[학위논문]유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램 개발과 효과검증 Development of a Physical Activities Program to Improve the Peer Relationship of Young children and Verification of the Effects of the Program원문보기
본 연구는 문헌고찰 및 유아교육기관 현장교사들의 요구에 기초하여 유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 것에 목적을 두었다. 이를 위해 만 5세 유아의 또래관계를 증진시킬 수 있는 신체활동프로그램을 구성하여 프로그램을 실시하고 사회적 효능감과 또래관계 기술, 프로그램에 대한 유아와 교사의 반응의 세 측면에서 살펴보았다. 프로그램의 효과검증을 위하여 충남 천안지역에 위치한 두 유치원의 4개 학급, 만 5세 유아 109명을 연구대상으로 하였으며, 2개 학급 55명의 유아를 실험집단에, 2개 학급 54명의 유아를 비교집단에 배정하였다. 변인 측정은 프로그램 실시 전과 직후 이루어졌으며, 사회적 효능감에 대하여는 짝짓기 ...
본 연구는 문헌고찰 및 유아교육기관 현장교사들의 요구에 기초하여 유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 것에 목적을 두었다. 이를 위해 만 5세 유아의 또래관계를 증진시킬 수 있는 신체활동프로그램을 구성하여 프로그램을 실시하고 사회적 효능감과 또래관계 기술, 프로그램에 대한 유아와 교사의 반응의 세 측면에서 살펴보았다. 프로그램의 효과검증을 위하여 충남 천안지역에 위치한 두 유치원의 4개 학급, 만 5세 유아 109명을 연구대상으로 하였으며, 2개 학급 55명의 유아를 실험집단에, 2개 학급 54명의 유아를 비교집단에 배정하였다. 변인 측정은 프로그램 실시 전과 직후 이루어졌으며, 사회적 효능감에 대하여는 짝짓기 t검증을 통하여 검증(정규성의 가정이 깨진 경우 Wilcoxon 부호 순위 검사를 사용)하였고, 또래지위별로 변량분석을 실시하였으며, 사후검증으로는 Duncan의 다중비교를 하였다. 또래관계 기술에 대하여는 관찰법을 통하여 측정한 값에 대하여 짝짓기 t검증과 집단별, 또래지위별 변량분석을 실시하였다. 또한 유아의 반응을 관찰하기 위하여 video를 녹화한 후, 연구조원의 관찰기록과 비교하며 전사하였고, 교사의 반응을 알아보기 위하여 교사들로 하여금 각 회별 자기보고를 하도록 하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 연구문제별로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 문헌고찰 및 현장교사 444명을 대상으로 프로그램 개발에 대한 요구를 조사하여 얻은 결과를 기초로 사회적 효능감 증진과 또래관계 기술 증진을 목표로 하는 초기, 중기, 후기의 총 16회기 유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램을 구성하였다. 프로그램 내용은 이동움직임, 비이동움직임, 조작움직임, 음률활동, 창의적 움직임의 동작교육이론의 관점과 신체를 통한 감정이완, 신체자각을 통한 자기자각, 신체접촉이 친밀감과 신뢰감 조성에 효과적이라는 게슈탈트이론의 관점을 기초로 사회적 효능감과 또래관계 기술 증진을 위한 프로그램 내용을 선정하였고, 동작교육이론에서 제시하는 탐색과 유도발견방법, Bandura의 사회인지이론에서 제시하는 코칭, 모델링, 강화, 또래협력의 기법을 사용하는 교수방법을 사용하는 프로그램을 구성하였다. 둘째, 유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램은 사회적 효능감의 하위개념인 놀이실 내 대인행동과 활동에 대한 참여도, 일과에 대한 적응을 더욱 높였다. 그리고 유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램은 또래관계 기술의 질에 있어서 실험집단 유아의 긍정적 행동인 친밀감 형성 기술과 관계형성·유지기술의 질을 향상시켰고, 부정적 행동과 위축적 행동의 질을 감소시켰다. 또한 실험집단 유아의 긍정적 행동인 친밀감 형성 기술과 관계형성·유지기술 빈도에서 증가를 가져왔고, 부정적 행동과 위축적 행동 빈도의 감소를 가져 왔다. 또한 유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램에 대한 유아와 교사의 반응을 살펴보면, 유아들은 활동 시 정서적으로 편안해 하였고, 매우 흥미있는 참여를 하였으며, 신체접촉 활동을 통해 친밀감을 형성하였다. 거부아의 부정적 행동이 감소하였고, 전체 유아들의 긍정적 행동이 증가하였다. 고립유아들은 짝과 함께 활동하던 중기 프로그램과 비교해 볼 때 소집단으로 활동하는 후기 프로그램이 시작되면서 다소 위축되는 양상이 나타났으나, 활동이 전개되면서 위축현상이 다시 감소되었다. 이로써 중기 프로그램에서 보인 또래관계 기술 질의 정도가 후기 프로그램에서는 대다수의 항목에서 감소하였을지라도 또래관계 기술의 유지·일반화의 효과가 있었다고 본다. 이상의 결과를 통해, 프로그램에 대한 교사들의 전체적 의견을 반영하는 보편적 프로그램을 개발하므로써 융통성 있는 적용을 시도한, 유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램은 만 5세 유아의 사회적 효능감과 또래관계 기술을 증진시키는 효과적 프로그램이라고 할 수 있으나 유아의 다양한 요구와 프로그램에 대한 다양한 교사의 요구를 반영하는 보다 세분화된 심화 프로그램을 개발할 필요가 있음을 제언하고자 한다.
