또래지도 전략이 학습장애아의 쓰기 능력과 쓰기 능력의 일반화에 미치는 효과 (The)Effect of peer tutoring strategy on writing ability and its generalization of children with learning disability원문보기
본 연구는 또래지도 전략이 학습장애아의 쓰기 능력과 쓰기 능력의 일반화에 미치는 효과를 알아보기 한 것으로, 현재 초등학교 4학년이면서 국어기초능력검사의 쓰기 영역에서 또래학년의 최저 5%이하에 속하고, 표준화된 기초학습기능검사의 ‘쓰기 영역’에서 현재 자신의 학년보다 1.5학년이상 지체되고, 국립특수교육원 학습장애선별척도(KISE-PRS)의 언어성 점수가 21점 이하인 쓰기학습장애아동 3명을 대상으로 선정하였다. 실험 설계는 대상자간 중다기초선 설계(Multiple Baseline Design Across Subject)로 하였으며, 실험은 기초선 단계·중재 단계·유지 단계로 구성하였다. 이 때 다감각적 쓰기 접근법을 활용한 또래지도 전략을 사용하여 학습장애아동이 연구자가 불러주는 낱말과 문장의 철자를 정확하게 받아쓰는 정도를 점수화하여 그래프로 결과처리 하였다. 본 연구의 결과 및 논의를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 또래지도 전략은 학습장애아의 쓰기 능력 및 쓰기 능력의 일반화에 긍정적인 효과가 있다. 첫째, 다감각적 쓰기 접근법을 활용한 또래지도 전략은 학습장애아의 ‘홑받침이 있는 낱말’, ‘겹받침이 있는 낱말’, ‘주어와 술어로 이루어진 문장’을 정확하게 받아 쓰는 쓰기 능력 향상에 긍정적인 효과가 있다. 또래 학습자들은 기초선 단계에 비해 중재 단계의 쓰기 능력 평가에서 매우 높은 점수를 보였으며, 이는 유지 단계에서도 지속적인 경향을 보임으로써 또래지도 전략이 학습장애아의 쓰기 능력 향상에 효과가 있음을 보여주었다. 둘째, 다감각적 쓰기 접근법을 활용한 또래지도 전략은 학습장애아의 쓰기 능력 일반화 향상에 긍정적인 효과가 있다. 또래 학습자들은 또래지도 전략의 중재를 사용하지 않은 평가 문항에 대해서도 기초선 단계에 비해 중재 단계와 유지 단계에서 향상된 점수를 보임으로써, 또래지도 전략이 학습장애아의 쓰기 능력 일반화 향상에도 효과가 있음을 보여주었다. 본 연구의 결론을 토대로 다음과 같이 제언하고자 한다. 또래지도 전략의 효과를 더욱 일반화하기 위해서는 보다 광범위한 지역과 더 많은 수의 아동을 대상으로 하거나 다른 학년의 또래지도자를 활용하여 실험해 볼 필요가 있다. 또한 본 연구는 쓰기전략 중 다감각적 접근방법을 활용한 또래지도 전략을 사용하였기 때문에 다른 방법의 쓰기 전략을 사용하여 그 효과를 알아 볼 필요가 있으며, 쓰기 능력 중에서도 ‘철자 쓰기’영역 뿐 아니라 ‘작문’등에 대한 쓰기 능력을 변인으로 한 연구도 필요하다.
본 연구는 또래지도 전략이 학습장애아의 쓰기 능력과 쓰기 능력의 일반화에 미치는 효과를 알아보기 한 것으로, 현재 초등학교 4학년이면서 국어기초능력검사의 쓰기 영역에서 또래학년의 최저 5%이하에 속하고, 표준화된 기초학습기능검사의 ‘쓰기 영역’에서 현재 자신의 학년보다 1.5학년이상 지체되고, 국립특수교육원 학습장애선별척도(KISE-PRS)의 언어성 점수가 21점 이하인 쓰기학습장애아동 3명을 대상으로 선정하였다. 실험 설계는 대상자간 중다기초선 설계(Multiple Baseline Design Across Subject)로 하였으며, 실험은 기초선 단계·중재 단계·유지 단계로 구성하였다. 이 때 다감각적 쓰기 접근법을 활용한 또래지도 전략을 사용하여 학습장애아동이 연구자가 불러주는 낱말과 문장의 철자를 정확하게 받아쓰는 정도를 점수화하여 그래프로 결과처리 하였다. 본 연구의 결과 및 논의를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 또래지도 전략은 학습장애아의 쓰기 능력 및 쓰기 능력의 일반화에 긍정적인 효과가 있다. 첫째, 다감각적 쓰기 접근법을 활용한 또래지도 전략은 학습장애아의 ‘홑받침이 있는 낱말’, ‘겹받침이 있는 낱말’, ‘주어와 술어로 이루어진 문장’을 정확하게 받아 쓰는 쓰기 능력 향상에 긍정적인 효과가 있다. 또래 학습자들은 기초선 단계에 비해 중재 단계의 쓰기 능력 평가에서 매우 높은 점수를 보였으며, 이는 유지 단계에서도 지속적인 경향을 보임으로써 또래지도 전략이 학습장애아의 쓰기 능력 향상에 효과가 있음을 보여주었다. 둘째, 다감각적 쓰기 접근법을 활용한 또래지도 전략은 학습장애아의 쓰기 능력 일반화 향상에 긍정적인 효과가 있다. 또래 학습자들은 또래지도 전략의 중재를 사용하지 않은 평가 문항에 대해서도 기초선 단계에 비해 중재 단계와 유지 단계에서 향상된 점수를 보임으로써, 또래지도 전략이 학습장애아의 쓰기 능력 일반화 향상에도 효과가 있음을 보여주었다. 본 연구의 결론을 토대로 다음과 같이 제언하고자 한다. 또래지도 전략의 효과를 더욱 일반화하기 위해서는 보다 광범위한 지역과 더 많은 수의 아동을 대상으로 하거나 다른 학년의 또래지도자를 활용하여 실험해 볼 필요가 있다. 또한 본 연구는 쓰기전략 중 다감각적 접근방법을 활용한 또래지도 전략을 사용하였기 때문에 다른 방법의 쓰기 전략을 사용하여 그 효과를 알아 볼 필요가 있으며, 쓰기 능력 중에서도 ‘철자 쓰기’영역 뿐 아니라 ‘작문’등에 대한 쓰기 능력을 변인으로 한 연구도 필요하다.
