본 연구의 목적은 최근 교육공학 분야에서 효과성을 인정받고 있는 상황학습 이론에 입각하여 컴퓨터 교육을 실시할 수 있는 상황학습 모형을 정립하고, 상황학습 및 전통적학습이 워드프로세서 학습 시간의 학습태도와 컴퓨터 학습능력 향상에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 본 연구를 위해 초등학교 특기적성교육 컴퓨터부 활동을 하고 있는 본교 4학년 2개 반을 선정하여 각 1개 반씩 상황학습 집단과 전통적학습 집단에 배정하였다. 실험집단에는 상황학습 모형을 적용하여 수업을 하였고, 비교집단에는 전통적학습 모형을 적용하였다. 수업처치는 ‘문서 작성하기’라는 공통된 주제를 가지고 각 집단의 특성을 살리는 범위에서 실시하였다. 연구에 사용된 각종 검사 도구는 ...
본 연구의 목적은 최근 교육공학 분야에서 효과성을 인정받고 있는 상황학습 이론에 입각하여 컴퓨터 교육을 실시할 수 있는 상황학습 모형을 정립하고, 상황학습 및 전통적학습이 워드프로세서 학습 시간의 학습태도와 컴퓨터 학습능력 향상에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 본 연구를 위해 초등학교 특기적성교육 컴퓨터부 활동을 하고 있는 본교 4학년 2개 반을 선정하여 각 1개 반씩 상황학습 집단과 전통적학습 집단에 배정하였다. 실험집단에는 상황학습 모형을 적용하여 수업을 하였고, 비교집단에는 전통적학습 모형을 적용하였다. 수업처치는 ‘문서 작성하기’라는 공통된 주제를 가지고 각 집단의 특성을 살리는 범위에서 실시하였다. 연구에 사용된 각종 검사 도구는 교과서 분석과 문헌 연구를 통하여 연구자가 개발하고 인천교육대학교 교육대학원 초등컴퓨터교육과 교수님들의 내용타당도 검증을 마친 도구를 사용하여 처치하고 사전 및 사후에 검사를 실시하고 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저, 상황학습 및 전통적학습이 워드프로세서 시간의 학습태도에 미치는 효과에 대해서 이해도·흥미도·성취도·집중도·적용도·자발성의 6개 영역에서 살펴 보았다. 그 결과, 이해도 면에서는 전통적학습이 상황학습보다 더 나은 효과를 나타내었고, 나머지 5개 면에서는 상황학습이 우세한 결과를 보였다. 다음으로, 상황학습 및 전통적학습이 학습자의 컴퓨터 학습능력 향상에 미치는 효과에 대해서 살펴 보았다. 그 결과 전통적학습이 상황학습보다 근소한 차이로 우위를 보였다. 이해도와 학습능력 향상도 면에서 전통적학습이 상황학습보다 우위를 보인 것은 여러 가지 이유를 찾을 수 있다. 먼저 연구가 단기간에 이루어진 일회성 연구였다는 점이고, 다음으로 연구대상이 저연령이어서 상황학습에 대한 이해가 다소 부족했다는 점, 그리고 투입하는 교육과정 및 설계가 다소 미흡했다는 점이다. 하지만, 컴퓨터 학습에 대한 아동들의 학습태도면에서 상당부분 상황학습이 전통적학습 보다 우세했다는 점은 연구의 큰 성과이자 의미를 찾아볼 수 있는 대목이라고 할 수 있다.