본 연구는 문헌고찰 및 유아교육기관 현장교사들의 요구에 기초하여 유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 것에 목적을 두었다. 이를 위해 만 5세 유아의 또래관계를 증진시킬 수 있는 신체활동프로그램을 구성하여 프로그램을 실시하고 사회적 효능감과 또래관계 기술, 프로그램에 대한 유아와 교사의 반응의 세 측면에서 살펴보았다. 프로그램의 효과검증을 위하여 충남 천안지역에 위치한 두 유치원의 4개 학급, 만 5세 유아 109명을 연구대상으로 하였으며, 2개 학급 55명의 유아를 실험집단에, 2개 학급 54명의 유아를 비교집단에 배정하였다. 변인 측정은 프로그램 실시 전과 직후 이루어졌으며, 사회적 효능감에 대하여는 짝짓기 t검증을 통하여 검증(정규성의 가정이 깨진 경우 Wilcoxon 부호 순위 검사를 사용)하였고, 또래지위별로 변량분석을 실시하였으며, 사후검증으로는 Duncan의 다중비교를 하였다. 또래관계 기술에 대하여는 관찰법을 통하여 측정한 값에 대하여 짝짓기 t검증과 집단별, 또래지위별 변량분석을 실시하였다. 또한 유아의 반응을 관찰하기 위하여 video를 녹화한 후, 연구조원의 관찰기록과 비교하며 전사하였고, 교사의 반응을 알아보기 위하여 교사들로 하여금 각 회별 자기보고를 하도록 하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 연구문제별로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 문헌고찰 및 현장교사 444명을 대상으로 프로그램 개발에 대한 요구를 조사하여 얻은 결과를 기초로 사회적 효능감 증진과 또래관계 기술 증진을 목표로 하는 초기, 중기, 후기의 총 16회기 유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램을 구성하였다. 프로그램 내용은 이동움직임, 비이동움직임, 조작움직임, 음률활동, 창의적 움직임의 동작교육이론의 관점과 신체를 통한 감정이완, 신체자각을 통한 자기자각, 신체접촉이 친밀감과 신뢰감 조성에 효과적이라는 게슈탈트이론의 관점을 기초로 사회적 효능감과 또래관계 기술 증진을 위한 프로그램 내용을 선정하였고, 동작교육이론에서 제시하는 탐색과 유도발견방법, Bandura의 사회인지이론에서 제시하는 코칭, 모델링, 강화, 또래협력의 기법을 사용하는 교수방법을 사용하는 프로그램을 구성하였다. 둘째, 유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램은 사회적 효능감의 하위개념인 놀이실 내 대인행동과 활동에 대한 참여도, 일과에 대한 적응을 더욱 높였다. 그리고 유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램은 또래관계 기술의 질에 있어서 실험집단 유아의 긍정적 행동인 친밀감 형성 기술과 관계형성·유지기술의 질을 향상시켰고, 부정적 행동과 위축적 행동의 질을 감소시켰다. 또한 실험집단 유아의 긍정적 행동인 친밀감 형성 기술과 관계형성·유지기술 빈도에서 증가를 가져왔고, 부정적 행동과 위축적 행동 빈도의 감소를 가져 왔다. 또한 유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램에 대한 유아와 교사의 반응을 살펴보면, 유아들은 활동 시 정서적으로 편안해 하였고, 매우 흥미있는 참여를 하였으며, 신체접촉 활동을 통해 친밀감을 형성하였다. 거부아의 부정적 행동이 감소하였고, 전체 유아들의 긍정적 행동이 증가하였다. 고립유아들은 짝과 함께 활동하던 중기 프로그램과 비교해 볼 때 소집단으로 활동하는 후기 프로그램이 시작되면서 다소 위축되는 양상이 나타났으나, 활동이 전개되면서 위축현상이 다시 감소되었다. 이로써 중기 프로그램에서 보인 또래관계 기술 질의 정도가 후기 프로그램에서는 대다수의 항목에서 감소하였을지라도 또래관계 기술의 유지·일반화의 효과가 있었다고 본다. 이상의 결과를 통해, 프로그램에 대한 교사들의 전체적 의견을 반영하는 보편적 프로그램을 개발하므로써 융통성 있는 적용을 시도한, 유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램은 만 5세 유아의 사회적 효능감과 또래관계 기술을 증진시키는 효과적 프로그램이라고 할 수 있으나 유아의 다양한 요구와 프로그램에 대한 다양한 교사의 요구를 반영하는 보다 세분화된 심화 프로그램을 개발할 필요가 있음을 제언하고자 한다.
The purpose of this study was to develop a physical activities program to improve young children's peer relationship on the basis of literature review as well as the teachers's needs, and to investigate the effects of the program. To do this, the present author develops a physical activities program...
The purpose of this study was to develop a physical activities program to improve young children's peer relationship on the basis of literature review as well as the teachers's needs, and to investigate the effects of the program. To do this, the present author develops a physical activities program to improve the peer relationship of the young children under the age of five and applied the program to the young children, with a view to examining their social-efficacy, peer relationship skills, and the responses of the young children and teachers to the program. To investigate the effects of the program, the author researched into 109 young children in k-grade comprising four classes of two kindergartens located in Cheonan, Chungnam. While 55 young children from two classes were assigned to the experimental group, 54 young children from another two classes were assigned to the control group. Variables were measured immediately before and after the execution of the program. The social-efficacy of the young children was investigated through the paired t-test, whereas the Wilcoxon signed rank test was applied if a normality assumption is lifted. Analysis of Variance was applied to each status of peers, and the Duncan's multiple range test was employed