[학위논문]아동발달 심리학적 개념으로 접근한 공공 도서관 내 어린이 열람실 디자인에 관한 연구 A Study on planning children's reading room within a public library based on child development and psychological approach원문보기
한글초록: 도서관은 목적과 의도를 가지고 어린이에게 다양하고 풍부한 자료를 제공하고 전문인이 지도의 책임을 지는 기관이며 도서관의 양과 질은 그 나라 국민의 미래를 가늠하는 잣대가 되고 있다. 어린이 도서관은 어린이 성장에 결정적 역할을 수행할 수 있는 사회교육기관이며 가정, 학교와 더불어 서로 협력 보완함으로써 유능하고 풍부한 인간성을 지닌 인격형성을 기대할 수 있다. 그리고 어린이 성장과 발달에 관계되는 모든 형태의 자료를 수집정리 보관 배포하고, 어린이가 보고 듣고 말하고 만지고 생각하고 느끼고 경험하는 인간의 의사소통으로 활용하여, 그의 상상, 생각, 창조적 표현과정에 언제나 참여하며 한 어린이 개체가 자기실현과 함께 타인과의 상호관계를 형성하게 한다. 그리하여 자신의 기질을 함양하고 덕성을 쌓도록 이끌어가는 어린이 종합교육프로그램이다. 우리나라 공공도서관 330개소 중 238개소의 도서관에 어린이 열람실이 있으나 어린이의 요구를 채워주는 자료와 서비스는 턱없이 부족하고 독서환경과 공간 또한 적정한 수준에 미치지 못하고 있다. 독서가 어린이의 성장과정에 풍부한 감성을 기르고 인간 공감대를 풍성하게 하고 지적 호기심을 자극하는 필수불가결의 요소라면 좀더 적극적이고 의도적인 독서 환경정비를 서둘러야 한다. 본 연구에서는 도서관내의 교육프로그램과 실내디자인에 있어서의 적용시 ...
한글초록: 도서관은 목적과 의도를 가지고 어린이에게 다양하고 풍부한 자료를 제공하고 전문인이 지도의 책임을 지는 기관이며 도서관의 양과 질은 그 나라 국민의 미래를 가늠하는 잣대가 되고 있다. 어린이 도서관은 어린이 성장에 결정적 역할을 수행할 수 있는 사회교육기관이며 가정, 학교와 더불어 서로 협력 보완함으로써 유능하고 풍부한 인간성을 지닌 인격형성을 기대할 수 있다. 그리고 어린이 성장과 발달에 관계되는 모든 형태의 자료를 수집정리 보관 배포하고, 어린이가 보고 듣고 말하고 만지고 생각하고 느끼고 경험하는 인간의 의사소통으로 활용하여, 그의 상상, 생각, 창조적 표현과정에 언제나 참여하며 한 어린이 개체가 자기실현과 함께 타인과의 상호관계를 형성하게 한다. 그리하여 자신의 기질을 함양하고 덕성을 쌓도록 이끌어가는 어린이 종합교육프로그램이다. 우리나라 공공도서관 330개소 중 238개소의 도서관에 어린이 열람실이 있으나 어린이의 요구를 채워주는 자료와 서비스는 턱없이 부족하고 독서환경과 공간 또한 적정한 수준에 미치지 못하고 있다. 독서가 어린이의 성장과정에 풍부한 감성을 기르고 인간 공감대를 풍성하게 하고 지적 호기심을 자극하는 필수불가결의 요소라면 좀더 적극적이고 의도적인 독서 환경정비를 서둘러야 한다. 본 연구에서는 도서관내의 교육프로그램과 실내디자인에 있어서의 적용시 공간요소 및 구성을 사용 주체로써 아동발달 심리에 따른 아동행태 특성에 따라 분석하고 기존도서관에서의 어린이열람실의 사례조사를 통해 아동의 행태에 따른 공간의 문제점을 도출하였으며 실제공간에 적용시키기 위해 연령별 아동발달심리를 고려한 어린이 열람실 디자인을 효과적으로 창출해낼 수 있도록 실내 공간 구성을 제안하고자 한다. 아동을 위한 공간에서 물리적 환경은 아동에게 직접적인 영향을 준다. 공간의 위치, 실내디자인, 아동에게 주어진 자료들은 아동의 활동을 활성화하기도 하고 억제하기도 한다. 아동은 다양한 신체적 활동을 통해 정서적, 사회적 발달을 하며, 놀이를 통해 학습을 한다. 아동에게 놀이는 단순한 즐거움을 제공하는 것이 아니라 교육에 있어서 중요한 역할을 담당하며, 아동에게 창의력과 상상력을 유도하고, 끊임없는 흥미를 유발하는 요소로써 작용한다. 공공도서관에서의 어린이 열람실은 단순히 독서를 위한 공간이라는 개념을 뛰어 넘어 독서와 놀이를 접목시킨 공간으로의 새로운 공간개념을 적용시켜야 한다. 또한 어린이 실은 일반도서관의 기능인 열람, 대출, 정보제공, 자료보존이라는 교육, 연구시설로써 그치는 것이 아니라 어린이들을 위한 사회생활의 장이며, 문화활동을 겸한 레크레이션 시설로써 자기교육의 장인 것이다. 따라서 어린이 열람실은 아동발달에 적합한 공간구성과 직접 참여 가능한 프로그램을 제공하는 특별활동공간을 충분히 배려함으로써 아동들로 하여금 독서에 대한 흥미와 함께 다양한 놀이프로그램체험을 할 수 있도록 하여야 한다. 어린이실은 열람 공간, 서가 공간, 특별활동 공간, 전시공간, 관원의 서비스공간, 소지품 보관소와 위생시설 공간으로 구성되며, 이라한 구성요소들이 조화롭고 체계적인 환경으로 조성되기 위해서는 아동발달에 따른 특성과 물리적인 환경의 조건과 실내디자인 요소들이 서로 상관관계를 가지면서 조화를 이루어야 한다. 본 논문에서는 문헌정보를 바탕으로 한 아동의 발달특성에 따른 물리적인 공간 환경의 역할과 조건, 실내디자인 요소들을 알아보고 이를 분석의 틀로 삼아 실제 사례조사를 한 결과 첫째, 어린이 열람실의 1인당 평균면적이 2.79㎡로 다소 비좁은 편이며, 도서관에서 사용행태가 다른 미취학 아동과 취학 아동이 같은 공간을 사용하고 있으며, 모자열람실이 있는 공공도서관은 전체의 8%정도이다. 그러므로 1인당 면적을 3-4㎡로 충분히 확보하여 취학아동과 미취학 아동의 열람실을 구분지어 주어야 하겠다. 둘째, 어린이실의 공간구성에 있어서 아동발달 특성을 적용한 것이 아니라 기능적인 면만을 강조하여 열람과 서가공간을 구분지어 주는 획일적인 공간구성을 하고 있으므로, 공간 계획 시 아동의 발달 특성과 사용자의 동성에 의해 또한 공간의 기능에 따라 움직임이 유도될 수 있도록 계획한다. 셋째, 프로그램별로 다양한 공간을 제공해 주어야함에도 불구하고 성인들이 이용하는 공간을 같이 사용함으로 불편을 초래하고 있으며, 열람실내에 공간을 마련하고 있는 경우에도 프로그램에 따른 적절한 계획이 이루어지지 않고 있었다. 그러므로 특별활동공간을 마련하되 공간적 제한을 받는 경우에는 공간 구성에 융통성과 가변성을 주어 한 공간이 여러 기능을 수용할 수 있게끔 하며, 공간적 여유가 있을 경우에는 공간적 구분을 확실히 하여 다른 열람자들에게 방해요소가 되지 않도록 한다. 또한 특별활동의 프로그램 자체가 아동들의 흥미요소를 작용하기 때문에 시각적으로는 개방하며 소음만이 발생하는 것을 막아주어야 할 것이다. 넷째, 실내 디자인적 요소들 중 색채의 톤은 전체적으로 어둡고 무거워서 아동의정서발달측면을 고려하지 않았고 마감재에 있어서도 아동의 발달특성에 맞지 않는 재료들이 있었다. 가구에 있어서도 아동의 신체적 발달 치수에 따른 다양한 크기가 제공되어지지 않고 모양이나 색채도 일률적인 경향을 보였다. 