한글초록:사회복지조직은 정부보조금과 법인전입금의 불성실한 이행으로 만성적인 재정난을 겪고 있으며, 해결방안으로 경영학의 마케팅이론을 도입하게 되었다. 하지만, 도입 초기부터 마케팅의 이미지가 사회복지와 맞지 않는다는 이유로 사회복지현장에서는 거부반응이 일어났다. 기존연구는 후원개발을 위한 후원자와 사회복지조직의 특성 파악을 중심으로 이루어졌다. 이러한 연구는 모두 양적 연구로 비영리마케팅에 관한 상관관계를 파악하는 데 도움이 되었으나, 사회복지조직에서 비영리마케팅이 활용되는 과정을 이해하는 데는 어려움이 있다.따라서 본 연구는 ...
한글초록:사회복지조직은 정부보조금과 법인전입금의 불성실한 이행으로 만성적인 재정난을 겪고 있으며, 해결방안으로 경영학의 마케팅이론을 도입하게 되었다. 하지만, 도입 초기부터 마케팅의 이미지가 사회복지와 맞지 않는다는 이유로 사회복지현장에서는 거부반응이 일어났다. 기존연구는 후원개발을 위한 후원자와 사회복지조직의 특성 파악을 중심으로 이루어졌다. 이러한 연구는 모두 양적 연구로 비영리마케팅에 관한 상관관계를 파악하는 데 도움이 되었으나, 사회복지조직에서 비영리마케팅이 활용되는 과정을 이해하는 데는 어려움이 있다.따라서 본 연구는 질적 연구방법을 활용하여 사회복지조직이 실제로 비영리마케팅 활용을 어떻게 하고 있는지를 파악하고자 한다. 이를 위한 연구질문은 다음과 같다. 첫째, 사회복지조직은 비영리마케팅 활용에 대해 어떻게 인식하고 있는가? 둘째, 사회복지조직의 비영리마케팅 활용 실태는 어떠한가? 셋째, 비영리마케팅 활용에 대한 사회복지조직의 전략은 어떠한가? 자료수집은 10개의 사회복지조직을 대상으로 연구참여조직에서 근무하는 13명의 사회복지사를 심층면담을 한 후 스트라우스(Strauss)와 코빈(Corbin)이 제시한 근거이론 방법의 절차에 따라 자료를 분석하였다.연구결과, 개방코딩에서는 근거자료를 점점 추상화하여 106개의 개념과 39개의 하위범주, 13개의 범주를 발견할 수 있었다. 축코딩은 패러다임에 의한 분석결과로 인과적 조건은 ‘모금을 하게 됨’이고, 중심현상은 ‘비영리마케팅 활용의 어려움’이며, 중심현상에 영향을 미치는 맥락적 조건은 ‘꺼려함’과 ‘조직의 특성’이다. 이런 흐름 속에서 작용/상호작용 전략을 촉진하거나 감소시키는 중재적 조건으로 ‘동기부여’, ‘교육제공’, ‘시스템 개선’이 발견되었다. 작용/상호작용 전략은 ‘기존방식 유지’, ‘개발 시도’, ‘적극 활용’으로 나타났으며, 그 결과 사회복지조직의 ‘답보’와 ‘긍정적 변화’ 그리고 ‘지원 필요’가 발견되었다. 선택코딩에서는 중재적 조건인 ‘동기부여’, ‘교육제공’, ‘시스템 개선’의 정도에 따라 사회복지조직의 비영리마케팅 활용 전략이 ‘기존방식 유지’, ‘개발 시도’, ‘적극 활용’으로 나타났다. 중재적 조건을 모두 활용하지 않는 ‘기존방식 유지’ 전략과 일정부분만을 활용하는 ‘개발 시도’ 전략은 ‘답보’상태로 연결이 되었으며, 중재적 조건을 모두 적극적으로 활용한 ‘적극 활용’ 전략은 ‘긍정적 변화’로 연결이 되었다.이를 바탕으로 3가지 측면에서 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 첫째, 사회복지조직에서는 대학의 사회복지학과와 함께 사회복지사에 대한 비영리마케팅 교육을 제공하고, 사회복지조직의 사업비용을 직원이 이해할 수 있도록 투명하게 관리할 필요성이 제기된다. 아울러, 후원개발을 위한 간편한 시스템 개선이 필요하며, 사회복지조직과 조직의 외부환경을 고려한 철저한 계획이 필요하다. 둘째, 정책 실천과 관련해서는 사회복지조직의 예산 현실화를 위한 정책 노력이 필요하며, 국민기초생활법 기타소득에 정기적 후원금을 일정부분 책정하지 않도록 개선해야 한다. 또한 시민들이 후원을 할 수 있도록 모금에 관련된 편견과 클라이언트에 대한 이미지 개선을 위한 홍보가 지속적으로 이루어져야 한다. 셋째, 후속연구에서는 사회복지조직과 비영리마케팅에 관한 유형화가 필요하다영문초록:A social welfare organization is experiencing chronic financial difficulties that are caused by dishonest execution of governmental and corporational subsidy.Although the marketing theory of business administration was introduced to solve such difficulties, it has been rejected in the practical field of social welfare from the offset since the image of "marketing" has been considered to be improper to that of "welfare". As such, the existing quantitative study has aimed only to grasp the characteristics of social welfare organization and its sponsors and the superficial relationship between them. Therefore, such quantitative study cannot give a help in grasping the process of the application of nonprofit marketing theory in social welfare organizations. This thesis explores how social welfare organizations apply such nonprofit marketing through a qualitative study. For this, the thesis begins with the questions as follow.First, how do social welfare organizations recognize the application of nonprofit marketing? Second, through what process and in what aspect is nonprofit marketing theory applied by the organization? Third, what strategy do the organizations choose for the application of nonprofit marketing?The data, which are collected through in-deepth interviews of 13 social workers in the practical field of social welfare, are analyzed according to the methodological process of the grounded theory suggested by Strauss and Corbin.Through abstraction of them, 13 categories, 39 subcategories and 106 concepts are found out in open coding. In axial coding that is the effect of the analysis, precondition is "Fund raising", center phenomenon is "Trouble of nonprofit marketing application", and contextual condition affecting center phenomenon is "A unwillingness" and "A characteristic of an