as the method for post-test. To determine the peer relationship techniques, the measurements acquired from the observation method were applied with the paired t-test, and analysis of variance was applied to each status of the peers by groups. To understand the responses of the young children, their behaviors were taped in video, compared with the observation records of an assistant researcher, and then, transcribed. To know the responses of the teachers, they were encouraged to submit their self-reports each time when the program was applied to the education. The results of this study were as follows : First, on the basis of literature review and investigation into the demands from 444 incumbent teachers for such a program, the physical activities program to improve the peer relationship of young children was set up to execute a total 16 times (including initial, middle, and final stages) of education to enhance the young children's social-efficacy and peer relationship techniques. The program is composed of such particulars as locomotor movements, nonlocomotor movements, manipulative movements, rhythmic movements, creative movements from the perspective of the Movement Education Theory and emotional relaxation through physical activities, self-consciousness through body awareness from Gestalt Theory that says bodily contact is effective in creating intimacy and confidence. Contents of the program were selected to be suitable for improving social- efficacy and peer relationship skills. Moreover, the program was composed of exploratory method and guided-discovery method in the Movement Education Theory and teaching-learning method using coaching, modeling, reinforcement, and peer-cooperative techniques in Bandura's social cognitive theory. Second, the physical activities program to improve the peer relationship of young children enhanced their participation, which is a subordinate concept of the social-efficacy, in interpersonal relations and indoor activities and improved their adaptation to daily works. Meanwhile, with respect to the quality of peer relationship skills, the program increased their positive behaviors of the experimented young children such as enhancing the quality and frequency of the techniques to create and maintain intimacy and relationship of the young children, whereas it reduced the quality and frequency of their negative and withdrawn behaviors. For responses of young children and teachers to the program, while participating in the program, the young children felt emotional comfort, were involved with much interest in it, and created intimacy with others through bodily contacts. Negative behaviors of repulsive young children were reduced while positive behaviors of all the participating young children increased. In contrast to the middle period when isolated infants were playing with their peers, the final term in which the young children joined small group activities was started with the participants' somewhat withdrawn behaviors but ended with reducing their withdrawn activities. On the whole, the peer relationship skills demonstrated in the middle period of the program decreased in most of the phases of the program, but the peer relationship skills were maintained and generalized. In conclusion, it is found that the physical activities program to improve the peer relationship of young children under the age of five is effective in enhancing the social-efficacy and peer relationship skills of the young children, as the program was a universal one developed to flexibly accept and reflect all the teachers' needs on the program. Still, it calls for the development of a more subdivided and deepened program that can reflect various demands from teachers as well as young children.