아동의 인체치수는 연령별로 현저한 차이가 있고, 부모들과도 함께 사용하는 공간이므로 각 연령별로 다양한 크기의 가구를 계획하고, 발달상황을 고려한 다양한 가구배치와 적절한 바닥의 사용을 할 수 있게 해야 한다. 또한 이동형의 가구는 재배치에 의해서 공간을 필요에 따라 재구성할 수 있으며 다양한 공간연출을 할 수 있게 한다. 공공도서관에서 어린이 열람실은 도서, 레크레이션, 그리고 사회교육의 장으로써의 역할을 수행하는 만큼, 실내 환경을 쾌적하고 안락한 분위기로 특별활동을 통한 끊임없는 흥밋거리와 공간이용에 놀이적인 요소를 제공하여 아동들로 하여금 독서에 대한 친근감을 유발시키고 여러 가지 활동에 참여하도록 하기 위해서 아동 심리학적인 접근을 통해 아동행태에 대한 이해를 바탕으로 실내 공간 구성을 하도록 해야 할 것이다영문초록:A library is an institution with responsibility of guiding experts and providing diversified information to children. The quantity and quality of libraries is a measure to figure out the future of a country. Children's library is a social education institution which performs a crucial role on the growth of children. It is expected to help children grow into competent and well-rounded people by cooperating with family and school. It collects all kind of material related to the growth and development of children and manages it. Utilizing the experience children see, hear, speak, feel and think as a mean of human communication, it intervenes children's procedure of imagination, thinking and creative expression and help a child achieve self-fulfillment and interaction with the others. Shortly, it is a comprehensive education program of children in order to raise the talent and morality of them. Among 330 public libraries nationwide, 238 libraries have a children's reading room.However, it seriously lacks in material and service to fulfill the demand of children and the environment and space are also not reaching the standard. For reading is an essential component of child growth to raise abundant emotion and enrich consensus with people and stimulate intellectual curiosity, improvement of reading environment must be hurried with more active and intentional means. This study analyzes space factors and the composition adopted in the education program and interior design of libraries according to the characteristics of child behavior based on child development psychology. Through case survey of children's reading room of the existing libraries, it found out the problem of space according to child behavior. And, through adoption of this finding in actual space, this study makes suggestions on interior space composition to make the design of children's reading room more effective in consideration of child development psychology according to the age. Physical environment of a space for children has direct effects on children. The position of a space, interior design and material given to children either activate the activities of children or restrain it. Children make emotional and social development through physical activities and learn while they play. Not only does a game provide simple amusement, it also plays an important role in education. It induces the creativity and imagination of children and works as a stimulating factor to make consistent interest. Children's reading room of public libraries is not just a space for reading. It must be considered as a new concept of a place in which reading and game are engrafted. Not only does a children's reading room perform general functions of a library as an education and research facility such as reading, book rent, information providing, conservation of document, it also works as a place of children's social