우리 나라의 정부회계는 현금주의 및 단식부기를 사용하는 예산회계시스템이다. 이러한 정부회계에 대해서 발생주의와 복식부기로 전환하여야 한다는 주장이 제기되고 있으며 정부에서도 정부회계의 복식부기 전환 등 개선에 대한 준비를 하고 있다. 본 연구는 우리 나라의 정부회계를 개혁하는 경우에 어떤 방향에서 이루어져야 하며, 개선을 진행하는 경우의 문제점은 무엇인지를 살펴보기 위해서 수행되었다. 이를 위해서 정부회계의 개혁방안을 마련하기 위해서 정부회계의 회계기법상 특징을 먼저 검토하였다. 특징으로서는 정부회계에는 다수의 회계주체가 존재한다...
우리 나라의 정부회계는 현금주의 및 단식부기를 사용하는 예산회계시스템이다. 이러한 정부회계에 대해서 발생주의와 복식부기로 전환하여야 한다는 주장이 제기되고 있으며 정부에서도 정부회계의 복식부기 전환 등 개선에 대한 준비를 하고 있다. 본 연구는 우리 나라의 정부회계를 개혁하는 경우에 어떤 방향에서 이루어져야 하며, 개선을 진행하는 경우의 문제점은 무엇인지를 살펴보기 위해서 수행되었다. 이를 위해서 정부회계의 개혁방안을 마련하기 위해서 정부회계의 회계기법상 특징을 먼저 검토하였다. 특징으로서는 정부회계에는 다수의 회계주체가 존재한다는 점, 다양한 인식기준 및 회계베이스를 채택하는 점 및 단식부기와 복식부기의 문제를 분석하였다. 정부회계의 개혁방안으로서 본 연구가 제시한 것은 첫째, 새로운 회계제도가 갖추어야 할 성격을 규명하였다. 이에는 자산/부채관리의 강화 및 자원배분 의사결정자료의 지원이 잘되도록 하는 것과 원가정보의 제공을 검토하였다. 둘째, 재무보고 회계의 구조와 문제점을 검토하였다. 이에는 자산회계, 부채회계, 자본회계, 수익 및 비용, 보고주체 및 연결재무제표의 작성문제를 분석하였다. 셋째, 예산회계구조의 개선방안을 논의하였다. 이곳에서는 현행의 예산회계시스템의 문제점을 지적하고 개선점을 논의하였다. 넷째, 개선을 진행하는 경우의 시행상 장애 문제를 논의하였다. 시행상의 장애는 조직적 특성, 법률시스템, 회계종사자의 회계처리능력 및 정부의 크기가 있지만 실제 우리 나라의 경우 회계종사자의 회계처리능력이 가장 중요한 문제이므로 이를 전산화에 의해서 해결하는 방안을 논의하였다. 마지막으로 회계제도개혁의 모델이 될 복식부기 시범운영에 대한 성과에 대해서 논의해 보았다. 이러한 본 연구의 검토사항이 21세기를 맞아 다양한 정보이용자의 요구를 가장 합리적이고 효율적으로 만족시키는 정부회계시스템의 개선에 많은 도움이 되기를 기대한다.
우리 나라의 정부회계는 현금주의 및 단식부기를 사용하는 예산회계시스템이다. 이러한 정부회계에 대해서 발생주의와 복식부기로 전환하여야 한다는 주장이 제기되고 있으며 정부에서도 정부회계의 복식부기 전환 등 개선에 대한 준비를 하고 있다. 본 연구는 우리 나라의 정부회계를 개혁하는 경우에 어떤 방향에서 이루어져야 하며, 개선을 진행하는 경우의 문제점은 무엇인지를 살펴보기 위해서 수행되었다. 이를 위해서 정부회계의 개혁방안을 마련하기 위해서 정부회계의 회계기법상 특징을 먼저 검토하였다. 특징으로서는 정부회계에는 다수의 회계주체가 존재한다는 점, 다양한 인식기준 및 회계베이스를 채택하는 점 및 단식부기와 복식부기의 문제를 분석하였다. 정부회계의 개혁방안으로서 본 연구가 제시한 것은 첫째, 새로운 회계제도가 갖추어야 할 성격을 규명하였다. 이에는 자산/부채관리의 강화 및 자원배분 의사결정자료의 지원이 잘되도록 하는 것과 원가정보의 제공을 검토하였다. 둘째, 재무보고 회계의 구조와 문제점을 검토하였다. 이에는 자산회계, 부채회계, 자본회계, 수익 및 비용, 보고주체 및 연결재무제표의 작성문제를 분석하였다. 셋째, 예산회계구조의 개선방안을 논의하였다. 이곳에서는 현행의 예산회계시스템의 문제점을 지적하고 개선점을 논의하였다. 넷째, 개선을 진행하는 경우의 시행상 장애 문제를 논의하였다. 시행상의 장애는 조직적 특성, 법률시스템, 회계종사자의 회계처리능력 및 정부의 크기가 있지만 실제 우리 나라의 경우 회계종사자의 회계처리능력이 가장 중요한 문제이므로 이를 전산화에 의해서 해결하는 방안을 논의하였다. 마지막으로 회계제도개혁의 모델이 될 복식부기 시범운영에 대한 성과에 대해서 논의해 보았다. 이러한 본 연구의 검토사항이 21세기를 맞아 다양한 정보이용자의 요구를 가장 합리적이고 효율적으로 만족시키는 정부회계시스템의 개선에 많은 도움이 되기를 기대한다.