The purpose of this study was to develop a physical activities program to improve young children's peer relationship on the basis of literature review as well as the teachers's needs, and to investigate the effects of the program. To do this, the present author develops a physical activities program to improve the peer relationship of the young children under the age of five and applied the program to the young children, with a view to examining their social-efficacy, peer relationship skills, and the responses of the young children and teachers to the program. To investigate the effects of the program, the author researched into 109 young children in k-grade comprising four classes of two kindergartens located in Cheonan, Chungnam. While 55 young children from two classes were assigned to the experimental group, 54 young children from another two classes were assigned to the control group. Variables were measured immediately before and after the execution of the program. The social-efficacy of the young children was investigated through the paired t-test, whereas the Wilcoxon signed rank test was applied if a normality assumption is lifted. Analysis of Variance was applied to each status of peers, and the Duncan's multiple range test was employed as the method for post-test. To determine the peer relationship techniques, the measurements acquired from the observation method were applied with the paired t-test, and analysis of variance was applied to each status of the peers by groups. To understand the responses of the young children, their behaviors were taped in video, compared with the observation records of an assistant researcher, and then, transcribed. To know the responses of the teachers, they were encouraged to submit their self-reports each time when the program was applied to the education. The results of this study were as follows : First, on the basis of literature review and investigation into the demands from 444 incumbent teachers for such a program, the physical activities program to improve the peer relationship of young children was set up to execute a total 16 times (including initial, middle, and final stages) of education to enhance the young children's social-efficacy and peer relationship techniques. The program is composed of such particulars as locomotor movements, nonlocomotor movements, manipulative movements, rhythmic movements, creative movements from the perspective of the Movement Education Theory and emotional relaxation through physical activities, self-consciousness through body awareness from Gestalt Theory that says bodily contact is effective in creating intimacy and confidence. Contents of the program were selected to be suitable for improving social- efficacy and peer relationship skills. Moreover, the program was composed of exploratory method and guided-discovery method in the Movement Education Theory and teaching-learning method using coaching, modeling, reinforcement, and peer-cooperative techniques in Bandura's social cognitive theory. Second, the physical activities program to improve the peer relationship of young children enhanced their participation, which is a subordinate concept of the social-efficacy, in interpersonal relations and indoor activities and improved their adaptation to daily works. Meanwhile, with respect to the quality of peer relationship skills, the program increased their positive behaviors of the experimented young children such as enhancing the quality and frequency of the techniques to create and maintain intimacy and relationship of the young children, whereas it reduced the quality and frequency of their negative and withdrawn behaviors. For responses of young children and teachers to the program, while participating in the program, the young children felt emotional comfort, were involved with much interest in it, and created intimacy with others through bodily contacts. Negative behaviors of repulsive young children were reduced while positive behaviors of all the participating young children increased. In contrast to the middle period when isolated infants were playing with their peers, the final term in which the young children joined small group activities was started with the participants' somewhat withdrawn behaviors but ended with reducing their withdrawn activities. On the whole, the peer relationship skills demonstrated in the middle period of the program decreased in most of the phases of the program, but the peer relationship skills were maintained and generalized. In conclusion, it is found that the physical activities program to improve the peer relationship of young children under the age of five is effective in enhancing the social-efficacy and peer relationship skills of the young children, as the program was a universal one developed to flexibly accept and reflect all the teachers' needs on the program. Still, it calls for the development of a more subdivided and deepened program that can reflect various demands from teachers as well as young children.
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