gathering and recreation facility and culture activities. Therefore, children's reading room must consider space composition proper to child development and the function of a space for special activities which provides programs of direct participation in order to stimulate children's interest on reading and offer various experience of game program. Children's reading room is consist of reading space, bookshelves, special activities space, exhibition space, officer service space, baggage counter and sanitation space. To compose these components more harmoniously and systematically, the characteristics of child development and condition of physical environment and factors of interior design should be coordinated with interaction. This study investigates function and requirement of physical space environment and factors of interior design according to characteristics of child development based on bibliographic information. With this result as an analysis too, this study conducted actual case study.The results of the analysis are as follows.First, the average space per a person is 2.79㎡which is rather cramp. Schoolers and pre schoolers use same space and only 8 % of public libraries have a reading room for mother and child. Space per a person should be secured as 3-4㎡ per a person and reading room should be divided for schooler and preschooler. Second, space composition of children's reading room does not adopt characteristics of child development. It only focuses on functional aspects and has undifferentiated space composition of dividing reading room and book shelves. Characteristics of child development and traffic line of users or function of space should be considered in space building plan to induce the movement. Third, although various spaces for each program should be provided, space for adult users is shared causing inconvenience. In case of the space being provided in a reading room, proper plans according to programs are not made. Therefore, space for special activities should be prepared. If there is a limit of space, composition of space should have flexibility and alterability to allow a space to have several functions.If there is enough space, distinctive boarder should be given to the space to prevent any inconvenience occur to other users. In addition, as the existence of special activities stimulates interest of children, it should be opened in sight. However, noise should be controlled. Forth, among factors of interior design, tone of color is generally dark and heavy not considering the aspects of children's emotional development. Finishing materials does not correspond with characteristics of child development, either. Furniture shows tendency of having undifferentiated figure and color and the size of furniture is undifferentiated not corresponding with the physical development of children. For it is share with parents, size of furniture should consider the age of users and positioning of furniture and floor should also consider the physical development of users. Utilization of movable furniture enables re-composition of space according to the need and various spatial compositions. As a children's reading room of a public library performs as a place for reading, recreation and social education, it must offer comfortable inner environment and relaxing atmosphere and provide various factors of game in space utilization and continuous interest in special activities. Through these methods, children's reading room should induce children's familiarity to reading and lead them to participate in various activities. For that purpose, the interior space of children's reading room must be composed based on understanding of child behavior using child psychological approach