This research investigated the problems of the current concepts and structure of the existing public accounting model and suggests a new government accounting model better suited to account for and report on the government activities. The new model suggested, follows the premise that it is necessary...
This research investigated the problems of the current concepts and structure of the existing public accounting model and suggests a new government accounting model better suited to account for and report on the government activities. The new model suggested, follows the premise that it is necessary to develop an integrated system of accounting which follows established general principles of accounting which will present information that is understood by the general public, and that the presentation of understandable accounts will encourage the public to take an interest in the operations of government. This will guide and encourage the government to plan an efficient and effective public finance operation and achieve public trust in the ability of the government to carry out its responsibilities. The objective of the general investigation of the government accounting system was to help develop a conceptual structure which would enable the government to more efficiently apportion limited public financial resources more effectively and therefore secure healthy public finances. This research also tried to understand what problems would be encountered during the processes of moving away from the existing cash accounting system and to suggest ways to accomplish the successful conversion of government accounting to an accrual basis double entry bookkeeping system. This document also discusses five key aspects of the reform plan for government accounting. First, it discusses how the information provided by the new government accounting system would enable smoother decision making and intensify emphasis on the management of assets and liabilities. Second, it analyzed the problems related to; asset accounting, liability accounting, capital accounting, revenue and expense accounting, the reporting entity, and the preparation of consolidated financial statements. Third, it discusses the problems of the current budgeting system and suggests improvements. Forth, it discusses the reliability of government accounting information through measuring the results of financial operations and the general grasp on financial status through the introduction of an accrual basis double entry bookkeeping system. Fifth, it discusses the practical difficulties of making such major changes and suggests that one way to overcome the difficulties of the lack of specialized accounting skills in Korean public accounting is through computerization.
This research investigated the problems of the current concepts and structure of the existing public accounting model and suggests a new government accounting model better suited to account for and report on the government activities. The new model suggested, follows the premise that it is necessary to develop an integrated system of accounting which follows established general principles of accounting which will present information that is understood by the general public, and that the presentation of understandable accounts will encourage the public to take an interest in the operations of government. This will guide and encourage the government to plan an efficient and effective public finance operation and achieve public trust in the ability of the government to carry out its responsibilities. The objective of the general investigation of the government accounting system was to help develop a conceptual structure which would enable the government to more efficiently apportion limited public financial resources more effectively and therefore secure healthy public finances. This research also tried to understand what problems would be encountered during the processes of moving away from the existing cash accounting system and to suggest ways to accomplish the successful conversion of government accounting to an accrual basis double entry bookkeeping system. This document also discusses five key aspects of the reform plan for government accounting. First, it discusses how the information provided by the new government accounting system would enable smoother decision making and intensify emphasis on the management of assets and liabilities. Second, it analyzed the problems related to; asset accounting, liability accounting, capital accounting, revenue and expense accounting, the reporting entity, and the preparation of consolidated financial statements. Third, it discusses the problems of the current budgeting system and suggests improvements. Forth, it discusses the reliability of government accounting information through measuring the results of financial operations and the general grasp on financial status through the introduction of an accrual basis double entry bookkeeping system. Fifth, it discusses the practical difficulties of making such major changes and suggests that one way to overcome the difficulties of the lack of specialized accounting skills in Korean public accounting is through computerization.
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#우리나라 정부부문 회계
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