본 연구의 목적은 최근 교육공학 분야에서 효과성을 인정받고 있는 상황학습 이론에 입각하여 컴퓨터 교육을 실시할 수 있는 상황학습 모형을 정립하고, 상황학습 및 전통적학습이 워드프로세서 학습 시간의 학습태도와 컴퓨터 학습능력 향상에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 본 연구를 위해 초등학교 특기적성교육 컴퓨터부 활동을 하고 있는 본교 4학년 2개 반을 선정하여 각 1개 반씩 상황학습 집단과 전통적학습 집단에 배정하였다. 실험집단에는 상황학습 모형을 적용하여 수업을 하였고, 비교집단에는 전통적학습 모형을 적용하였다. 수업처치는 ‘문서 작성하기’라는 공통된 주제를 가지고 각 집단의 특성을 살리는 범위에서 실시하였다. 연구에 사용된 각종 검사 도구는 교과서 분석과 문헌 연구를 통하여 연구자가 개발하고 인천교육대학교 교육대학원 초등컴퓨터교육과 교수님들의 내용타당도 검증을 마친 도구를 사용하여 처치하고 사전 및 사후에 검사를 실시하고 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저, 상황학습 및 전통적학습이 워드프로세서 시간의 학습태도에 미치는 효과에 대해서 이해도·흥미도·성취도·집중도·적용도·자발성의 6개 영역에서 살펴 보았다. 그 결과, 이해도 면에서는 전통적학습이 상황학습보다 더 나은 효과를 나타내었고, 나머지 5개 면에서는 상황학습이 우세한 결과를 보였다. 다음으로, 상황학습 및 전통적학습이 학습자의 컴퓨터 학습능력 향상에 미치는 효과에 대해서 살펴 보았다. 그 결과 전통적학습이 상황학습보다 근소한 차이로 우위를 보였다. 이해도와 학습능력 향상도 면에서 전통적학습이 상황학습보다 우위를 보인 것은 여러 가지 이유를 찾을 수 있다. 먼저 연구가 단기간에 이루어진 일회성 연구였다는 점이고, 다음으로 연구대상이 저연령이어서 상황학습에 대한 이해가 다소 부족했다는 점, 그리고 투입하는 교육과정 및 설계가 다소 미흡했다는 점이다. 하지만, 컴퓨터 학습에 대한 아동들의 학습태도면에서 상당부분 상황학습이 전통적학습 보다 우세했다는 점은 연구의 큰 성과이자 의미를 찾아볼 수 있는 대목이라고 할 수 있다.
The purpose of this study is to set up the situated learning model for computer education and to investigate which method has better effect on the students' computer skill and learning attitude among the situated learning model and the traditional learning model. For experiment, this study selected ...
The purpose of this study is to set up the situated learning model for computer education and to investigate which method has better effect on the students' computer skill and learning attitude among the situated learning model and the traditional learning model. For experiment, this study selected two classes of the fourth grade students who have learned computer skill from the talent-aptitude program of the elementary school, which were divided into the experimental group and the control group. The experimental group was taught by the situated learning model, while the control group was taught by the traditional learning model. The same subject: " Making a document" was carried out on both of the experimental group and the control group within the limit of activating each group's trait. The testers related in this study were designed through analysing and researching over textbooks and treatises and they were identified categories as the validity of their contents through the pretest and posttest which were examined by the professors of the Elementary Computer Edu. in the Graduate school at the Inchon National University of the Education. The result of this study is as follows. In order to investigate the effect of the students' learning attitude, students had been tested on six factors: the Understanding, the Interest, the Achievement, the Concentration, the Applicability, and the Spontaneity. As for the Understanding, the traditional learning model has better effect on students than the situated learning model. But the situated learning model was much superior in the other factors to the traditional learning model. Next, it had been examined how much students improved their computer skills under the situated learning model and under the traditional learning model. The study showed that the traditional learning model resulted in a little bit higher scores than the situated learning model. In this study's result on the Understanding and on the improving students' computer skill, there can be several reasons why the traditional learning model had much more effect than the situated learning model. First, this study had been conducted in too short time was spent to set up a new model properly. Second, students were too young to understand what the situated learning model was in detail. Third, the curriculum and design used for this study was too poor to get expected results. However, it was a great success to find out that the situated learning model is superior in the students' learning attitude to the traditional learning model.
The purpose of this study is to set up the situated learning model for computer education and to investigate which method has better effect on the students' computer skill and learning attitude among the situated learning model and the traditional learning model. For experiment, this study selected two classes of the fourth grade students who have learned computer skill from the talent-aptitude program of the elementary school, which were divided into the experimental group and the control group. The experimental group was taught by the situated learning model, while the control group was taught by the traditional learning model. The same subject: " Making a document" was carried out on both of the experimental group and the control group within the limit of activating each group's trait. The testers related in this study were designed through analysing and researching over textbooks and treatises and they were identified categories as the validity of their contents through the pretest and posttest which were examined by the professors of the Elementary Computer Edu. in the Graduate school at the Inchon National University of the Education. The result of this study is as follows. In order to investigate the effect of the students' learning attitude, students had been tested on six factors: the Understanding, the Interest, the Achievement, the Concentration, the Applicability, and the Spontaneity. As for the Understanding, the traditional learning model has better effect on students than the situated learning model. But the situated learning model was much superior in the other factors to the traditional learning model. Next, it had been examined how much students improved their computer skills under the situated learning model and under the traditional learning model. The study showed that the traditional learning model resulted in a little bit higher scores than the situated learning model. In this study's result on the Understanding and on the improving students' computer skill, there can be several reasons why the traditional learning model had much more effect than the situated learning model. First, this study had been conducted in too short time was spent to set up a new model properly. Second, students were too young to understand what the situated learning model was in detail. Third, the curriculum and design used for this study was too poor to get expected results. However, it was a great success to find out that the situated learning model is superior in the students' learning attitude to the traditional learning model.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.