한글초록: 도서관은 목적과 의도를 가지고 어린이에게 다양하고 풍부한 자료를 제공하고 전문인이 지도의 책임을 지는 기관이며 도서관의 양과 질은 그 나라 국민의 미래를 가늠하는 잣대가 되고 있다. 어린이 도서관은 어린이 성장에 결정적 역할을 수행할 수 있는 사회교육기관이며 가정, 학교와 더불어 서로 협력 보완함으로써 유능하고 풍부한 인간성을 지닌 인격형성을 기대할 수 있다. 그리고 어린이 성장과 발달에 관계되는 모든 형태의 자료를 수집정리 보관 배포하고, 어린이가 보고 듣고 말하고 만지고 생각하고 느끼고 경험하는 인간의 의사소통으로 활용하여, 그의 상상, 생각, 창조적 표현과정에 언제나 참여하며 한 어린이 개체가 자기실현과 함께 타인과의 상호관계를 형성하게 한다. 그리하여 자신의 기질을 함양하고 덕성을 쌓도록 이끌어가는 어린이 종합교육프로그램이다. 우리나라 공공도서관 330개소 중 238개소의 도서관에 어린이 열람실이 있으나 어린이의 요구를 채워주는 자료와 서비스는 턱없이 부족하고 독서환경과 공간 또한 적정한 수준에 미치지 못하고 있다. 독서가 어린이의 성장과정에 풍부한 감성을 기르고 인간 공감대를 풍성하게 하고 지적 호기심을 자극하는 필수불가결의 요소라면 좀더 적극적이고 의도적인 독서 환경정비를 서둘러야 한다. 본 연구에서는 도서관내의 교육프로그램과 실내디자인에 있어서의 적용시 공간요소 및 구성을 사용 주체로써 아동발달 심리에 따른 아동행태 특성에 따라 분석하고 기존도서관에서의 어린이열람실의 사례조사를 통해 아동의 행태에 따른 공간의 문제점을 도출하였으며 실제공간에 적용시키기 위해 연령별 아동발달심리를 고려한 어린이 열람실 디자인을 효과적으로 창출해낼 수 있도록 실내 공간 구성을 제안하고자 한다. 아동을 위한 공간에서 물리적 환경은 아동에게 직접적인 영향을 준다. 공간의 위치, 실내디자인, 아동에게 주어진 자료들은 아동의 활동을 활성화하기도 하고 억제하기도 한다. 아동은 다양한 신체적 활동을 통해 정서적, 사회적 발달을 하며, 놀이를 통해 학습을 한다. 아동에게 놀이는 단순한 즐거움을 제공하는 것이 아니라 교육에 있어서 중요한 역할을 담당하며, 아동에게 창의력과 상상력을 유도하고, 끊임없는 흥미를 유발하는 요소로써 작용한다. 공공도서관에서의 어린이 열람실은 단순히 독서를 위한 공간이라는 개념을 뛰어 넘어 독서와 놀이를 접목시킨 공간으로의 새로운 공간개념을 적용시켜야 한다. 또한 어린이 실은 일반도서관의 기능인 열람, 대출, 정보제공, 자료보존이라는 교육, 연구시설로써 그치는 것이 아니라 어린이들을 위한 사회생활의 장이며, 문화활동을 겸한 레크레이션 시설로써 자기교육의 장인 것이다. 따라서 어린이 열람실은 아동발달에 적합한 공간구성과 직접 참여 가능한 프로그램을 제공하는 특별활동공간을 충분히 배려함으로써 아동들로 하여금 독서에 대한 흥미와 함께 다양한 놀이프로그램체험을 할 수 있도록 하여야 한다. 어린이실은 열람 공간, 서가 공간, 특별활동 공간, 전시공간, 관원의 서비스공간, 소지품 보관소와 위생시설 공간으로 구성되며, 이라한 구성요소들이 조화롭고 체계적인 환경으로 조성되기 위해서는 아동발달에 따른 특성과 물리적인 환경의 조건과 실내디자인 요소들이 서로 상관관계를 가지면서 조화를 이루어야 한다. 본 논문에서는 문헌정보를 바탕으로 한 아동의 발달특성에 따른 물리적인 공간 환경의 역할과 조건, 실내디자인 요소들을 알아보고 이를 분석의 틀로 삼아 실제 사례조사를 한 결과 첫째, 어린이 열람실의 1인당 평균면적이 2.79㎡로 다소 비좁은 편이며, 도서관에서 사용행태가 다른 미취학 아동과 취학 아동이 같은 공간을 사용하고 있으며, 모자열람실이 있는 공공도서관은 전체의 8%정도이다. 그러므로 1인당 면적을 3-4㎡로 충분히 확보하여 취학아동과 미취학 아동의 열람실을 구분지어 주어야 하겠다. 둘째, 어린이실의 공간구성에 있어서 아동발달 특성을 적용한 것이 아니라 기능적인 면만을 강조하여 열람과 서가공간을 구분지어 주는 획일적인 공간구성을 하고 있으므로, 공간 계획 시 아동의 발달 특성과 사용자의 동성에 의해 또한 공간의 기능에 따라 움직임이 유도될 수 있도록 계획한다. 셋째, 프로그램별로 다양한 공간을 제공해 주어야함에도 불구하고 성인들이 이용하는 공간을 같이 사용함으로 불편을 초래하고 있으며, 열람실내에 공간을 마련하고 있는 경우에도 프로그램에 따른 적절한 계획이 이루어지지 않고 있었다. 그러므로 특별활동공간을 마련하되 공간적 제한을 받는 경우에는 공간 구성에 융통성과 가변성을 주어 한 공간이 여러 기능을 수용할 수 있게끔 하며, 공간적 여유가 있을 경우에는 공간적 구분을 확실히 하여 다른 열람자들에게 방해요소가 되지 않도록 한다. 또한 특별활동의 프로그램 자체가 아동들의 흥미요소를 작용하기 때문에 시각적으로는 개방하며 소음만이 발생하는 것을 막아주어야 할 것이다. 넷째, 실내 디자인적 요소들 중 색채의 톤은 전체적으로 어둡고 무거워서 아동의정서발달측면을 고려하지 않았고 마감재에 있어서도 아동의 발달특성에 맞지 않는 재료들이 있었다. 가구에 있어서도 아동의 신체적 발달 치수에 따른 다양한 크기가 제공되어지지 않고 모양이나 색채도 일률적인 경향을 보였다. 아동의 인체치수는 연령별로 현저한 차이가 있고, 부모들과도 함께 사용하는 공간이므로 각 연령별로 다양한 크기의 가구를 계획하고, 발달상황을 고려한 다양한 가구배치와 적절한 바닥의 사용을 할 수 있게 해야 한다. 또한 이동형의 가구는 재배치에 의해서 공간을 필요에 따라 재구성할 수 있으며 다양한 공간연출을 할 수 있게 한다. 