organization". Intervening condition is "A motivation", "An educational offer", "A system improvement", and action/interaction strategy is "Keeping the existing method", "A development try", "The Positive application", and consequence is "A stepping", "A positive change", "An assistance need". As for selective coding, the nonprofit marketing application strategy of social welfare organizations appear as "Keeping the existing method", "A development try", and "The positive application" according to "A motivation", "An educational offer", and "A system improvement" that are intervening conditions."A keeping the existing method" strategy not to use any intervening condition and "A development try" strategy to use the intervening conditions in part become connected to "A steeping" state. "The Positive application" strategy that uses all intervening conditions positively become connected to "A positive change".This thesis suggests three aspects as follow. First, a social welfare organizations and an academic social welfare institutions provide nonprofit marketing education for social workers and it is necessary to execute the fund transparently so that an employee can understand the execution of the fund. And the improvement of financial system for practical execution is needed, and the thorough plan that considers social welfare organization and external environment of it is necessary. Second, policy effort for budget actualization of a social welfare organization is necessary regarding policy practice, and it is necessary not to include regular donations in national basic life guarantee law. Also, a prejudice related to fund-raising and public information for an image improvement about a client must be consistently performed so that citizens can support.Third, a social welfare organization and a tangible categorization about nonprofit marketing are necessary in subsequent study.key words : social welfare organization, nonprofit marketing, qualitative study, grounded theory
한글초록:사회복지조직은 정부보조금과 법인전입금의 불성실한 이행으로 만성적인 재정난을 겪고 있으며, 해결방안으로 경영학의 마케팅이론을 도입하게 되었다. 하지만, 도입 초기부터 마케팅의 이미지가 사회복지와 맞지 않는다는 이유로 사회복지현장에서는 거부반응이 일어났다. 기존연구는 후원개발을 위한 후원자와 사회복지조직의 특성 파악을 중심으로 이루어졌다. 이러한 연구는 모두 양적 연구로 비영리마케팅에 관한 상관관계를 파악하는 데 도움이 되었으나, 사회복지조직에서 비영리마케팅이 활용되는 과정을 이해하는 데는 어려움이 있다.따라서 본 연구는 질적 연구방법을 활용하여 사회복지조직이 실제로 비영리마케팅 활용을 어떻게 하고 있는지를 파악하고자 한다. 이를 위한 연구질문은 다음과 같다. 첫째, 사회복지조직은 비영리마케팅 활용에 대해 어떻게 인식하고 있는가? 둘째, 사회복지조직의 비영리마케팅 활용 실태는 어떠한가? 셋째, 비영리마케팅 활용에 대한 사회복지조직의 전략은 어떠한가? 자료수집은 10개의 사회복지조직을 대상으로 연구참여조직에서 근무하는 13명의 사회복지사를 심층면담을 한 후 스트라우스(Strauss)와 코빈(Corbin)이 제시한 근거이론 방법의 절차에 따라 자료를 분석하였다.연구결과, 개방코딩에서는 근거자료를 점점 추상화하여 106개의 개념과 39개의 하위범주, 13개의 범주를 발견할 수 있었다. 축코딩은 패러다임에 의한 분석결과로 인과적 조건은 ‘모금을 하게 됨’이고, 중심현상은 ‘비영리마케팅 활용의 어려움’이며, 중심현상에 영향을 미치는 맥락적 조건은 ‘꺼려함’과 ‘조직의 특성’이다. 이런 흐름 속에서 작용/상호작용 전략을 촉진하거나 감소시키는 중재적 조건으로 ‘동기부여’, ‘교육제공’, ‘시스템 개선’이 발견되었다. 작용/상호작용 전략은 ‘기존방식 유지’, ‘개발 시도’, ‘적극 활용’으로 나타났으며, 그 결과 사회복지조직의 ‘답보’와 ‘긍정적 변화’ 그리고 ‘지원 필요’가 발견되었다. 선택코딩에서는 중재적 조건인 ‘동기부여’, ‘교육제공’, ‘시스템 개선’의 정도에 따라 사회복지조직의 비영리마케팅 활용 전략이 ‘기존방식 유지’, ‘개발 시도’, ‘적극 활용’으로 나타났다. 중재적 조건을 모두 활용하지 않는 ‘기존방식 유지’ 전략과 일정부분만을 활용하는 ‘개발 시도’ 전략은 ‘답보’상태로 연결이 되었으며, 중재적 조건을 모두 적극적으로 활용한 ‘적극 활용’ 전략은 ‘긍정적 변화’로 연결이 되었다.이를 바탕으로 3가지 측면에서 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 첫째, 사회복지조직에서는 대학의 사회복지학과와 함께 사회복지사에 대한 비영리마케팅 교육을 제공하고, 사회복지조직의 사업비용을 직원이 이해할 수 있도록 투명하게 관리할 필요성이 제기된다. 아울러, 후원개발을 위한 간편한 시스템 개선이 필요하며, 사회복지조직과 조직의 외부환경을 고려한 철저한 계획이 필요하다. 둘째, 정책 실천과 관련해서는 사회복지조직의 예산 현실화를 위한 정책 노력이 필요하며, 국민기초생활법 기타소득에 정기적 후원금을 일정부분 책정하지 않도록 개선해야 한다. 또한 시민들이 후원을 할 수 있도록 모금에 관련된 편견과 클라이언트에 대한 이미지 개선을 위한 홍보가 지속적으로 이루어져야 한다. 