenile delinquents was an experience of questing for understanding of others and relationship with others. The perception of oneself in interactive relationship, the acquisition of personal relation skills and the experience of being accepted and supported in the group will help improving their sociality in personal relationship when they go back to society. This study is suggesting the following comments for the succeeding studies focusing on the problems of the results and the process. First, the participants were all male juvenile delinquents. Considering the current increase in female students' wrong doings, an approach for female juvenile delinquents is also required. Second, as it is shown on the major subject, the most part of the conversation during the individual meeting was about the family. This subject appeared more in depth during the individual meetings than during the therapy. It is considered that the individual art therapy should be accompanied with the group art therapy to be more effective in dealing with the fundamental problems that the juvenile delinquents have. Third, this study used the action sensitive pedagogy method and it focused more on the activity process and the words of the participants than the art itself. Based on the results, the art therapy should apply the art therapy focusing on the problems that the juvenile delinquents have and the study on analyzing the changing process of pictures and the symbolical meaning. Finally, the reality was that the most of the detention centers and the probation centers that were used in this study were not getting enough subsidy from the government and the service in the centers were not good enough for the juveniles living in there. Society wide and the government support and concern were demanded in private trust centers.
The purpose of this study is to examine the essential meaning of the juvenile delinquents' experiences and feelings from the group art therapy and to gain the general understanding of juvenile delinquents. To achieve the purpose of this study, Van Manen's hermeneutic phenomenology was reorganized for the study and used as a theoretical foundation and a methodological structure. The study was processed according to the order of 'concentration on the essence of experience', 'existential research', 'reflection of hermeneutic phenomenology', 'writing of hermeneutic phenomenology'. The participants of this study were 12 juvenile delinquents from "N Juvenile Center" which is the 4th trust detention center of the Seoul Court of Family Affair, the Incheon and Soowon District Court in YangJoo, Gyunggido. To collect the information, 10 times of the group art therapy was done from May 2004 to August 2004 and the individual meeting was conducted for the experiment group for the experience discussing after the period of the therapy. The contents of the meetings were written down exactly what juvenile delinquents said and it was used as a major data for this study. The data were categorized into 6 main subjects and 21 subordinate subjects through subject analyzing process. The 6 main subjects of the group art therapy experiments for juvenile delinquents were as following; , , , , , and . The following results can be made for the meaning of the group art therapy that the juvenile delinquents experienced based on the main subjects and their subordinate subjects. First, the group art therapy for the juvenile delinquents was the experience of expressing the feelings they have been hiding inside of their mind. The therapy gave them an opportunity to freely express their repressed feelings, closed and angry feelings from the life inside of the detention center. Secondly, the therapy was the experience that gave them a hope for the future based on the understanding and discerning themselves. The understanding and discerning themselves gained from the group art therapy gave the juvenile delinquents a self confidence as well as a positive view for the future accelerating the will of improvement. Third, the group art therapy for juvenile delinquents was an experience of questing for understanding of others and relationship with others. The perception of oneself in interactive relationship, the acquisition of personal relation skills and the experience of being accepted and supported in the group will help improving their sociality in personal relationship when they go back to society. This study is suggesting the following comments for the succeeding studies focusing on the problems of the results and the process. First, the participants were all male juvenile delinquents. Considering the current increase in female students' wrong doings, an approach for female juvenile delinquents is also required. Second, as it is shown on the major subject, the most part of the conversation during the individual meeting was about the family. This subject appeared more in depth during the individual meetings than during the therapy. It is considered that the individual art therapy should be accompanied with the group art therapy to be more effective in dealing with the fundamental problems that the juvenile delinquents have. Third, this study used the action sensitive pedagogy method and it focused more on the activity process and the words of the participants than the art itself. Based on the results, the art therapy should apply the art therapy focusing on the problems that the juvenile delinquents have and the study on analyzing the changing process of pictures and the symbolical meaning. Finally, the reality was that the most of the detention centers and the probation centers that were used in this study were not getting enough subsidy from the government and the service in the centers were not good enough for the juveniles living in there. Society wide and the government support and concern were demanded in private trust centers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.