공공도서관에서 어린이 열람실은 도서, 레크레이션, 그리고 사회교육의 장으로써의 역할을 수행하는 만큼, 실내 환경을 쾌적하고 안락한 분위기로 특별활동을 통한 끊임없는 흥밋거리와 공간이용에 놀이적인 요소를 제공하여 아동들로 하여금 독서에 대한 친근감을 유발시키고 여러 가지 활동에 참여하도록 하기 위해서 아동 심리학적인 접근을 통해 아동행태에 대한 이해를 바탕으로 실내 공간 구성을 하도록 해야 할 것이다영문초록:A library is an institution with responsibility of guiding experts and providing diversified information to children. The quantity and quality of libraries is a measure to figure out the future of a country. Children's library is a social education institution which performs a crucial role on the growth of children. It is expected to help children grow into competent and well-rounded people by cooperating with family and school. It collects all kind of material related to the growth and development of children and manages it. Utilizing the experience children see, hear, speak, feel and think as a mean of human communication, it intervenes children's procedure of imagination, thinking and creative expression and help a child achieve self-fulfillment and interaction with the others. Shortly, it is a comprehensive education program of children in order to raise the talent and morality of them. Among 330 public libraries nationwide, 238 libraries have a children's reading room.However, it seriously lacks in material and service to fulfill the demand of children and the environment and space are also not reaching the standard. For reading is an essential component of child growth to raise abundant emotion and enrich consensus with people and stimulate intellectual curiosity, improvement of reading environment must be hurried with more active and intentional means. This study analyzes space factors and the composition adopted in the education program and interior design of libraries according to the characteristics of child behavior based on child development psychology. Through case survey of children's reading room of the existing libraries, it found out the problem of space according to child behavior. And, through adoption of this finding in actual space, this study makes suggestions on interior space composition to make the design of children's reading room more effective in consideration of child development psychology according to the age. Physical environment of a space for children has direct effects on children. The position of a space, interior design and material given to children either activate the activities of children or restrain it. Children make emotional and social development through physical activities and learn while they play. Not only does a game provide simple amusement, it also plays an important role in education. It induces the creativity and imagination of children and works as a stimulating factor to make consistent interest. Children's reading room of public libraries is not just a space for reading. It must be considered as a new concept of a place in which reading and game are engrafted. Not only does a children's reading room perform general functions of a library as an education and research facility such as reading, book rent, information providing, conservation of document, it also works as a place of children's social gathering and recreation facility and culture activities. Therefore, children's reading room must consider space composition proper to child development and the function of a space for special activities which provides programs of direct participation in order to stimulate children's interest on reading and offer various experience of game program. Children's reading room is consist of reading space, bookshelves, special activities space, exhibition