셋째, 후속연구에서는 사회복지조직과 비영리마케팅에 관한 유형화가 필요하다영문초록:A social welfare organization is experiencing chronic financial difficulties that are caused by dishonest execution of governmental and corporational subsidy.Although the marketing theory of business administration was introduced to solve such difficulties, it has been rejected in the practical field of social welfare from the offset since the image of "marketing" has been considered to be improper to that of "welfare". As such, the existing quantitative study has aimed only to grasp the characteristics of social welfare organization and its sponsors and the superficial relationship between them. Therefore, such quantitative study cannot give a help in grasping the process of the application of nonprofit marketing theory in social welfare organizations. This thesis explores how social welfare organizations apply such nonprofit marketing through a qualitative study. For this, the thesis begins with the questions as follow.First, how do social welfare organizations recognize the application of nonprofit marketing? Second, through what process and in what aspect is nonprofit marketing theory applied by the organization? Third, what strategy do the organizations choose for the application of nonprofit marketing?The data, which are collected through in-deepth interviews of 13 social workers in the practical field of social welfare, are analyzed according to the methodological process of the grounded theory suggested by Strauss and Corbin.Through abstraction of them, 13 categories, 39 subcategories and 106 concepts are found out in open coding. In axial coding that is the effect of the analysis, precondition is "Fund raising", center phenomenon is "Trouble of nonprofit marketing application", and contextual condition affecting center phenomenon is "A unwillingness" and "A characteristic of an organization". Intervening condition is "A motivation", "An educational offer", "A system improvement", and action/interaction strategy is "Keeping the existing method", "A development try", "The Positive application", and consequence is "A stepping", "A positive change", "An assistance need". As for selective coding, the nonprofit marketing application strategy of social welfare organizations appear as "Keeping the existing method", "A development try", and "The positive application" according to "A motivation", "An educational offer", and "A system improvement" that are intervening conditions."A keeping the existing method" strategy not to use any intervening condition and "A development try" strategy to use the intervening conditions in part become connected to "A steeping" state. "The Positive application" strategy that uses all intervening conditions positively become connected to "A positive change".This thesis suggests three aspects as follow. First, a social welfare organizations and an academic social welfare institutions provide nonprofit marketing education for social workers and it is necessary to execute the fund transparently so that an employee can understand the execution of the fund. And the improvement of financial system for practical execution is needed, and the thorough plan that considers social welfare organization and external environment of it is necessary. Second, policy effort for budget actualization of a social welfare organization is necessary regarding policy practice, and it is necessary not to include regular donations in national basic life guarantee law. Also, a prejudice related to fund-raising and public information for an image improvement about a client must be consistently performed so that citizens can support.Third, a social welfare organization and a tangible categorization about nonprofit marketing are necessary in subsequent study.key words : social welfare organization, nonprofit marketing, qualitative study, grounded theory
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