This study is to show the effect of peer tutoring strategy on writing ability and its generalization of children with learning disability. The subjects of study are three children with learning disability the fourth grade of an elementary school, they were lower than 5% in writing part of Korean bas...
This study is to show the effect of peer tutoring strategy on writing ability and its generalization of children with learning disability. The subjects of study are three children with learning disability the fourth grade of an elementary school, they were lower than 5% in writing part of Korean basic ability test ,they were delayed over 1.5 grades than present grade and they were lower than 21 point in linguistic score of KISE-PRS. The study based on a multiple baseline design across subjects and the procedure of this study is composed of baseline period, mediation period and maintenance period. At this time, with using peer tutoring strategy which is applied to multisensory writing approach method the subjects listen and write correctly words and sentences that this investigator speak. And it were scored and graphed. The conclusions from the test results and discussions are as follows: Peer tutoring strategy is effective affirmatively in writing ability and its generalization of children with learning disability. First, the peer tutoring strategy which is applied to multisensory writing approach method is effective affirmatively in improvement of correct writing ability of a single consonant word, double consonants and a sentence composing of the subject and predicate. In the period of mediation, peer tutees are scored higher than in those of baseline. This phenomenon also lasted in maintenance period, so it was demonstrated that the peer tutoring strategy is effective in improvement of writing ability of children with learning disability. Second, the peer tutoring strategy which is applied to multisensory writing approach method is effective affirmatively in improvement of writing ability generalization of children with learning disability. The peer tutees are scored higher in mediation and maintenance period than in baseline period on evaluation questions that were not applied to peer tutoring strategy. So it was demonstrated that the peer tutoring strategy is effective in improvement of writing ability generalization of children with learning disability. Some suggestions derived from the result of this study are as follow: The studies which is using peer tutor of other grade, many areas and subjects are necessary to generalize the result of the study. Also it is required the study which is the effects of other writing strategy except multisensory writing approach method and those of spelling, composition and etc. of writing ability.
This study is to show the effect of peer tutoring strategy on writing ability and its generalization of children with learning disability. The subjects of study are three children with learning disability the fourth grade of an elementary school, they were lower than 5% in writing part of Korean basic ability test ,they were delayed over 1.5 grades than present grade and they were lower than 21 point in linguistic score of KISE-PRS. The study based on a multiple baseline design across subjects and the procedure of this study is composed of baseline period, mediation period and maintenance period. At this time, with using peer tutoring strategy which is applied to multisensory writing approach method the subjects listen and write correctly words and sentences that this investigator speak. And it were scored and graphed. The conclusions from the test results and discussions are as follows: Peer tutoring strategy is effective affirmatively in writing ability and its generalization of children with learning disability. First, the peer tutoring strategy which is applied to multisensory writing approach method is effective affirmatively in improvement of correct writing ability of a single consonant word, double consonants and a sentence composing of the subject and predicate. In the period of mediation, peer tutees are scored higher than in those of baseline. This phenomenon also lasted in maintenance period, so it was demonstrated that the peer tutoring strategy is effective in improvement of writing ability of children with learning disability. Second, the peer tutoring strategy which is applied to multisensory writing approach method is effective affirmatively in improvement of writing ability generalization of children with learning disability. The peer tutees are scored higher in mediation and maintenance period than in baseline period on evaluation questions that were not applied to peer tutoring strategy. So it was demonstrated that the peer tutoring strategy is effective in improvement of writing ability generalization of children with learning disability. Some suggestions derived from the result of this study are as follow: The studies which is using peer tutor of other grade, many areas and subjects are necessary to generalize the result of the study. Also it is required the study which is the effects of other writing strategy except multisensory writing approach method and those of spelling, composition and etc. of writing ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.