space, officer service space, baggage counter and sanitation space. To compose these components more harmoniously and systematically, the characteristics of child development and condition of physical environment and factors of interior design should be coordinated with interaction. This study investigates function and requirement of physical space environment and factors of interior design according to characteristics of child development based on bibliographic information. With this result as an analysis too, this study conducted actual case study.The results of the analysis are as follows.First, the average space per a person is 2.79㎡which is rather cramp. Schoolers and pre schoolers use same space and only 8 % of public libraries have a reading room for mother and child. Space per a person should be secured as 3-4㎡ per a person and reading room should be divided for schooler and preschooler. Second, space composition of children's reading room does not adopt characteristics of child development. It only focuses on functional aspects and has undifferentiated space composition of dividing reading room and book shelves. Characteristics of child development and traffic line of users or function of space should be considered in space building plan to induce the movement. Third, although various spaces for each program should be provided, space for adult users is shared causing inconvenience. In case of the space being provided in a reading room, proper plans according to programs are not made. Therefore, space for special activities should be prepared. If there is a limit of space, composition of space should have flexibility and alterability to allow a space to have several functions.If there is enough space, distinctive boarder should be given to the space to prevent any inconvenience occur to other users. In addition, as the existence of special activities stimulates interest of children, it should be opened in sight. However, noise should be controlled. Forth, among factors of interior design, tone of color is generally dark and heavy not considering the aspects of children's emotional development. Finishing materials does not correspond with characteristics of child development, either. Furniture shows tendency of having undifferentiated figure and color and the size of furniture is undifferentiated not corresponding with the physical development of children. For it is share with parents, size of furniture should consider the age of users and positioning of furniture and floor should also consider the physical development of users. Utilization of movable furniture enables re-composition of space according to the need and various spatial compositions. As a children's reading room of a public library performs as a place for reading, recreation and social education, it must offer comfortable inner environment and relaxing atmosphere and provide various factors of game in space utilization and continuous interest in special activities. Through these methods, children's reading room should induce children's familiarity to reading and lead them to participate in various activities. For that purpose, the interior space of children's reading room must be composed based on understanding of child behavior using child psychological approach
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